Sveriges Snabbaste permobil!

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Hej!
Enda sedan jag runt 05-06 såg ett permobilchassie till salu på blocket för en väldigt billig peng har jag inte kunnat släppa tanken.
En permobil som bränner gummi, och går på bakhjulen.
Jag har blivit lovad ett permobilchassie så snart ett lämpligt dyker upp och tänkte konvertera den till förbränningsmotor-drift.

Tanken är att använda mig utav en 125cc fiddymotor, gärna större.
Halvautomat samt bygga om bakaxeln med annan drevning samt skivbroms.
Jag har kontaktat diverse fiddy återförsäljare för att se om de är villiga att delta i form av spons med: Motor, drivlina, bromsar etc.

Lyckas jag inte med att få sponsring kommer jag kamma nätet för att försöka få tag på lämplig donator. Vad tycks?

Fel forumdel? åsikter etc. Skriv!
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Ta en större motor från nån gammal Cross eller enduro :)

Vet inte om det håller för det. Men med en 250 2-t motor skulle det bli världens snabbaste. Jag har dock erfarenhet med fiddymotorer. Dessutom är de betydligt billigare.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det blir nog väldigt svårt att hitta lämplig permobilsmodell. Få permobiler är bakhjulsdrivna och de styrs nästan uteslutande genom att ena hjulet drivs snabbare än det andra. Detta är något som är "lätt" att ordna elektriskt men skitsvårt att fixa med en förbränningsmotor.

Även om du lyckas få tag på en av de få bakhjulsdrivna modeller som finns så är styrningen likväl ett 24 volts elsystem som kräver batterikraft. Dessa chassin är otroligt kompakta så det kan bli svårt att trycka in en förbränningsmotor tillsammans med batteri, bromsar, generator och transformator.

Men visst vore det hela ett lattjo projekt...

Jag var in en gång på en MC-firma när en ung kille i permo var där samtidigt. En annan grabb i 10-årsåldern tycke att hans stol var skithäftig.

10-åring sa lyriskt: -En sån vill jag också ha!!!
G-man tänkte: - Nej du. Det vill du inte...
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vad tycker du det föreställer då?:tungan

En permobil är ett handikapphjälpmedel tillverkat av företaget permobil. Att kalla en elmoped tillverkad av annat bolag för en permobil är som att säga att en Fireblade är en Moto Guzzi.

Handlar den här tråden om att bygga världens snabbaste Permobil ("Fireblade") eller om att bygga världens snabbaste Handikappfordon ("motorcykel") ? Det är en ganska stor skillnad.
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
En permobil är ett handikapphjälpmedel tillverkat av företaget permobil. Att kalla en elmoped tillverkad av annat bolag för en permobil är som att säga att en Fireblade är en Moto Guzzi.

Handlar den här tråden om att bygga världens snabbaste Permobil ("Fireblade") eller om att bygga världens snabbaste Handikappfordon ("motorcykel") ? Det är en ganska stor skillnad.

Är det så stor skillnad?
Jag tycker andemening mer är att ta ett handikaphjälpmedel med fyra hjul som inte är gjort för hastigheter över typ 10km/h och modifiera det för att göra det typ tiodubbla, exakt hur fordonet ser ut kvittar...

(permobil tillverkar för övrigt en modell som heter "shoprider" som ser nästan identiskt ut med den i videon som postades tidigare tråden)
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Det ska ju va en riktigt permo som man kör med joystick (de e najs), för riktiga mongon. Inte nån vanlig pensionärmoppe. Ring Permobil och fråga om de vill sponsra.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
En permobil är ett handikapphjälpmedel tillverkat av företaget permobil. Att kalla en elmoped tillverkad av annat bolag för en permobil är som att säga att en Fireblade är en Moto Guzzi.

Handlar den här tråden om att bygga världens snabbaste Permobil ("Fireblade") eller om att bygga världens snabbaste Handikappfordon ("motorcykel") ? Det är en ganska stor skillnad.

Permobil är ju förvisso namnet på en tillverkare, men det är ju den benämningen som används i folkmun. Ungefär som vespa och jeep, fast då tycker jag permobil är ännu mer instämplat för jag vet inget bra alternativt namn... Vespa har ju scooter och jeep SUV iaf.

Men skitsamma, kanske inte är läge för definitionsdiskussioner ;) Sorry för offtopicet...
 

hayabusa.patrik

Motorcyklar utan Turbo.............SUGER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Hayabusa Turbo . Hayabusa..XT660x.GasGas 450 Sm KV75 "mini kawa". Gsx S1000
KIFA 1000 med SAAB V4

Detta fordon byggde en arbets kamrat till mig på slutet av 90-talet
Han körde den även på Tullinge och kom upp i ca 100 km/tim på trippen

Rullstol med Saab V4 motor och växellåda.
 

Bifogat

  • PICT0017[1].JPG
    PICT0017[1].JPG
    106.1 KB · Visningar: 2,421
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Är det så stor skillnad?
Jag tycker andemening mer är att ta ett handikaphjälpmedel med fyra hjul som inte är gjort för hastigheter över typ 10km/h och modifiera det för att göra det typ tiodubbla, exakt hur fordonet ser ut kvittar...

Ska man bygga världens snabbaste handikapphjälpmedel så tycker jag för det första det ska vara elektriskt. (Det finns inga direkta handikapphjälpmedel med förbränningsmotorer.) Sen ska det vara körbart av en person med funktionshinder annars så är det inget handikapphjälpmedel överhuvudtaget.

En rejäl uppgradering av elmotor m.m. är nog en lättare väg att gå är att slänga på en bensinmotor.

Handikapphjälpmedel är bara konstruerade för farter under 15 km/h så de är t.o.m. ännu olämpligare att utgå ifrån i sådana här sammanhang än låt säga en åkgräsklippare. Eller varför inte svetsa fast en kontorsstol på ett gocart-chassi? Vill man göra det verkligt spännande så ser man till att behålla snurrfunktionen på stolen...
(permobil tillverkar för övrigt en modell som heter "shoprider" som ser nästan identiskt ut med den i videon som postades tidigare tråden)

Nu tycks vi tala om en Kawasaki Honda... :)

Shoprider är också en separat tillverkare av handikapphjälpmedel. Men många kallar dem, och liknande handikapphjälpmedel för permobiler. Men det är ju faktiskt som att kalla en Ford Focus för en golf bara för att den tillhör golfklassen.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
En fiddymotor på 125cc levererar ungefär 12-13 hästar, tror inte det blir jättekul på ett sådant fordon.
En 125cc tvitakt hade dock varit jäääävligt häftigt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Host host, ursäkta här nu...
Det var tur att jag fick syn på den här tråden innan den hann kantra helt!

Skämt åsido,
vill bara säga att Permobiler är ganska dyra pjäser, min egen C 500 har jag hört gick på ca 200.000, har svårt att tro att Permobil sponsar dig med ett chassie, tyvärr.


I klippet som cross250cc, lade upp kör de med nåt som liknar en model som heter "Citygrosser", vet ej fabrikat, har googlat men inte hittat.

Håller med G-man att du borde hitta en modell med styrbara framhjul, annars blir det nog för bökigt.

Men ge inte upp!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Skämt åsido,
vill bara säga att Permobiler är ganska dyra pjäser, min egen C 500 har jag hört gick på ca 200.000, har svårt att tro att Permobil sponsar dig med ett chassie, tyvärr.

Precis. De allra enklaste stolarna kostar långt över hundratusen nya. Sen är ju nästan alla stolar personligt anpassade till sin brukare så slutpriserna hamnar ofta/-ast över 200 000kr.

Ska man ha tag på ett permochassi så kan man dock prova med att vända sig till hjälpmedelscentralerna. De får ju med jämna mellanrum in utrangerade stolar som ska skrotas. Där kan man nog få tag på ett härke att leka med.

Permobiler är i grund och botten väldigt stabila fordon. Det ska mycket till för att man ska lyckas tippa dem. Men det beror ju på att man har bl.a. 30-40 kg batterier placerade 1 dm ovanför marken. Tar man bort dessa i samband med en motorkonvertering skulle stolen mest likna en finne på östersjökryssning...

Ett absolut måste i samband med en ombyggnad är "wheelbars" i fronten annars slår stolen runt så fort man bromsar.
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Hörrni hörrni. Det är en sånhär jag kommer få
PERMOBIL.jpg


Det finns så många olika namn promenadscooter, permobil, elscooter med mera.
Jag tänkte börja att jag vill han en 125 4t med 12 hk (finns varianter med mindre nämligen) eller MER. Beroende på vad jag får tag på.
"objektet" jag kommer få (så slipper vi definitioner) är ett som skall skrotas i vilket fall som helst.
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Fick mail idag om att det nu finns ett objekt för avhämtning.
Mycket i skolan just nu så jag får hämta nästa vecka.
 

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha FZR
Hur gick det nu då? Låter ju spännande det här! :D
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top