Sverigedemokraterna.....

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Okej men då står det ju fel på SCBs hemsida som jag nyss kopierade in, så då besvarar jag ju också din uppmaning.

SCB:
"Utvandringen av personer födda i Sverige har länge haft en ökande trend. Fram till början av 1990-talet utvandrade omkring 10 000 personer per år som var födda i Sverige. Under 1990-talet ökade antalet och sedan dess utvandrar närmare 20 000 personer per år. "
Nej, det står inte fel. Syftningen är alltså på personer födda i Sverige som utvandrar, vilket det står i första meningen. Därutöver tillkommer de som någon gång invandrat till Sverige, men som sen utvandrar igen vid ett senare tillfälle. Detta är omkring 28 000 personer per år under perioden 2000-2023.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det är nog inte så lätt att mäta alla delar av skuggsamhället heller, men vattenförbrukningen i förorterna ger kanske en fingervisning…
Ja, skuggsamhället ingår ju per definition inte i statistiken och ingen vet hur stor den är eftersom det är människor som inte är folkbokförda. Är väl bl.a. därför som det skall göras en folkräkning, även om en sådan sannolikt bara kan upptäcka en del av mörkertalet.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja, skuggsamhället ingår ju per definition inte i statistiken och ingen vet hur stor den är eftersom det är människor som inte är folkbokförda. Är väl bl.a. därför som det skall göras en folkräkning, även om en sådan sannolikt bara kan upptäcka en del av mörkertalet.
En veritabel soppa av okända, oregistrerade, falska och multipla identiteter.

Folkräkning? Är det samma myndighet som inte kan förhindra att precis vem som helst folkbokför sig hos precis vem som helst som ska utföra den?
Svenska myndigheter kanske kan klara att straffa den som lagt ett plastlock fel i fyrfackssoptunnan, eller den som eldat trädgårdsavfall.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
En veritabel soppa av okända, oregistrerade, falska och multipla identiteter.

Folkräkning? Är det samma myndighet som inte kan förhindra att precis vem som helst folkbokför sig hos precis vem som helst som ska utföra den?
Svenska myndigheter kanske kan klara att straffa den som lagt ett plastlock fel i fyrfackssoptunnan, eller den som eldat trädgårdsavfall.
Svensk lagstiftning och myndigheter är ju uppenbarligen inte rustade för att hantera en stor mängd människor som medvetet utnyttjar, håller sig undan och vilseleder systemet. Därför pågår ett arbete för att ändra detta. Men det är en hel del åtgärder som krävs, lär ta lång tid och bara delvis kunna lösa problemet.


 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Svensk lagstiftning och myndigheter är ju uppenbarligen inte rustade för att hantera en stor mängd människor som medvetet utnyttjar, håller sig undan och vilseleder systemet. Därför pågår ett arbete för att ändra detta. Men det är en hel del åtgärder som krävs, lär ta lång tid och bara delvis kunna lösa problemet.


Det går inte att ändra i efterhand. Pajaserier.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det går inte att ändra i efterhand. Pajaserier.
Ja, felen som möjliggjorde detta har ju redan skett så det lär inte vara lätt att ändra på i efterhand, men samtidigt viktigt att åtminstone så långt det är praktiskt möjligt kraftigt minska möjligheten att det sker fortsättningsvis.

Men för de som redan befinner sig här illegalt skulle jag tro att det handlar om att skapa incitament som gör att det blir betydligt mer attraktivt att lämna landet än att stanna kvar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Felet att andra människor tar pengar av mig och finansierar saker som jag inte vill - saker som dessutom har alla möjliga sorters kostnader och negativa effekter på mig personligen - pågår fortfarande.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Felet att andra människor tar pengar av mig och finansierar saker som jag inte vill - saker som dessutom har alla möjliga sorters kostnader och negativa effekter på mig personligen - pågår fortfarande.
Om du inte vill ha någon stat och 0% finansiering av gemensamma saker via skattsedeln får jag nog tyvärr meddela att Sverigedemokraterna inte verkar vara partiet att rösta på 😉
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja, felen som möjliggjorde detta har ju redan skett så det lär inte vara lätt att ändra på i efterhand, men samtidigt viktigt att åtminstone så långt det är praktiskt möjligt kraftigt minska möjligheten att det sker fortsättningsvis.

Men för de som redan befinner sig här illegalt skulle jag tro att det handlar om att skapa incitament som gör att det blir betydligt mer attraktivt att lämna landet än att stanna kvar.
Jag kan tänka mig en del ”incitament”.
Möjligen säger du samma saker, fast lenare?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag kan tänka mig en del ”incitament”.
Möjligen säger du samma saker, fast lenare?
Den s.k. "angiverilagen": https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2023/08/dir.-2023126

I princip omöjliggöra nyttjande av samhällsservice om man är här illegalt, förutom ren akutsjukvård, viss sjukvård för barn osv. Även begränsa möjligheter för regioner och kommuner att göra avsteg från detta.

Omöjliggöra att någon gång få uppehållstillstånd/medborgarskap om man har vistats här illegalt eller ljugit i ansökan osv.

Underlätta snabb utvisning av de som fått avslag och/eller befinner sig här illegalt. Utökade befogenheter för polisen, avtal med andra länder dit människor utvisas omedelbart, utbyggnad av förvar osv.

Kunna utvisa hela familjer/klaner som har samröre med kriminella nätverk.

Högre krav för att bli anställd i myndighetsutövande funktioner, exempelvis flera års fläckfritt medborgarskap, högre andel som säkerhetsprövas osv. Detta för att motverka infiltrationen av våra myndigheter.

Tjänstemannaansvar med betydligt hårdare straffansvar för olika former av aktivism på våra myndigheter, så som när man motverkar lagens syfte och därmed bidrar till skuggsamhället.

Generellt minskade bidrag och ökade krav för kvalificering till välfärdssystemen. Detta för att motverka att bidrag indirekt även försörjer människor som är här illegalt.

Därutöver en massa insatser för att motverka kriminalitet, ekonomisk brottslighet osv. så att det skall vara betydligt svårare att försörja sig om man är här illegalt.

Sedan finns det ett dilemma. Även om man gör allt detta och lite till kommer det antagligen fortfarande finnas en del människor som fortsätter gömma sig. Frågan uppstår då om vilka konsekvenser som är värst för samhället - att dessa lever kvar i skuggsamhället eller tillåts bli en del av samhället. Detta väcker frågan om någon form av amnesti. Bortsett från det moraliskt förkastliga med detta kan en amnesti förstås också skapa incitament för fler att gå under jorden. En sådan möjlighet, om den ändå blir nödvändig, måste i såna fall kombineras med starka incitament/krav på att på riktigt bli en del av samhället och bidra till det. Det får heller inte vara något som sker annat än i enstaka extrema undantagsfall.

Det här var några saker, går att göra en betydligt längre lista. Om det är "lent" ligger kanske i betraktarens öga. Miljöpartister lär kanske inte göra vågen iaf.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Roade mig med att detaljstudera statistiken över invandring/utvandring som går att hitta här:

Bröt ner på födelseland, summerat för åren 2000-2023. Samkörde sedan med listan över vilka länder som Sverige kräver visum från som finns att hitta här: https://www.regeringen.se/regeringe...edborgare-behover-visum-for-inresa-i-sverige/

Detta kanske kan ge en viss indikation över vilken karaktär invandringen och utvandringen har, då visumfria länder generellt är demokratiska och västorienterade länder, medan de ursprungsländer som förknippas med stor och dåligt integrerad invandring i princip helt ingår i länder där det krävs visum för att resa in i Sverige.

Utfallet blev så här (för åren 2000-2023)

VisumlandInvandringarUtvandringarNettoinvandring
Ja1 154 166 (49%)247 967 (23%)906 199 (71%)
Nej1 220 497 (51%)852 866 (77%)367 625 (29%)
TOTALT2 374 6571 100 8331 273 824

Således utgörs den absolut största delen av människor som utvandrat från Sverige av människor som antingen är födda här (40%) eller som tidigare invandrat från ett land varifrån man i princip kunnat resa fritt till Sverige på vanligt pass, alltså i huvudsak västorienterade länder som Sverige har ekonomiska och kulturella kopplingar till (37%). Detta skall då sättas i relation till invandringen där den visumfria andelen är 51%, vilket gör att nettoinvandringen domineras av visumländer.

Är även intressant att kolla på top 10-listan över länder med högst nettoinvandring till Sverige, återigen samma period (2000-2023). Den enda gruppen som har nettoutvandrat under den här perioden är för övrigt personer som är födda i Sverige (-124 987 personer).

LandNettoinvandring
Syrien
183 336​
Irak
106 940​
Polen
68 406​
Afghanistan
63 471​
Somalia
56 084​
Indien
47 193​
Eritrea
45 101​
Iran
40 206​
Thailand
36 573​
Tyskland
35 020​

Några noteringar och antaganden:
  • Länder där visum inte krävs inkluderar även födelseland Sverige och andra EU-länder.
  • Listan med visumländer innehåller förstås även ett flertal länder varifrån det i huvudsak är arbetskraftsinvandring, t ex Indien.
  • Listan utgår enbart från länder där det krävs visum idag. Det går inte att veta om det krävdes visum när personligen ursprungligen invandrade till Sverige.
  • Där födelseland är okänt har jag utgått från att det verkliga ursprungslandet kräver visum.
  • Länder som är viseringsfria om man har pass med ID-kortsnummer och/eller biometrisk information (markerat med fyra eller fem stjärnor i listan med länder där visum krävs) har jag räknat som viseringsfria.
  • Vissa ursprungsländer existerar inte längre (t ex Sovjetunionen) då har jag försökt uppskatta utifrån om det sannolikt hade krävts visum när länderna existerade eller utifrån om de nuvarande länderna (t ex Ryssland) kräver visum.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Den s.k. "angiverilagen": https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2023/08/dir.-2023126

I princip omöjliggöra nyttjande av samhällsservice om man är här illegalt, förutom ren akutsjukvård, viss sjukvård för barn osv. Även begränsa möjligheter för regioner och kommuner att göra avsteg från detta.

Omöjliggöra att någon gång få uppehållstillstånd/medborgarskap om man har vistats här illegalt eller ljugit i ansökan osv.

Underlätta snabb utvisning av de som fått avslag och/eller befinner sig här illegalt. Utökade befogenheter för polisen, avtal med andra länder dit människor utvisas omedelbart, utbyggnad av förvar osv.

Kunna utvisa hela familjer/klaner som har samröre med kriminella nätverk.

Högre krav för att bli anställd i myndighetsutövande funktioner, exempelvis flera års fläckfritt medborgarskap, högre andel som säkerhetsprövas osv. Detta för att motverka infiltrationen av våra myndigheter.

Tjänstemannaansvar med betydligt hårdare straffansvar för olika former av aktivism på våra myndigheter, så som när man motverkar lagens syfte och därmed bidrar till skuggsamhället.

Generellt minskade bidrag och ökade krav för kvalificering till välfärdssystemen. Detta för att motverka att bidrag indirekt även försörjer människor som är här illegalt.

Därutöver en massa insatser för att motverka kriminalitet, ekonomisk brottslighet osv. så att det skall vara betydligt svårare att försörja sig om man är här illegalt.

Sedan finns det ett dilemma. Även om man gör allt detta och lite till kommer det antagligen fortfarande finnas en del människor som fortsätter gömma sig. Frågan uppstår då om vilka konsekvenser som är värst för samhället - att dessa lever kvar i skuggsamhället eller tillåts bli en del av samhället. Detta väcker frågan om någon form av amnesti. Bortsett från det moraliskt förkastliga med detta kan en amnesti förstås också skapa incitament för fler att gå under jorden. En sådan möjlighet, om den ändå blir nödvändig, måste i såna fall kombineras med starka incitament/krav på att på riktigt bli en del av samhället och bidra till det. Det får heller inte vara något som sker annat än i enstaka extrema undantagsfall.

Det här var några saker, går att göra en betydligt längre lista. Om det är "lent" ligger kanske i betraktarens öga. Miljöpartister lär kanske inte göra vågen iaf.
Hade kanske funkat om det varit en konsekvent linje från början. Kan kanske funka om ett robust ingripande, kalla det återställning, genomförs och därefter kanske det kan gå.

Man vägrade att sätta gränser medan det var realistiskt, gränser för dem som sökte en gräns. Man vägrade ge konsekvens för beteende som fordrar konsekvens.

Dina förslag är bra, fina, rentav rimliga men, otillräckliga. Se hur långt före kriminella och gängkriminaliteten är i sitt förstörelseverk. Ett mjukt förändringsarbete är ingen match.

Det jag tror skulle krävas för att lyckas, inser jag är ogenomförbart med svensk mentalitet och svensk modell. Något annat än halvmesyrer kommer inte att införas, utom av nya härskare. Använd fantasin och sätt tiopotens på era värsta farhågor. De behöver inte bli i majoritet, de kommer ”vinna” långt före.

/Manlig KrösaMaja
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Hade kanske funkat om det varit en konsekvent linje från början. Kan kanske funka om ett robust ingripande, kalla det återställning, genomförs och därefter kanske det kan gå.

Man vägrade att sätta gränser medan det var realistiskt, gränser för dem som sökte en gräns. Man vägrade ge konsekvens för beteende som fordrar konsekvens.

Dina förslag är bra, fina, rentav rimliga men, otillräckliga. Se hur långt före kriminella och gängkriminaliteten är i sitt förstörelseverk. Ett mjukt förändringsarbete är ingen match.

Det jag tror skulle krävas för att lyckas, inser jag är ogenomförbart med svensk mentalitet och svensk modell. Något annat än halvmesyrer kommer inte att införas, utom av nya härskare. Använd fantasin och sätt tiopotens på era värsta farhågor. De behöver inte bli i majoritet, de kommer ”vinna” långt före.

/Manlig KrösaMaja
Nu handlade listan jag gjorde primärt om illegal invandring och inte gängkriminaliten, vilket jag antar du syftar mer på, även om frågorna är relaterade.

Men vad är dina förslag rent konkret?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Så har då första delen av TV4:s avslöjande släppts. Kommer det få någon större betydelse? Nej, är min gissning.

S och SD har två viktiga saker gemensamt:
  1. Ändamålet helgar alltid medlen
  2. Deras väljare håller med om detta, vilket gör att partierna kan komma undan med nästan vad som helst.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Så har då första delen av TV4:s avslöjande släppts. Kommer det få någon större betydelse? Nej, är min gissning.

S och SD har två viktiga saker gemensamt:
  1. Ändamålet helgar alltid medlen
  2. Deras väljare håller med om detta, vilket gör att partierna kan komma undan med nästan vad som helst.
Håller med, verkar som att det är tunt med avslöjanden men onödigt aggressiv hantering av SD.

Håller med helt om punkt 2 framför allt, jag ser det som att valet är mellan korankravall och anonymt konto på Facebook.

Men är det inte bara så här politiken är? Förstår verkligen inte nyhetsvärdet. Alla partier är smutsiga. SD tydligen också.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Håller med, verkar som att det är tunt med avslöjanden men onödigt aggressiv hantering av SD.

Håller med helt om punkt 2 framför allt, jag ser det som att valet är mellan korankravall och anonymt konto på Facebook.

Men är det inte bara så här politiken är? Förstår verkligen inte nyhetsvärdet. Alla partier är smutsiga. SD tydligen också.
Håller med om att politiken allt mer blivit så här, även om det ändå finns en grad- såväl som artskillnad i hur detta tar sig uttryck i olika partier. Det väcker ju samtidigt frågan om det är så här vi vill ha politiken? Om principer (på tal om...) och anständighet i slutändan inte betyder något och det inte längre går att utgå från att politiker agerar samvetsgrannt och intellektuellt hederligt så tröttnar ju folk till slut helt på politiken och därmed tilltron till att det går att lösa problem demokratiskt.

Samhället har, i synnerhet i Sverige, ställts inför en rad mycket svåra problem som vi inte är vana att hantera, inte minst på grund av tidigare underlåtenhet och bristande demokratisk förankring i tidigare vägval som gjorts. Utmaningen ligger nu i att hantera detta på ett tillräckligt resolut sätt och samtidigt kunna såväl behålla som vidareutveckla demokratin i en tid när bl.a. internet och sociala medier skapar helt nya förutsättningar för hur samhällsdiskussionen sker.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Håller med om att politiken allt mer blivit så här, även om det ändå finns en grad- såväl som artskillnad i hur detta tar sig uttryck i olika partier. Det väcker ju samtidigt frågan om det är så här vi vill ha politiken? Om principer (på tal om...) och anständighet i slutändan inte betyder något och det inte längre går att utgå från att politiker agerar samvetsgrannt och intellektuellt hederligt så tröttnar ju folk till slut helt på politiken och därmed tilltron till att det går att lösa problem demokratiskt.

Samhället har, i synnerhet i Sverige, ställts inför en rad mycket svåra problem som vi inte är vana att hantera, inte minst på grund av tidigare underlåtenhet och bristande demokratisk förankring i tidigare vägval som gjorts. Utmaningen ligger nu i att hantera detta på ett tillräckligt resolut sätt och samtidigt kunna såväl behålla som vidareutveckla demokratin i en tid när bl.a. internet och sociala medier skapar helt nya förutsättningar för hur samhällsdiskussionen sker.
Jag håller inte med. Arenan att agera på är efter årtionden av lögner, fusk och agitation en riktig shit show. Borgerligheten har gått bort sig helt i att bara vi talar sanning, sakligt och artigt så kommer vi över tid vinna röster. Jag tror inte på den taktiken när motståndarna är AFA/vpk, Morgan Johansson och Annika Strandhäll som sitter och medvetet ljuger, Magdalena Andersson som är ondskan själv, mediehus som drevar och hittar på, myndigheter och organisationer som är infiltrerade och förstör(t) landet, omfattande röstfusk, oetisk och förkastlig överföring av allmänna medel till vissa partier, skurkaktiga lotterier mm mm mm. Vi kan inte Thomas Gürskt bemöta detta på Näsby Park manér.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top