Svenska TT-lopp

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kolla upp med hembygdsföreningen på platsen, de har nog det nog dokumenterat :hej
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Tänk om det kunde anordnas roadracing på svensk mark igen. Något man dock bara får drömma om...
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Det där är TT-banan i Hedemora. Jag bor bredvid banan. Den ser i princip likadan ut nu som då det begav sig. 174 i snitt eller nått är det officiella banrekordet. Slaget i modern tid..
Det har körts nått liknande i Avesta på 30-talet. Vore ballt att lägga några varv på den sträckningen också.
Har för mej att det inte går at köra sträckningen från -58
View attachment 373832
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Oops! :rodnar Läste fort men fel. Jag har lite förankringar i byn så jag ska se om jag kan rota fram nå.

Det där är TT-banan i Hedemora. Jag bor bredvid banan. Den ser i princip likadan ut nu som då det begav sig. 174 i snitt eller nått är det officiella banrekordet. Slaget i modern tid..
Det har körts nått liknande i Avesta på 30-talet. Vore ballt att lägga några varv på den sträckningen också.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Roadracing körs för fullt i Sverige. Real roadracing vore ju skoj däremot, men jag misstänker att det antagligen är lättare att få spela paintballturneringar i Rosenbad :huvet

Va ju det jag menade, eftersom det diskuteras i denna tråden om såna lopp. Finns ju en anledning till varför det heter Road racing. Eftersom engelsmännen håller hårt vid att det ska heta bara Road Racing och inte Real Road Racing så väljer de istället att kalla banåkning för closed circuit racing. Många tar illa upp om man säger Real Road Racing ;) haha
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Svärfar berättade lyriskt om Saxtorps TT som han bevittnade som liten grabb. Tydligen var det uppåt 150000(!) åskådare på plats.

Det var bättre förr..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
För er som är intresserade av landsvägsbanor rekommenderas Imatra i vårt östra grannland. De kör fortfarande uppvisningslopp vartannat år och man kan ladda ganska bra där. Några nya refuger stör linjerna på en del ställen men det går att göra som idolerna och hoppa på järnvägsövergången.

tumblr_lyrs24ak5E1rod8iso1_500.jpg
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Roadracing körs för fullt i Sverige. Real roadracing vore ju skoj däremot, men jag misstänker att det antagligen är lättare att få spela paintballturneringar i Rosenbad :huvet

Håller med, men vi kanske ska se på det med andra ögon - det är ok att köra rally på allmänna vägar, även om det nu är grusvägar i Värmland som kanske är lite lättare att spärra av än Essingeleden.
Men juridiskt borde det inte vara någon skillnad...
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top