Svensk RR Elit vs MotoGP

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Hej

Vad är det som gör att ingen svensk förare når fram till kungaklassen MotoGP/500cc eran?
Har vi någonsin haft någon som varit tillräckligt bra men saknat resurser?

Peter Lindén och Peter Sköld har väl deltagit och Stigefeldt körde väl någon klass strax under men efter dem har det varit tunt.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Stigefeldt körde i 500-klasses (nuvarande MotoGP) men på material som inte hade en chans. Jag gissar på kort säsong och att traditionen här är att börja med RR i senare ålder. De flesta i supportklasserna börjar köra VM som 16- 18-åringar. Hur många av svenska eliten hade ens RR-licens i den åldern?
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Sverige är nog ett för litet land (för små sponsorpengar) för att kunna vara med. Inte för att det är omöjligt, men tror att det är riktigt svårt att komma in bland de stora även om det finns duktiga förare. Läste att det var så inom F1 och troligtvis lite likande inom MotoGP
Måste ju finnas flera i samma klass att slåss med för att bli riktigt bra med.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Nu i helgen går sm på Anderstorp, hur många på en svensk arbetsplats vet om det tror ni? Inget intresse, inga pengar, svårt att få sponsorer då ingen kollar förutom familjen o kanske några polare.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu i helgen går sm på Anderstorp, hur många på en svensk arbetsplats vet om det tror ni? Inget intresse, inga pengar, svårt att få sponsorer då ingen kollar förutom familjen o kanske några polare.
Apropå det, jag har ett nytt gig på ATG, och när jag pratade om det där med mc-racing så blev de genast intresserade. Med tanke på att ATG ägs av banägare kanske Sveriges asflatsbaneägare kunde få till något där för att både göra motorsport synlig och tjäna pengar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu i helgen går sm på Anderstorp, hur många på en svensk arbetsplats vet om det tror ni? Inget intresse, inga pengar, svårt att få sponsorer då ingen kollar förutom familjen o kanske några polare.
Dom gånger jag har varit i Berlin har jag slagits av att det har suttit reklam för MotoGP-race uppsatt på stan, vilket jag aldrig har sett någonsin i Sverige. Årsracet har jag sett reklam för, hos mc-handlare och mc-klubbar, men aldrig annars.

Sen är det ju antagligen en ond spiral, utan intresse - ingen publicitet, utan publicitet - inget intresse. Hur många är egentligen intresserade av hästar och trav, om det inte vore för att man kunde spela på det, och hur många visste ens vad en greyhound var, innan det blev spel av det?
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Moto GP och WSBK kostar enorma pengar, många av sponsorerna måste förarna ha med sig under lång tid innan det ens finns chans att köra i toppen.

Det intresset och den inställningen att bankörande motorsport är nåt att satsa på finns heltenkelt inte i sverige.

säsongen är dessutom ganska kort jämfört med runt medelhavet där man kan köra året runt.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur många Svenskar är det som har talang och drivkraft nog för att kunna bli elitidrottare inom RR?
Hur många Svenskar är det som från en tidig ålder har ekonomiska möjligheter att träna nog för att nå hela vägen dit?

Hur stor chans är det att någon från kategori ett också tillhör kategori två?
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Jag skulle vilja säga att det är en kombi av redan nämnda anledningar, men i stort är motorkulturen alldeles för svag här Sverige.
Motocrossen har haft sin glansperiod, F1 hade förvisso Ronnie och Rally har vi ju varit bra på, men på RR-fronten inget stort egentligen. (Nej, kom nu inte med Linden, Sköld, Stigefelt, Cralle osv, vi vet, men inte stora massan)

Sen ska vi ju vara så förbannat präktiga här i Sverige, vi får inte höras o vi får inte släppa ut avgaser, o då blir det svårt och långt mellan banorna, satsningen på Gotland nu är förvisso ett positivt inslag.

Som sagt, motorkulturen är för svag, se på finnarna, litet land med kort säsong, lika förbaskat lyckas dom bättre i motorsport generellt.

mvh
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kommer ihåg när stcc och super sport 600 gick på svt var väl efter Rydell körde med 850 combi i btcc.
Har för mig att det programmet var race eller något. Det var många som kollade och folk fick upp ögonen för det.
Intresset tror jag finns bland folk men det är för lite bra och underhållande program för den breda massan på rätt sändningstid
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och när ungdomarna nått den fasen i Svedala är kidsen i Italien / Spanien fullfjädrade RRproffs
Och när ungdomarna nått den fasen i Italien/Spanien är kidsen i Sverige/Finland fullfjädrade hockeyproffs
 

Raderad medlem 61114

Guest
För att i Sverige kan man inte som i södra Europa träna RR 7 dagar i veckan, året runt! Sponsorpengar kan de med tillräcklig drivkraft lösa, se Filip Backlund tex.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
För att i Sverige kan man inte som i södra Europa träna RR 7 dagar i veckan, året runt! Sponsorpengar kan de med tillräcklig drivkraft lösa, se Filip Backlund tex.
Det är ett faktum att det är alldeles för billigt att köra i SM här i sverige så majoriteten kan dra runt sin körning på lön, hade det varit dyrt hade man varit tvungen att hitta finansiering istället för att jobba extra.

Och idag, och skulle säga sen en tio år minst, finns inte pengar ens till alla drivna samtidigt som kostnaden för att befinna sig i toppen har skenat med elektroniken, utan "egenfinansiering"(släkt, vänner, eget kapital och lån)så hänger man inte med så man kan få ett ansikte som kan locka de få kronor som finns.

Kan inte ens minnas hur många jag sett som satsat rejält egenfinansierat för att sedan totalt försvinna när det börjar gå lite fortare så det börjar bli dyrt med däck och krascher samtidigt som de upptäcker att de behöver uppdatera materialet för att hänga med utan att hitta hjälpen som behövs.

Ska man sen ut så kostar det enormt mycket mer än vad det gör här hemma och de pengarna är svåra att hitta när allt som är roligt är miljöfarligt....

Ska man köra bil däremot finns det mer pengar men de behövs för det är enormt mycket dyrare att driva runt en sådan satsning, utan hjälp blir det folkrace.

Förare som skulle hävda sig finns/har funnits men de skall ta sig hela vägen med, kräver mycket uppoffring av de förutom rena pengar.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
För att i Sverige kan man inte som i södra Europa träna RR 7 dagar i veckan, året runt! Sponsorpengar kan de med tillräcklig drivkraft lösa, se Filip Backlund tex.
Tror inte att framgångarna uteblir för att man inte kan träna RR 7 dagar i veckan i alla fall i tidig ålder. Eddie Lawson och Kevin Schwantz sysslade med annan mc sport innan RR (flattrackracing o Trial om jag minns rätt). Alla har nära till en crossbana och kan köra nästan året runt.
Tidig upptäckt av unga talanger och inslussning i elitsatsande klubb (där kommer sponsorerna in om det blir framgångar och mediauppmärksamhet).

Synar man andra idrotter, tennis exempelvis så har ofta finalisterna i Wimbledon och US Open även varit finalister som 12-åringar i barnupplagan av nämnda turneringar, som tonåringar är det väldigt vanligt med flytt till USA för att arbeta med framgångsrika tränare.
Kollar jag på vissa kampsportklubbar i Europa så är deras medlemmar medaljörer på mästerskap efter mästerskap och inte enbart på seniornivå utan även på junior och pojk/flick nivå, flitigt deltagande på internationella turneringar för barn / ungdom, tränade av topptränare.
Även här är det vanligt att elitsatsande utövare flyttar till ett annat land under något år för att få bättre träningsmöjligheter / sparring.
Tyvärr är Sverige lite av Åshöjdens BK när det gäller RR, ett fåtal entusiaster som inte får medial uppmärksamhet, ett SM med fåtal tävlingar.
Stor skillnad jämförelsevis med Finland som någon nämnde.

När jag kollat på SM i Superbike har jag varit imponerad av hur duktiga dom är.
Backlund var grym här i SM, bra ekonomiska förutsättningar, arbetsam, ambitiös med en professionell inställning och klart uttalat mål att bli bäst som ledde till en satsning i Brittiska Superbikeserien som gick väl sådär som är en bit under WSBK och som är ytterligare en nivå under MotoGP och det är väl där svensk RR står i internationell jämförelse.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
"Backlund var grym här i SM, bra ekonomiska förutsättningar, arbetsam, ambitiös med en professionell inställning och klart uttalat mål att bli bäst som ledde till en satsning i Brittiska Superbikeserien som gick väl sådär som är en bit under WSBK "

Anledningen till frågan är just det där, jag upplever att vi haft duktiga förare med tillräckligt bra spons för att deras skicklighet skulle kunna upptäckas och som då borde gjort sig ett namn i T.ex Superbike serien men det verkar inte som om skickligheten räcker.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
"Backlund var grym här i SM, bra ekonomiska förutsättningar, arbetsam, ambitiös med en professionell inställning och klart uttalat mål att bli bäst som ledde till en satsning i Brittiska Superbikeserien som gick väl sådär som är en bit under WSBK "

Anledningen till frågan är just det där, jag upplever att vi haft duktiga förare med tillräckligt bra spons för att deras skicklighet skulle kunna upptäckas och som då borde gjort sig ett namn i T.ex Superbike serien men det verkar inte som om skickligheten räcker.
Det kanske inte räcker med en talang då och då, utan man måste ha en större grupp på liknande nivå, för att dom ska trigga varandras utveckling. Även om man är bäst i Sverige, och har bra talang, så har man kanske inte fått samma skolning som om man var en många talanger som kämpar om platserna. Sen om lösningen är att få ut dom utanför Sverige tidigare, eller om vi mäktar med att få fram fler inom landet, det är väl den stora utmaningen. Samtidigt är det ju viktigt att alla klasser inte bara är elitsatsningar, då försvinner ju många vanliga som kör racing för att det är kul, och som bidrar till att exponera sporten.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top