Svedea gäller inte längre för Blå och Röd grupp hos SMC

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu hade jag sådan tur att jag kunde styra bort min försäkring från Svedea eftersom jag var på väg att nyteckna den.

Svedea fick veta varför dom blev bortsorterade.
Bilsport & MC fick veta varför jag valde just dem - trots ett högre pris.




Bilsport & MC svarade direkt, seeent på en fredag em och var naturligtvis glada.
Svedea svarade idag måndag - långt, omständligt, förklarande och urskuldande.

Som sagt - alla får tolka sina egna kalkyler. Motorcyklister får försäkra var dom vill.
Jag tycker det är viktigt att låta bolagen få veta varför man gör si eller så.

Själv lär jag inte hinna köra någon utbildning i SMCs regi det här året heller tyvärr - mitt körår är övertecknat allaredan med massa annat. Men, jag tycker genuint illa om inskränkningar i motorcyklismens möjligheter!
Jag lägger gärna några hundralappar extra per år på ett bolag jag upplever att jag kan lita på.

Oh - ja just det ja: Mina andra 3-4 hojar lär bli kvar hos Bilsport & MC dom också...

Jag har gjort likadant för några år sedan men för mig var det Bilsport utan MC som fick veta vad jag tyckte...

Det kom ett erbjudande i brevlådan om att de ville försäkra en motorcykel åt mig. Jag ringde men gav dem regnumret på en hoj som bolaget i fråga anser vara en "sporthoj". Samtalet var något så här...

-Nej, den sortens motorcykel försäkrar inte vi!
-Men är det inte föraren, och inte motorcykeln, som är trafikfarlig?
-Jo, det är det naturligtvis.
De får regnumret som står i erbjudandet...
-Ja, den försäkrar vi!
-Men det är ju samma förare som är för trafikfarlig för den ena hojen att försäkra som ska köra den som ni vill försäkra?
Ehhhh, så ..är det... kanske...
Det är alltså inte motorcykeln som är farlig utan föraren, ändå kan jag försäkra den ena men inte den andra, så då måste det vara motorcykeln som är farlig?
-Jaa... så är det..
-Låter inte det lite motsägelsefullt, du sa ju tvärt om nyss?
Nja, vi har våra regler...
Varför skulle jag försäkra den ena hos er när jag är för trafikfarlig för att försäkra den andra?
-Ja...

Till saken hör att de då gjorde reklam och sponsrade tävlingshojar men att försäkra liknande landsvägsmotorcyklar gick inte!:dummer
Så på ett antal mässor roade jag mig med att fråga hur de tänkte när de inte försäkrade liknande motorcyklar! Ni kan ju gissa att det var svårt att ge några bra argument! :hihi
Därför kommer jag aldrig försäkra något i nämnda bolag...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Jag tänkte köra steg 5 och jag har inga som helst tävlingsambitioner utan gör det enbart för att kunna köra bana billigt (steg 6). Vad jag förstått så behöver man inte offra någon bantid på starter o dyl väl i steg 6.

På en "vanlig" bandag så har du ju inte heller någon trafik/vagnskadeförsäkring. Så det känns dumt att utesluta steg 5-6 bara för att man aldrig kommer att tävla tycker jag.

Precis min tanke. Jag har inte heller några tävlingsambitioner men skall gå Steg 5 26/4. Att varje bandag blir billigare var inte mitt huvudsyfte utan mer en trevlig bonus. För min del var det mer en fråga om hur många Steg 4 jag skulle få gå innan jag blev ombedd att gå Steg 5. Det plus att jag nu har skaffat en banhoj för en summa pengar som jag kan kasta ut i lecakulorna utan att gå i personlig konkurs. Banhojen öppnar ju också upp för möjligheten att gå Steg 6 och andra bandagar utan att behöva koppla in försäkringsbolaget om något händer. Och om jag skulle få för mig att tävla i Speedster Cup så är allt redan klart...
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
SMC:s steg 5 & 6 är inte intressant för mig då jag inte har några ambitioner att köra tävlingar. Det är dessutom för få körningar att välja på.
Jag är heller inte tillräckligt snabb för att hänga på de som börjar närma sig tävlingsnivå, och vill inte vara bromskloss på banan.

Prova en steg 5:a och se om du inte tycker det är roligt att få prova på att öva starter från gridden och köra skojrejs. Har aldrig hört någon beskriva den kursen som tråkig...

Du behöver inte hänga på de som är snabbast för dagen, du kör ju för dig själv och hittar säkert flera som kör i ungefär samma tempo om du gillar att jaga i klunga mer än att köra ostörd.

Bromsklots? Banan är oftast minst 10 meter bred så de som kör snabbare kör ju bara om. Och det är ju ALLTID någon som är snabbare på banan, annars kör man nog i fel grupp eller borde överväga att satsa på en internationell karriär...
 

Evil Twin

Guest
Pratade med Svedea idag. Min försäkring löper ut i september, så jag har de gamla villkoren före 2013-11-28, och då gäller min försäkring i snabb grupp enligt Svedea.
Har dock inte fått tag på Christensen på SMC för att få kvitto på om jag blir insläppt på kurs. Det blir ju lite lustigt om man ska visa upp sitt försäkringsbrev vid inskrivningen.

Svedea har en fin formulering i både de gamla och nya villkoren som gör att de godtyckligt kan ändra villkoren för vilka kurser försäkringen gäller.

3.1.5 SKADOR SOM INTE OMFATTAS AV FÖRSÄKRINGSMOMENTET
Trafikförsäkringen gäller inte för skada:
• Som uppstått vid tävling, träning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat
tävlingsområde, såvida det inte är en träning eller utbildning godkänd av
Svedea. Godkända träningar och utbildningar framgår av vår hemsida
www.svedea.se.

• På din egen motorcykel och heller inte för skada på egendom som transporteras i
eller på den egna motorcykeln.

Hur kan man hänvisa till en webbsida i sina villkor? :mad:
De kan ju ändra villkoren helt godtyckligt genom att ändra webbsidan!
Det är inte seriöst, det blir som att köpa grisen i säcken för mig som konsument!
Jag har påtalat detta, och de skulle se över det, men de lät väl inte så alerta precis. :smasha
Ändras det inte kommer jag att säga upp min försäkring och gå över till ett annat bolag.

Ptjaahaaaa, man kanske får bli oförsäkrad raceputte i år då? :va
 

Evil Twin

Guest
Fick svar från SMC idag:

Även om man som jag har de gamla villkoren på sin försäkring kommer tyvärr SMC inte att låta oss köra någon kurs i snabb grupp :(
Det hjälpte inte att jag fick ett nytt försäkringsbrev där det tydligt stod att försäkringen gällde.
SMC hänvisar till att det blir för svårt för dem att hantera detta och vill inte riskera att råka släppa in någon som är oförsäkrad, vilket jag har full förståelse för.

Ser ut som att det blir steg 5 och 6 eller vanliga bandagar för min del.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Jag har inga ambitioner att köra snabb grupp, men när det blir dags att förnya försäkringen kommer jag att lämna Svedea. Jo, jag har Svedea. De försäkrar min lilla ducce med helkåpa som 'bara' gör 220. Med rätt förare skulle den nog fungera riktigt bra i snabb grupp då den är riktigt smidig att hantera i kurvor.

Svedea försäkrar också BMW K1300S med ett betydligt bättre effekt/viktförhållande än en gammal Daytona som de inte försäkrar. :3freak Deras policy om vilka hojar de försäkrar och vilka grupper man får köra hos SMC suger. :mad:

I vilken utsträckning kollar SMC försäkringar? Var på regional SMC-kurs förra året. Pratade med en norsk deltagare som körde en norsk-registrerad hoj. För den gällde ingen trafikförsäkring. (Norska regler.) Ingen instruktör reagerade. :huvet

Steget mellan SMC-kurs och bandag är lååååångt för många av oss. Jag skulle aldrig drömma om att köra gata utan vagnskadeförsäkring. Varför skulle jag då tycka att det är ok att gå på kurs utan vagnskadeförsäkring? :va :dummer

Jag hoppas ivf att SMC's utbildningverksamhet får fortsätta och att reglerna ändras så att samma regler gäller på kurs som på gata. Vad gör vi annars? Håller kursen på gatan? Blir det bra?
SMC:s kurser har i vilket fall gjort mig till en bättre förare. :banana :banana :banana
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Svedea försäkrar också BMW K1300S med ett betydligt bättre effekt/viktförhållande än en gammal Daytona som de inte försäkrar. :3freak Deras policy om vilka hojar de försäkrar och vilka grupper man får köra hos SMC suger. :mad:
Bilsport utan Mc försäkrar heller inte en gammal Daytona men jag skulle ändå inte använda ett sånt bolag...

Lite samma som att gå på lokal där det är "Whites only", är inte alla välkomna går jag inte dit även om jag är blek i hyn...
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
En intressant fråga blir hur trafikförsäkringen kan tillämpas på kurser som smc kör utomlands. Frågan blir mer intreessant när det finns många deltagare med halvförsäkring på snabbare steg 4 grupperna. Kan t.ex en deltagare med halvförsäkring kräva något på den andre s trafikförsäkring om han bedömmas som vållande. Eller sätter det landets lagstiftning stopp eftersom det landet kanske har en annan lagstiftning /tolkning av verksamhet på tävlingsbanor t.ex att inga trafikrättsliga bestämmelser kan tillämpas och att varje deltagare kör egen risk. Detta om inte grov vådlöshet kan fastställas som orsak.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
SMC har senaste fem åren haft kursverksamhet på bana i Finland, och under senare tiden i Norge.
Svenska bolagen, har i vanlig ordning ersatt vid incidenter på samma sätt som på hemmabana.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
En intressant fråga blir hur trafikförsäkringen kan tillämpas på kurser som smc kör utomlands...
Som Dansken säger - samma regler för SMC:s kurser oavsett bana, landsända eller land.

De enkla minnesreglerna är:

- SMC steg 1-4: Trafikförsäkringslagen gäller, alltså gäller Dina normala försäkringar - ev inskränkningar från bolagen framgår på hemsidan.
- SMC steg 5-6: Motortävlingslagen gäller, Svemos reglemente och licensförsäkring utgör skydd.
- Kvällsträningar etc i RR-klubbars regi: -"-
- Bandagar, trafikövningar, trackdays etc: Gråzon, förmodligen gäller Motortävlingslagen och arrangörens reglemente, normalt inget försäkringsskydd om inte personförsäkring med speciella villkor finns eller erbjuds av arrangören.

Så vitt jag vet och förstått det hela:)
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
- Bandagar, trafikövningar, trackdays etc: Gråzon, förmodligen gäller Motortävlingslagen och arrangörens reglemente, normalt inget försäkringsskydd om inte personförsäkring med speciella villkor finns eller erbjuds av arrangören.

Så vitt jag vet och förstått det hela:)

På SVEMO godkända banor som har banlicens gäller banlicensens försäkring för olicensierade förare. Det gör det viktigt att hålla reda på om man kör på en bana som har banlicens tecknad för året när man är där och kör. T.ex. Gelleråsen har "alltid" banlicens. Kinnekulle har inte banlicens (om dom inte har det utanför svemos regi). Sedan är det väl någon svensk bana som brukar vara godkänd och ha banlicens men som INTE har det 2014 eftersom inga tävlingar skall köras där i år.

Sedan är det fråga om det är fördel eller inte att det finns banlicens. Min olycksfallsförsäkring gäller INTE om det finns en licensförsäkring som gäller.

http://www.svemo.se/ImageVaultFiles/id_8236/cf_44/S9349_-_Folksam.PDF

rsättning för olicensierade förare som
kör på bana med banlicens
Läkekostnader
Nödvändiga
kostnader
Tandskadekostnader
Nödvändiga
kostnader
Medicinsk invaliditet

invaliditetsgrad 1-4 procent 2 000 kr

invaliditetsgrad 5 -49 procent ersättning
beräknas på 200 000 kr

invaliditetsgrad 50 procent och högre
beräknas på 400 000 kr
Dödsfall
40 000 kr
Prisbasbeloppet år 2014 är 44 400 kronor.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
På SVEMO godkända banor som har banlicens gäller banlicensens försäkring för olicensierade förare...
Mmm, och det är här det börjar bli förvirrat:) Banlicensen täcker INTE en förare som befinner sig ute på banan eller depån, det är ett skydd enbart för tredje man som t ex åskådare. Utdrag ur lag om motortävlingsförsäkring 3§, notera undantag i pkt 1:

" Från motortävlingsförsäkring utgår ersättning för person- eller sakskada som orsakas genom motordrivet fordon när det användes inom inhägnat tävlingsområde för ändamål som avses i 1 §. Ersättning utgår dock ej för
1. person- eller sakskada som tillfogas den som framför eller medföljer motordrivet fordon när det användes inom inhägnat tävlingsområde för ändamål som nyss nämnts.

2. skada på motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde eller egendom i sådant fordon, vare sig fordonet användes vid skadetillfället eller ej,
3. sakskada som tillfogas försäkringstagaren eller tävlingsområdets ägare eller nyttjanderättshavare.

Det innebär, som jag läser det, att ingen förare, oavsett vållande, någonsin kan hävda ersättningsanspråk för person- eller sakskada från "banlicensen" eller mer korrekt motortävlingsförsäkringen. Därav blir min personliga slutsats: När det gäller personförsäkring, i alla fall utom SMC steg 1-4, är Du hänvisad till något av följande:
1 - Licensförsäkring från SVEMO enligt de villkor Du hänvisar till (eller motsvarande från Svenska Motorsportalliansen).
2 - Olycksfallsförsäkring via försäkringsbolag, där en omfattande studie av det finstilta krävs.

Jag är lite fundersam på att den skrivning i SVEMOs försäkringsvillkor som innefattar "olicensierade förare" är en kvarleva från den tiden när man kunde gå licenskursen och därefter träna i klubben under de nästkommande två åren utan att lösa ut licensen. Jag läser stycket som att dessa kunde då möjligen åberopa licensförsäkringen trots att man inte hämtat ut licensen, under förutsättning att banan innehar banlicens. Men jag hittar nog inget om att banans motortävlingsförsäkring skulle kunna ersätta en förare under några som helst omständigheter?

Länk till en hygglig sida som tar upp ett antal aktiviteter inom gråzonen hittar Du här :)
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Mmm, och det är här det börjar bli förvirrat:) Banlicensen täcker INTE en förare som befinner sig ute på banan eller depån, det är ett skydd enbart för tredje man som t ex åskådare. Utdrag ur lag om motortävlingsförsäkring 3§, notera undantag i pkt 1:

Det innebär, som jag läser det, att ingen förare, oavsett vållande, någonsin kan hävda ersättningsanspråk för person- eller sakskada från "banlicensen" eller mer korrekt motortävlingsförsäkringen.

Det är ju upp till folksam som levererar försäkringsprodukten för SVEMO banlicenserna att erbjuda det skyddet även om det inte är lagstadgat i lagen om motorsportförsäkring. Och det jag länkade till och citerade är direkt taget från försäkringsinformationen daterad 1 januari 2014 dvs så aktuellt det kan bli.

Och det står uttryckligen med fet stil i rubriken "Ersättning för olicensierade förare som kör på bana med banlicens " med den lista på ersättningsnivåer som jag citerade. Kan ju inte bli så mycket tydligare tycker jag. Licensierade förare har något bättre ersättning inklusive lite tröstpengar ifall man fått skinnstället uppklippt...nypriset med 30% avdrag per år tror jag min skadereglerare sade när jag pratade med henne häromdagen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är ju upp till folksam som levererar försäkringsprodukten för SVEMO banlicenserna att erbjuda det skyddet även om det inte är lagstadgat i lagen om motorsportförsäkring. Och det jag länkade till och citerade är direkt taget från försäkringsinformationen daterad 1 januari 2014 dvs så aktuellt det kan bli.
Njae, låt oss först ta några definitioner så vi inte missförstår varandra, okey? Du talar väl nu om den personliga olycksfallsförsäkring som ingår i SVEMO:s förarlicens? Det var väl den försäkringen Du länkade villkoren till? SVEMO banlicens innehåller inget försäkringsskydd som jag känner till, banlicens innebär väl endast att banan är besiktad av SVEMO och befunnits uppfylla kraven för en viss nivå av aktivitet (tävling, träning etc)? Har Du andra uppgifter angående något av SVEMO utfärdat generellt försäkringsskydd för godkända banor får Du gärna länka till villkor eller info om denna!

...Och det står uttryckligen med fet stil i rubriken "Ersättning för olicensierade förare som kör på bana med banlicens " med den lista på ersättningsnivåer som jag citerade. Kan ju inte bli så mycket tydligare tycker jag. Licensierade förare har något bättre ersättning inklusive lite tröstpengar ifall man fått skinnstället uppklippt...nypriset med 30% avdrag per år tror jag min skadereglerare sade när jag pratade med henne häromdagen.
Japp, så står det och det tolkar jag inte på annat sätt att ersättningen fortfarande kommer från den personliga olycksfallsförsäkringen, villkoret är att föraren kör på banor som har banlicens och därmed uppfyller SVEMOs krav på säkerhet. Inte tolkar jag det som att ersättningen skulle komma från någon försäkring som banan tecknat?

Det är ju fullt möjligt att jag kan teckna Folksams olycksfallsförsäkring utan att inneha förarlicens? Det skulle i så fall förklara distinktionen mellan licensinnehavare resp olicensierade förare i villkorstexten...?

EDIT - jag har lusläst villkoren Du länkade till ytterligare en gång och det är möjligt att Du har rätt - att det finns ett visst skydd via SVEMOs banlicens om än jag kör i ett annat sammanhang. Via lite googlande förefaller det gälla "olicensierade förare vid träning i klubbens regi", se t ex rubrik 6.1 i denna förvisso gamla länk. Det förefaller väl logiskt, varför skulle SVEMO försäkra deltagare i arrangemang utanför deras regi? Stämmer detta finns alltså ett visst skydd om jag som medlem men icke licensinnehavare t ex deltar i en kvällsträning arrangerad av N-R-S (som är en SVEMO-klubb) på Mittsverigebanan.

Tack för påpekandet, kan finnas anledning att reda ut det lite bättre med avseende på självrisk, anmälan etc :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top