Svedea - Bra eller anus

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Jo, de är först men jag tycker det är märkligt att de ensamma kan säga att trafikförsäkringen inte gäller.
Mycket märkligt faktiskt.
Vagnskadan kan man avtala vad som helst om men vad jag vet så är det lagar som styr hur trafikförsäkringen gäller och jag har aldrig sett nåt om hastighetsgrupper i nån lag.

Japp, och min poäng kvarstår, det beror på något - och Svedea är först ut.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jo, de är först men jag tycker det är märkligt att de ensamma kan säga att trafikförsäkringen inte gäller.
Mycket märkligt faktiskt.
Vagnskadan kan man avtala vad som helst om men vad jag vet så är det lagar som styr hur trafikförsäkringen gäller och jag har aldrig sett nåt om hastighetsgrupper i nån lag.

Det finns väl ingen lag som säger att trafikförsäkringen skall gälla vid körning på inhägnat banområde som primärt används för motorsport? :va

Det är SMC som genom hårt arbete och bra information har fått dispens från försäkringsbolagen genom åren för att kunna bedriva trafikutbildningar på banor med fortsatt försäkringsskydd. I takt med att fler och fler förare använder de här utbildningarna till att testa sina gränser (inte hojarnas, för de klarar nästan alltid mer än förarna) och planterar sig i lecalådan så är det självklart att försäkringsbolagen inte är lika imponerade längre.

Vi behöver en attitydförändring hos oss förare om vi skall kunna behålla försäkringsbolagens förtroende.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det finns väl ingen lag som säger att trafikförsäkringen skall gälla vid körning på inhägnat banområde som primärt används för motorsport? :va

Det är SMC som genom hårt arbete och bra information har fått dispens från försäkringsbolagen genom åren för att kunna bedriva trafikutbildningar på banor med fortsatt försäkringsskydd. I takt med att fler och fler förare använder de här utbildningarna till att testa sina gränser (inte hojarnas, för de klarar nästan alltid mer än förarna) och planterar sig i lecalådan så är det självklart att försäkringsbolagen inte är lika imponerade längre.

Vi behöver en attitydförändring hos oss förare om vi skall kunna behålla försäkringsbolagens förtroende.

:mattias rakt på sak. :)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det finns väl ingen lag som säger att trafikförsäkringen skall gälla vid körning på inhägnat banområde som primärt används för motorsport? :va

Det är SMC som genom hårt arbete och bra information har fått dispens från försäkringsbolagen genom åren för att kunna bedriva trafikutbildningar på banor med fortsatt försäkringsskydd. I takt med att fler och fler förare använder de här utbildningarna till att testa sina gränser (inte hojarnas, för de klarar nästan alltid mer än förarna) och planterar sig i lecalådan så är det självklart att försäkringsbolagen inte är lika imponerade längre.

Vi behöver en attitydförändring hos oss förare om vi skall kunna behålla försäkringsbolagens förtroende.
Det är mer komplicerat..
Om trafikförsäkringen skall gälla eller ej handlar även om syftet med bankörningen. Där finns två ytterligheter där båda har ett naturligt svar: roadracing em är en typisk tävling och lastbilsåkeriet som levererar sand till sandfållorna två veckor innan em den bilen omfattas av trafikförsäkringen när den kör sönder grindstolpen vid infarten eller krockar med banchefens personbil på banan. Problemet uppkommer istället när vi pratar om olika träningar och utbildningar. Det är då det blir så viktigt att kunna påvisa utbildningen är en REN trafiksäkerhetsutbildning. Så fort den börjar närma sig raceträning då försvinner sannolikt trafikförsäkringsskyddet. Det är där som snabba deltagare lätt kan hamna.
 
Last edited:

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Var, när och hur trafikförsäkringen gäller respektive inte gäller är reglerat i lag.
Den lagen är föremål för olika tolkningar och det jag tycker är märkligt är att svedea gör en helt egen tolkning iom att de sätter upp andra villkor än de andra försäkringsbolagen.
Vill vi fortsätta med kurser osv måste vi skärpa oss, det är helt rätt men om det skulle mynna ut i att inga trafikförsäkringar gäller på kurser eller andra banövningar så är det ju bara att ta ut en licens och köra på den. Det är ju inga problem för de som vill gasa på banan men de som faktiskt vill lära sig köra hoj för att vara lite säkrare i trafiken kommer inte att kunna träna på bana nåt mer och det lär väl inte bara gälla SMC och deras AK utan även SMCs knix för de körs ju också på motorbanor. Alla körskolor som tränar på banor osv....
Vill inte vi här att man skall kunna köra kurser på bana med gällande trafikförsäkring?
Märk väl att jag pratar bara om kurser och bara om trafikförsäkring.
/Stefan

Det finns väl ingen lag som säger att trafikförsäkringen skall gälla vid körning på inhägnat banområde som primärt används för motorsport? :va

Det är SMC som genom hårt arbete och bra information har fått dispens från försäkringsbolagen genom åren för att kunna bedriva trafikutbildningar på banor med fortsatt försäkringsskydd. I takt med att fler och fler förare använder de här utbildningarna till att testa sina gränser (inte hojarnas, för de klarar nästan alltid mer än förarna) och planterar sig i lecalådan så är det självklart att försäkringsbolagen inte är lika imponerade längre.

Vi behöver en attitydförändring hos oss förare om vi skall kunna behålla försäkringsbolagens förtroende.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Hört begreppet, "icke avställningsbar", pointdexter?

:rofl
Troll?

Chilla mannen: Troll kan du vara själv som bara försöker fgöra dig lustig.
jag menar exakt vad jag skrev. Finns inget inom svensk trafiklagstifting som heter icke avställbar.
Självfallet har du som ägare till ett försäkrat fordon rätten att ställa av detta när helst du vill.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Vad har ni för kriterier som skall uppfyllas för att man skall få er välsignelse för en körning på bana?
Det skulle ju vara intressant att veta det om man vill ordna nåt.

/Stefan

Hejsan :)

direkt från vår hemsida;

http://motor.svedea.se/mc/oevrigt/koera-paa-bana/

"Vår mc-försäkring gäller för träningar och utbildningar som vi har godkänt. På den här sidan kan du se vilka de är. Har du några frågor är du alltid välkommen att höra av dig.

Försäkringen gäller för följande utbildningar:
• avancerade kurser som arrangeras av SMC (gäller endast fartgrupp låg och medel)
• kurser som arrangeras av BMW MC-klubben
• Carlbarks Safety School
• Touratech Offroad School (gäller endast Basic och Grusäventyr Dalarna)
• Polisens Motorklubb Avrostning, Sviesta-banan 7 maj
• Kawasaki Sverige ”Alla på banan”, Sviesta-banan 24-25 maj
• K3 Desmocenter förarutbildning, 28:e maj Arlanda Test Track 1
• Tjejdagen, Falkenberg 31 maj
• K3 Desmocenter förarutbildning, 8:e september Gelleråsen

Försäkringen gäller också för kurser oavsett eventuella fartgrupper som SMC arrangerar men som inte utförs på stor bana exempelvis Grundkurs (Knix), Avrostningar och Gruskurser.
Ska du delta på en banåkning eller utbildning som inte finns med i listan ovan måste du kontakta oss innan utbildningstillfället för ett eventuellt godkännande. Skador som i övrigt uppstår vid tävling, hastighetskörning eller liknande ersätts inte"

Mvh
Björn Linde - Svedea
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Chilla mannen: Troll kan du vara själv som bara försöker fgöra dig lustig.
jag menar exakt vad jag skrev. Finns inget inom svensk trafiklagstifting som heter icke avställbar.
Självfallet har du som ägare till ett försäkrat fordon rätten att ställa av detta när helst du vill.

Är du dryg så är jag inte sen att vara dryg tillbaka "mannen".

En icke avställningsbar försäkring innebär att du får betala samma premie, varje månad, året runt.
Oavsett om hojen är av eller påställd. Fatteru?

Vad gäller rabatter för ABS-cyklar så tror jag du trollar.
Det är självklart bättre med ABS än utan. Många skitolyckor kan undvikas med ABS.
Försäkringsbolag driver inte välgörenhet. Dom uppmuntrar ABS av en anledning.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
En icke avställningsbar försäkring innebär att du får betala samma premie, varje månad, året runt.
Oavsett om hojen är av eller påställd. Fatteru?

Så gör åtminstone inte Svedea. Premien på sommaren är avsevärt högre än den på vintern. Sannolikt beroende på att det kraschas och stjäls betydligt fler hojar på sommaren än på vintern. Betalar man kvartalsvis syns det tydligt, och skillnaden per månad är stor, en sommarmånad är i storleksordningen fem gånger så dyr som en vintermånad.

Däremot har du förstås rätt i att premien är densamma oavsett om motorcykeln är av- eller påställd.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Var, när och hur trafikförsäkringen gäller respektive inte gäller är reglerat i lag.
Den lagen är föremål för olika tolkningar och det jag tycker är märkligt är att svedea gör en helt egen tolkning iom att de sätter upp andra villkor än de andra försäkringsbolagen.
Vill vi fortsätta med kurser osv måste vi skärpa oss, det är helt rätt men om det skulle mynna ut i att inga trafikförsäkringar gäller på kurser eller andra banövningar så är det ju bara att ta ut en licens och köra på den. Det är ju inga problem för de som vill gasa på banan men de som faktiskt vill lära sig köra hoj för att vara lite säkrare i trafiken kkommer inte att kunna träna på bana nåt mer och det lär väl inte bara gälla SMC och deras AK utan även SMCs knix för de körs ju också på motorbanor. Alla körskolor som tränar på banor osv....
Vill inte vi här att man skall kunna köra kurser på bana med gällande trafikförsäkring?
Märk väl att jag pratar bara om kurser och bara om trafikförsäkring.
/Stefan
När det gäller körskoleövningar och liknande borde det inte vara några problem att hävda att dom är trafikövningar eftersom dom är ''lagkrav'' för att få ett körkort. Men problemet uppstår när en utbildning bedrivs över tillåten väghastighet i Sverige d.v.s 120 km/h. Där hamnar lätt en snabb grupp ovanför dessa gränser, då blir definitionen av verksamheten svårare.

Men samtidigt kan en 12 åring på en rs 125 junior som behöver 1 min 50 sec runt gelleråsen hålla på racing trots att farten passar i lugn grupp.
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
sɐəɹpuɐ;6050726 skrev:
Så gör åtminstone inte Svedea. Premien på sommaren är avsevärt högre än den på vintern. Sannolikt beroende på att det kraschas och stjäls betydligt fler hojar på sommaren än på vintern. Betalar man kvartalsvis syns det tydligt, och skillnaden per månad är stor, en sommarmånad är i storleksordningen fem gånger så dyr som en vintermånad.

Däremot har du förstås rätt i att premien är densamma oavsett om motorcykeln är av- eller påställd.

Ja, det är sant. Så kan det också vara.

Jag tecknade mitt senaste inköp hos Svedea för ett par timmar sen, en Superduke. 4994:- Hel/hel.

Som jävla hittat. :)
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Var, när och hur trafikförsäkringen gäller respektive inte gäller är reglerat i lag.
Den lagen är föremål för olika tolkningar och det jag tycker är märkligt är att svedea gör en helt egen tolkning iom att de sätter upp andra villkor än de andra försäkringsbolagen.

Har du möjlighet att ge någon mer källa så att den som vill kan läsa lite mer?

För någon mindre insatt i just detta framstår det som att körning på inhägnad bana inte omfattas av trafikskadelagen. Dvs man får uppfattningen att det inte finns några olika tolkningar om detta utan att det råder samförstånd mellan alla om detta.

Utöver trafikskadelagens område har då försäkringsbolag valt att utöka trafikförsäkringen (och även kasko) till att gälla viss körning på banan. Helt frivilligt. Om då försäkringsbolagen - inom det frivilliga området - väljer olika nivåer innebär det ju inte "olika tolkningar" utan bara olika bedömningar om hur bred omfattningen av försäkringen ska vara på ett frivilligt område.

Som sagt jätteintresserad av att läsa mer om detta.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Så om du haft ABS o kört över en grop där du ej nyttjade bromsarna så hade självrisken varit lägre ?.. KORKAT SVEDEA!

Man kan tänka sig att Svedea uppmärksammat att förare med ABS-bromsar är mindre skadedrabbade än förare utan ABS-bromsar. Om en viss grupp har en lägre skadegrad är det rimliga att de också får en sänkt premie. Alltså skulle MC med ABS var billigare att försäkra än de utan ABS.

Problemet är att Svedea, och andra, inte i trafikregistret kan se om MC:n är utrustad med ABS. Och eftersom många modeller finns både med och utan ABS kan man helt enkelt inte veta med säkerhet när försäkringen tecknas (nuförtiden knackar man ju bara in ett regnummer på hemsidan och får en premieoffert).

När premien inte kan justeras väljer man istället att ge något mervärde tillbaka till ABS-gruppen genom att ha en generell rabatt på självrisken. När skada inträffar blir det en mer personlig kontakt med verkstadspersonal och/eller skadereglerare och då får man reda på om ABS finns eller inte.

Klart att man kan ha olika uppfattning om detta, bra eller dåligt osv. Men "KORKAT" är väl att ta i så man spricker...
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Har du möjlighet att ge någon mer källa så att den som vill kan läsa lite mer?

För någon mindre insatt i just detta framstår det som att körning på inhägnad bana inte omfattas av trafikskadelagen. Dvs man får uppfattningen att det inte finns några olika tolkningar om detta utan att det råder samförstånd mellan alla om detta.

Utöver trafikskadelagens område har då försäkringsbolag valt att utöka trafikförsäkringen (och även kasko) till att gälla viss körning på banan. Helt frivilligt. Om då försäkringsbolagen - inom det frivilliga området - väljer olika nivåer innebär det ju inte "olika tolkningar" utan bara olika bedömningar om hur bred omfattningen av försäkringen ska vara på ett frivilligt område.

Som sagt jätteintresserad av att läsa mer om detta.
Jag skall försöka mig på en tolkning.

Normalfallet är att trafikförsäkringslagen (tfl) inte skall tillämpas på en inhängnad motorbana när det gäller tävling ,träning, uppvisning m.m. då gäller lagen om motortävlingsförsäkring istället. Men tfl kan gälla om det pågår t.ex en trafiksäkerhetsutbildning på banan. Problemet är bara att definiera en trafiksäkerhetsutbildning. Enligt mig ligger svedeas definition rätt bra till eftersom dom hastighetsgrupperna stöds passar som förarutveckling åt en mc-förare med ett någalunda lagligt tempo på landsväg.

Dom snabba grupperna hos smc samt flertalet bandagsgrupper ( ej lugn) har ett tempo som vida överstiger laglig landsvägsfart i sverige. Då blir tillämpningen av tfl mer omotiverad eftersom körningen blir inriktad mot mc-sport som endast får bedrivas på bana. Men inte ens farten räcker som beslutsunderlag eftersom även syftet med bankörningen måste beaktas. Till exempel kan en 12 åring som kör junior 125 för gången betraktas som en ''tävlingsförare'' trots farten mer liknar mopedfart än rr-tempo..

Det stora problemet är att gränslinjen är så svår att hitta. Det är betydligt lättare att definiera giltigheten för ett a2 körkort d.v.s. max 35 kw m.m.
 
Last edited:

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Jag har svedea och har inget att klaga på, vid jämförelse med bilsport mc så var de typ 20-30% billigare, så då var valet enkelt. Har dock inte utnyttjat dem för nått skadeärrende.
 

Termik

Medlem
Gick med
22 Jul 2013
Ort
Sundbyberg
Hoj
Kawa Z1000SX
Än så länge lite imponerad av Svedea. Glömde skivbromslåset på min Kawa Z1000SX i Tisdags varvid fotplatta med växelpedal och fotstöd bröts helt av, skev skiva, repor på packväska osv. Var i Söderhamn och skulle hem till Stockholm så lite småstökigt.

Telsamtal till Svedea, bärgare kom och hämtade mig och hojken och körde oss båda till verkstad i Gävle där hojjen lämnades in.

Plingade till på telefonen som sa att det var OK med hyrbil hem (envägs)

Väl hemma så gjorde jag skadeanmälan online 18.30 på kvällen, hade skadebrev i inkorgen 07.15 på morgonen därefter. Självrisk 1.500 då jag har helförsäkring och ABS-hoj. Ingen självrisk på bärgning då jag har XL-tillägg på märkesförsäkringen.

Dessutom(!) får jag 100kr per dag i stillaståndsersättnig. Då verkstaden beräknar att hojjen ska vara klar runt 31 Juli så blir det ca 1.500kr i ersättning. Mao täcker självrisken, så inga kostnader för olyckan.

Så än så länge är jag jäkligt imponerad. Trevliga är de också att ha att gör med
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Den högre premien som bilsport tar ut kan vara värd sitt pris när man kör en del bana och smc kurser i snabb grupp.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den högre premien som bilsport tar ut kan vara värd sitt pris när man kör en del bana och smc kurser i snabb grupp.

Helt klart är det inte. Jag skulle gå från 2500 om året till 8000 om året om jag bytte från Svedea till Bilsport & MC. Men, jag var på väg att byta i våras just pga det, eftersom att förra året var bilsport & mc bara 2-300 dyrare. Men så halverade Svedea, och Bilsport & MC dubblerade.
Dessutom trivs jag bättre med Svedeas ärendehantering. De verkar måna om sina kunder och är rappa i vändningarna, medan Bilsport drog ut på tiden något rent fantastiskt. Svedea har till och med varit trevligare att prata med på telefon.
Det kan nog till och med vara värt att skaffa en gammal lite risig banhoj att köra med och bara ha den trafikregistrerad.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top