Svart dag för svensk fotboll..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ska du sparka mig i :huvet nu, din nedrans 'supporter'?

Visst, otroligt sorgligt att gubben dog.
Men inte mer sorgligt i min värld att en vit flaggviftande flerbarnsfar dör av fotbollsrelaterat hedersvåld än att folk dör som flugor av diverse orättvisor och galenskaper varje minut runt om i världen. Inte nånstans.

Men då kanske du kan starta en tråd om alla andra som dör så kan de som tycker det är tråkigt att den här personen dog få tycka det ifred?
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Som sagt, det har tyvärr absolut inte med fotboll att göra. Det är primitiva människor som hetsar varandra till våld för att få någon sjuk bekräftelse inom den sjuka grupperingen de umgås.

Det är dags för alla arenor att svartlista folk som brukar våld i sammanband med match.
Inte för att det kommer stoppa de våldsamma individerna. men förhoppningsvis kan vanliga människor känna sig säkrare att gå på matcherna. Framförallt att kunna ta med sig sina barn och titta på fotboll utan riskera att bli attackerade eller hotade..
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Ska du sparka mig i :huvet nu, din nedrans 'supporter'?

Visst, otroligt sorgligt att gubben dog.
Men inte mer sorgligt i min värld att en vit flaggviftande flerbarnsfar dör av fotbollsrelaterat hedersvåld än att folk dör som flugor av diverse orättvisor och galenskaper varje minut runt om i världen. Inte nånstans.

Som du säkert förstår så slår jag mitt huvud i väggen (symboliskt) för att du väljer att fortsätta på det spår som jag just vänder mig emot. Det tycker jag är trist.
Lika trist som att folk dör överallt i världen som du just säger.

Bristen på respekt för sina medmänniskor visar sig på många sätt. En del väldigt oväntade.

Peace out och krama någon. Nu. Just nu.:krama
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är oerhört beklagligt att en person fick sätta livet inför en simpel fotbollsmatch som i det perspektivet inte betyder ett skit. I synnerhet om det är som det rapporteras en vanlig fotbollssupporter som är helt oskyldig till det förspel med våld som förekom inför söndagens match. Det är en polisiär sak att utreda. Inget som någon ska använda som ursäkt för att trappa upp den hätska stämning mellan olika fotbollssupportrar. Det är nog ingen som vill bli nästa offer för någon som i fotbollens förtecken ger sig på någon oskyldig person.

Det fanns alla förutsättningar för att det skulle bli en trevlig tillställning om folk bara hade haft vett att veta hur man uppför sig. Det var vindstilla, strålande solsken och premiär för säsongen. Saker och ting gick snett redan dagen innan då ett antal Djurgårdssupportrar gick bärsärkagång på en krog och gav sig på vanliga kroggäster med bestick och tillhyggen. Minst en person fick väldigt allvarliga skador vad jag vet.

Sedan matchdagen. Finns nog inte en upptrappning till någon fotbollsmatch där jag bevittnat att folk har hållit alkoholintaget på en rimlig nivå. De har suttit och laddat upp timvis. Av en händelse stötte jag på några Djurgårdssupportrar redan på förmiddagen strax utanför mitt hus. De var redan då påverkade och det klirrade i påsarna de hade med sig från bilen. Helsingborgssupportrarna är inte en tillstymmelse bättre. Samma skrot och korn hela högen. När folk fått för mycket alkohol i sig och kanske någon annan substans går allt vett ur skallen på dem. Lägg till gruppdynamik till det och man har en fin cocktail. Det bidrar knappast till att lugna ner stämningen när saker och ring går snett. Jag förstår de med barn som sagt att de aldrig kommer att besöka en allsvensk match. Hade nog själv ställt mig den frågan om det var värt risken.

Nu ska man så klart inte dra alla över en kam. Det finns olika grader av idioter. Klart är att fotbollen har en hel del att ta tag i. Att påstå att det är ett samhällsproblem är bara att flytta över problematiken från sitt eget bord. Det krävs så klart insatser från många håll om man vill komma tillrätta med det här. Man kan ju börja med att titta vad andra länder har gjort som har haft problem med huliganer och bråkstakar och kommit tillrätta med dem. Att sitta och utreda saker till förbannelse och sedan inte komma till skott. Då kommer vi att sitta här nästa år och åren därpå och upprepa samma saker om och om igen.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag går på match en eller två gånger varje sommar. Min bror håller på HIF, min far på Mjällby och jag på MFF... ofta är jag på Olympia med min bror. Bara det är solsken trivs jag liksom...

Vill bara påpeka det.

Sedan vill jag hävda att det finns ett djupare problem i supporterkulturen, det går inte bara att skylla på den där enstaka procenten.

Kolla här:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/aik/article18638501.ab

TT: Varför säljer ni över huvud taget tröjor med texten "hata, hata, hata"?

– Det är i en fotbollskontext. Ordet hat och en ibland hatisk rivalitet finns under matchen, men det stannar där, svarar Victor Capel.

– 99,9 procent av dem som går på fotbollsmatcher gör en distinktion mellan saker man sjunger på läktaren och den verkliga världen. Men vissa människor är uppenbarligen inte kapabla att göra det.

TT: Vilket ansvar tar du och Black Army för tröjor med "hata, hata, hata" och vad den attityden leder till?

– I normala fall ser inte jag att det här är stor grej. Det här handlar om en jargong och i en fotbollskontext.

– Men nu känns det inte riktigt som läge att sälja dem.

Käre Victor Capel,

Det är aldrig läge. Det är dags att lägga ner den sidan av supporterkulturen! Detta är trots allt inte ett enstaka inslag av våld utan något som tycks vara närmast regel bland storstadsklubbar.

Denna sommar blir det varken Stadion eller Olympen för mig. Färden ställs mot Strandvallen och där skall jag heja fram Mjällby. Märkligt nog är det aldrig trubbel i Hällevik (trots alla hemska invandrargäng från Åkessons Sölvesborg). Sillastrybarna har dessutom vettiga ramsor! Och Strandvallen är gudomligt inbäddad bland furet vid strandkanten.
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag vill bara lobba för 2 riktigt bra hulligan filmer som fångar kärnan i vad dessa personer drömmer, lever och andas för.
Det är precis som vi hojåkare eller extremsportare. Vi letar nya "kickar" adrenalin och när det första inte ger tillräckligt "dos" längre, tar man nästa steg uppåt och går på hårdare.





ID
https://www.youtube.com/watch?v=5Y26VMm4L7o


Green street Hooligans.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
AGV, mycket väl formulerat!

Tar mig för pannan när jag läser Victor Capels intervju i Aftonblaskan. Alla supporterklubbar borde sätta sig ner och ta sig en riktig framtidsfunderare. När är det någonsin okey att "hata" och kan det vara så att denna sjuka tradition inom klubbarna fött fram en mentalitet som till slut kostade en småbarnspappa livet?

Skandal...... och så tragiskt att man saknar ord.

.... Och visst raljerar SH-kollektivet ibland skämtsamt om kromslädespiloter. Precis som dom gör om oss som kör japanska plastraketer. Men till syvende och sist är vi alla hojbröder och systrar oavsett kromdetaljer och fransar, som delar ett unikt intresse, inte fan går vi och hatar varandra eller ens kan komma på tanken att slå ihjäl varandra. Om så vore fallet skulle nog Rosenhill vara rena rama blodbadet varje sommar.
 
Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag vill bara lobba för 2 riktigt bra hulligan filmer som fångar kärnan i vad dessa personer drömmer, lever och andas för.
Det är precis som vi hojåkare eller extremsportare. Vi letar nya "kickar" adrenalin och när det första inte ger tillräckligt "dos" längre, tar man nästa steg uppåt och går på hårdare.

Jo... men huliganer och typ "ultra-huliganer" som dessa är ju typerna som samlas på en parkeringsplats och gör upp. De har regler, ger sig bara på varandra, osv.

När det ballar ut och man välter city så är det ofta andra som har blivit så upphetsade att de slutat tänka.

I detta fallet är det ju något sådant.

Jag skiter i om man samlas i två gäng för ett riktigt råkurr, det är en annan grej i min låda.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Så försöker de iofs alltid måla det i media då det säljer mer.
Dock jävligt olyckligt iallafall. Det som stör mig nu är de runtomkring som inte anmäler den/de skyldiga. Oavsett om det finns en "kod" att man inte tjallar så tycker jag den koden övervägs av det faktum att folk använt löjligt övervåld, o ska då anmälas.



Ska tydligen varit en vanlig Svensson denna gång.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jo... men huliganer och typ "ultra-huliganer" som dessa är ju typerna som samlas på en parkeringsplats och gör upp. De har regler, ger sig bara på varandra, osv.

När det ballar ut och man välter city så är det ofta andra som har blivit så upphetsade att de slutat tänka.

I detta fallet är det ju något sådant.

Jag skiter i om man samlas i två gäng för ett riktigt råkurr, det är en annan grej i min låda.

Japp helt riktigt. Småknattar "Apar" efter och det spårar ur . Kalla dom "söndags-huliganer" eller vad som helst men dom klarar inte av att hålla huvudet kallt och veta när man skall sluta och gå därifrån. Tyvärr har "uppåt tjack" varit väldigt förekommande i dessa kretsar i många år. Allt från Efedrin till amfetamin, extacy osv tillsammans med alkohol.
Att då en "nybörjare" börjare proppa i sig denna cocktail och göra "uppkörning" för stora grabbarna ballar det ur totalt och oskyldiga hamnar emellan.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Alltså, den här mest våldsbejakande och uppviglande gruppen inom huligangängen är väl inte direkt okända för polisen?

Ändå verkar det inte bli några värre konsekvenser i samband med upploppen. Vandalisering och grov skadegörelse leder till att de blir satta på en buss ut till förorten. Brott som hade skickat en vanlig person i kurran några månader.

Jag tror polis och rättsväsende måste använda hårdare nypor mot huliganerna. När folk börjar hamna bakom galler efter en röjarrunda lär intresset svalna något.

Då slipper förhoppningsvis fler personer behöva sätta livet till.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
VIF Djurgårdsbroder.

Kan man inte visa respekt för att en fyrabarnsfar har gått bort utan att komma med lösryckta påhopp om fotbollen som sport och dess iq-befriade supportrar?

Om du anser det vara respektlöst att nedvärdera de fotbollssupportrar som gillar att samlas i grupp för att hetsa mot motståndarnas supportrar, så nej då går det inte.
Det är jättetråkigt och jävligt onödigt att detta har hänt, än mer tragiskt om det är som det sägs att det var en kille som inte var en av dessa idioter som gillar att slåss i fotbollssammanhang. Hade han varit det så hade jag inte ens höjt på ögonbrynen över det hela då det hade varit självförvållat, nu däremot har någon fått lida otroligt mycket för andra människors extrema dumhet som endast kan härledas till iq-nivån. Visst finns det särfall där otroligt begåvade psykopater begår våldsbrott men det tillhör inte vanligheterna och då är det brist på empati och liknande som ligger till grund. Här är det något annat som spelar in...


Det enda rätta nu är att fotbollsklubbarna gror ett par pungkulor och tar avstånd helt och hållet från denna kultur och väljer att avbryta ALLA matcher där någon form av våldsamma supporterskaror samlas, både på arenan och utanför. Det ska inte behöva vara polisens jobb, dvs vi skattebetalare, att få ordning på det hela när lösningen är mycket enklare. Ingen fotboll= inga idioter till supportrar.
 

l!me

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
västerås
Hoj
blandat
i england blir dom livstids avstängda på alla fotbollsarenor om dom ertappas medans dom "huliganar", hjälper inte ett skit, dom slåss på parkeringen utanför istället.

jävla svårt problem att lösa, hur ska man kunna kontrollera 400 adrenalinstinna IQ-befriade idioter som går bärsärk..
vore bättre om dom börjar använda vapen och utrotar sig själva istället, låta naturen ha sin gång..
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Om du anser det vara respektlöst att nedvärdera de fotbollssupportrar som gillar att samlas i grupp för att hetsa mot motståndarnas supportrar, så nej då går det inte.
Det är jättetråkigt och jävligt onödigt att detta har hänt, än mer tragiskt om det är som det sägs att det var en kille som inte var en av dessa idioter som gillar att slåss i fotbollssammanhang. Hade han varit det så hade jag inte ens höjt på ögonbrynen över det hela då det hade varit självförvållat, nu däremot har någon fått lida otroligt mycket för andra människors extrema dumhet som endast kan härledas till iq-nivån. Visst finns det särfall där otroligt begåvade psykopater begår våldsbrott men det tillhör inte vanligheterna och då är det brist på empati och liknande som ligger till grund. Här är det något annat som spelar in...


Det enda rätta nu är att fotbollsklubbarna gror ett par pungkulor och tar avstånd helt och hållet från denna kultur och väljer att avbryta ALLA matcher där någon form av våldsamma supporterskaror samlas, både på arenan och utanför. Det ska inte behöva vara polisens jobb, dvs vi skattebetalare, att få ordning på det hela när lösningen är mycket enklare. Ingen fotboll= inga idioter till supportrar.

Hur identifieras en supporter, och hur nära arenan måste han vara för att ditt förslag ska gälla? Firmorna bär inga lagfärger, om vi börjar där...

Sen är det i min värld precis samma problem här som med vanliga urspårade fylle/knarkbråk på stan. Otroligt många fler blir ihjälslagna per år på stan under en fylla än fotbollsdöden som har två offer i landet senaste 10 åren.

Ändå är rösterna för att stänga krogarna sällsynt lågmälda.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Hela grejen med alla dessa "supportrar" som ska ut och slåss (inte de som bara vill kolla på fotboll) varje gång det är nån sorts match är så jävla efterbliven. Dom tycker att dom är kungar, resten av samhället tar sig för pannan.

Det handlar om en sport, en lek.. Inget annat. Resultatet i matchen, lagets placering i ligan, världsekonomin, barnfattigheten osv påverkas 0 av om dom slår ner någon eller inte slåss alls. Man undrar om huliganerna vaknar på morgonen och tänker "match ikväll, ut och slåss igen.. Känner mig smart idag :tummenupp"

Blir inte det minsta förvånad om Dif-huliganerna dessutom ska utkräva nån sorts hämnd för detta framöver.. Givetvis genom att slåss.

Jävla sopor.

Det enda positiva är att både AIK, Hammarby och Dif-supporters har gått samman och sörjer tillsammans både på FB och vid stadion. Alla normala fotbollsmänniskor är trötta på våldet. De som slåss är knappast intresserade av själva sporten utan ser det endast som en ursäkt att få sparka på någon i grupp då de är för jävla fega när de är ensamma. Grupptryck och alkohol skapar monster av osäkra skitmänniskor.
Han var en fyrabarnsfar från Upplands Väsby med eget företag. Hans bror var med honom och de var i godan ro påväg in mot arenan när ett idiotgäng dängde en flaska i bakhuvet på honom och sparkade vidare när han redan stupat. Tvi fan!
Spela matcherna utan publik och ska de spelas med publik, stoppa matchen vid minsta lilla, plocka ut publiken och fortsätt matchen. Livstidsporta idioterna direkt de gör minsta grej, kasta in nåt på plan och de ska aldrig mer se en matchjävel.

Bitter?...kanske lite.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
i england blir dom livstids avstängda på alla fotbollsarenor om dom ertappas medans dom "huliganar", hjälper inte ett skit, dom slåss på parkeringen utanför istället.

jävla svårt problem att lösa, hur ska man kunna kontrollera 400 adrenalinstinna IQ-befriade idioter som går bärsärk..
vore bättre om dom börjar använda vapen och utrotar sig själva istället, låta naturen ha sin gång..

Tack vare en viss Thatcher... Go Maggie Go...
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Det enda positiva är att både AIK, Hammarby och Dif-supporters har gått samman och sörjer tillsammans både på FB och vid stadion. Alla normala fotbollsmänniskor är trötta på våldet. De som slåss är knappast intresserade av själva sporten utan ser det endast som en ursäkt att få sparka på någon i grupp då de är för jävla fega när de är ensamma. Grupptryck och alkohol skapar monster av osäkra skitmänniskor.
Han var en fyrabarnsfar från Upplands Väsby med eget företag. Hans bror var med honom och de var i godan ro påväg in mot arenan när ett idiotgäng dängde en flaska i bakhuvet på honom och sparkade vidare när han redan stupat. Tvi fan!
Spela matcherna utan publik och ska de spelas med publik, stoppa matchen vid minsta lilla, plocka ut publiken och fortsätt matchen. Livstidsporta idioterna direkt de gör minsta grej, kasta in nåt på plan och de ska aldrig mer se en matchjävel.

Bitter?...kanske lite.

Jo men precis... dessa manifestationer vi nu ser har vi sett förr och de har varit ett slag i luften.
 
Last edited:

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Bristen på empati och respekt är ganska utbredd i samhället så även hör på SH.
Kom just hem från Sthlms Stadion där jag som tusentals andra hängde min DIF halsduk på staketet. Fanns tröjor och halsdukar från många klubbar. Pratade med många supportrar och jag tror faktiskt detta tragiska kan vara en vändning. Hoppas det av hela mitt hjärta. Någon här sa att de här manifestationerna är verkningslösa, jag är helt säker att det inte blir sämre iaf.
Det finns folk där ute som vill ha skottpengar på Hojåkare som bullrar, kör för fort, är med i kriminella mc-gäng, och klumpar ihop oss alla i en enda smet. Det ropas på hårdare tag och fler poliser. Är det lösningen på hojrelaterade frågor och fotbollsrelaterat våld? Tror man får börja med sig själv. Hur kör jag, vad skriker jag, ler jag mot mina medmänniskor och erbjuder plats pt gamla tanter på bussen. En attitydförändring i samhället överhuvudtaget.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Frågan är om det verkligen är supportrar, eller löst drägg som skaffa sig en anledning att leva jävelskap likt kravallstenkastare i demonstrationer..
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Frågan är om det verkligen är supportrar, eller löst drägg som skaffa sig en anledning att leva jävelskap likt kravallstenkastare i demonstrationer..

Huliganerna är givetvis "löst drägg" som bara tar tillfället i akt. "Vanliga" supportrar som inte behöver ta till våld när deras lag förlorar är det såklart inget fel på.

Jag är själv åtminstone hyfsat sportintresserad och blir såklart besviken när de jag håller på åker på torsk.. Men har aldrig känt något behov av att gå ut och slåss med folk eller slå sönder halva stan pg a det.

Problemet i mina ögon är att man är alldeles för daltande med huliganerna. Varför är det t ex tillåtet att vara maskerad på en idrottstillställning? Och "supporterslagsmålen" skulle räknats som misshandel om de skett någon annanstans än i samband med en match, så grip varenda j*vel som slåss, lås in dom nån månad, släng på ett par tusenlappar i böter och porta dem från all form av idrott för all framtid, så kanske det inte blir lika kul för dem längre.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top