Psychobiker
Sporthojsnörd
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Skövde
- Hoj
- TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Hej!
Håller på med ett projekt som jag tänkte dela med mig av, för desom eventuellt är intresserade.
Projektet ifråga är en SV1000S-03, som jag gör en banräcer av, och tänkte köra lite i speedster-cup, förhoppningsvis i år.
Varför dåen SV1000 undrar ni kanske? Jo, för att jag i princip fick en lätt vurpad som ingen var intresserad av att göra något. Förre ägaren hade bara halvförsäkring och orkade inte ta tag i den, så för en platta öl, en whiskey och domkraft bytte den ägare.
Eftersom jag gillar tvinnar, och vet att i staterna så körs det en del racing med dom, dock ganska modifierade, så tänkte jag att det här blir ett kul projekt.
Så här ser det ut just nu:
Framgaffeln är från en gixxer600 (med 750 fjädrar i som är styvare)
Bromsok från en R1:a är inhandlat och distanser svarvade.
Bakfjädern är från en ZX-10, då dessa passar rakt av, men är betydligt styvare än original.
Har dragit upp rören under sadeln, dels för markfrigången, men framförallt för att det är fräckt. Det har i sin tur lett till att allt som satt under sadeln (batteri, databox, spänningsregulatorn samt lite annat smått och gott behöver nån annan stans att bo.
Batteriet hamnar bredvid främre cylindern, köpte en batterihållare till en TLR, då batteriet sitter där på dom orginal.
databoxen hamnar längt bak under kutsen, och det krävde i sin tur att hela kablaget behövde förlängas 30 cm
Huvuddelen av elsystemetär färdigombyggt, det som ska förlängas och det som behövde kortas, är några givare som ska ha fästanordningar kvar
Köpte en glasfiberkåpa till ducati 848, då den passar bra med avgassystemet, och har modifierat den så att den passar mot tanken. Eftersom jag är 195cm lång har jag även sett till att den sitter lite längre bak, så att jag ska få en bättre körställning.
Framkåpan är inte inköpt ännu, får se vad det blir.
Budget? ca 15-16000 till körklar, men vill nog hotta upp med lite sjyssta bromsskivor och PCV också, och lite annat godis, så runt 30 när den är helt klar.
Givetvis inser jag att jag kunde köpt en racehoj i hyggligt skick (och bättre prestanda)för 30 000, men att bygga eget är mycket roligare, och den kommer att duga för mig.
Det som står för dörren är grundmålning av bakkåpan. Och jag gör all lackering själv också, så det kostar "bara" färgen och sandpapper.
Håller på med ett projekt som jag tänkte dela med mig av, för desom eventuellt är intresserade.
Projektet ifråga är en SV1000S-03, som jag gör en banräcer av, och tänkte köra lite i speedster-cup, förhoppningsvis i år.
Varför dåen SV1000 undrar ni kanske? Jo, för att jag i princip fick en lätt vurpad som ingen var intresserad av att göra något. Förre ägaren hade bara halvförsäkring och orkade inte ta tag i den, så för en platta öl, en whiskey och domkraft bytte den ägare.
Eftersom jag gillar tvinnar, och vet att i staterna så körs det en del racing med dom, dock ganska modifierade, så tänkte jag att det här blir ett kul projekt.
Så här ser det ut just nu:
Framgaffeln är från en gixxer600 (med 750 fjädrar i som är styvare)
Bromsok från en R1:a är inhandlat och distanser svarvade.
Bakfjädern är från en ZX-10, då dessa passar rakt av, men är betydligt styvare än original.
Har dragit upp rören under sadeln, dels för markfrigången, men framförallt för att det är fräckt. Det har i sin tur lett till att allt som satt under sadeln (batteri, databox, spänningsregulatorn samt lite annat smått och gott behöver nån annan stans att bo.
Batteriet hamnar bredvid främre cylindern, köpte en batterihållare till en TLR, då batteriet sitter där på dom orginal.
databoxen hamnar längt bak under kutsen, och det krävde i sin tur att hela kablaget behövde förlängas 30 cm
Huvuddelen av elsystemetär färdigombyggt, det som ska förlängas och det som behövde kortas, är några givare som ska ha fästanordningar kvar
Köpte en glasfiberkåpa till ducati 848, då den passar bra med avgassystemet, och har modifierat den så att den passar mot tanken. Eftersom jag är 195cm lång har jag även sett till att den sitter lite längre bak, så att jag ska få en bättre körställning.
Framkåpan är inte inköpt ännu, får se vad det blir.
Budget? ca 15-16000 till körklar, men vill nog hotta upp med lite sjyssta bromsskivor och PCV också, och lite annat godis, så runt 30 när den är helt klar.
Givetvis inser jag att jag kunde köpt en racehoj i hyggligt skick (och bättre prestanda)för 30 000, men att bygga eget är mycket roligare, och den kommer att duga för mig.
Det som står för dörren är grundmålning av bakkåpan. Och jag gör all lackering själv också, så det kostar "bara" färgen och sandpapper.