Sv 800S? Den optimala SV'n?

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Hej! Jag har en Sv 650 S som jag fullkomligt älskar.
Jag har de vanliga åsikterna, för mjuk fjädring samt att det inte gjort något om den haft 10-15hk mer.

Så i denna tråd tänkte jag att vi kan luska fram den optimala sv'n som vi vill att Suzuki skall bygga.
Optimal i det avseende att den inte skall vara för olik 650'n och inte heller så mycket dyrare i inköp och framför allt inte i försäkring. En sv 1000 är löjligt dyr i jämförelse med en sv 650.

Mitt förslag (bygger på den sista sv 650S'n)

Mer kubik, eller åtminstonde mer effekt. 80-85 hk är lagom enligt mig. Utöver det går det lite för fort och blir säkert betydligt dyrare att försäkra.

Framgaffel från GSXR 600 eller 750 både fram och bak. Fullt justerbar. Detta inklussive bromsar och huvudcylindrar från dito hoj. Gärna en ny sving som liknar moderna sporthojjar istället för en som ser väldigt standard ut samt tankmätare! En förutsättning är ju att Suzuki återupptar tillverkningen av SV'n.


Håller ni med eller har jag helt fel?
 

Detox

Guest
SV:n lever vidare i form av efterföljaren SFV650 Gladius. Enligt mig den perfekta maskinen. Ger 7 hk mer i mellanregistret (6.500 varv) jämfört med SV:n och det märks. Har själv provkört den och som det ser ut nu blir det min nästa hoj.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Är inte Gladius tung? Jag hade en SV förut (-03), asbra hoj, ångrar att jag sålde den.
Är Gladius uppföljaren? hur är den? Har den ABS? Är den tung?
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Gladius har ju en annan ram. Ingen schysst alu-deltabox. Samt är i det närmsta en helt kåplös hoj. Inte samma sak tycker jag.
 

Detox

Guest
Är inte Gladius tung? Jag hade en SV förut (-03), asbra hoj, ångrar att jag sålde den.
Är Gladius uppföljaren? hur är den? Har den ABS? Är den tung?

Ja, Gladius är uppföljaren till SV650N. ABS har den och väger fulltankad 206 kg. Motorn är dock omarbetad och det märks, speciellt där det behövs vid 6500 varv. Där producerar den 7 hk mer än vad SV:n gör. Enligt mig den bästa hojen i sin klass. Hela hojen är kalas men det är motorn och växellådan som utmärker sig.

Ljudfil där man hör hur motorn låter. *mumma*

Gladius har ju en annan ram. Ingen schysst alu-deltabox. Samt är i det närmsta en helt kåplös hoj. Inte samma sak tycker jag.

En bättre ram enligt mig, och alla andra med för den delen som kört den, och visst är det en nakenhoj, precis som SV650N. Bara tjejer som kör med kåpa. *ler*
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Ducati har tillverkat cykeln ni drömmer om i massor med år.
Dessutom med mer själ och trevligare lösningar.
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
I slutändan är det nog marginellt och det beror ju på att det är större cyklar.
Eller tror du en SV800 skulle kosta samma som en snikig 650?
 

Detox

Guest
Ducati har tillverkat cykeln ni drömmer om i massor med år.
Dessutom med mer själ och trevligare lösningar.

Ducati är det sista märket jag drömmer om. Vet inte riktigt om jag skulle kalla dyra försäkringar, reparationer, underhåll och dålig kvalitet jämfört med japanerna för trevliga lösningar, men alla är vi ju olika.

Sedan tar ju SV:n t.ex. 696 Monster både på bana och på raksträcka...
 

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
I slutändan är det nog marginellt och det beror ju på att det är större cyklar.
Eller tror du en SV800 skulle kosta samma som en snikig 650?

Givetvis inte men samtidigt inte mycket mer. De skulle kunna använda många "off the shelf" delar såsom framgaffel och bakdämpare. Eventuellt sving också.
 

Gurra72

Überknuller
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
Ducati monster S2R -07, Kawa Versys -08
Ducati är det sista märket jag drömmer om. Vet inte riktigt om jag skulle kalla dyra försäkringar, reparationer, underhåll och dålig kvalitet jämfört med japanerna för trevliga lösningar, men alla är vi ju olika.

Sedan tar ju SV:n t.ex. 696 Monster både på bana och på raksträcka...

Synd att du har fördomar. Har en S2R 800 sen 4 år tillbaka. Även haft en SV650N i några år men nu såld. SV650 var en skitbra hoj inget snack om det. Enkel, vägde inget, rolig motor men ville ha lite större motor. Min luftkylda Ducce kostar dock samma peng försäkra, aldrig varit på rep, service ca 2000:-/år och tappar väldigt lite i värde. Duccen är dock en "keeper", det var inte SV´n.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top