Svårt val, behålla eller skrota hojen?

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
"Fordonet ska vara en landsvägsregistrerad mc eller mc-scooter (enligt vår klassificering) som är 20 år eller äldre, i fint skick och inte ombyggt. Vi kan acceptera vissa små förändringar som t ex omlackering, ljuddämparbyte, påmonterade kåpor och sadelbyte. Förändringar som chassiförändringar och byte av framgaffel accepterar vi inte"

från bilsportmc angående classica försäkring,

ska försöka få in min moppe på det nu i årskiftet :gnissla
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Det finns ingen svensk lag som säger det,

öööh jo?

---
Trafikskadelag (1975:1410)
Inledande bestämmelser
1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på

1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde
---

Så det finns en anledning till varför Försäkringsbolag inte generelt ersätter fordon skadade på bana.
Detta för att det inte är tvingande i lag enl ovan

Att sen Bilsport MC gör det under förutsättning att det är en SMCkurs är en annan sak.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
öööh jo?

---
Trafikskadelag (1975:1410)
Inledande bestämmelser
1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på

1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde
---

Så det finns en anledning till varför Försäkringsbolag inte generelt ersätter fordon skadade på bana.
Detta för att det inte är tvingande i lag enl ovan

Att sen Bilsport MC gör det under förutsättning att det är en SMCkurs är en annan sak.
Grattis du har hittat att man inte behöver ha trafikförsäkring på en banhoj..
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
öööh jo?

---
Trafikskadelag (1975:1410)
Inledande bestämmelser
1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på

1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde
---

Det är därför det finns undantag, i detta fall Bilsport MC, som försäkrar vissa hojar som körs på bana.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
"Fordonet ska vara en landsvägsregistrerad mc eller mc-scooter (enligt vår klassificering) som är 20 år eller äldre, i fint skick och inte ombyggt. Vi kan acceptera vissa små förändringar som t ex omlackering, ljuddämparbyte, påmonterade kåpor och sadelbyte. Förändringar som chassiförändringar och byte av framgaffel accepterar vi inte"

från bilsportmc angående classica försäkring,

ska försöka få in min moppe på det nu i årskiftet :gnissla
Fick min '88 dr600 försäkrad som classic (se bild), skrev dock att alla original delar fanns kvar..

Så dom kan nog vara relativt liberala i vad dom försäkrar:)
 

Bifogat

  • dscn1641z.jpg
    dscn1641z.jpg
    143.2 KB · Visningar: 195

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
öööh jo?

---
Trafikskadelag (1975:1410)
Inledande bestämmelser
1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på

1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde
---

Så det finns en anledning till varför Försäkringsbolag inte generelt ersätter fordon skadade på bana.
Detta för att det inte är tvingande i lag enl ovan

Att sen Bilsport MC gör det under förutsättning att det är en SMCkurs är en annan sak.
Det är ju en förutsättning för att kunna bedriva körning med oförsäkrade och körkortslösa förare bana. När inte trafikförsäkrrings lagen gäller då tar motortälvlingsförsäkrings lagen över.
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Är nyfiken

Hur slutar det ?, har förs bolaget och du kommit till någon bra deal ?
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
snackade med Bilsport & MC inför köpet av min "veteran" (FZR 1000 -91)
den är fightad och detta var inget belymmer sa damen i luren.
Kravet de har för att hojen skall klassas som orginal var att framgaffel och sving ej var utbytt.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Nu vet jag ju att hojen inte kräver allt för mycket jobb för att fås i ordning.
Kåpor som behövs finns på Ebay för vettiga pengar och likaså ljuddämparen.

Och finns inget utrymme att mecka på så går det nog att lösa hos din favoritmcverkstad!

Kontakta dem så ska du se att hojen kommer vara i kalasskick och där han man även svart bälte i Ebay om du behöver hjälp att handla.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Äntligen fått lite tid över att försöka ta tag i det, ligger en hoj på blocket för 27k som kan va intressant. Men annars blir det nog att behålla hojen och laga den över vintern.
@Kamikaze kid: Kanon! Jag hör av mig när jag fått reda på hur det blir :)

Det som behöver fixas är:
Höger sidokåpa
Toppkåpa
Ljuddämpare
Kåpglas
Blinkers

Samt några kablar som blivit
klämda och behöver fixas

Inte allt för mycket jobb, främst lack som kostar om man ska göra det ordentligt.
Men jag funderar på att köra helvitt bara, borde inte vara så farligt dyrt...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
öööh jo?

---
Trafikskadelag (1975:1410)
Inledande bestämmelser
1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på

1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde
---

Så det finns en anledning till varför Försäkringsbolag inte generelt ersätter fordon skadade på bana.
Detta för att det inte är tvingande i lag enl ovan

Att sen Bilsport MC gör det under förutsättning att det är en SMCkurs är en annan sak.

:D:D Det är inte trafikförsäkringen som täcker dina egna skador på hojen. Det är vagnskadeförsäkringen.:D:D
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Äntligen fått lite tid över att försöka ta tag i det, ligger en hoj på blocket för 27k som kan va intressant. Men annars blir det nog att behålla hojen och laga den över vintern.
@Kamikaze kid: Kanon! Jag hör av mig när jag fått reda på hur det blir :)

Det som behöver fixas är:
Höger sidokåpa
Toppkåpa
Ljuddämpare
Kåpglas
Blinkers

Samt några kablar som blivit
klämda och behöver fixas

Inte allt för mycket jobb, främst lack som kostar om man ska göra det ordentligt.
Men jag funderar på att köra helvitt bara, borde inte vara så farligt dyrt...

Är på annan ort denna vecka men hör av dig så kikar vi på det.
Ska åka med en hel tomtesäck med kåpor på lack så dina kan åka med där så kanske det kan bli lite billigare.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Äntligen fått lite tid över att försöka ta tag i det, ligger en hoj på blocket för 27k som kan va intressant. Men annars blir det nog att behålla hojen och laga den över vintern.
@Kamikaze kid: Kanon! Jag hör av mig när jag fått reda på hur det blir :)

Det som behöver fixas är:
Höger sidokåpa
Toppkåpa
Ljuddämpare
Kåpglas
Blinkers

Samt några kablar som blivit
klämda och behöver fixas

Inte allt för mycket jobb, främst lack som kostar om man ska göra det ordentligt.
Men jag funderar på att köra helvitt bara, borde inte vara så farligt dyrt...

jag känner en lackerare.... Säg till om du vill ha hans nummer!:tummenupp
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top