Svårt att ta bort bakhjulet?

Salig

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2006 KTM 950 SM
Hej gott folk!

Jag skall imorgon byta bakdäck på min zx9r-98, men är lite osäker på hur enkelt detta är. Tanken är att ta bort hjulet och sedan åka till mcvaruhuset, för att få det redan inköpta däcket monterat där.

Min frågor är följande: Krävs det några specialverktyg för att ta av bakhjulet? (jag har tillgång till depåstöd)

Kan man lossa hjulet utan att tappa trycket i bakbromsen?

Är det något speciellt man bör tänka på?

Mvh Erik
 

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Avesta
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
Salig skrev:
2103860 Hej gott folk!

Jag skall imorgon byta bakdäck på min zx9r-98, men är lite osäker på hur enkelt detta är. Tanken är att ta bort hjulet och sedan åka till mcvaruhuset, för att få det redan inköpta däcket monterat där.

Min frågor är följande: Krävs det några specialverktyg för att ta av bakhjulet? (jag har tillgång till depåstöd)

Kan man lossa hjulet utan att tappa trycket i bakbromsen?

Är det något speciellt man bör tänka på?

Mvh Erik


Har du depåstöd så är det inga problem, se till att ha en momentnyckel närvarande när du monterar hjulet bara. Rengör och fetta in axel innan du sätter tillbaka hjulet, och dra åt med rätt moment
 

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Avesta
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
ang bakbromsen, vet inte hur ninjan ser ut, men som jag brukar göra på bladen är att först montera bort bakbromsen (2 skruvar) sedan ta bort axeln och ta bort hjulet. Sitter distanser på varje sida i hjulet, rengör och fetta in innan du sätter tillbaka hjulet. Vill du behålla kedjan så flyttar du fram justerskruvarna till max och lyfter helt enkelt av kedjan utan att ta bort kedjelåset, om den är tillräckligt slapp för att kunna göra så. Skulle du inte få ihop hjulet sen, pga du inte får in skivan mellan bromsbeläggen så kan du alltid passa på att byta bromsvätska samtidigt, bara att försiktigt pressa ut kolven, fylla på ny vätska och lufta, tar inte lång tid.
 

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
ZX-6R
Salig skrev:
2103860 Hej gott folk!

Jag skall imorgon byta bakdäck på min zx9r-98, men är lite osäker på hur enkelt detta är. Tanken är att ta bort hjulet och sedan åka till mcvaruhuset, för att få det redan inköpta däcket monterat där.

Min frågor är följande: Krävs det några specialverktyg för att ta av bakhjulet? (jag har tillgång till depåstöd)

Kan man lossa hjulet utan att tappa trycket i bakbromsen?

Är det något speciellt man bör tänka på?

Mvh Erik

vet inte om det är samma som min har en zx6a, men det enda som jag tycker är lite klyddigt är o få in skivan mellan klossarna, ett tips är att sätta en cigg eller liknande mellan dem när du tar av det så inte de åker ihop. annars är dte inga problem alls
 

Salig

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2006 KTM 950 SM
Tack för alla tips!

Kanske finns det fler bra saker att tänka på?

Morgondagen kommer att vara ganska stressig, så jag tar gärna emot all idéer man kan få.

Imorgon kommer jag att åka från Karlstad kl 07:00 och hoppas på att vara i Sthlm till 10:30. Sedan skall det hämtas verktyg hos far och depåstöd hos en polare. Sedan skall man iväg till garaget där hojen stått vinterförvarad. Avmontering av hjulet och iväg till Mc-Varuhuset, för att få nya sulan påsatt. Sedan tillbaka till garaget och montera hjulet. Allt detta innan kl 13:00, då jag lovat crazy88 att vi skall ut och köra.

Det kommer alltså bli årets första tur imorgon! Jag är mkt förväntansfull och hoppas att det går bättre än sist jag var lite ringrostig.
 

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Avesta
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
Salig skrev:
2104047 Tack för alla tips!

Kanske finns det fler bra saker att tänka på?

Morgondagen kommer att vara ganska stressig, så jag tar gärna emot all idéer man kan få.

Imorgon kommer jag att åka från Karlstad kl 07:00 och hoppas på att vara i Sthlm till 10:30. Sedan skall det hämtas verktyg hos far och depåstöd hos en polare. Sedan skall man iväg till garaget där hojen stått vinterförvarad. Avmontering av hjulet och iväg till Mc-Varuhuset, för att få nya sulan påsatt. Sedan tillbaka till garaget och montera hjulet. Allt detta innan kl 13:00, då jag lovat crazy88 att vi skall ut och köra.

Det kommer alltså bli årets första tur imorgon! Jag är mkt förväntansfull och hoppas att det går bättre än sist jag var lite ringrostig.

Det enda du egentligen bör tänka på är att bakhjulet sitter rakt när du satt på det, rätt lufttryck osv, Att ta bort ett bakhjul är lätt, men att sätta på det fel är ännu lättare, tänk på att rengöra ordentligt, gärna nån rengörningsspray, och du måste fetta in axel och distanser innan du monterar hjulet. Plocka bort bakbromsen, det skulle jag göra, köp en flaska bromsvätska OM du inte skulle få in skivan mellan beläggen så kan du lätt öppna luftventilen och pressa ut kolven, i med ny vätska och lufta. Verktyg som behövs är en hylssats, på min honda så är största hylsan 27, och ett spärrskaft + momentnyckel. Moment för bak på min honda är 95nm, kolla i din manual / handbok o dra med utsatt moment, sen är det bara o åka :)
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag har aldrig använt momentnyckel för att skruva på ett bakhjul och känner inte nån som har gjort det heller. Det behövs inte kort sagt.
Sen ska man inte på och pilla på bakbromsen bara för att man har haft loss fälgen. Det går utmärkt att trycka isär padsen utan att öppna nån nippel, om det inte gick så skulle bromsarna alltid vara på.
Det är plättlätt att få på bakhjulet på en zx9a.
 

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Ort
uppsala
Hoj
daytona
men du måste ändå brottas med bakbroms, kedja och justera så hjulet står rakt :7peta :hihi
 

Aratron

http://www.tycon.se
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Avesta
Hoj
slutkörd 900rr, Pitpro 05
Hultan skrev:
2105040 Eller 2 min? Hur tar du bort bakhjulet? :va

Tänkte mera hela proceduren, ta borta, göra rent, sätta tillbaka, monterna broms / lufta. Sen beror det väl på om man är ensam eller flera, alltid lättare att vara 2 :)
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Vad komplicerat ni ska göra det... :tungan

När jag tar bort hjulet så tar jag först bort axeln, sen så lyfter jag av kedjan(efter lite pillande) sedan tar jag bara bort hjulet.

Bromsoken åker ju inte ihop av sig själva om ingen pillar på bakbormsen. Så sedan är det bara o pilla in bromsskivan mellan oken igen när man ska sätta dit hjulet.

Själv brukar jag inte dra muttern med momentnyckel jag vet inte hur känsligt det är men om man har lite känsla för hur stark man är så ska det inte vara några problem.
 

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Ort
I en liten fiskeby
Hoj
En stor och en liten
Hmmm, tyvärr måste jag också ge mig på detta imorgon då hojen står på sock i garaget efter en spik i bakdäcket.

Nästan nytt Metzeler Roadtec i sopen........ :(

Denna tråd gav iaf. en del bra tips och jag hoppas att det är lika lätt som Victor säger. :)

Frågan är bara hur jag skall få upp hojen på depåstödet själv. :va Det känns upplagt för att man skall klanta sig på något vis och tappa den. :(

Hur gick det för dig Salig?
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
EasyRider skrev:
2270952 Hmmm, tyvärr måste jag också ge mig på detta imorgon då hojen står på sock i garaget efter en spik i bakdäcket.

Nästan nytt Metzeler Roadtec i sopen........ :(

Varför inte bara plugga det?
Testa det, kostar ju bara någon hundring(ar) och är precis lika jobbigt för dig.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
EasyRider skrev:
Denna tråd gav iaf. en del bra tips och jag hoppas att det är lika lätt som Victor säger. :)
Nja, jag tycker iaf att det var ganska bökigt i början. Gör man saker på fel sätt/fel ordning så kan det kännas omöjligt. Bäst är om du kan be någon som gjort det förr vara med och visa dig.
 

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Ort
I en liten fiskeby
Hoj
En stor och en liten
Victor skrev:
2270990 Varför inte bara plugga det?
Testa det, kostar ju bara någon hundring(ar) och är precis lika jobbigt för dig.

Det låter intressant men även en smula farligt. Klarar en sådan lagning farter upp mot 300 km/h?

Lämnar man in det till en vanlig däcksfirma då eller kan en MC- firma fixa det?


Bingo skrev:
Nja, jag tycker iaf att det var ganska bökigt i början. Gör man saker på fel sätt/fel ordning så kan det kännas omöjligt. Bäst är om du kan be någon som gjort det förr vara med och visa dig.

Ja, det hade varit det allra bästa. Det känns som om det kan bli ganska bökigt. Dessutom så måste hojen vara ur garaget innan Måndag då det skall påbörjas renovering där.

Jag får ta mig en liten funderare till....... Det får kanske bli kärra till MC- huset istället.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
EasyRider skrev:
2271057 Det låter intressant men även en smula farligt. Klarar en sådan lagning farter upp mot 300 km/h?

Lämnar man in det till en vanlig däcksfirma då eller kan en MC- firma fixa det?

Min lokale MCdäcksnasare fixade det iallafall. Och det höll hela däckets livslängd utan problem inklusive bankörningar och fullgasrepor.
Men tycker du att det verkar svårt att ställa hojen på ett depåstöd kanske du ska ta en kompis till hjälp som Bingo säger. Du klarar det säkert själv men det är en fråga om tålamod antar jag.
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top