Svårstartad efter kamaxelrenovering (XR600)

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Jag rev isär kamaxel och ventilkåpa då jag inte blev med ventilticket hur jag än ställde ventilerna och kunde konstatera att både kamaxel och vippor gått ner sig (för mycket bakhjulsåka, måntro?) Så jag investerade i nya vippor och lämnade iväg kamaxeln på omslipning.

Hojen misständer och rycker som tusan när man ligger på jämn gas och den hänger kvar på ca: 2000rpm när man släpper gasen, efter 5 sekunder så går den ner på vanlig tomgång, men där kan den stå och puttra i ungefär 15 sekunder sen så baktänder den och stannar.. Jag har kollat så att gaswiren går fritt och inte ligger i spänn, så där är allting schysst. Det finns heller ingen tjuvluftsläcka mellan förgasare och topp.

jag har rivit av ventilkåpan två gånger nu och konstaterat ännu en gång att sträcken på kamdrevet går jämnsmed topplocket, med sträcket för tändning högst upp. alltså typ såhär: - ' - (dålig illustration) samt att det lilla hålet på generatorkåpan visar ett sträck och ett T.

Det jag märkte nu när jag pillade var att det är ett överlapp mellan insugsventilerna och avgasventilerna när kolven vänder högst upp, sen hänger insugsventilerna med hela vägen ner och när kolven vänder igen vänder och är på väg upp så är insugsventilerna förtfarande öppna en liten stund så att det trycks ut luft genom insuget? Kan det vara så att killen som renoverade min kamaxel har gjort nåt fel med kamtiderna eller är allt i sin ordning? Det låter helt skumt i mitt huvud iaf att det blir baksug genom förgasaren (Kan ha att göra med att den baktänder och dör vid för låg tomgång?

Hojen i fråga är en Honda XR600 med 628cc högkompskolv och WB kam. Singelförgasare.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
De överlapp och öppethållande efter NDP du beskriver är helt korrekta. Luftens tröghet är orsaken och medför bland annat den så kallade "ram effect".

Att få till dessa parametrar optimalt; avstämt med önskade effekter, varvtal och avgassystem med mera skiljer verkligen fåren från getterna för att köra med en biblisk liknelse.
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
De överlapp och öppethållande efter NDP du beskriver är helt korrekta. Luftens tröghet är orsaken och medför bland annat den så kallade "ram effect".

Säg inte sådär, för nu tog mina teorier slut :huvet ..
Jag har inte ändrat något på konfigurationen sedan jag rev den hojen, bytte vippor och renoverade kammen, satte ihop allt och sen går den som en påse nötter..

Kan även tillägga att den går bra när den är kall, alltså de 2 första minutrarna den är igång. Inga misständningar, inget tjuvstopp, den hänger inte kvar i förhöjd tomgång.. Det känns och låter precis som tjuvluft men insugsgummit är tätt och det finns inga anslutningar mer än förgasaren, om det nu är den som pajjat på nåt vis?
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Tänk såhär:
Om du monterat kammen några kugg fel hade dina högkopmkolvar och ventiler mötts i en intim kyss som kostat multum - de flesta andra alternativ är bättre.

Du har haft isär en massa saker så nog kan du väl ha missat något?

Kolla bränslekran (flöde), bränsleslang (veck och skit), flottörventil (öppnar/stänger perfekt), alla munstycken o kanaler i förknaseriet (kliniskt rent), kablage till/från/mellan tändningsdetaljer så får du se.

Har du mekanisk tändförställning? Gör rent o smörj.

Är avgasröret tätt mot toppen?

Lycka till!
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Tänk såhär:
Om du monterat kammen några kugg fel hade dina högkopmkolvar och ventiler mötts i en intim kyss som kostat multum - de flesta andra alternativ är bättre.

Du har haft isär en massa saker så nog kan du väl ha missat något?

Kolla bränslekran (flöde), bränsleslang (veck och skit), flottörventil (öppnar/stänger perfekt), alla munstycken o kanaler i förknaseriet (kliniskt rent), kablage till/från/mellan tändningsdetaljer så får du se.

Har du mekanisk tändförställning? Gör rent o smörj.

Är avgasröret tätt mot toppen?

Lycka till!

Munstycken och kanaler är blåsta i idag. Nivån på flottören är schysst, den tätar och släpper igenom som den ska.

Mekanisk tändförställning? Exakt vad menas med det? Det sitter en givare på svänghjulet som går till en cdi.

Avgasröret har jag inte ens rört så jag antar att det är tätt.

Skulle te.x en dålig tändhatt påverka så att hojen blir svårstartad varm samt att den tjuvstannar? Eller kan det vara så att tändspolen lägger av när den blir varm?

Frågorna är många, men man blir så irriterad när man inte ändrat på något, om man inte missat nåt som du nämner, fast det ska jag inte ha gjort kan man tycka..
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Det är inte så att flottören i förgasarn hängt sig, då det hörs som om hojen går fett när den blivit varm (iom att den går bra kall)

Var lite sent ute....
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Det är inte så att flottören i förgasarn hängt sig, då det hörs som om hojen går fett när den blivit varm (iom att den går bra kall)

Hur hörs det menar du?
Flottören rör sig som den ska, tror jag iaf. var inga problem efter att jag rev den iaf.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
svårt fall då du säger att den gick bra innan renover. Normalfel annars på alla xr även 650 när tomgången varierar är att trotteln vrider sig i förgasaren , då ändras varvtalet beroende på hur trotteln hamnar på tomgångsskruven irreterande värre. då är den löstagbara armen som lyfter trotteln sliten i hålen och då far trotteln hur den vill vridmässigt. Åtgärd köp ny länk eller gör en egen eller fuskmetod kläm ihop hålen lite (får ej gå tungt) Otroligt dum konstuktion av kehin det skulle varit spår i trotteln och styrpinne i förgasarkroppen!! Detta ska man kolla upp lite då och då för den slits fort!!
Är den tyst nu i ventileriet? Jag antar att du ställde ventilerna i RÄTT toppläge? dvs när kammens nockar var vända neråt!!
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
svårt fall då du säger att den gick bra innan renover. Normalfel annars på alla xr även 650 när tomgången varierar är att trotteln vrider sig i förgasaren , då ändras varvtalet beroende på hur trotteln hamnar på tomgångsskruven irreterande värre. då är den löstagbara armen som lyfter trotteln sliten i hålen och då far trotteln hur den vill vridmässigt. Åtgärd köp ny länk eller gör en egen eller fuskmetod kläm ihop hålen lite (får ej gå tungt) Otroligt dum konstuktion av kehin det skulle varit spår i trotteln och styrpinne i förgasarkroppen!! Detta ska man kolla upp lite då och då för den slits fort!!
Är den tyst nu i ventileriet? Jag antar att du ställde ventilerna i RÄTT toppläge? dvs när kammens nockar var vända neråt!!

Får ta och kolla styrningarna för trotteln, kan ju vara nåt sånt då jag har varit på och pillat där för att se hur det funkade. :) Kan detta även påverka att den tjuvstannar på tomgång? Eller kan det vara så att den har fått fel bestyckning iomed att kammen är återställd till sitt normala efter att ha varit duktigt nedgången?

Ventilerna är ställda i TDC med kamnockarna neråt enligt spec .005 (~0.13mm) insug och .007 (~0.17mm avgas (WB kam).
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Får ta och kolla styrningarna för trotteln, kan ju vara nåt sånt då jag har varit på och pillat där för att se hur det funkade. :) Kan detta även påverka att den tjuvstannar på tomgång? Eller kan det vara så att den har fått fel bestyckning iomed att kammen är återställd till sitt normala efter att ha varit duktigt nedgången?

Ventilerna är ställda i TDC med kamnockarna neråt enligt spec .005 (~0.13mm) insug och .007 (~0.17mm avgas (WB kam).

Ja den tjustannar om den armen är slut/glapp pga att trotteln inte hammnar på rätt nivå som man har ställt in varge gång man släpper gasen, endera rusar den på tomg eller stannar. Väldigt Iriterade. När man väl fått den så stum vridmässigt man nu kan så är det lättare att ställa in tomg. På en helt ny kehin gasare så är det igentligen fööör glappt:gnissla När jag åkte org gasare så sillverlödde jag igen dessa borrhål och borrade nya på en helt splitter ny fugge!! Då först lyckades jag få till något sånär tomgång
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Ja den tjustannar om den armen är slut/glapp pga att trotteln inte hammnar på rätt nivå som man har ställt in varge gång man släpper gasen, endera rusar den på tomg eller stannar. Väldigt Iriterade. När man väl fått den så stum vridmässigt man nu kan så är det lättare att ställa in tomg. På en helt ny kehin gasare så är det igentligen fööör glappt:gnissla När jag åkte org gasare så sillverlödde jag igen dessa borrhål och borrade nya på en helt splitter ny fugge!! Då först lyckades jag få till något sånär tomgång


Jag har ju nån gammal förgasare där man ställer tomgången genom att skruva på en sak för att förskjuta själva axeln som gaswirarna fästs i. Känner inte till någon nål som du nämnde ovan.. Fast det är ju en arm som drar i trotteln..
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Jag har ju nån gammal förgasare där man ställer tomgången genom att skruva på en sak för att förskjuta själva axeln som gaswirarna fästs i. Känner inte till någon nål som du nämnde ovan.. Fast det är ju en arm som drar i trotteln..


Nu har jag fixat bläcken till trotteln då den glappade väldigt mycket i rotaionsriktningen, nu finns där bara ett litet glapp på 1-2mm i rotationsriktingen och nu så är tomgången mkt stabilare än tidigare.

Dock så har jag nu kommit fram till en diagnos för vad som kan vara fel.
Den tjuvstannar inte på tomgång när den är kall, men när den blir varm så börjar den misstända efter ungefär 20-30sekunder, varvet sjunker för att slutligen dö, sedan går det inte att kicka igång den mer än om man håller full gas och trampar igenom några varv. Om man gasar till någon gång när den börjar misstända innan den dör så går den normalt tills den börjar misstända, och så kan man hålla på om man vill, men det är inte rätt. Så nu funderar jag på om den går för fett på lågfart.

Det sitter ett munstycke i storlek 62 på lågfart just nu, så jag funderar på att kliva ner till 60 alt. 58 i storlek. Eller tänker jag fel angånde om den går fett eller inte?
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Låter som den fetar .
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har jag fixat bläcken till trotteln då den glappade väldigt mycket i rotaionsriktningen, nu finns där bara ett litet glapp på 1-2mm i rotationsriktingen och nu så är tomgången mkt stabilare än tidigare.

Dock så har jag nu kommit fram till en diagnos för vad som kan vara fel.
Den tjuvstannar inte på tomgång när den är kall, men när den blir varm så börjar den misstända efter ungefär 20-30sekunder, varvet sjunker för att slutligen dö, sedan går det inte att kicka igång den mer än om man håller full gas och trampar igenom några varv. Om man gasar till någon gång när den börjar misstända innan den dör så går den normalt tills den börjar misstända, och så kan man hålla på om man vill, men det är inte rätt. Så nu funderar jag på om den går för fett på lågfart.

Det sitter ett munstycke i storlek 62 på lågfart just nu, så jag funderar på att kliva ner till 60 alt. 58 i storlek. Eller tänker jag fel angånde om den går fett eller inte?

Nä du ska inte byta lågfart det är nästan för litet men helt ok jag brukar köra 62-70 i låg!! Därimot låter det som du har endera läkage i nålventilen (flotörnålsätet) så när den smäller igång så småläker den dvs den stänger inte 100% så den småsurar, Brukar bero på skit i sätet rengör med topps och tandkräm!! besikta nålen för ev slitage byt vid misstanke till slitage! Kolla även att flotörnivån inte ligger för nära gränsen till flödning! ska stänga helt vid vågräta flotörer.. hur stor högfart har du?
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Nä du ska inte byta lågfart det är nästan för litet men helt ok jag brukar köra 62-70 i låg!! Därimot låter det som du har endera läkage i nålventilen (flotörnålsätet) så när den smäller igång så småläker den dvs den stänger inte 100% så den småsurar, Brukar bero på skit i sätet rengör med topps och tandkräm!! besikta nålen för ev slitage byt vid misstanke till slitage! Kolla även att flotörnivån inte ligger för nära gränsen till flödning! ska stänga helt vid vågräta flotörer.. hur stor högfart har du?

Jag har provat att blåsa med munnen genom soppaslangen och den läcker inte igenom nåt, så det borde väl vara tätt? Dock har jag inte kollat flottörnivån. Högfart är 180, det är kanske lite stort då jag hört att den svartryker när man gasar fullt..
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har provat att blåsa med munnen genom soppaslangen och den läcker inte igenom nåt, så det borde väl vara tätt? Dock har jag inte kollat flottörnivån. Högfart är 180, det är kanske lite stort då jag hört att den svartryker när man gasar fullt..

ja 180 lät för stort!! jag har som för mig att jag brukade åka 160" prova det varvar ur bättre då och drar mindre soppa:tummenupp
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
ja 180 lät för stort!! jag har som för mig att jag brukade åka 160" prova det varvar ur bättre då och drar mindre soppa:tummenupp

Jag har som sagt fixat så att trotteln sitter stabilare fast, jag har nu även ställt ner flottörnivån så den tätar helt strax innan horisontellt läge, även rengjort med tandkräm och tops. Nu tjuvstannar den mer sällan än innan och den är lättstartad efter tjuvstopp, dock så är tändstiftet torrt, nästan vitt (se bild) och man kan inte ens ana en bensinlukt längre när man plockar ur stiftet efter att den tjuvstannat.

Räcker det med att köpa ett 64 samt 66 lågfartsmunstycke (nuvarande 62) och prova eller kan det behövas kliva upp ännu mer?

MVH.
 

Bifogat

  • DSC00295.JPG
    DSC00295.JPG
    216.1 KB · Visningar: 83
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top