Jag rev isär kamaxel och ventilkåpa då jag inte blev med ventilticket hur jag än ställde ventilerna och kunde konstatera att både kamaxel och vippor gått ner sig (för mycket bakhjulsåka, måntro?) Så jag investerade i nya vippor och lämnade iväg kamaxeln på omslipning.
Hojen misständer och rycker som tusan när man ligger på jämn gas och den hänger kvar på ca: 2000rpm när man släpper gasen, efter 5 sekunder så går den ner på vanlig tomgång, men där kan den stå och puttra i ungefär 15 sekunder sen så baktänder den och stannar.. Jag har kollat så att gaswiren går fritt och inte ligger i spänn, så där är allting schysst. Det finns heller ingen tjuvluftsläcka mellan förgasare och topp.
jag har rivit av ventilkåpan två gånger nu och konstaterat ännu en gång att sträcken på kamdrevet går jämnsmed topplocket, med sträcket för tändning högst upp. alltså typ såhär: - ' - (dålig illustration) samt att det lilla hålet på generatorkåpan visar ett sträck och ett T.
Det jag märkte nu när jag pillade var att det är ett överlapp mellan insugsventilerna och avgasventilerna när kolven vänder högst upp, sen hänger insugsventilerna med hela vägen ner och när kolven vänder igen vänder och är på väg upp så är insugsventilerna förtfarande öppna en liten stund så att det trycks ut luft genom insuget? Kan det vara så att killen som renoverade min kamaxel har gjort nåt fel med kamtiderna eller är allt i sin ordning? Det låter helt skumt i mitt huvud iaf att det blir baksug genom förgasaren (Kan ha att göra med att den baktänder och dör vid för låg tomgång?
Hojen i fråga är en Honda XR600 med 628cc högkompskolv och WB kam. Singelförgasare.
Hojen misständer och rycker som tusan när man ligger på jämn gas och den hänger kvar på ca: 2000rpm när man släpper gasen, efter 5 sekunder så går den ner på vanlig tomgång, men där kan den stå och puttra i ungefär 15 sekunder sen så baktänder den och stannar.. Jag har kollat så att gaswiren går fritt och inte ligger i spänn, så där är allting schysst. Det finns heller ingen tjuvluftsläcka mellan förgasare och topp.
jag har rivit av ventilkåpan två gånger nu och konstaterat ännu en gång att sträcken på kamdrevet går jämnsmed topplocket, med sträcket för tändning högst upp. alltså typ såhär: - ' - (dålig illustration) samt att det lilla hålet på generatorkåpan visar ett sträck och ett T.
Det jag märkte nu när jag pillade var att det är ett överlapp mellan insugsventilerna och avgasventilerna när kolven vänder högst upp, sen hänger insugsventilerna med hela vägen ner och när kolven vänder igen vänder och är på väg upp så är insugsventilerna förtfarande öppna en liten stund så att det trycks ut luft genom insuget? Kan det vara så att killen som renoverade min kamaxel har gjort nåt fel med kamtiderna eller är allt i sin ordning? Det låter helt skumt i mitt huvud iaf att det blir baksug genom förgasaren (Kan ha att göra med att den baktänder och dör vid för låg tomgång?
Hojen i fråga är en Honda XR600 med 628cc högkompskolv och WB kam. Singelförgasare.