Fille Radfyra
Ny medlem
Tjena!
Jag å polarn har nyligen köpt en crosshoj, Suzuki RM 250 -00
Var ute i helgen och skulle köra på Tuvängen... Grymt svårt att få igång hojen dock! 40 min kickande, försök till springstarter och en halv burk startgas senare hoppade fanskapet äntligen igång... Väl ute på banan funkade allt kanon bortsett från en liiiten detalj. På väg upp i en lång backe gav jag på bra med gas och slog sen av för att inte flyga för långt över krönet. Istället för att motorbromsa fick hojen frispel och började varva ur för fullt. Jag var helt oförberedd och helt chanslös med tyngdpunkten alldeles för långt bak. Det hela resulterade i en halv bakåtvolt innan jag kom på att det nog vore en bra idé att släppa hojen för att inte få den över mig... Landade hårt på ryggen och arslet och lyckades klämma till ett par revbenganska ordentligt på kuppen
Nåväl, som tur väl var klarade sig hojen också skapligt så vi kunde köra vidare (detta hände såklart på dagens första varv ) Både jag och min kompis hade liknande gashäng ett par gånger till under de första fyra fem varven. Resten av dagen funkade hojen klockrent och var inte det minsta svårstartad.
Några idéer om vad det kan vara för strul? En kille i garaget menade att det kunde vara tjuvluft som letade sig in i förknasaren på något vis. Det skulle kunna förklara de ofrivilliga gaspådragen trodde han. Någon annan pratade lite om kalla respektive varma stift och att man kunde prova sig fram till något som funkar bättre. Har precis satt i nytt stift (samma som det gamla, kommer inte ihåg vad det var för typ. Visste inte ens om att det fanns kalla och varma stift förrän nu...). Kolv och cylinder skall enligt förra ägaren vara nybytta.
Tacksam för alla tips!
Mvh - Fille
Jag å polarn har nyligen köpt en crosshoj, Suzuki RM 250 -00
Var ute i helgen och skulle köra på Tuvängen... Grymt svårt att få igång hojen dock! 40 min kickande, försök till springstarter och en halv burk startgas senare hoppade fanskapet äntligen igång... Väl ute på banan funkade allt kanon bortsett från en liiiten detalj. På väg upp i en lång backe gav jag på bra med gas och slog sen av för att inte flyga för långt över krönet. Istället för att motorbromsa fick hojen frispel och började varva ur för fullt. Jag var helt oförberedd och helt chanslös med tyngdpunkten alldeles för långt bak. Det hela resulterade i en halv bakåtvolt innan jag kom på att det nog vore en bra idé att släppa hojen för att inte få den över mig... Landade hårt på ryggen och arslet och lyckades klämma till ett par revbenganska ordentligt på kuppen
Nåväl, som tur väl var klarade sig hojen också skapligt så vi kunde köra vidare (detta hände såklart på dagens första varv ) Både jag och min kompis hade liknande gashäng ett par gånger till under de första fyra fem varven. Resten av dagen funkade hojen klockrent och var inte det minsta svårstartad.
Några idéer om vad det kan vara för strul? En kille i garaget menade att det kunde vara tjuvluft som letade sig in i förknasaren på något vis. Det skulle kunna förklara de ofrivilliga gaspådragen trodde han. Någon annan pratade lite om kalla respektive varma stift och att man kunde prova sig fram till något som funkar bättre. Har precis satt i nytt stift (samma som det gamla, kommer inte ihåg vad det var för typ. Visste inte ens om att det fanns kalla och varma stift förrän nu...). Kolv och cylinder skall enligt förra ägaren vara nybytta.
Tacksam för alla tips!
Mvh - Fille