Svårstartad 250 med gashäng

Fille Radfyra

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Stockholm/Bagarmossen
Hoj
Yamaha XJ 550 -83, Honda CRF 450 2010
Tjena!

Jag å polarn har nyligen köpt en crosshoj, Suzuki RM 250 -00

Var ute i helgen och skulle köra på Tuvängen... Grymt svårt att få igång hojen dock! 40 min kickande, försök till springstarter och en halv burk startgas senare hoppade fanskapet äntligen igång... Väl ute på banan funkade allt kanon bortsett från en liiiten detalj. På väg upp i en lång backe gav jag på bra med gas och slog sen av för att inte flyga för långt över krönet. Istället för att motorbromsa fick hojen frispel och började varva ur för fullt. Jag var helt oförberedd och helt chanslös med tyngdpunkten alldeles för långt bak. Det hela resulterade i en halv bakåtvolt innan jag kom på att det nog vore en bra idé att släppa hojen för att inte få den över mig... Landade hårt på ryggen och arslet och lyckades klämma till ett par revbenganska ordentligt på kuppen :näsblod

Nåväl, som tur väl var klarade sig hojen också skapligt så vi kunde köra vidare (detta hände såklart på dagens första varv :gnissla ) Både jag och min kompis hade liknande gashäng ett par gånger till under de första fyra fem varven. Resten av dagen funkade hojen klockrent och var inte det minsta svårstartad.

Några idéer om vad det kan vara för strul? En kille i garaget menade att det kunde vara tjuvluft som letade sig in i förknasaren på något vis. Det skulle kunna förklara de ofrivilliga gaspådragen trodde han. Någon annan pratade lite om kalla respektive varma stift och att man kunde prova sig fram till något som funkar bättre. Har precis satt i nytt stift (samma som det gamla, kommer inte ihåg vad det var för typ. Visste inte ens om att det fanns kalla och varma stift förrän nu...). Kolv och cylinder skall enligt förra ägaren vara nybytta.

Tacksam för alla tips!

Mvh - Fille
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Otrevligt med sådana fel!! Kolla tjuvluft helt rätt spruta startgas runt gummit insug, ta även lös kåpan över svänghjulet och blås startgas bakom svänghjulet mot packboxen.. Och naturligtvis motor på tomgång och lyssa efter uppvarv:) Kolla även hur slut trotteln och spåren i förgasaren och att viren löper fritt/lätt....
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Otrevligt med sådana fel!! Kolla tjuvluft helt rätt spruta startgas runt gummit insug, ta även lös kåpan över svänghjulet och blås startgas bakom svänghjulet mot packboxen.. Och naturligtvis motor på tomgång och lyssa efter uppvarv:) Kolla även hur slut trotteln och spåren i förgasaren och att viren löper fritt/lätt....

Nu på GGN så fick jag otrevliga gashäng. Efter en vurpa så hade bromsen tryckts hårt mot gasrullehuset så att det tryckte lite mot skivan, då gick inte gasen i retur som den skulle, utan det blev en viss fördröjning ibland. Mycket spännande!!!! :näsblod
 

HenkeJ

MCverkstan i Kungsör
Gick med
22 Oct 2007
Ort
Kungsör
Hoj
GSXR 750 -04
Troligen vire eller trottel som kärvar. Om det var tjuvluft så kan hojjen varva upp som du säger men den blir oftast orkeslös. Dvs den borde inte skicka dig uppför en backe. Smöj viren och titta efter veck eller skador. Kontrollera trotteln så det inte sitter grus eller dyligt som gör att den kärvar. Kan uppstå med trasigt/ skitigt luftfiler. Även minusgrader kan ställa till det om det är fukt i virehöljet.
 

Fille Radfyra

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Stockholm/Bagarmossen
Hoj
Yamaha XJ 550 -83, Honda CRF 450 2010
Tack för de tipsen!

Var i garaget igår och skruvade lite. Vi tog av svänghjulskåpan och ut rann en sjö med vatten och lera. Det visade sig att det var väldigt otätt där kopplingswiren går in i kåpan (skada på wirehylsan). Torkade rent och torrt. Tog även av förgasaren och kikade lite... såg ok ut, men vi blåste ut och torkade rent för säkerhets skull. Ut med stiftet, såg att vi fick en fin gnista! Monterade ihop allt och försökte starta. Efter några kickar hoppade hojen snällt igång! Nu stod vi iofs i ett varmt garage. Det lär visa sig på crossbanan i helgen om den är mer lättstartad nu än vad den varit förut. Misstänker att ett vattendränkt svänghjul inte har underlättat våra startförsök. I fortsättningen ska vi montera av kåpan efter varje körning så det får torka till (och självklart fixa läckan).

Hittade även ett brott på gaswirehöljet! Med tanke på att det var ett par minusgrader i helgen är det inte omöjligt att det kan ha frusit till inne i höljet... Nu står gaswire, kopplingswire och en EU-pall med startgas på inköpslistan!

Tack för hjälpen så länge! :tummenupp
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top