Suzuki sv 650n

Pärrka6508

Freedom on my bike
Gick med
2 Nov 2017
Ort
Nacka
Hoj
Suzuki sv650 2003
:hej:hej
Halloj.

Jag funderar på att byta framgaffel på min sv650 till en gaffel från en TL1000. Styrhuvud och gaffellängd är samma mått, helt klart bättre gaffel och bromsar.
jag har fått tag på en komplett gaffel med hjul,bromsar, bromspump, sakerna behöver lite översyn och ompackning av gaffeln.

Vad säger folket och experterna om ett sådant byte? Blir det en för stor och klumpig gaffel för en sv650 eller finns det någon gaffel från någon annan modell som passar bättre?

Mvh. Pärrka:banana:banana
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
En del kör väl gsxr gafflar med styrkronor och allt eller från en äldre sporthoj utan usd gaffel och tar bara gaffelnenen. Jag nöjde med med andra gaffelfjädrar och en bakdämpare från en zx10a.
 

Pärrka6508

Freedom on my bike
Gick med
2 Nov 2017
Ort
Nacka
Hoj
Suzuki sv650 2003
Ok.
Vilka fjädrar köpte du och var?
Zx10an bakdämpare passr den rakt av direkt eller fick du ändra något för att få den att passa på Suzuki sv650.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Hur kör du? Mest gate eller bana?
Jag hade en sv 650S 2006 som jag moddade med öhlinsfjädrar och högre oljenivå. Det funkade klar bättre. Bak spände jag upp den så hårt jag kunde och det funkade hyggligt för mig, men jag väger i och för sig bara drygt 70 kg.
Jag tror att det kommer funka kanon med uppdaterade gafflar. Just framgaffel och bromsar är SVns akilleshäl. Motor och chassiet tycker jag är riktigt kul. Faktiskt tycker jag nog att det är bland den roligaste hoj jag haft. Var möjligt att jaga betydligt snabbare hojar runt banorna. :)
Lycka till.
 

Pärrka6508

Freedom on my bike
Gick med
2 Nov 2017
Ort
Nacka
Hoj
Suzuki sv650 2003
Just nu gata, vill ut och prova bana men har ett scema som är lagt i stortsett alla helger det är bankörning så får se när det blir.
Så öhlins fjädrar fram och lite mer olja.
Vilken viskositet hadde du på oljan?
Var det orginal bakdämpare du maxade eller någon annan?
Ja helt klart en rolig hoj.
Cubik mässigt den minsta jag hafft men roligaste hojen.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Jag ändrade till viskositet SAE15 i stället för 10 (om jag minns rätt) och samma nivå i början. För gata i mitt fall tycker jag det funkade bra. Bromsade inte igenom så lätt längre, men ökade sedan nivån lite till med SAE10 (SV650S 2006 har ställbar förspänning på gaffeln och har för mig att den var skruvad nästan i botten). Fick rådet från några på forum att inte ändra viskositet då gafflen blir trögare då, men jag tyckte att det funkade bra.
Bak var det std fjädring, men fjäder uppspänt max.
I ditt fall skulle jag absolut byta gaffel och bromsar om jag fick tag i för ok pris. Hojen är kul nog att förtjäna bättre fjädring. Ångrar faktiskt att jag sålde min.

Ett litet klipp från körning på Kinekulle med min. Helt std. förutom framgaffeln och bättre bromsklossar fram.
https://www.youtube.com/watch?v=HujOCRMIvHA
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Mer eller mindre olja/annan viskositet påverkar inte fjädern (förspänningen). Går den för lågt är fjädern för svag.

Med oljan kan du i någon mån påverka dämpningen om inte gaffeln är justerbar, men det är en helt annan sak. Lägre viskositet = känsligare och snabbare gaffel. Högre = tvärs om.
Mer olja = större progressivitet i dämpning (den dämpar mer ju mer den komprimerar).

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top