mkii
Sporthojsnörd
Jag kör inte bana alls! än så länge…En tanke - att Du avser att använda Din hoj för att toura en del förstår jag, kommer Du även att köra mycket bana? Hur snabb är Du i så fall - lugn, medel eller snabb grupp? Vad är Dina ambitioner - ha roligt på banan, köra snyggt och få lite adrenalinkick utan egentlig tidtagning eller tänker Du vara en rejsputte inom tre år?
En tankelek - Skulle Du välja att dreva ner en kugg fram/upp bak två om det passar bättre för bana men får hojen att ligga på onödigt höga varv på landsväg?
Anledningen att jag frågar är att Du kanske ska fundera på om en av de nättare Sporttouringmaskinerna vore ett bättre val? Då tänker jag t ex på VFR800 eller Triumph Sprint 1050 - De är snygga och tas lätt för sporthojar av ett otränat öga, går att ha skoj med när Du vill busa på någon bandag men är framför allt duktiga på landsvägen.
Är det en Sporthoj Du absolut vill och ska ha tittar Du enligt min uppfattning på det minst obekväma alternativet, GSX-R 750 eller 1 000 är de bekvämaste jag provat och har i gatutförande ett rätt behagligt och godmodigt chassi. Big piston forks fram i Suzukis konfiguration är rätt styva och fortplantar en del vibrationer från vägbanan på allt annat än slät asfalt.
Går Du på en sportis kan Du sluta fundera på soppan, hela serven av radfyror drar 0.6 - 0.7 liter per mil vid vettig körning, möjligen något mindre vid helt lagliga farter.
Så fundera lite och se till att provköra innan Du slår till. Lycka till
Jag vill ha en supersport hoj. som jag kan åka till jobbet med. (1.5mil) den skall även duga till 1* 50mils touring tur till sverige och tillbaka till polen. så jag kommer inte toura så mycket om man så säger
Jag tänker försöka börja med bana. Bara för nöje o adrenalin att få piska hojen utan stressen av att "står länsman i nästa krök? - bäst jag släpper på gasen nu"
Kommer nog inte kugga om. kommer ju köra väldigt mycket på allmänväg. men vem vet. de e ju kul med mera muller på höga varv oxå
men som du säger. en VFR800 hade varit perfekt för mig, men som jag skrev innan. jag vill ha suzuki, hjärtat som talar och jag tror som många skriver, man köper hoj med hjärtat, inte hjärnan. hade hondan varit en 750 rad4a med pytte lite mer suzuki former så hade jag köpt DiReKt, men nu ser inte verkligheten ut så.
ang bekvämlighet. jag provsatt en GSXR 600 K9 och tyckte den var skönare än många andra sporthojar. provsatt som "störst" en TL1000 (för kul skull) den kände jag mig liten på, väldigt liten. men de e ju klart. de var 1 år sedan jag satt på den. gsxr 600 var några veckor sedan. så klart jag skall prova innan jag köper. men jag skulle gissa på att gsxr 750 är väldigt lik. många delar passar ju på båda hojarna medans 1000cc måste man välja separat kategori när man kollar på delar (allt ifrån kåpor till tankar med mera) med detta drar jag slutsatsen av att 600 + 750 delar mycket delar och därför bör vara mer lika än 1000cc:n
nu har jag säkert skrivit massa osammanhängade skit här, fritt fram o klaga o jag förklarar bättre hur jag tänker