Suzuki GSXR 750 2006-2011. Skillnader?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
En tanke - att Du avser att använda Din hoj för att toura en del förstår jag, kommer Du även att köra mycket bana? Hur snabb är Du i så fall - lugn, medel eller snabb grupp? Vad är Dina ambitioner - ha roligt på banan, köra snyggt och få lite adrenalinkick utan egentlig tidtagning eller tänker Du vara en rejsputte inom tre år?

En tankelek - Skulle Du välja att dreva ner en kugg fram/upp bak två om det passar bättre för bana men får hojen att ligga på onödigt höga varv på landsväg?

Anledningen att jag frågar är att Du kanske ska fundera på om en av de nättare Sporttouringmaskinerna vore ett bättre val? Då tänker jag t ex på VFR800 eller Triumph Sprint 1050 - De är snygga och tas lätt för sporthojar av ett otränat öga, går att ha skoj med när Du vill busa på någon bandag men är framför allt duktiga på landsvägen.

Är det en Sporthoj Du absolut vill och ska ha tittar Du enligt min uppfattning på det minst obekväma alternativet, GSX-R 750 eller 1 000 är de bekvämaste jag provat och har i gatutförande ett rätt behagligt och godmodigt chassi. Big piston forks fram i Suzukis konfiguration är rätt styva och fortplantar en del vibrationer från vägbanan på allt annat än slät asfalt.

Går Du på en sportis kan Du sluta fundera på soppan, hela serven av radfyror drar 0.6 - 0.7 liter per mil vid vettig körning, möjligen något mindre vid helt lagliga farter.

Så fundera lite och se till att provköra innan Du slår till. Lycka till :)
Jag kör inte bana alls! än så länge… :3freak

Jag vill ha en supersport hoj. som jag kan åka till jobbet med. (1.5mil) den skall även duga till 1* 50mils touring tur till sverige och tillbaka till polen. så jag kommer inte toura så mycket om man så säger

Jag tänker försöka börja med bana. Bara för nöje o adrenalin att få piska hojen utan stressen av att "står länsman i nästa krök? - bäst jag släpper på gasen nu"

Kommer nog inte kugga om. kommer ju köra väldigt mycket på allmänväg. men vem vet. de e ju kul med mera muller på höga varv oxå :crash

men som du säger. en VFR800 hade varit perfekt för mig, men som jag skrev innan. jag vill ha suzuki, hjärtat som talar och jag tror som många skriver, man köper hoj med hjärtat, inte hjärnan. hade hondan varit en 750 rad4a med pytte lite mer suzuki former så hade jag köpt DiReKt, men nu ser inte verkligheten ut så.

ang bekvämlighet. jag provsatt en GSXR 600 K9 och tyckte den var skönare än många andra sporthojar. provsatt som "störst" en TL1000 (för kul skull) den kände jag mig liten på, väldigt liten. men de e ju klart. de var 1 år sedan jag satt på den. gsxr 600 var några veckor sedan. så klart jag skall prova innan jag köper. men jag skulle gissa på att gsxr 750 är väldigt lik. många delar passar ju på båda hojarna medans 1000cc måste man välja separat kategori när man kollar på delar (allt ifrån kåpor till tankar med mera) med detta drar jag slutsatsen av att 600 + 750 delar mycket delar och därför bör vara mer lika än 1000cc:n

nu har jag säkert skrivit massa osammanhängade skit här, fritt fram o klaga o jag förklarar bättre hur jag tänker:tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag vill ha en supersport hoj. som jag kan åka till jobbet med. (1.5mil) den skall även duga till 1* 50mils touring tur till sverige och tillbaka till polen. så jag kommer inte toura så mycket om man så säger

Jag tänker försöka börja med bana...

Kommer nog inte kugga om. kommer ju köra väldigt mycket på allmänväg. men vem vet. de e ju kul med mera muller på höga varv oxå :crash

...jag vill ha suzuki, hjärtat som talar och jag tror som många skriver...

...ang bekvämlighet...

Finns inget att klaga på, Du verkar ha övervägt detta en hel del och är medveten om vad Du avstår för att hjärtat ska få sitt;)

Du får helt enkelt jobba lite mer för att få fast packningen på ett säkert sätt när Du ska till Sverige, för pendling 1.5 mil duger vad som helst. Så lycka till med Ditt köp :)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Finns inget att klaga på, Du verkar ha övervägt detta en hel del och är medveten om vad Du avstår för att hjärtat ska få sitt;)

Du får helt enkelt jobba lite mer för att få fast packningen på ett säkert sätt när Du ska till Sverige, för pendling 1.5 mil duger vad som helst. Så lycka till med Ditt köp :)

packning kommer bli bristfällig, min bror åker med mig fast han skall köra vår gemensamma skrotbil. eller ja. den är för fin för att skrotas, men för "dåligt värde" för att säljas. en ford mondeo (lyx något paket) kombi 99a med 20k mil fräch o ny servad. så packningen får han.
Det jag skall köpa: suzukis Stora tankväska, eller lilla? vet ju inte än hur mkt plats jag kommer ha.
well that's it.

Du verkar kunna lite suzuki, får jag sno dig om åsikt med vilken årsmodell?
K8 är minimum. vad får man extra på k9 samt L0 förutom nyare och dyrare hoj?
eller om jag omformulerar mig.
kommer jag bli besviken om jag väljer en K8 av ekonomiska skäl i förhållande till K9 och L0 ? (nu menar jag ur en utrustning och delar på hojen perspektiv)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
packning kommer bli bristfällig, min bror åker med mig fast han skall köra vår gemensamma skrotbil. eller ja. den är för fin för att skrotas, men för "dåligt värde" för att säljas. en ford mondeo (lyx något paket) kombi 99a med 20k mil fräch o ny servad. så packningen får han.
Det jag skall köpa: suzukis Stora tankväska, eller lilla? vet ju inte än hur mkt plats jag kommer ha.
well that's it.

Du verkar kunna lite suzuki, får jag sno dig om åsikt med vilken årsmodell?
K8 är minimum. vad får man extra på k9 samt L0 förutom nyare och dyrare hoj?
eller om jag omformulerar mig.
kommer jag bli besviken om jag väljer en K8 av ekonomiska skäl i förhållande till K9 och L0 ? (nu menar jag ur en utrustning och delar på hojen perspektiv)
Många har redan svarat och jag vet inte mer - bara färgsättningen. Du vinner vad jag vet inget när det gäller utrustning, lull-lull eller annat, bara en hoj som rullat någon säsong mindre.

Ska Du uppleva någon skillnad ska Du jämföra med L1. Som vanligt gäller att skick, pris och ägarens inställning säger mer än miltal och årsmodell...
 

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
så vad får man för extra godis på en K9 istället för en K8? :Bugar ej kosmetiska skillnader då ;)

Haha :tummenupp Får hålla bättre ordning på tangenterna! Menade K8 :huvet

Sålde precis min L1 och spontant så upplever jag ingen större skillnad på den gentemot mina tidigare K9 & L0. Men personligen så tycker jag att just Gixxer 600/750 är jäkligt bekväma att åka långt på om man jämför med dom andra sport-mopparna jag haft :)
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
En rekommendation är att byta 17 drevet fram till 16 drev. Då blir hojen bättre i fartområdet som är aktuellt på svenska vägar och banor.

Att köra supersporthoj kostar rejält med pengar. Tänk på att du sitter på en tvåhjulig ferrari prestandamässigt. Den är i princip startklar i rr -sm i standardutförnde. Hur många bilar är direkt startklara i stcc i standardutförande, defintivt inga för 50000 kr (beg).
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
En rekommendation är att byta 17 drevet fram till 16 drev. Då blir hojen bättre i fartområdet som är aktuellt på svenska vägar och banor.

Att köra supersporthoj kostar rejält med pengar. Tänk på att du sitter på en tvåhjulig ferrari prestandamässigt. Den är i princip startklar i rr -sm i standardutförnde. Hur många bilar är direkt startklara i stcc i standardutförande, defintivt inga för 50000 kr (beg).

tänker du på service o däck som kostar mycket jämfört med vanlig hoj eller tänker du på försäkringen? :va
i allmänhet är ju hoj ibland dyrare än andra fordon. fast glädjen är ju utan dess like

- - - Updated - - -

Haha :tummenupp Får hålla bättre ordning på tangenterna! Menade K8 :huvet

Sålde precis min L1 och spontant så upplever jag ingen större skillnad på den gentemot mina tidigare K9 & L0. Men personligen så tycker jag att just Gixxer 600/750 är jäkligt bekväma att åka långt på om man jämför med dom andra sport-mopparna jag haft :)

Tack för svar :krama
då skall jag bara hitta "min" hoj då ;)
 

Duke0

Medlem
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
2012 ZX6R, 2007 ZX6R
K9 600 är en underbar hoj !!
K8-L0 har lättare fälgar andra bromsskivor annan bakram / kåpor än K6 och K7 en switch på styret där man kan välja olika effekt lägen

K9-L0 motorn har lite bättre mellanregister
Bra hoj både på bana och lite längre gatturer
Viktigt att kolla att den främre bromspumpen och laddningregulatorn är bytt (garanti åtgärder)

Jag upplever inte försäkring som speciellt dyr
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tänker på däck och försäkring som ofta kostar en rejäl slant på hojar över 600 cc klassen. Vill man ha fulla prestanda , då tvingas man välja mjuka sportdäck som slits ut snabbt om man gasar lite.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag tänker på däck och försäkring som ofta kostar en rejäl slant på hojar över 600 cc klassen. Vill man ha fulla prestanda , då tvingas man välja mjuka sportdäck som slits ut snabbt om man gasar lite.

ah du tänker så. jo en uppsättning kostar mig 2papp med micheline pilot power 3 här i polen i alla fall.
försäkringen kostar mig ca 1000kr som jag skrev tidigare i tråden, så de är försumbart i ägandet för min del, annars hade jag inte övervägt en sådan sporthoj om jag skall vara helt ärlig.
 

Blåå1

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -05
Lånar tråden lite.. Om man tänkt att använda den till enbart inspirerade helgturer och bandagar. Någon speciell modell att föredra då eller annat värt att tänka på? Läste om att L1 skulle vara ca 11 kg lättare, märkbar skillnad? Vad har de sparat in kilona på? :va
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Spelar nog mindre roll än föraren, och vad du gör med den. :) Jag har en K9a som gått allt från instruktörshoj i grön grupp på KNIX, till 8:42 BTG på Nürburgring och jobbpendling/fikaturer och en och annan bandag.

Grym allroundhoj, och lagom stygg (tyvärr sneglar jag på en zx10a, just för ringenäventyren då, men har svårt att tänka mig att sälja bort lilla svarta, vi är rätt bra polare).
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hittade en GSXR 750 K8 rätt nära mig.
Inte den färgkod jag vill ha, men rätt pris. (Pris går före färg för min del)

De enda jag oroar mig över.
är 3300mil på en GSXR 750 K8 långt? vet att man skall kolla på allmäntskick före miltal o årsmodell, men detta är första gången jag köper super-sport.

Tacksam för svar på förhand
Jesper
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hittade en GSXR 750 K8 rätt nära mig.
Inte den färgkod jag vill ha, men rätt pris. (Pris går före färg för min del)

De enda jag oroar mig över.
är 3300mil på en GSXR 750 K8 långt? vet att man skall kolla på allmäntskick före miltal o årsmodell, men detta är första gången jag köper super-sport.

Tacksam för svar på förhand
Jesper

Nej. Titta mer på skicket den är i, vad det är för typ av ägare...det säger mer om hur den hanterats.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Nej. Titta mer på skicket den är i, vad det är för typ av ägare...det säger mer om hur den hanterats.

du har ju en del GSXR 750 vana antar jag.
är det några viktiga servicar som bör vara stämplade vid vissa mil tal?
Tänkte mest på
*ventil justering
*annat viktigt?

Olja, filter med mera ser jag som självklara saker vid 5-600 mil / 1gång per år
3300 mil på en 08a är ju typ 500mil om året i snitt

Tackar hjärtligt för svar på förhand
Jesper :hej
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag kan inte säga något klokt om skillnaden i årsmodeller på GSXR750 då jag ej provat dem.

Men jag har en GSXR1000 K3 och köpte en BMW S1000RR -11, och den skillnaden är absolut inte värd sitt pris.
Missförstå mig rätt.
BMW:n slår Gixxern med hästlängder vad gäller prestanda, väghållning, hjälpmedel osv. men jag har lika roligt på Gixxern för en bråkdel av kostnaden.
Jag är ganska talanglös förare och jag blir inte bättre med åren och det kanske går lite fortare med BMW:n men skillnaden när man kör gata är ganska liten för en medioker förare som mig.

Men det jag verkligen uppskattar med BMW:n är ABS bromsarna även om de aldrig använts hittills.
Så generellt sett tror jag inte det är värt pengarna ur ett rent tekniskt perspektiv.
Men sen tillkommer ju det mer abstrakta dvs om hojen är snygg och då räcker inte längre några tekniska specifikationer speciellt långt.

Så köp den du gillar mest oavsett spec.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag kan inte säga något klokt om skillnaden i årsmodeller på GSXR750 då jag ej provat dem.

Men jag har en GSXR1000 K3 och köpte en BMW S1000RR -11, och den skillnaden är absolut inte värd sitt pris.
Missförstå mig rätt.
BMW:n slår Gixxern med hästlängder vad gäller prestanda, väghållning, hjälpmedel osv. men jag har lika roligt på Gixxern för en bråkdel av kostnaden.
Jag är ganska talanglös förare och jag blir inte bättre med åren och det kanske går lite fortare med BMW:n men skillnaden när man kör gata är ganska liten för en medioker förare som mig.

Men det jag verkligen uppskattar med BMW:n är ABS bromsarna även om de aldrig använts hittills.
Så generellt sett tror jag inte det är värt pengarna ur ett rent tekniskt perspektiv.
Men sen tillkommer ju det mer abstrakta dvs om hojen är snygg och då räcker inte längre några tekniska specifikationer speciellt långt.

Så köp den du gillar mest oavsett spec.

jo precis, K8 + blir de ju :)
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Ventilkollen kommer vid 2400mil sen 4800mil. Serviceintervallerna är 600mil.Haft en 750 k6 och det är fan den roligaste jag haft.Sneglar lite o byta till en sån igen.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top