Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Den hade visst rasat nu...

Mjo, har välkomnat innehavaren till Geisha-föreningen då han i väntan på reparation/motorbyte kommer att synas på en R1 -02. Såg rätt fin ut för priset, mycket godis på köpet:) Men jag avvaktar gärna provturen ändå, tror jag...;)

Har Du tömt släpet skulle jag behöva det i morgon eftermiddag, operation garagetömning pågår (och en av två tvåhjulingar är sålda)...
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Apropå suzuki och chassiförändringar så kom jag att tänka på deras försök att köra Superbike i AMA med en TL1000R i slutet på 90-talet. Jag har ett starkt minne av att de fick höja bakdelen så mycket att förarna behövde en lite stege för att komma upp, det såg inte riktigt klokt ut...:)

Detta projekt ger mig fortfarande mardrömmar. Just TL och TL-R är ju skolboksexempel på hur man sumpar ett bra koncept (motorn är grym även med dagens standard...!) med en tveksam och inte fullt så genomarbetad ide - rotationsstötdämparen. De stötdämpare som satt på produktionshojarna hade så mycket friktion att de knappt behövde dämpning. Något svårt att kontrollera...Vi byggde länkagekit så att man helt enkelt kunde montera en normal stötdämpare och dessa fungerade utmärkt. En kollega till mig (han som hade överkalixtjejens R6:a och nu en 2013 F4...) hade en sådan på gatan.
Vill minnas att Pascal Picotte rejsade en TL-R för Yoshimura och gjorde ganska hyggliga resultat, dock med standard stötdämpare...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
operation garagetömning pågår (och en av två tvåhjulingar är sålda)...

Även jag har agerat turkisk basar då jag har rensat garaget och lagt ut mängder med skoter såväl som hojdelar på Blocket. Hann dock med lite körning på söndag. Trettio mil gropig väg med klicknyckel instoppad i liftkortshållare. Min nuvarande klickinställning optimerad för bra tempo på skitväg, ifall du vill jämföra:

Fram C=12 och R=12 (kom ihåg att jag har två steg mjukare kompspec och standard fjäder).

Bak C=12 och R=20 (kom ihåg att jag har mer degressiv kompspec (mer lågfartsdämpning och mindre högfartsdämpning) samt ett steg styvare returspec).

Jag skulle även behöva lite hjälp av någon som har en K9. Kan någon kolla i sin instruktionsbok vad stötdämparen hade för leveransinställning...? Alltså komp och returklick så som hojen levererades. Har en standard stötdämpare liggandes (både från K9 och L0) och tänkte slänga den på dynon bara för att kolla.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Mjo, har välkomnat innehavaren till Geisha-föreningen då han i väntan på reparation/motorbyte kommer att synas på en R1 -02. Såg rätt fin ut för priset, mycket godis på köpet:) Men jag avvaktar gärna provturen ändå, tror jag...;)

Har Du tömt släpet skulle jag behöva det i morgon eftermiddag, operation garagetömning pågår (och en av två tvåhjulingar är sålda)...

Bör nog vänta ett tag ja... :)

Ska tömma släpet ikväll så kommer jag med det i morgon, no problemos :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag skulle även behöva lite hjälp av någon som har en K9. Kan någon kolla i sin instruktionsbok vad stötdämparen hade för leveransinställning...? Alltså komp och returklick så som hojen levererades. Har en standard stötdämpare liggandes (både från K9 och L0) och tänkte slänga den på dynon bara för att kolla.

Fjäder: 184.3 mm som standard preload.
Rebound: 2-3/4 ut från standard
Comp, low speed: 2-1/4 ut från botten
Comp, high speed: 3 varv ut
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Detta projekt ger mig fortfarande mardrömmar. Just TL och TL-R är ju skolboksexempel på hur man sumpar ett bra koncept (motorn är grym även med dagens standard...!) med en tveksam och inte fullt så genomarbetad ide - rotationsstötdämparen. De stötdämpare som satt på produktionshojarna hade så mycket friktion att de knappt behövde dämpning. Något svårt att kontrollera...Vi byggde länkagekit så att man helt enkelt kunde montera en normal stötdämpare och dessa fungerade utmärkt. En kollega till mig (han som hade överkalixtjejens R6:a och nu en 2013 F4...) hade en sådan på gatan.
Vill minnas att Pascal Picotte rejsade en TL-R för Yoshimura och gjorde ganska hyggliga resultat, dock med standard stötdämpare...

TL-S var ju "lite svajig" om man säger så, minns att den vobblade satan men var ganska skoj att köra, underbar motor! Det kom ju en återkallelse på den där de monterade en styrdämpare (som sög fett) samt en ny ECU som tog bort en massa effekt och jämnade ut effektbandet så den inte skulle kasta upp framhjulet så mycket... den blev skittrist på köpet...

TL-R var ju en rätt läcker cykel men hade samma problem som TL-S förutom att ramen var MYCKET stadigare uppbyggt, speciellt runt styrkronan som var fullständigt massiv!
Vi körde rotationsdämparen i Siriuslabbets bänk på LTU och den hade väldigt spännande kurvor. Den visade ganska precis tvärtom mot en vanlig dämpare hur kurvorna på komp och retur skulle se ut.
På Kemora körde vi en rejäl inställning på den, mätte häng och justerade dämpningen med dokumenterade justeringar, riktigt seriöst med bara en grej i taget, ett till två klick. Sen åkte jag ut mellan varje justering och körde två varv med lite tryck in och ut ur kurvorna.
Till slut testade vi att dra allting i botten, allting helt öppet, komp helt i botten mot retur helt öppen och tvärtom... Det blev ingen som helst skillnad, det kändes precis som att det satt ett rågummiblock där bak istället för en dämpare, det bara studsade, fullständigt värdelös.

Superbike Magazine i england gjorde en ganska omfattande test på TL-S där de tog hjälp av Maxton som byggde en vanlig dämpare som ersatte original, de rapporterade att väghållningen förbättrades "en miljon procent"...:)
Jag har för mig att det var något ytterligare kontruktionsfel på grund av att svingen var så kort för att dämparen skulle rymmas bakom den långa motorn. Svingvinkeln blev så sjukt brant att squat och antisquat blev helt uppfuckad, förutom att kedjeguiden på ovansidan av svingen slets ner på mycket kort tid.

Suzuki gjorde många fel med den maskinen men jag gillade dem skarpt, många egenheter=skojig hoj...:tummenupp:)
 

hjonet

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
umeå
Hoj
Honda cbr 1000 08
Hej kära gixxer folk, går i bytestankar, och har hittat en 09 till rätt pris har dock gått rätt långt närmare 3000mil. Annars finns det ju en hel drös med 08 till salu, men 09 verkar ju snäppet vassare, what to do? Planen var att köra lite gata, samt så mycket smc-kurser och bandagar jag har råd med. Kör för närvarande en ktm rc8-11 och är skitnöjd, men har fått märkesförsäkringen uppsagd, så måste överväga lite andra alternativ. Så gixxer 07/08 lr 09? Finns det några kända fel på 09´n som man ska titta efter,särskilt då den har börjat gått lite?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Så gixxer 07/08 lr 09? Finns det några kända fel på 09´n som man ska titta efter,särskilt då den har börjat gått lite?
Hej, passerade precis gränsen efter fyra fantastiska dagar på Kemora :) Min personliga uppfattning är att 09;an upplevs som en betydligt mer smidig, nätt och modern konstruktion, ändå med tydligt DNA från tidigare generationer.

Känner inte till några typiska svagheter, så det blir väl de vanliga kontrollerna - finns servicebok, kvitto eller protokoll från ventilspelskontroll? Hjul-, sving- och styrlagers kondition? Drivpaket? Oljebyte i gaffeln (bör vara gjort eller göras inom kort)? Gaffeltätningarnas skick? Håller bromsarna konstant läge när de läggs an? Senaste byte av bromsvätska? Skick på bromsbelägg?

Lycka till med Ditt val :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hej kära gixxer folk, går i bytestankar, och har hittat en 09 till rätt pris har dock gått rätt långt närmare 3000mil. Annars finns det ju en hel drös med 08 till salu, men 09 verkar ju snäppet vassare, what to do? Planen var att köra lite gata, samt så mycket smc-kurser och bandagar jag har råd med. Kör för närvarande en ktm rc8-11 och är skitnöjd, men har fått märkesförsäkringen uppsagd, så måste överväga lite andra alternativ. Så gixxer 07/08 lr 09? Finns det några kända fel på 09´n som man ska titta efter,särskilt då den har börjat gått lite?

Roffe täckte det mesta men jag ville bara tillägga att det är ganska stor skillnad på karaktären på de olika årsmodellerna. När man hoppar mellan K7/K8 till K9 så är det två saker som sticker ut. K9:an känns betydligt mindre, kortare, nättare, smalare och smidigare. Motormässigt så är K7/K8 mer traktorlik i gången, mer bottendrag men tar slut på varv. K9:an varvar lättare, mindre vibrationer och mer punsch på höga varv.

Ingen av dessa egenheter är något som man tänker på efter 15 minuters körning av respektive modell. I praktiken spelar det ingen roll vilken av modellerna du väljer, bägge är mycket bra hojar och precis som Roffe skriver så är det skicket på respektive objekt som skall avgöra.

Det bästa med Gixxern överlag är att det är lätt att modda dem. Hela eBay är nedlusat med gixxerprylar eftersom det tävlas så mycket med dem över hela världen... mycket positivt i sammanhanget:)
 

hjonet

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
umeå
Hoj
Honda cbr 1000 08
ahh, vilken respons grymt, kul med kemora har inte hunnit prata med nån av umeborna som var där, såg nåt litet klipp från syster-tysk såg ut som episkt väder. Väntar ivrigt på film material. Har förövrigt förkovrat mig ebays härliga värld av prylar,såg att alatalo hade ett stycke leo vinci till salu, men är bara att vänta la ut hojen på annons i går kväll, så känner ni nån som vill köpa en twin:)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Då jag fått vara hemma någon vecka utan att resa bort stup i kvarten så har jag också hunnit testa ett antal intressanta saker:

Zero Gravity double bubble ruta:
Klart bättre arbetsmiljö bakom denna jämfört med den löjligt låga originalrutan. Mycket mindre turbulens runt hjälmen vid 100-200 km/h med hukad förare. "Fit and finish" minst lika bra som originalrutan och grym optisk kvalitet. Jag kan inte komma ihåg sist jag såg en ruta som var så genomskinlig. Enda nackdelen är möjligtvis att man nu ser kablarna som ligger framför mätarhuset. Original kabeldragning är inte den snyggaste så jag drog om den lite snyggare.

Pirelli Diablo Supercorsa SC2:
Riktiga Superstockdäck, alltså. Anledningen till just dessa är att de var del av den otroligt snabbstyrda MV jag provade. De gör inte en MV av Suzukin, men nog förbättrar de styrningen jämfört med de Michelin Power Pure jag hade tidigare. Särskilt märkbart är första delen av instyrningen från upprätt läge. Jag misstänker att det är relaterat till den mycket mer V-formade profilen jämfört med Michelindäckets mer platta profil. Kan inte säga så mycket om greppet då jag bara kört gata, men de levererar helt klart mer feedback än mina tidigare däck. Jag är också imponerad av hur länge de håller. Jag har haft dem på i mer än tvåhundra mil med gattryck (2.5 / 2.9 kallt) och de är inte märkbart mer slitna än vad mina Power Pure var vid samma körsträcka. Om det ska vara på det sättet, vad finns det då för anledning att montera "gatdäck" typ Pilot Power eller Power Pure...?

SBS Dual Sinter bromsbelägg:
Klart starkare bromsverkan så fort man nuddar bromsen, alltså helt perfekt för mig som gillar kortslagig broms med få fingrar på handtaget. Enda nackdelen är att de tjuter något så in i helvete då man bromsar från låg hastighet till stopp. Skrämde slag på en vacker donna häromdagen då jag skulle ge henne företräde på ett övergångställe. Hoppas hon kollar på MotoGP så att hon vet att riktiga hojar låter på det sättet...Har också tillgång till några omgångar Dual Carbon, men jag är mer tveksam till dessa. Deras enda fördel (jämfört med Dual Sinter) är bibehållen bromsverkan då bromsarna är extremt heta och de får absolut inte användas i regn. Inte särskilt lämpliga för gata, alltså.

Stötdämparlänkage med högre utväxling:
Gör att stötdämparen jobbar med kortare och långsammare slag jämfört med original stötdämparlänkage. Kombineras därför med styvare fjäder och stötdämpare med mer dämpning, så att fjäder och dämpning vid hjulaxeln förblir oförändrade. Just denna stötdämpare är dessutom utrustad med lite andra småtrix, till exempel de klickjusteringar som används inom MotoGP och Moto2. Totalt sett verkar detta länkage och denna stötdämpare vara ytterligare en förbättring av "bump absorption", de skarpaste störningarna känns helt klart mer avrundade.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    244.4 KB · Visningar: 75
  • image.jpg
    image.jpg
    243.3 KB · Visningar: 71
  • image.jpg
    image.jpg
    252 KB · Visningar: 75
  • image.jpg
    image.jpg
    241 KB · Visningar: 72
  • image.jpg
    image.jpg
    232 KB · Visningar: 71
  • image.jpg
    image.jpg
    235.7 KB · Visningar: 79

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och innan jag river för byte av drev och kedja, är det någon som kommer ihåg vilken nyckelvidd det är på drevmuttern...?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Grattis, rätt skönt med lite sammanhängande ledighet, eller hur?

Jag tror det är 38 mm, har en krafthylsa i garaget som jag vill minnas passade även till Gixxern när jag drevade.

Jo, ZG har imponerat på mig sedan Daytonatiden, jag tycker nog att de och Powerbronze är i särklass av eftermarknadsprodukterna.

Intressant med Din egna länkagekonstruktion, förstår jag Dig rätt så är progressivitet och fjädringsväg jämförlig? Är det enklare/billigare att bygga OEM-prylar för större flöden eller finns det någon annan tanke som styr originalkonstruktionens design?

Däcken - ja, det är ju framför allt våtegenskaper och temperaturspann som i så fall talar för ban/gatgummi, lyckas man hålla temperaturen uppe med DOT fungerar de utmärkt på torr och varm asfalt. Jag har i år Bridgestone S20 på gatfälgarna, funkar finfint även i väta.

Själv kom jag hem från Kemora natten mot fredag, deltog i mitt livs första klubbmästerskap (SMC Sport) och lyckades harva mig in på plats nummer sju (av 16) trots att jag inte kört ett enda snabbt varv innan sighting lap (regn första två dagarna, onsdagen instruktör i lugn grupp innan racet). Mina erfarenheter so far:
Kompression/retur fram 12/10 bak 12/10. Häng ca 35 mm fram, 28 bak. Dämparlängd bak +2mm i f t standardläge, 2.5 mm shims är dessutom monterat mellan ram och övre stötdämparfäste. Däck Metzeler CompK bandagsslicks 120/70 fram 190/55 bak.

Slutsats: efter racet var nivåringen fram i botten, dock utan att ha orsakat problem under körningen. Det är en rätt hård inbromsning efter kortrakan och förmodligen drog jag till lite extra under en bromsduell. Hojen är mycket stabil under inbromsning trots höjningen och tål mycket gaspåslag under sväng. In i sväng innan gaspådrag finns fortfarande en tendens till svaj och instabilitet (snabbhögern) när det börjar gå riktigt fort (180-200 km/h), varför jag valde att behålla marginaler i depå- och snabbhögern. Däckslitaget är fantastiskt fint både fram och bak.
Åtgärder: jag har nu ökat fjäderförspänningen fram ett varv samt ökat kompressionsdämpningen 2 klick både fram och bak för att dels skapa lite marginal när det gäller att gaffeln inte ska bottna, vidare tror jag mer kompressionen bak eliminerar högfartssvajet (det finns en svacka precis i apex). Nu är alltså komp/retur 10/10 klick ut både fram och bak. Jag misstänker att jag väger lite mer än den normale testföraren så åtgärderna känns rimliga. Det är fascinerande hur snabbt och precis Öhlinsprylarna reagerar på individuella klick, speciellt kompressionen är klart märkbar när det gäller inställningarna.

De nya inställningarna får testas på någon lämplig, känd och kurvig sträcka när vädret tillåter. Sammantaget och i f t de jag tävlade mot innebär den nya gaffeln/dämparen en klar fördel i lågfartsdelarna, bara jag får till de snabba partierna kommer detta att bli riktigt, riktigt bra.
Och innan jag river för byte av drev och kedja, är det någon som kommer ihåg vilken nyckelvidd det är på drevmuttern...?
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kul att grejerna funkar så bra för dig Roffe. Jag tycker om när man känner skillnad mellan varje klick.
På originalgrejerna är det snarare 10 klick för att känna nånting och dessutom bara de tre sista innan stoppet... ;)

Vad det gäller kåpglas så kör jag med Suzukis original förhöjda glas. Funkar kanon, bra kvalitet och dessutom är det svartlackerat i nederkant så man slipper se de fula kablarna...:tummenupp:)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Intressant med Din egna länkagekonstruktion, förstår jag Dig rätt så är progressivitet och fjädringsväg jämförlig? Är det enklare/billigare att bygga OEM-prylar för större flöden eller finns det någon annan tanke som styr originalkonstruktionens design?
Mitt nya länkage ger kortare och långsammare stötdämparrörelser jämfört med standard medans progressiviteten är snudd på identisk med standard. Olika tillverkare har olika strategier och olika teorier bakom sina val av utväxling och progressivitet. Jag byter för att min erfarenhet säger mig att detta är lite bättre för grepp såväl som komfort då det kombineras med någon av våra TTX-stötdämpare.

Just Suzuki har generellt sett ganska låga utväxlingar jämfört med de flesta andra, vilket innebär att stötdämparen får jobba med längre och snabbare slag jämfört med de flesta andra. Jag säger inte att de gör fel och standard länkage fungerar uppenbarligen bra tillsammans med standard stötdämpare såväl som våra TTX-stötdämpare. Jag tror dock att det går att göra en liten förbättring av grepp och komfort om utväxlingen höjs tillsammans med någon av våra TTX-stötdämpare.

De nya inställningarna får testas på någon lämplig, känd och kurvig sträcka när vädret tillåter.

Vägsträcka och väder, ja...Själv håller jag snart på att få psykbryt. Inte nog med att vårt kära Vägverk (eller vad fan de kallar sig nuförtiden) snabelbil-saboterat två av mina favoritvägar, detta varannantimmes-väder gör en ju galen...! Jag skriver detta iförd skinnställ då jag har lyckats rulla ut hojen i finvädret två gånger om, för att tre minuter senare få rulla in den på grund av värsta störtskuren...!
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, det blir intressant att höra vad Du kommer fram till - snart stänger jag allt vad plattor och datorer heter när folk kommer med klämkäcka kommentarer om att det är föööör varmt att äta ute när det är 28 graaader varmt :(

Hur länge får Du vara hemma? Om och när Du känner för att vidga Dina vyer guidar jag gärna en 40-milatur i Västerbotten :)
Mitt nya länkage ger kortare och långsammare stötdämparrörelser jämfört med standard medans progressiviteten är snudd på identisk med standard... Jag tror dock att det går att göra en liten förbättring av grepp och komfort om utväxlingen höjs tillsammans med någon av våra TTX-stötdämpare...

...Vägsträcka och väder, ja...Själv håller jag snart på att få psykbryt. Inte nog med att vårt kära Vägverk (eller vad fan de kallar sig nuförtiden) snabelbil-saboterat två av mina favoritvägar, detta varannantimmes-väder gör en ju galen...! Jag skriver detta iförd skinnställ då jag har lyckats rulla ut hojen i finvädret två gånger om, för att tre minuter senare få rulla in den på grund av värsta störtskuren...!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vägsträcka och väder, ja...Själv håller jag snart på att få psykbryt. Inte nog med att vårt kära Vägverk (eller vad fan de kallar sig nuförtiden) snabelbil-saboterat två av mina favoritvägar, detta varannantimmes-väder gör en ju galen...! Jag skriver detta iförd skinnställ då jag har lyckats rulla ut hojen i finvädret två gånger om, för att tre minuter senare få rulla in den på grund av värsta störtskuren...!

Vi hade precis samma problem med regnskurar... så vi satte oss på endurohojarna och körde iallafall, det var väldigt trevligt...:tummenupp:)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, regn eller inte, i afton blev det test som än så länge utföll till stor belåtenhet - definitivt stabilare vid bromsning in i snabb sväng och inget vingel över gupp under nedlägg. Skulle hojen endast sättas upp för bana kan jag tänka mig ännu styvare chassisättning men faktum är att komforten nästan blev bättre med denna justering.

Ser fram emot en längre tur nu...
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top