Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...dessutom ändras utväxlingen på bakdämparen om Du bara ändrar hundbenets längd utan att modifiera länkageplattorna. Rätt avancerat att modellera/modifiera sådant, och inget jag skulle ge mig på i första hand...
 

hudiksvall

www.hmck.se
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Hudiksvall
Hoj
Kawasaki zx-6r 2015
Åfan. Nä jag tänkte höja den. Men vad jag förstog så kan man både höja och sänka den med 2". Mv augusta f4 har en liknade lösning orginal.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Åfan. Nä jag tänkte höja den. Men vad jag förstog så kan man både höja och sänka den med 2". Mv augusta f4 har en liknade lösning orginal.

Helt onödigt med sådana lösningar. En 6 mm bricka som man moddar lite grann kostar nadaoch ger precis den effekt man vill ha. Sen slipper man greja mer och kan fokusera på körningen istället:)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Helt onödigt med sådana lösningar. En 6 mm bricka som man moddar lite grann kostar nadaoch ger precis den effekt man vill ha. Sen slipper man greja mer och kan fokusera på körningen istället:)
...och naturligtvis 190/55-profil bak i stället för original 190/50. Det ger tillsammans en ökning av höjden bak på mer än 20 mm, en i sammanhanget väldigt stor justering!
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
...och naturligtvis 190/55-profil bak i stället för original 190/50. Det ger tillsammans en ökning av höjden bak på mer än 20 mm, en i sammanhanget väldigt stor justering!

Tänkte inte ens nämna det, så självklart är det... :)
 

Croc

Medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
Haninge
Hoj
GSR 750
Här verkar det finnas kunskap. :)
Jag fick för mig att det var en Gixxer K9 som saknades i mitt liv.
Så nu står det en i garaget.
Men en liten undran, den förra ägaren har monterat michelin pilot road 3 på den.
Är det någon som kört med det?
Jag har fått för mig att det är lite för mycket "touring" över dom.
Jag är absolut ingen fartfantom så dom kanske kan vara rätt ändå?!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Här verkar det finnas kunskap. :)
Jag fick för mig att det var en Gixxer K9 som saknades i mitt liv.
Så nu står det en i garaget.
Men en liten undran, den förra ägaren har monterat michelin pilot road 3 på den.
Är det någon som kört med det?
Jag har fått för mig att det är lite för mycket "touring" över dom.
Jag är absolut ingen fartfantom så dom kanske kan vara rätt ändå?!

På gata, i både regn och sol så är det ett kanondäck, specielt när det är kallt i backen på våren. På bana i lugn och medelgrupp på SMC-kurser så är det bra däck. På bana i regn så funkar det i alla grupper... kort sagt så är det ett mycket bra allrounddäck med fantastiska våtegenskaper. :tummenupp
 

Croc

Medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
Haninge
Hoj
GSR 750
På gata, i både regn och sol så är det ett kanondäck, specielt när det är kallt i backen på våren. På bana i lugn och medelgrupp på SMC-kurser så är det bra däck. På bana i regn så funkar det i alla grupper... kort sagt så är det ett mycket bra allrounddäck med fantastiska våtegenskaper. :tummenupp

Exakt det svaret jag ville ha. :)
 

The_Godfather

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 k9, Daytona 675 -07
Här är ytterligare en nybliven GSX-R 1000 k9 ägare, jag får börja med att tacka för en underbart bra tråd. Enda problemet är bara att när man väl läst hela så har man hunnit glömma vad man läst :va så ni får ha lite överseende om jag ställer frågor som redan tagits upp.

Än så länge har jag inte hunnit göra så mycket med den mer än att bytta drivpaket (en kugg mindre fram), satt på snakeskin på tanken och slängt på kraschpuckar från Lightech (tack för tipset).

Har precis beställt ett Akra helsystem (S-S10R8-ZC) från england till riktigt bra pris, jag hade tänkt köra med enkel pipa men eftersom jag kunde få tag i dubbel pipa till en lägre kostnad så fick det bli det. Nu undrar jag om det är till nackdel att köra med dubbel pipa på gixxern?? Enligt Akras egna bänkningar så skall det ge lite extra effekt (och vikt så klart) men jag har lite svårt att tro det då allt jag hört tidigare är att det endast är twinnar som drar fördel av dubbel pipa.. :confused: Känns som att det är en del folk i denna tråd som har lite bättre koll, skulle uppskatta lite åsikter kring detta.

Sakerna som står på tur nu (efter montering av nya Akra systemet) är KN-filter, PCV med mappning och bänkning samt nya däck då de sitter Metzler roadtech z8 på idag.

Oj vad långt det blev.

Tack på förhand :) , Christian
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Nu undrar jag om det är till nackdel att köra med dubbel pipa på gixxern?? Enligt Akras egna bänkningar så skall det ge lite extra effekt (och vikt så klart) men jag har lite svårt att tro det då allt jag hört tidigare är att det endast är twinnar som drar fördel av dubbel pipa.. :confused: Känns som att det är en del folk i denna tråd som har lite bättre koll, skulle uppskatta lite åsikter kring detta...
Ja, välkommen bland oss reliker som gillar "reliker", Christian - och grattis till bra smak även när det gäller andrahoj :tummenupp

Jo det finns stora fördelar med att köra med två pipor - den främsta är att jag gör det vilket får Niklas och Alatalos hoj att se tunnare, magrare och lite... mindre ut! Tyvärr gäller det kanske även förarnas matchvikt :)

Nej, men visst kan det vara möjligt att dubbla pipor på ett helsystem kan ge något mer effekt på topp då det inte stryper på samma sätt som en pipa. Det gäller nog generellt för fyrtaktare som inte är beroende av mottryck på samma sätt som en tvåtaktare och speciellt om även ljudkrav ska beaktas. Nu är nog skillnaden marginell och inget som Du märker av rent praktiskt. En nackdel kan väl vara att det blir dyrare att vurpa på vänster sida då det sitter en dyr pipa i vägen även där.

Jag har katalysatoreliminering och dubbla slip-on på min, Niklas katalysatoreliminering och ett enkelt. Vi har Bazzaz bägge två. Hojarna uppträder som tvillingar under accelerationstester, vi har inte kunnat hitta något som säger att den ena är ens ett uns vassare än den andra. Rent praktiskt alltså:)

Mina 2p, lägg gärna upp en bild på hojen när Du monterat systemet!
 
Last edited:

Söderberg

Nu med porrpung...
Gick med
30 Apr 2007
Ort
Luleå
Hoj
2009 Yamaha FZ1
Jahapp, då var den min tur att börja hänga i den här tråden, nybliven gixxerägare som man är :tummenupp
Har läst igenom hela tråden och ser att det verkar finnas mycke kompetens i närheten
av mig, bra veta om man har funderingar eller kanske behöver hjälp nån gång :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jahapp, då var den min tur att börja hänga i den här tråden, nybliven gixxerägare som man är :tummenupp
Har läst igenom hela tråden och ser att det verkar finnas mycke kompetens i närheten
av mig, bra veta om man har funderingar eller kanske behöver hjälp nån gång :)

Bara att hojta till så kan vi försöka svara iallafall :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu undrar jag om det är till nackdel att köra med dubbel pipa på gixxern?? Enligt Akras egna bänkningar så skall det ge lite extra effekt (och vikt så klart) men jag har lite svårt att tro det då allt jag hört tidigare är att det endast är twinnar som drar fördel av dubbel pipa.. :confused: Känns som att det är en del folk i denna tråd som har lite bättre koll, skulle uppskatta lite åsikter kring detta.

Sakerna som står på tur nu (efter montering av nya Akra systemet) är KN-filter, PCV med mappning och bänkning samt nya däck då de sitter Metzler roadtech z8 på idag.

I racesammanhang så brukar teamen byta system beroende på hur banorna ser ut, de växlar mellan 4-1, 4-2-1, 4-1-2 och 4-2-2...
Men de har ju kanske en lite större budget... ;-)

I våra sammanhang med standardhojar så märks det ingen som helst skillnad, precis som Roffe säger så är våra hojar helt identiska i accelerationssammanhang, min har ett skönare ljud dock... :)

En liten grej om luftfilter: Jag har bänkat mina hojar i många år och en kompis till mig hade egen bänk förut och han har bänkat hundratals hojar. Vi har aldrig någonsin sett mer än +1 hästkraft efter luftfilterbyte, i 90% av fallen så är det minus någon häst.
En av de engelska tidningarna gjorde ett test för några år sedan på en R6:a. de testade KN, Pipercross, ytterligare något märke samt standardfilter. De fick en dryg hästkraft som mest med ett av filtrerna, minns inte vilket märke men det var efter VÄLDIGT många bänkkörningar. Det mesta som hände var att hojen gick sämre på mellanvarv, lite bludder och ojämn effektkurva, precis där man är när man kör gata...

Luftburkarna på moderna hojar är ganska komplicerade, det är mycket beräkningar som ligger bakom och filtret är en del av helheten, det blir lätt en fuck-up om man inte gör andra saker samtidigt som på en racemotor. Där bygger man egna burkar, portar, skimra, byter kammar och avgassystem plus att allting justeras 100-tals gånger i bänk...

Mina 2p... :)
 

The_Godfather

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 k9, Daytona 675 -07
Tack för de snabba svaren och det varma välkomnandet. Känns iaf som att man inte gjorde ett dumt köp då. Intressant information om luftfilter Niklas, kanske kan stryka KN filter från inköpslistan då :) . Det var nämligen så att han på Mek1 (där jag hade tänkt mappa och bänka) sa det ungefär som att det var ett krav. Själv klart kan jag lägga upp en bild när Akra systemet är monterat och klart.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tack för de snabba svaren och det varma välkomnandet. Känns iaf som att man inte gjorde ett dumt köp då. Intressant information om luftfilter Niklas, kanske kan stryka KN filter från inköpslistan då :) . Det var nämligen så att han på Mek1 (där jag hade tänkt mappa och bänka) sa det ungefär som att det var ett krav. Själv klart kan jag lägga upp en bild när Akra systemet är monterat och klart.

Klart att han vill sälja eftermarknadsgrejer men just i fallet med luftfilter är det meningslöst om du inte bygger en tävlingsmotor...

Här finns lite intressant läsning, en del av de här killarna har ganska bra koll:

http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=74762
 
Last edited:

Söderberg

Nu med porrpung...
Gick med
30 Apr 2007
Ort
Luleå
Hoj
2009 Yamaha FZ1
Nån av er som kan tipsa om var man kan köpa ny skylthållare/ belysning?
Känner att jag vill rensa upp lite baktill:)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Premiärtur idag, inte särskild mycket action, men i alla fall så är säsongen officiellt invigd! Mina nyservade Öhlinsgaffelben rockar fett, precis lagom mycket progressivitet efter att oljenivån justerats och ett steg hårdare fjädrar monterats. Ser fram emot Kemora v21!

Sedan provfilmade jag med en ebayfyndad Contour GPS, blir nog bra på bana med inte smickrar det väl att ha färdväg, höjd OCH hastighet loggade på alla irrfärder? Jaja, GPS-loggningen går att stänga av... Några minuter av turen kan följas i detta klipp, om inte annat kan man ana hur fint hojen sväljer tjälskador på den mindre vägen som faktiskt leder fram till Xyrons krypin:)

http://www.youtube.com/watch?v=UQTDUXjwAsE

Nån av er som kan tipsa om var man kan köpa ny skylthållare/ belysning?
Känner att jag vill rensa upp lite baktill:)

Ebukten? Finns en del billiga kinesiska alternativ, innan Du kommer in på Evotech, R&G etc...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nån av er som kan tipsa om var man kan köpa ny skylthållare/ belysning?
Känner att jag vill rensa upp lite baktill:)

Jag gjorde en "själv" (min kompis Peter, men jag hade kunnat göra den själv:)
busenkelt eftersom blinkersena sitter i kåpan. En bit aluplåt klippes till lämplig form, bockas till lämplig vinkel och skruvas fast...:tummenupp

IMG_0399.jpg
 

The_Godfather

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 k9, Daytona 675 -07
Igår blev det premiärtur för mig också, dock lite behagligare temperatur här nere i Göteborg än i Piteå :) . Blev en kort tur idag med faktiskt. Här kommer efterfrågad bild med Akra systemet monterat och klart också. Jag är nöjd med resultatet :tummenupp

1.jpg2.jpg

Annat godis monterat under vintern som man kan se på bild är nytt drivpaket, kraschpuckar från Lightech, motorkåpsskydd och bobbins från GBracing samt snakeskin.

Niklas, jag hade för mig att du också hade monterat kraschpuckar från Lightech, kan inte se några i bilden du lagt upp :va undrar bara om du gjort dig av med dem av någon anledning..
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top