Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Fz1 Turbo
tack för ett mycket bra svar!

Nää service är jag nästan lite less med tanke på att jag nu äger en crf 450 iofs helcross men same shit!

Mm självklart ska jag ut och prova men nu var det så att drz:an står på affär och när jag ringde för en provkörning så skulle jag få köra runt ett mindre område för dom ville inte ha mil på maskinen för att den var i det närmsta ny!
Då fågade jag om han själv köper maskiner som grisen i säcken utan att provköra ordentligt så var det tydligen inte samma sak!
Vad göra?

Ska dit å gnälla lite å så får man se vad som händer.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Hej alla...
Jag har upptäkt en tråkig sak med min Dr-z, först började höger gaffelben läcka olja (30mil) och sen såg vi att båda gaffelbenen är skadade från tillverkningen:mad:
Ni kan ju kolla era gaffelben, mina är skadade på framsidan under packboxen.
Det ser ut som små körnslag "porer" på kromet.

Fottas mc har kontaktat KGK så får vi se vad som händer.

//Johan
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
j.sehlin: ''men jag grämmer mig över servicen och mekandet med den.''

Vad tänker du då på?
Är sugen på köpa en DRZ nämligen.. ;)
 
Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Nu undrar jag en sak av er DRZ 400 killar!

Räcker en drz 400 sm -06 för att enbart åka gatan och busa?
Tänker mest på om effekten räcker för att slanga? eller kommer man att tycka att den är på tok för trött?

Nämligen hittat en som enbart gått ca:20mil!

Sett många bilder samt filmer på dom som slangat med drz men dom verkar måsta rycka upp den på 2:an å så växla resten. får man helt enkelt inte upp den på 3:an för att den är för trött eller?

Kanske gör en annan kamaxel susen?

Drz:an funkar utmärkt att slanga med. Med öppnad luftburk + lite annat småfix går det att powerwheela på 1:an ,av-på-ryck på 2:an och 3:an och ståendes på fotpinnarna och rycka i 4:an i 75-90km/h. 5:an funkar också att wheela i men då måste man ha hjälp av ett backkrön. Drz:an är riktigt pigg och rolig i de lägre växlarna men om hojen ska vara drevad för lite större vägar blir den lite väl seg mot slutet. 5:an är en överväxel och hojen blir ganska seg där..
 

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
j.sehlin: ''men jag grämmer mig över servicen och mekandet med den.''

Vad tänker du då på?
Är sugen på köpa en DRZ nämligen.. ;)


HejHej!

Alltså inte serivicen på DRZ jag grämmer mig över.. För den är kanon :tummenupp

Utan det är om jag ska byta hoj till någon busigare och råare för då blir de byte av olja och ställa ventiler och sånt ofta!! Även kolv osv kommer kanske behövas bytas och då kommer de rulla iväg pengar osv....


Jag ska nog sälja min drz'a.. Sugen ? :rolleyes:

MVH / JS
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Ok...Coolt!

Jo, klart man e sugen...men får tyvärr vänta ett tag med de.
DR600 jag har nu får räcka så länge, kanske byter till nästa år. ;)
 

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Fz1 Turbo
Drz:an funkar utmärkt att slanga med. Med öppnad luftburk + lite annat småfix går det att powerwheela på 1:an ,av-på-ryck på 2:an och 3:an och ståendes på fotpinnarna och rycka i 4:an i 75-90km/h. 5:an funkar också att wheela i men då måste man ha hjälp av ett backkrön. Drz:an är riktigt pigg och rolig i de lägre växlarna men om hojen ska vara drevad för lite större vägar blir den lite väl seg mot slutet. 5:an är en överväxel och hojen blir ganska seg där..

Okej.. Det där låter jhu som en saga :tummenupp
Som sagt så vill man jhu inte skruva hela tiden när man kan köra!
Kommer jhu att använda den dagligen så det är mycke det som göratt man blir sugen på drz:an.
Ska iväg å testa en drz -06 nu till veckan så då får man väll känna efter lite mer.
Nån som jämfört drz:a 400 och en wr 450 på väg just i effekt?
 

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
Måste bara fråga en fråga...

Är de bar jag som tycker att man måste rulla så mycket på gasen för att man ska gasa fullt? Tycker att man får rulla så jäkla mycket för att få fullt.

Jobbigt när man ska köra bakhjul så ligger man helt fel med handen för att man måste rulla så långt för att få fullgas.

Skulle vela ha en snabbgas, men hört att det är dyrt..

Men ja tänkte jämfört med andra hojar, måste man snurra lika mycket på gasen för att komma till fullgas?


MVH / JS
 

DRZSM

?
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Strömlösa
Hoj
Moped
Måste bara fråga en fråga...

Är de bar jag som tycker att man måste rulla så mycket på gasen för att man ska gasa fullt? Tycker att man får rulla så jäkla mycket för att få fullt.

Jobbigt när man ska köra bakhjul så ligger man helt fel med handen för att man måste rulla så långt för att få fullgas.

Skulle vela ha en snabbgas, men hört att det är dyrt..

Men ja tänkte jämfört med andra hojar, måste man snurra lika mycket på gasen för att komma till fullgas?


MVH / JS
Nä, du är inte ensam om det, skitjobbigt om man kör galen på småvägar också med fingret på bromsen.
Man får kompromissa, antingen inte full gas eller också inte kunna släppa av helt och då blir det det sista. Bakhjul blir ju tvärtom.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Måste bara fråga en fråga...

Är de bar jag som tycker att man måste rulla så mycket på gasen för att man ska gasa fullt? Tycker att man får rulla så jäkla mycket för att få fullt.

Jobbigt när man ska köra bakhjul så ligger man helt fel med handen för att man måste rulla så långt för att få fullgas.

Skulle vela ha en snabbgas, men hört att det är dyrt..

Men ja tänkte jämfört med andra hojar, måste man snurra lika mycket på gasen för att komma till fullgas?


MVH / JS


Har också reflekterat över detta, på min sv650 är gashandtaget mycket skönare. Jag kör enbart med en gasvire och har funderat på att köpa snabbgashandtag typ hobbex, "för snabba och riviga starter" :tungan Detta borde göra att motorn upplevs rappare på gas...
 

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
Har också reflekterat över detta, på min sv650 är gashandtaget mycket skönare. Jag kör enbart med en gasvire och har funderat på att köpa snabbgashandtag typ hobbex, "för snabba och riviga starter" :tungan Detta borde göra att motorn upplevs rappare på gas...


Haha ett sånt gör nog susen :)
Men om man ska köpa ett "riktigt" visst är de ganska dyra va?

//JS
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Här finns ju MKT(!) samlad kunskap hos alla er DRZ- ägare, så här ställer jag lite frågor som jag hoppas ngn kan svara på...

Lurar lite på att byta bort grisen (XR650) till förmån för en DRZ400E och skulle gärna vilja veta serviceintervallerna på den!
Är det samma som på "S"- modellen?
Är det någon som har koll på vad den väger (INTE fabrikssiffrorna på 119 kg torr, utan "på riktigt")?
Kommer även "E"- modellen med tändingslås?
Skiljer det ngt på resp "E"- årsmodell eller har inga uppdateringar av värde gjorts genom åren?

Tackar på förhand!
:tummenupp
 

D@vid

Oväsen
Gick med
17 Jul 2005
Ort
I hytten...
Hoj
Street Triple 675
Plast...

Hallå..

Har sökt å sökt men inte hittat nåt svar..
Var kan jag köpa en plasttank och ett plastkit till en DRZ 400S -07..?
Helst från sverige..
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Last edited:

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Fz1 Turbo
jahapp då har man vart och provat en drz 400 sm -06!

Började dagen med att prova en ktm 690. Ush fy och blä för den maskinen!
Ryckte vibrerade och var allmänt obehaglig.

for sedan och provade min livs första drz 400 sm.
Känndes kanon i chassie (satt som handen i hansken)
Inga vibrationer, skakningar eller ljud som störde på nått sätt.
För sina kilon så är den jhu hur smidig som helst! känndes inte alls tung iofs så körde jag jhu bara gata men ändå.

Dock har jag lite funderingar.
Motorn känns lite slö och vad jag undrar är hur stor skillnad det gör med ett hel system och öppnad burk?
Rykte upp den på slangen på 2:an men 3:an finns det jhu inte ens planer att man orkar få upp den på sittande utan koppling.
MEN! jag tror ändå att manskinen skulle bli väldigt mycke trevligare med nån hk extra. Verkar vara det som fattas.
Det pratades även om nån strypning till gasaren från luftburken? nån som vill förklara och hur mycke ger det tex att få bort den?
Sen den där rosa kabeln?

Sen kändes den som att varvar massor när jag låg i 110. Läste tidigare att den gick bra att köra i motorvägsfarter utan att behöva plåga men jag tyckte nästan den skrek för mycket.
Vad är topp hastighten på en std drz?

Oj det var mycke, Är bara i köp behov efterssom jag sålt crf 450:in och ska ha en motard! NU!!!!

HJÄLP mej snälla
 
Last edited:

HåkanL

Det omöjliga tar bara lite längre tid ;)
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Gävle
Hoj
XR650R
Sen kändes den som att varvar massor när jag låg i 110. Läste tidigare att den gick bra att köra i motorvägsfarter utan att behöva plåga men jag tyckte nästan den skrek för mycket.
Vad är topp hastighten på en std drz?

Har för mig att den gjorde 150kmh när den va ikörd enligt mätaren.. med system å moddad burk å ev förgasare blir det en riktigt rolig hoj...


//Håkan
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top