Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Var hittar man motardkit till en sånhär hoj? :)

Jag köpte från något tyskt företag, minns att det även fanns i uk. Kommer inte ihåg vad företagen hette.. Tänk på att om du köper så är det inte samma storlek på bromsskivorna mellan s och sm. Alltså funkar inte drz400sm-fälgar direkt på en drz400e eller s. De jag köpte hade nav från någon rm-modell och fälgar från behr.
 

freij

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Drz 400sm, hva 125
Tjena! nu är det så att man fyller 18on i mars och det är tänkt att det ska bli mellankort.
Har börjat titta på Drz 400 sm och tänkte höra vad ni tycker om man skulle ha en sån som mellan hoj? finns det några svagheter?

Sen om någon vänlig själ i Stockholms området skulle kunna tänka sig låta 2 st 125 åkare komma och titta.
Sitta,klämma och prata lite skit?
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Efter en lång wheelie på motorvägen på väg hem från jobbet i torsdags så bestämde sig en polisbil som såg mig att försöka ta mig. Dom hadde ju naturligt vis inte en chans men jag plåga hojjen länge för att va säker på att inte se skymten av dom igen. Väl hemma så känner jag den brända oljelukten när jag klivit av och ser att ljuddämparen dryper av olja inuti. Suck antagligen en stekt kolv pga. olje förlust efter den långa slangningen och plågningen direkt efter för att komma undan. Jaja blir väl till att riva och se efter, säsongen är ju slut ändå.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Efter en lång wheelie på motorvägen på väg hem från jobbet i torsdags så bestämde sig en polisbil som såg mig att försöka ta mig. Dom hadde ju naturligt vis inte en chans men jag plåga hojjen länge för att va säker på att inte se skymten av dom igen. Väl hemma så känner jag den brända oljelukten när jag klivit av och ser att ljuddämparen dryper av olja inuti. Suck antagligen en stekt kolv pga. olje förlust efter den långa slangningen och plågningen direkt efter för att komma undan. Jaja blir väl till att riva och se efter, säsongen är ju slut ändå.

Eller olja som runnit upp i vevhusventilationen och ner i luftburken för att sedan sugas upp och förbrännas i motorn, överblivet kladd kanske hamnade i ljuddämparen. Kan ju alltid hoppas.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Eller olja som runnit upp i vevhusventilationen och ner i luftburken för att sedan sugas upp och förbrännas i motorn, överblivet kladd kanske hamnade i ljuddämparen. Kan ju alltid hoppas.

Sån tur hadde jag inte, körde 5mil dan efter och den bara fortsätter att spy olja. Har kollat alla slangar till ventilationen och det är inge knas me dom. Är nog ringar minimum som e slut.
 

fjune

Guest
Tjena! nu är det så att man fyller 18on i mars och det är tänkt att det ska bli mellankort.
Har börjat titta på Drz 400 sm och tänkte höra vad ni tycker om man skulle ha en sån som mellan hoj? finns det några svagheter?

Sen om någon vänlig själ i Stockholms området skulle kunna tänka sig låta 2 st 125 åkare komma och titta.
Sitta,klämma och prata lite skit?

Tjotjenare!

Jag skulle villa rekomendera drz 4zm.
Alla säger att det är hållbara maskiner specielt orginal, eller med enkla trim som typ luftburksmod och avgassystem och bestyckad fögg för att få motorn o börja röra sig lite skall inte försämra livslängden vad jag förstått... Jag körde gixxer750 -96a som första hoj i 3 år men det var ju kul som satan med kraften den bara drog o drog, i 150 när man drog ur den så fick man ju i princip orgasm....Så är det INTE med drz. Istället får du ett välbehag varje gång du kör den och accar från 0-70 i stan och på kurviga vägar.

Mina tipps är att försöka fixa en drz med dubbla hjul o grejjer så du kan köra skogsvägar också. Så titta även på motardkittade xr650R hondor, det skulle jag heldre äga då det är en helt annan liga i kraft och vrid:)

Men fortfarande älskar jag drzan :tummenupp
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Längesen man kollade denna tråden :)

Nu till ett problem jag hafft i flera år. Hittar ingen info på thumpertalk eller någonstans på nätet.

Är det meningen att man skall kunna få loss startmotorn från generatorkåpan?
På Ebay kan man ju köpa startmotor lös och generatorkåpor från usa innehåller aldrig "locket" till startmotorn (som verkar sitta fast med någon oring/packbox). Har hela tiden förutsatt att det kanske bara är usa-modellerna som ser ut så medan våra sitter permanent.

Har nämligen blivit trött på att spackla mitt 2x3cm hål i motorn 5 gånger per säsong och köpt en ny kåpa från usa. Men jag får inte loss yttersta delen på startmotorn och kan därmed inte byta! Någon med värdefull insikt eller teorier? Sitter o letar ny startmotor på ebay som sista utväg :rofl

Edit: Köpte fan en ny startmotor, problem löst! Haha!
 
Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Efter att ha läst lite i denna tråd blev jag sjukt sugen på en DRZ:a igen. Är det någon som har en till salu? Det är rätt sparsmakat med fina ex till rimliga priser på blocket.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Försäkringskostnad DRZ

Då det är dags att bli med DRZ igen kollade jag upp vad försäkringen skulle kosta för mig. Alla priser är hel/hel om inget annat anges. 31 år, körkort sedan 2005 och boende i Huddinge. De offerter jag fick kan kanske vara intresse av fler DRZ-piloter där ute.

TryggHansa 3840:-
Moderna Trygghetsförsäkringar 6100:-
Länsförsäkringar 5607:-
Folksam 884:-/mån (avställningsbar, 136:-/mån för frivillig garageförsäkring)
Gjensidige 10 643:-
Bilsport MC 5167:- (30+ ink SMC-rabatt) / 6650:- (offroad inkl SMC-rabatt)
Suzuki Märkesförsäkring 2700:-
Svedea 3866:- (ink SMC- och samlingsrabatt då jag har fler mc försäkrade hos dem)

Suzuki Märkesförsäkring var alltså klart billigast för mig och dem når man enklast på 0771-666 185.
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Min Drz smäller ganska bra i avgasröret, vet inte om det är blandningen eller otät avgas misstänker att övergången mellan rör och dämparen flexar lite. Det är mest när man går från smyg gas till avslag som den smäller till.

Något att fundera på att åtgärda?
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Så där ja! Då står det äntligen en DRZ:a i garaget igen! Jag hade glömt bort hur otroligt smidiga och lättkörda dessa maskiner är.

DRZ:an är kittad av den förra ägaren med en hel del godis:

- Yoshi helssystem
- Yoshi kammar
- Yoshi tändsystem
- Cylinder Works bigbore-kit
- FCR 39
- Tunnare cylinderfotspackning
- Racetech fjädrar
- Moddad luftburk m.m.

Det är verkligen som natt och dag jämfört med en original!

Är det någon som har tips på snygga backspeglar till en rimlig penning? Då jag pendlar genom stockholmstrafiken varje dag är det rätt skönt att kunna hålla koll bakåt utan att behöva vrida på huvudet hela tiden.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Då det är dags att bli med DRZ igen kollade jag upp vad försäkringen skulle kosta för mig. Alla priser är hel/hel om inget annat anges. 31 år, körkort sedan 2005 och boende i Huddinge. De offerter jag fick kan kanske vara intresse av fler DRZ-piloter där ute.

TryggHansa 3840:-
Moderna Trygghetsförsäkringar 6100:-
Länsförsäkringar 5607:-
Folksam 884:-/mån (avställningsbar, 136:-/mån för frivillig garageförsäkring)
Gjensidige 10 643:-
Bilsport MC 5167:- (30+ ink SMC-rabatt) / 6650:- (offroad inkl SMC-rabatt)
Suzuki Märkesförsäkring 2700:-
Svedea 3866:- (ink SMC- och samlingsrabatt då jag har fler mc försäkrade hos dem)

Suzuki Märkesförsäkring var alltså klart billigast för mig och dem når man enklast på 0771-666 185.

Det visade sig att prisuppgiften jag fått från Suzuki Märkesförsäkring var fel.... När jag skulle försäkra knarren kostade hel/hel helt plötsligt ca 5500 kr. Störigt..
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Drz1.jpg

Såhär såg min ut för några veckor sedan. Nyinköpt rev jag den direkt rengjorde allt bytte olja,filter,stift,luftfilter samt ett nytt 150/60/17 pilot power.

Efter besiktning (snart) blir det nytt styre,handtag,krök,bakljus,blinkers.

TFK: Lustigt med din försäkring jag försäkrade min för 3000 hel/hel
 
Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Priset kan variera beroende på var man bor och ålder. Prislistan uppdaterades dessutom tydligen den 1 april. Jag får bättre rabatter på andra försäkringar hos TH så det gick på ett ut.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top