Suzuki Bandit 1200-tråden

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Har haft en liten typ vattenblåsa i lacken på vänster sida på tanken ända sen jag köpte hojen. Igår tryckte jag lite på den och det kom en stråle bensin ur den:va Bra eller dåligt? Får väl försöka löda. Ska ju åka till flygmuseet i linköping på söndag. Då måste hon ju va tät:confused:

Tar du en ficklampa och lyser in i tanken ska du se att det finns rost i den... Vanligt om hojen stått länge med ingen eller lite soppa i tanken. Då den är obehandlad innuti så börjar det rosta.

Så för er som ska ställa undan hojen en längre tid så är tipset att ha den fulltankad, men dränera förgasarna! :tummenupp
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Så för er som ska ställa undan hojen en längre tid så är tipset att ha den fulltankad, men dränera förgasarna! :tummenupp
Nu avslöjar jag min bristande kompetens men... Den som inget frågar får inget veta!
- När man tankat fullt ska man då innan man dränerar fuggarna stänga av soppakranen?
- Jag har hört flera som aldrig dränerar och inte heller har problem med att dom kalkar igen. Beror det på soppans kvalitet, eller den omgivande temperaturen eller vad orsakar att fuggarna "oxiderar"?
 

Bandit 1200

Det såg jag inte
Gick med
27 May 2006
Ort
Ä-by
Hoj
Suzuki GSX 1400
Jag söker en komplett toppkåpa till Bandit 1200 -01 (blå) någon som har nått tipps?
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Nu avslöjar jag min bristande kompetens men... Den som inget frågar får inget veta!
- När man tankat fullt ska man då innan man dränerar fuggarna stänga av soppakranen?
- Jag har hört flera som aldrig dränerar och inte heller har problem med att dom kalkar igen. Beror det på soppans kvalitet, eller den omgivande temperaturen eller vad orsakar att fuggarna "oxiderar"?

Ingen är fullkomlig! Inga frågor är dumma. det är bara dryga svar man gärna är utan... ;)

Om soppakranen ska vara av eller ej avgörs beroende på vad du har för typ av kran. Som jag med en Pingel så måste jag stänga av den då den annars släpper igenom mer soppa till förgasarna. En vacuumkran behöver inte stängas av då den inte släpper igenom soppa så länge motorn inte är igång, eller står i läge PRI..
Varför förgasarna oxiderar och ibland inte, har jag inte kläm på.. Kan ha att göra med kvalite, tillsatser och vatteninnehåll... Men jag brukar ta det säkra före det osäkra..
Just att tanken rostar har jag hört av flera Bandit ägare. Vet ej hur det är med andra modeller.
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
som sagt.. man måste fråga för att få veta...

jag är intresserad av att byta den bakre dämparen. men tycker det är en djungel att hitta och förstå.

vad menas med bolt on? slip on? Vill ha en som ger en maffigare ljud men som fortfarande är laglig vill inte hålla på att byta. Finns det såna som även ger mer effekt?

hur enkelt är det att byta själv?

har nån förslag på modell och märke som passar så nämn gärna dom,,,, Nån som har nån i bra skick som dom vet passar min hoj så är jag helt klart intresserad - bara dom passar mina önskemål vill säga. Vill inte ha en för liten heller...

lägger upp en bild på lite bling till banditen som precis blev klar. handgjord i 2 mm kopparplåt. ska klarlacka den och löda fast ett nät bakom.
hare gott i värmen.....
 

Bifogat

  • bandit bling.jpg
    bandit bling.jpg
    196.1 KB · Visningar: 60

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
vad menas med bolt on? slip on? Vill ha en som ger en maffigare ljud men som fortfarande är laglig vill inte hålla på att byta. Finns det såna som även ger mer effekt?

hur enkelt är det att byta själv?

Skillnaden på ett bolt on och ett slip on är hur ljuddämparen sitter fast i kröken. Ett bolt on sitter fastskruvat bakom kröken medans ett slip on kläms åt över kröken. På banditens orginalkrök är det bolt on som gäller.

Ljuddämpare som är lagliga brukar vara benämnda "Street legal". Effektökningen med sådana är jag tveksam till, gör nog en del men inte lika mycket. Till en del ljuddämpare följer det med en liten DB-killer som du monteras vid utblåset på ljuddämparen för att få den tystare och "Street legal". Det är inte jobbigt att byta ljuddämpare, den sitter fast med 4st lättåtkomliga skruvar så det gör du på två minuter utan problem.

Snygg pryl du gjort, är det ett oljekylsskydd?
 
Last edited:

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
Skillnaden på ett bolt on och ett slip on är hur ljuddämparen sitter fast i kröken. Ett bolt on sitter fastskruvat bakom kröken medans ett slip on kläms åt över kröken. På banditens orginalkrök är det bolt on som gäller.

Ljuddämpare som är lagliga brukar vara benämnda "Street legal". Effektökningen med sådana är jag tveksam till, gör nog en del men inte lika mycket. Till en del ljuddämpare följer det med en liten DB-killer som du monteras vid utblåset på ljuddämparen för att få den tystare och "Street legal". Det är inte jobbigt att byta ljuddämpare, den sitter fast med 4st lättåtkomliga skruvar så det gör du på två minuter utan problem.

Snygg pryl du gjort, är det ett oljekylsskydd?

tack för svaret. då ska jag försöka hitta en som är lämplig då. blir en bolt on då. nån som kan nåt lämpligt märke?

japp, tänkte mig det. Ska löda fast ett nät bakom.
 

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Såg att det ju fanns ett bolt on ute här på sporthoj nu,
http://sporthoj.com/annonser/?id=45409

Tog en pose bild på min nu höjd 3,5 cm med nya dogbones,
tycker det blev lagom högt, fast man kan inte längre snurra på bakhjulet
när den står på centralstöd.





tack för svaret. då ska jag försöka hitta en som är lämplig då. blir en bolt on då. nån som kan nåt lämpligt märke?

japp, tänkte mig det. Ska löda fast ett nät bakom.
 

Bifogat

  • DSCF2344.jpg
    DSCF2344.jpg
    117.1 KB · Visningar: 105
  • DSCF2351.jpg
    DSCF2351.jpg
    110.2 KB · Visningar: 103
Last edited:

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
vad behövs för att en dämpare ska vara street legal? Är det en viss db nivå?

har hittat en på banditmania från england som verkar intressant.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Ventiljustering

Någon som vet hur man får av ventilkåpan på en 97:ans Bandit. Det finns ju inget fritt utrymme ovanför, för några av bultarna mot ramen. Jag får inte in något verktyg. Måste man oxå lossa oljekylaren? Måste man kanske till och med ta ur motorn? (!)
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Någon som vet hur man får av ventilkåpan på en 97:ans Bandit. Det finns ju inget fritt utrymme ovanför, för några av bultarna mot ramen. Jag får inte in något verktyg. Måste man oxå lossa oljekylaren? Måste man kanske till och med ta ur motorn? (!)

Du behöver inte ta ur motorn!
Du kan till och med ta av toppen och cylinderraden :)

Du tar av tanken, lossar de 4 bultarna som sitter på den blanka kåpan ovanpå ventilkåpan. Notera hur plåtpackningen sitter under den.
Sedan lossar du 10 stora svarta bultar med insex 84 mitt på, och 1 fram och 1 bak) och 4 vanliga 10mm sexkantsbult. Häll koll på brickorna under dessa bult. de 4 små kan börja läcka efter en sådan operation, men de är bara att byta ut (billiga kopparbrickor).
Sedan sitter ventilkåpan med en packning som kan suga fast både i kåpan och toppen. Var försiktig med den då den är dyr. Den är dock ganska tålig.
Sedan är det bara att lyfta av kåpan, MEN se till att inte tappa de 4 packningarna som sitter innuti kåpan vid tändstiftshålen... Dom kan slinka ner i motorn.
Lycka till (det är en lätt operation trots min något invecklade förklaring)... ;)
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Tack för ditt svar, men problemet är att jag inte får in hylsnyckeln med insex mellan ramen och insexbultarna. Även om jag skulle nyttja en enkel insexnyckel, typ Ikea, för att lossa, har jag ju problemet kvar när jag ska momentdra bultarna igen. Vad använder du för verktyg till detta?
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Tack för ditt svar, men problemet är att jag inte får in hylsnyckeln med insex mellan ramen och insexbultarna. Även om jag skulle nyttja en enkel insexnyckel, typ Ikea, för att lossa, har jag ju problemet kvar när jag ska momentdra bultarna igen. Vad använder du för verktyg till detta?

Hmmm... Vad har du för generation på hojen?
Jag använder en 1/4 ledhylsa med förlängare.
I värsta fall är det inte hela världen att dra på frihand så länge du har någon känsla när du drar åt... Dessa insexbultar bottnar mot kamöverfallen så man känner när dom är nedskruvade.
Jag var ut i garaget precis och kollade och det är väl egentligen bara de 2 inre av de 4 främre bultarna som sitter lite dumt, om du förstår...
Jag kan nog lägga upp en bild eller två i morgon.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Om det är nån som behöver en topplockspackning så har jag en oanvänd till övers för en billig penning.
 

Breiz

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Hörby
Hoj
Z1000 -08 XS750 -80 Z400 -84
Jaha då var man med i klubben som har kört ut i spenaten!:huvet

Jag har dock lite av min heder kvar då jag blev prejad av en BILJÄVEL:mad:

Varför kan dom inte bli på sin sida av vägen:confused::va

Som tur var så kostar det bara lite lim till vänster blinkers och en öm ankel:Bugar
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Hmmm... Vad har du för generation på hojen?
Jag använder en 1/4 ledhylsa med förlängare.
I värsta fall är det inte hela världen att dra på frihand så länge du har någon känsla när du drar åt... Dessa insexbultar bottnar mot kamöverfallen så man känner när dom är nedskruvade.
Jag var ut i garaget precis och kollade och det är väl egentligen bara de 2 inre av de 4 främre bultarna som sitter lite dumt, om du förstår...
Jag kan nog lägga upp en bild eller två i morgon.

Yes! Nu är mina ventiler inställda! Var lite mer att ta bort än vad som framgår ur serviceboken. Fick dock inte plats att skruva av kåpan med annat än lösa insexnycklar, så det blir att dra på känn när allt ska tillbaka. Ställde min insug på övre gränsvärdet, då jag fått förklarat att det skiljer 3 grader på kammen mellan största och minsta mått på ventiljusteringen vilket innebär att man kan flytta loobcenter på insug från 100 grader till 103 med en sjysst ventiljustering och därmed få en mycket rappare motor med bättre gasrespons och jämnare gång.
 

Bikermice

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Färjestaden
Hoj
INgen
Nån bra återförsäljare på orginal reservdelar?
Bytte packbox i vänster gaffelben men det läcker fortfarande.
Misstänker jag mmåste byta bussningen oxå:va
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top