Suzuki Bandit 1200-tråden

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Hej alla banditer!

Nybliven ägare till en bandi 1200 s, 99:a, svart (tyskimp). Nu i vinter tänkte jag slänga bort kåpan och sätte dit dubbla kromade strålkastare ist och lite annat som tex undertray å sånt, vill ha fighter looken!

Jag körde lågbudget, shoppade orginal-lampa på E-bay ( var inne på dubbel lyse men min fd kollega Nordman var först, det blev lite för många likheter, samma hojmodell/färg, likadan bil/färg, kändes lite fjantigt :)).
Styre fick jag billigt hos Din-Mc, ej fatbar så det passade rätt av.
Tot kostade det mig ca 900:-


Grymt foum detta annars, kanske en bandit träff till våren:)
Kanske kan vara kul!:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00888 (Large).JPG
    DSC00888 (Large).JPG
    126.1 KB · Visningar: 215
  • DSC00887 (Medium).JPG
    DSC00887 (Medium).JPG
    98.5 KB · Visningar: 188

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tjena,
jag har fått tag på ett par gamla fälgar till min TRX. Kruxet är att jag har en annan sving på den, för att få plats med 5,5 tums fälg. Hjulaxeln är 28 mm till denna, men till de "nya" fälgarna behöver jag en 20 mms axel. Fick tipset att "gamla" (ingen aning om modellernas utveckling) Bandit skulle ha en axel som passar i min sving (YZF750).
Kan någon vänlig själ berätta vilka dimensioner en bakaxel till en Bandit har? Och vilka årsmodeller som den satt på?
Och om någon har en sån liggandes, så köper jag den gärna om den passar.
/Hasse
 
Last edited:

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Jag körde lågbudget, shoppade orginal-lampa på E-bay ( var inne på dubbel lyse men min fd kollega Nordman var först, det blev lite för många likheter, samma hojmodell/färg, likadan bil/färg, kändes lite fjantigt :)).
Styre fick jag billigt hos Din-Mc, ej fatbar så det passade rätt av.
Tot kostade det mig ca 900:-



Kanske kan vara kul!:tummenupp

:tummenupp Bra där... Äntligen lite "kärringen mot strömen" :D
Se till å vänd på fästena för backspeglarna, ser mycket bättre ut..
Jag bjuder på den... :)
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
:tummenupp Bra där... Äntligen lite "kärringen mot strömen" :D
Se till å vänd på fästena för backspeglarna, ser mycket bättre ut..
Jag bjuder på den... :)

Har tänkt att fixa ett par diskreta speglar under vintern, bromsar lite ologiskt på Onsdagskörningarna så det kan vara bra att hålla koll så ingen ligger för nära. ( är ju inte direkt någon RR-stjärna även fast det går fort)

Bilarna..... båda är utbytta under sommaren så det känns lite bättre nu:)
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
Tips om lyse B12 S

Har i vintermörkret surfat lite.Hittat en sajt ( www.hirheadlights.com ) där dom beskriver en lampa som heter HIR 9011 o HIR 9012 m avsevärt högre ljusutbyte än orginal, utan högre värme.Halogen Infrared Reflecting.Ska kunna ersätta HB3 o HB4 m smärre ändringar Pris ca 25 usdollar/st.Problemet är att inhandla dom från USA eller hitta dom i Europa.Tillverkas av TOSHIBA.Kanske nåt för gruppköp i vinter......Orginal är ju ganska visset...:arsele halv:arsele hel
hälsn holm
 

Heppe

Gasgladare med åren!!
Gick med
6 May 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Hayabusa-03
Drivpaket med DID:s värstingkedja

För er som åker bandit kan jag tipsa om www.bikestyle-racing.se Jag säljer bl.a. drivpaket till svårslagna priser. Ex. Värstingkedjan från DID ZVM2 som utvecklades för 150hk + hojar. Guldlänkar. Dreven kommer med orginaldrevningen. Om annan drevning önskas får man räkna med några veckors leveranstid. 1632kr för ett komplett drivpaket. Kostar ca 2300+ i handeln om man kikar runt lite.:)

Fråga:
Fick precis hem ett paket idag till en bandit 1200 som en kund beställt. Ett ner på framdrevet och tre upp på bakdrevet. Någon som har erfarenhet av detta. Stor skillnad? Banditen är ju inte ovillig på bakhjulet som orginal om man säger så. :D
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Heppe:

Såg ju mycket intressant ut med drivpaketet, även främre depåstödet för styrkronan... Funkar den att använda som en vanlig för framgaffeln också???

Får bli en julklapp till bettan tror jag....

Några funderingar.

Jag tänkte fixa ett 1216cc kitt till banditen nu i vinter. Jag tänkte dessutom köpa loss J.J´s Matte Bohlin portade -91 topp (shimstopp).

Funkar det rakt av att montera denna -91 topp på min Banditmotor?

Sedan en förgasarfråga:
Mina orginal CV36.... Det känns nästan som om dom kommer bli lite väl små... Eller? Funderar på att försöka få tag i ett par CV40 förgasare. Gillar motorgången skarpt med vacuumfuggarna.. Hade ju 158 hk på min GSX-R 1216 -91 med Bohlintopp och CV40...

Mvh Jörgen
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
CV36'orna supportar upp till ca 145 hästar, möjligen 150 med lite trix. RS36 supportar 155, RS38 175 och RS40 ca 200. Så länge du bara har portad topp räcker CV36'orna då avgaskrökarna också spjärnar emot vid runt 145 hästar.

Heppe:

Såg ju mycket intressant ut med drivpaketet, även främre depåstödet för styrkronan... Funkar den att använda som en vanlig för framgaffeln också???

Får bli en julklapp till bettan tror jag....

Några funderingar.

Jag tänkte fixa ett 1216cc kitt till banditen nu i vinter. Jag tänkte dessutom köpa loss J.J´s Matte Bohlin portade -91 topp (shimstopp).

Funkar det rakt av att montera denna -91 topp på min Banditmotor?

Sedan en förgasarfråga:
Mina orginal CV36.... Det känns nästan som om dom kommer bli lite väl små... Eller? Funderar på att försöka få tag i ett par CV40 förgasare. Gillar motorgången skarpt med vacuumfuggarna.. Hade ju 158 hk på min GSX-R 1216 -91 med Bohlintopp och CV40...

Mvh Jörgen
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
CV36'orna supportar upp till ca 145 hästar, möjligen 150 med lite trix. RS36 supportar 155, RS38 175 och RS40 ca 200. Så länge du bara har portad topp räcker CV36'orna då avgaskrökarna också spjärnar emot vid runt 145 hästar.

Jag har ju ett Acrapovic racesystem på. Vill ju inte att det ska vara förgasarna som sätter stopp. Ska försöka få tag på ett par CV40 alt. ett par RS38´or.

Mvh Jugge.
 

henrixo

Mekaniker med gedigna däckkunskaper.
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Mariestad
Hoj
Triumph SP3 -97, Bandit 1200 -98, GSX820 ES, GSXR 750w -94, GasGas 250EC -97
Bandit 1200 Div frågor!?

Hejsan!

Har nu rivit isär min bandit 1200 -98 för det vanliga pysslet, omlack och diverse tweaks. Nu till frågorna, framgaffeln var ju löjligt svampig när jag köpte den i somras, mycket kan ju förklaras med att det är dåligt från fabrik men en hel del av svampigheten kan säkert tillskrivas den vattniga oljan i framgaffel, säkert inte bytt på några år, går det att se om det sitter progressiva fjädrar i. Är det annars ett hyffsat billigt men effektivt sätt att få bättre ordning på gaffel, prog fjädrar och tjockare olja?

Bakdämpningen? Vilka bakdämpare går det att kastbyta med och finns det någon på forumet som ligger och ruvar på någon?
Vad är orginallängden på hundbenen?

Och till mitt största huvudbry! Vad är det för nån jävla klump som sitter skruvad i framkant i ramen, ca en decimeter från styret, är detta någon form av balanseringsvikt eller nåt?

Tacksam för svar!
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Hejsan!

Är det annars ett hyffsat billigt men effektivt sätt att få bättre ordning på gaffel, prog fjädrar och tjockare olja?

Bakdämpningen?

Det vanligaste är att slänga i fjädrar och olja från Öhlins i gaffeln.
Angående bakdämparen kan du läsa här.

God Jul!:tomten
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Hejsan!

Har nu rivit isär min bandit 1200 -98 för det vanliga pysslet, omlack och diverse tweaks. Nu till frågorna, framgaffeln var ju löjligt svampig när jag köpte den i somras, mycket kan ju förklaras med att det är dåligt från fabrik men en hel del av svampigheten kan säkert tillskrivas den vattniga oljan i framgaffel, säkert inte bytt på några år, går det att se om det sitter progressiva fjädrar i. Är det annars ett hyffsat billigt men effektivt sätt att få bättre ordning på gaffel, prog fjädrar och tjockare olja?

Bakdämpningen? Vilka bakdämpare går det att kastbyta med och finns det någon på forumet som ligger och ruvar på någon?
Vad är orginallängden på hundbenen?

Och till mitt största huvudbry! Vad är det för nån jävla klump som sitter skruvad i framkant i ramen, ca en decimeter från styret, är detta någon form av balanseringsvikt eller nåt?

Tacksam för svar!
I med ett par Öhlinsfjädrar i gaffeln! Gör enorm skiland, samt i med bra olja.
Jag gjorde det med min. Lämnade in på Stötdämparexperten i Stockholm för totalrenovering av framgaffeln och bakdämparen bytte jag till en Öhlins. Men kolla Elgasens länk för bakdämparen.
Efter detta så blev det en helt ny hoj i uppförande på vägen. :tummenupp

Ang. klumpen så är det en vibrationshämmare/dämpare, som tydligen inte ska hjälpa så mycket...?

Hundbenet vet jag inte längden på, men den är otroligt lätt att ta bort. Jag gjorde egna med dubbla hål i botten så jag kan köra med lite högre än orginal, samt väldigt låg för strippenkörningar... :D Det enda man behöver göra är att ta bort nedre bulten, och lyfta upp eller sänka ner hojen med en hand och stoppa i bulten igen + justera kedjespänningen såklart.. :yoparty
 

henrixo

Mekaniker med gedigna däckkunskaper.
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Mariestad
Hoj
Triumph SP3 -97, Bandit 1200 -98, GSX820 ES, GSXR 750w -94, GasGas 250EC -97
Ok!

På insidan av gaffelbenen satt et showa-logga, är det såna gafflar det är eller kan det vara så att det sitter eftermonterade showa-fjädrar i dom?
Det satt även en logga på mina hundben med brittiska flaggan på och ngt namn, känns också skumt?!?
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Fick mitt nya drivpaket och ett depåstöd för gaffelkronan i fredags :tummenupp

Jag beställde den 23:e. 26:e fick jag ett mail som sa att grejjerna skulle packas och skickas med bussgods den 27:e. 28:e kunde jag hämta ut allt. :yoparty

Snabb och bra service :yoparty
www.bikestyle-racing.se
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
En kompis till mig köpte ett par kamar som skall vara till en Gixxer 1100 86-90 enligt säljaren i Tyskland. Köpte dom av han idag för framtida trim på en lite billigare hoj (Bandit 1200) än nuvarande. Lite osäker på var dom suttit från början 750/1100 årsmodell? På ena sidan av insugskamen står det: 27A IN M
och på andra: R2 R. Någon som känner igen modellen?:confused:
 

Bifogat

  • !cid_Bild009.jpg
    !cid_Bild009.jpg
    15.7 KB · Visningar: 98
  • !cid_Bild010.jpg
    !cid_Bild010.jpg
    16.9 KB · Visningar: 83

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
framgaffel

:confused: Hej,en snabbfråga....Vad är det för fjädringslängd,dvs fullt utslag på framgaffeln ,bandit 1200-04?Funderar på att montera ett smalt extraljus under plasten på kåpan för att kompensera det vissna halvlyset

hälsn holm
 

henrixo

Mekaniker med gedigna däckkunskaper.
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Mariestad
Hoj
Triumph SP3 -97, Bandit 1200 -98, GSX820 ES, GSXR 750w -94, GasGas 250EC -97
Bandit?! Hjälp!

Lite viktiga frågor!!
1. Är det showa-gaffel org på bandit, satt en showa-logga på insidan av mina gaffelben, eller är det eftermonterade showa-fjädrar möjlgtvis, ska beställa nya fjädrar för den var så förbannat svampig i fram.

2. Vart får man tag på svinglager till banditen, lelles har till många men bandit står ej med i listan.

Tacksam för snabba svar!
 

henrixo

Mekaniker med gedigna däckkunskaper.
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Mariestad
Hoj
Triumph SP3 -97, Bandit 1200 -98, GSX820 ES, GSXR 750w -94, GasGas 250EC -97
Ingen som e vaken i bandit-tråden?

Lite viktiga frågor!!
1. Är det showa-gaffel org på bandit, satt en showa-logga på insidan av mina gaffelben, eller är det eftermonterade showa-fjädrar möjlgtvis, ska beställa nya fjädrar för den var så förbannat svampig i fram.

2. Vart får man tag på svinglager till banditen, lelles har till många men bandit står ej med i listan.

Tacksam för snabba svar!

Ingen!?!
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Lite viktiga frågor!!
1. Är det showa-gaffel org på bandit, satt en showa-logga på insidan av mina gaffelben, eller är det eftermonterade showa-fjädrar möjlgtvis, ska beställa nya fjädrar för den var så förbannat svampig i fram.

2. Vart får man tag på svinglager till banditen, lelles har till många men bandit står ej med i listan.

Tacksam för snabba svar!

Showagaffel orginal!!! Jag satt i Öhlins gaffelfjädrar i min. :tummenupp Blev mycket bättre!

Svinglager, borde väl nästan vara samma som GSX-R 1100?? Det ska ju funka att montera på en sådan sving bolt on på Banditen i alla fall. (inte helt 100 men nästan :rolleyes: )
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top