"Suspension for Dummies"

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Hej

Finns det någon som är duktig på, och som har tips att ge på hur man stälelr in fjädringen? Mitt problem är att hojen blir för lätt i gumpen vid inbromsningar och att jag sen har svårt att sätta den ut ur böjarna. Jag skruvar och rattar men känner inte att jag får koll på det. Jag lyckas få inställningar som funkar bra i högre hastigheter men långsamma kurvor har jag problem med. Jag försöker att få bak så mycket vikt jag kan, men lyckas inte. Någon som har tips på någon "Suspension for dummies"?

__________________
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Letar oxå.
Vet att jag sett en artikel i en tidning för ett tag sen men kan inte minnas vilken, där var det en väldigt utförlig beskrivning om hur man mäter slaget på dämparna, vilka mått det ska va mellan belastat och obelastat, osv osv. Har letat och letat men inte hittat.
Nån som vet?
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Den här är annars bra...
 

Bifogat

  • Suspension.jpg
    Suspension.jpg
    111.7 KB · Visningar: 204

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj

Ja precis! Har lite svårt med faq engelska bara, vet att det ska finnas på svenska, dom förklarade oxå skillnaden mellan häng och häng, vad sag, chatter, excessive pogo action, front pumps down, rear jacks up och "mushy and semi-vague feeling" osv osv betyder

Tack alla

Hittade en "owners manual" i pdf med: http://www.ohlins.com/Portals/0/documents/manuals/07241-02A.pdf
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
När det gäller standarddämpare på japscyklar så kan man ofta skruva till förbannelse utan att där händer något, en viss RR åkare här på SH testade att skruva åt komp/retur max och släppa komp/retur max han körde lika fort med båda varianterna.

Först och viktigast är det att ha en fjäder anpassad för ens vikt och körsätt, med felaktig fjäder kan du skruva utan att där händer ett dugg.

1. Mät häng enl tidigare länkar
1. Justera förspänningen på fjädern tills du är rätt i hänger, matchar din vikt inte fjädern är det bara att byta
3. Ställ tillbaka alla rattar i originalposition

Först nu kan man analysera och föreslå förändringar på justeringen, allt annat är bara att famla i blindo. Klart man kan komma med rekommendationen "släpp 2 klick bak" och annat skitsnack men shit in, shit out principen är väldigt tydlig på fjädringsområdet.

Dags för analysen.....

Dyker gaffeln för mycket under bromsning så att det slår igenom eller blir stumt? Tjockare olja men framförallt högre oljenivå är lösningen

Släpper det fram/bak när man går in/ut ur kurvor? Hur ser däcken ut? däckstryck?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Låter faktiskt rimligt, har man inte race öhlinare eller dito fram och bak och inte kör bland eliten så räcker väl grundinställning.

Där finns mycket att hämta på fjädringssidan relativt lätt men det är inget som kommer via lite justerande på rattarna. Hårdare fjädrar, annan olja och en omchimsning så har du en helt annat cykel.

Inte gratis men inte kostnadsmässigt i närheten av guldiga öhlinare
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Där finns mycket att hämta på fjädringssidan relativt lätt men det är inget som kommer via lite justerande på rattarna. Hårdare fjädrar, annan olja och en omchimsning så har du en helt annat cykel.

Inte gratis men inte kostnadsmässigt i närheten av guldiga öhlinare

Hårdare fjäder behöver jag nog inte, annan olja däremot. Omchimsning? Hur, var och varför?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hårdare fjäder behöver jag nog inte, annan olja däremot. Omchimsning? Hur, var och varför?

Du kan göra massor med originalgrejerna. Bara att byta till fräsch olja på en gammal dämpare/gaffel gör underverk. Men sen är det absolut viktigaste att du ställer häng, belastad och obelastad, det avgör huruvida du skal ha hårdare (eller mjukare) fjädrar. Hänget (sag) bestämmer inom vilket område på slaglängden fjädern skall jobba.

Men, och detta är ett viktigt men, du måste lära dej att känna efter vad fjädringen gör. Analysera vad som händer fram och bak, isolera fram och bak så att du inte skruvar fram men problemet är bak och vice versa. Detta måste du lära dej själv och det kan bara göras med testande...massor av testande. Att fråga någon annan eller läsa vad en bunt journalister skriver att man skall ha för inställning är helt bortkastat. Det är bara du som kan bestämma hur din fjädring skall kännas, det är du som skall få tillräcklig feedback från dina däck och det avgörs av hur du kör, hur du gasar, hur du svänger och bromsar. Ta gärna hjälp av någon som kan men det är inte dom som kör åt dej så du får bara en hygglig kompromiss.

Läs Andy Ibbots bok "Performance Riding Techniques" Där i slutet finns det en riktigt bra inställningsguide som syftar till att du skall lära dej att känna hur fjädringen reagerar...:tummenupp
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top