Supermoto VM i Sverige 2014

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Hela grundtanken med Supermotosweden var just att den skulle vara tillför, i första hand, redan etablerade förare för att bättre kunna gå ut med samlad info, sköta anmälan osv. Allt eftersom sektionen själva inte kunde göra vissa av dessa saker via svemos hemsida. Att vi sen fyllde på med lite annan info för ev. nya förmågor där vi t.ex. berättar lite om sporten och visar hur man najjat osv. Allt det där var bara ett plus.

MEN, till 2013 kommer hela anmälan mm flyttas till TA (Svemos gemensamma system för alla disipliner) och därmed kan man fundera på att utveckla sidan lite åt ett annat håll. Faktum kvarstår dock att det är sektionens sida och grundtanken är fortsättningsvis att det är en sida för att komplettera svemos sida. Dvs. ett verktyg för att sprida vessentlig info. Info av lite mindre officiell karaktär sprider vi idag via vår facebook-grupp. Gå gärna med där! (sök på supermotosweden.se på fejjan) :tummenupp
Men givetvis kan den byggas upp bättre för att även mer inrikta sig mot de oinvigda. Dvs. intresserade förare, publik och media osv.

Fredrik Palm som idag sköter sidan kliver av sitt uppdrag vid årsskiftet så vi letar med lykta efter någon lämplig som kan ta över skötsel av sidan. Kanske någon som har kunskapen och intresset här? Sidan är uppbyggd i wordpress och ska vara lätt att sköta enl. utsago. Men man måste dock ha grundläggande html-kunskaper.

Kontakt mig eller Fredrik om ni är manade. Vår kontaktuppgifter finns via hemsidan.

Pelle har en poäng, och jag känner igen mig från när jag började köra o komma in i SM.
Sidan är kanonbra för förare och för de som är insatta o håller på med SM, men om den ska vara mer "öppen" och locka andra är mitt förslag att se över presentationen.
Motogp.com t.ex

Det är lätt o komma med förslag, tyvärr är jag kass på webbdesign:( annars hade jag gärna ställt upp om det behövs hjälp.

Ett förslag till, borde det inte gå o länka live-resultat från t.ex amigoo.com direkt på supermotosweden?
En ruta på framsidan med aktuell statistik för tävling?
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Som nämnts tidigare, som arrangerats tidigare och som påtalats sedan supermoto kom in på svensk mark så är de så kallade stadsracen mycket bra reklampelare. Lite bökigare att få till mot race på permanenta banor, ja, men kommer inte publiken till oss så måste vi till publiken och visa att vi finns.
Alternativet är att plöja ner mer stålar i marknadsföring eller själva hjälpa till med att marknadsföra inför varje säsong och tävling. Det andra alternativet kanske är bättre när vi nu har flera bra permanenta banor.

Pausunderhållning kring lunch. FMX-uppvisning, mc-stunt, drifting med mera.

Personligen tycker jag det är lagom spännande att titta på motardtävling med de många varv som körs och som lätt blir ett brummande med hojar runt hela banan där man som oinvigt lätt tappar bort sig bland alla piloter.

Vad tycker publiken om de tävlingar de sett? Någon arrangör som fått höra åsikter?

En idé som lagts fram tidigare och som har diskuterats, men kanske inte testats är varvsbestämda heat med förre förare och t.ex. 4-5 varv/heat. Något i stil med Speedway.
Ett liknande upplägg som kan passa bra på stadsrace, men kanske även ute på de permanenta banorna. Korta snabba heat, färre förare per heat med mera fart och fläkt. Mer pang-pang-racing.
Krångligare, ja, men kan vara en publikfriare och komplement fram tills vi trollbundit fler till sporten. Eller helt förkastlig?
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Vm på Gröndal 2014 med massiv marknadsföring tror jag är rätt väg att gå! Vore ju enormt!
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Om det skulle arrangeras VM-tävling, oavsett var i Sverige så ställer jag upp på alla sätt jag kan.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Kanske Swedie här på SH kan sponsra med en liten plats för en namnet på första sidan med info om aktuella tävlingar e.tc? Här på SH finns det ju folk som tittar!
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
;5677686 skrev:
Kanske Swedie här på SH kan sponsra med en liten plats för en namnet på första sidan med info om aktuella tävlingar e.tc? Här på SH finns det ju folk som tittar!

Swedie äger ju inte sidan det är ju Egmont(?) numera.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Swedie äger ju inte sidan det är ju Egmont(?) numera.

Jaha okej. Aja kanske dom kan sponsra då? Eller så får sektionen köpa reklamplataen. Oavsett skulle det ju störst resultat med publikökning via den här sidan!
 

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia SXV550
Någon föreslog att Swemo skulle anlita någon duktig fotograf/redigerare som besöker tävlingarna och sedan gör en snyggt producerad film. Den gillar jag skarpt. Jag tror det får mer genomslag. Bara tänk hur mycket vi kan sprida via fb, tvitter och youtube. En film/tävling säg 7-10 min skulle vara perfekt. Vem gjorde den snyggt producerade filmen ifrån Gröndal sist?

Ett av problemen som jag kan se det är också att vi håller till här i forumet med allt material. Varför inte lägga upp alla filmer som gjorts i det stora film forumet. Varför ligger inte den här tråden i generella diskussionstråden?
 

Krig

www.krigmxracing.se
Gick med
26 Jun 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
KTM sxf 450, kawaski Kxf 250
Någon föreslog att Swemo skulle anlita någon duktig fotograf/redigerare som besöker tävlingarna och sedan gör en snyggt producerad film. Den gillar jag skarpt. Jag tror det får mer genomslag. Bara tänk hur mycket vi kan sprida via fb, tvitter och youtube. En film/tävling säg 7-10 min skulle vara perfekt. Vem gjorde den snyggt producerade filmen ifrån Gröndal sist?

Ett av problemen som jag kan se det är också att vi håller till här i forumet med allt material. Varför inte lägga upp alla filmer som gjorts i det stora film forumet. Varför ligger inte den här tråden i generella diskussionstråden?

Jag tror också att våra funderingar/ diskutioner syns alldeles för lite, att vi pratar och diskuterar i det förgömda här på detta forum. Tror att det på ett tydligt sätt skulle behöva framgå på supermotosweden att det är här på sporthoj man får informationen och kommer enklast i kontakt med "folket" inom supermoto. När Kevin skulle börja åka så tog det en bra stund innan vi förstod att det var här man skulle kolla för att hålla sig uppdaterad. Kanske en länk på första sidan på supermotosweden vore något. Typ - klicka på länken för att komma till supermotoswedens diskutionsforum. :)
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
jag vet inte hur slagkraftigt ett vm blir men ett alternativ är ju att istället för att få publiken till oss, köra där publiken finns... ett stadsrace med vm status hade varit riktigt grymt och säger man vm så kanske kommunerna vaknar och är villiga att hjälpa till.

när vi arrangerade i borås satte vi upp flyers hos dom största mc handlarna i gbg och borås. Upp med lappar och planscher där folket finns. östhammar gick ut i radio 09 och jag skulle tro att det är den tävling jag kört med mest publik... Om jag inte minns fel var det engström som satt hos något morgonprogram och svarade på frågor. det känns som ett bra sätt som inte borde kosta multum.

Stadsrace eller bara uppvisningar där folk finns skulle vara grymt!

Angående radio så stämmer det, jag fick några minuter i P4 Uppland dagarna innan racet i Östhamar. Det var inte många mail som behövdes innan de nappade och det kostade gratis. Utfallet var att jag hörde flera som kom för att de hört om det på radion. Det gäller att använda olika media så man når bredden.
Det vi gjorde bra den gången var att vi hade en person som tog ledning (Thomas Söderberg) och han såg till att dela ut uppdrag så vi jobbade med flera spår samtidigt och vi var många som hjälptes åt. Det behövs en stark person som kan leda, som tex Lasse!
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Även Patrik Lundstedt (Ordf Gröndal Msk) blev intervjuvad i radio inför Sm i Etuna denna säsong.

Att köpa reklamtid är dock inte gratis kan jag tänka mig.
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
Som många är inne på i tidigare inlägg

Tycker man borde ta vara på att Supermoto är en av de få motorsporter som man faktiskt kan ta till publiken istället för tvärt om.

Se man historiskt sätt med publik på våra RM/SM tävlingar så tror jag att de tävlingar som varit mest välfyllda är tävling på Torp köpcentrum, Bananpiren i Göteborg (speciellt när vi körde på GBG kalaset)

För att lyfta Supermoto tror jag man skall försöka lägga 50% av deltävlingarna tillsammans med något evenemang. Lägg några deltävlingar i våra större städer, alltså inne i staden när det redan är något event som gör att ordningen är åtsidosatt pga konsärer, öltält, marknad eller liknade. DB krav mm har folk översyn med då det är en festival eller liknade i rörelse i staden.

Även marknadsförningen blir billig då man skall se till och komma med i festivalbladet.

Finner någon intresse för sporten så kommer vi de att söka på nätet och ev kanske åka en bit för att se nästa tävling.

Givet vis skulle det vara ett stort plus med en färgstark person som är PR utåt för sporten.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Jag håller på att planera utseendet på bilen inför kommande säsong och en dekal med supermotosweden.se är given på på bilen. Så det är en av de saker jag kommer att göra och givetvis önskar jag ha den färdig så fort som möjligt.
 

Bifogat

  • Bildekaler1.jpg
    Bildekaler1.jpg
    64.8 KB · Visningar: 120
Last edited:

Krig

www.krigmxracing.se
Gick med
26 Jun 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
KTM sxf 450, kawaski Kxf 250
Även Patrik Lundstedt (Ordf Gröndal Msk) blev intervjuvad i radio inför Sm i Etuna denna säsong.

Att köpa reklamtid är dock inte gratis kan jag tänka mig.

Jo de e sant att reklam kostar. Men om vi når ut på ett bra sätt typ press-reales (mynewsdesk) innan tävlingar ev. en större presentation/spridning av tävlingskalendern, Få ut Barrets reportage till fler tidningar osv. Så att publiken kommer, då kan det bli bra ekonomi i tävlingarna för klubbarna och först då finns det kanske större intresse från klubbarna att ordna fler tävlingar och möjligtvis kan det komma fler klubbar som ser att det finns ekonomi i att arrangera en supermoto tävling. :)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag håller på att planera utseendet på bilen inför kommande säsong och en dekal med supermotosweden.se är given på på bilen. Så det är en av de saker jag kommer att göra och givetvis önskar jag ha den färdig så fort som möjligt.

Jag gillar vad jag ser! ;)
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top