Supermoto trimtråden!

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
detta här med toppfarter är inte lätt. Min gör inte en pinne över 185-190 visserligen tjock men ligger ju ner!! orkar inte mer heller! trots (72 kus 71nm på calibread sigma sport cyceldator
Med turbo gick den 225kmt varvstopp men då lev den 112 hk110nm! 205kmt på 77-80hk!

Aprilian har ju faktiskt lite mindre front area också, designen är mer gjord för att åka fort.

Jag tar inte heller så mycke vind
 

Solid snake

Guest
Där ser man :)

Jag som trodde ny kam skulle göra största skillnaden..
Nej har jag sagt till dig, satsa på helsystem innan du köper ny kam. ;)

Även om du byter kam utan att byta till helsystem så kommer du inte få speciellt mycket eftersom krökarna begränsar en hel del.

När du skaffat helsystem så kan du i princip börja trimma allt annat, men tänk på att serva oftare ju mer du trimmar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Husaberg sniktrimm

har testat följande på husa 650 02

1... slipon model viper köpes billigt på lockners bil o mc.

2... KN filter specialgjort av mig passande orginalram. Är betydlig bättre att skippa den dumma ramen som luftburk.. Gå rakt bakåt med rör/slang till löst stort filter öppet!

3... Bestyckning 210!! borrat 190 till 2,1mm.. (delorto) Gå även upp ett snäpp i lågfart..

Motorn vart stenkul med denna enkla åtgärd tokstark från tomgång till 6000v svarar huggormsliknande på gasen så slangåkning vart enklare.
Vet ej hk men upplevelsen är 10hk men är högst 3-5 vid 6000v
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Hur fungerar det med öppet KN(typ) till gruskörning,går det bra eller drar motorn i sig en massa skit?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En f.d. KTM 620 Super Competition har byggts om lite (även chassie, styre, hjul, bakram m.m.). Vad gäller motorn så är följande gjort:

En av KTMs egna 105mm cylindrar med uppborrade kylkanaler för bättre kylning, högkomp-kolv 105mm ytbehandlad med "något grönaktigt" (gjort i Estland) för bättre hållbarhet, originalslag på 76mm ger 658cc totalt, portad/plastad och kraftigt planad topp (gjort hos en f.d. LC4-konstruktör i Österrike), kompression är någonstans i trakterna kring 13:1, 32mm avgasventiler, specialtillverkad race-kam (okänt lyft/duration), Lättat (med 20gr ungefär) och ombalanserat vevparti. Lättat kamdrev. Förgasare är en standard FCR41. Planer finns på att fräsa upp den till 42mm. Sebrings nya helsystem för Factory Replica med koniska rör och Hunter ljuddämpare. Bortplockad luftburk och ersatt med Factory Replica K&N-filter via ett 75mm pvc-rör direkt mot fuggen (längd ca 1dm p.g.a. ramens och tankens utformning).

Effekt och vrid är okänt och fuggen bara basbestyckad - det ska göras lite arbete först och sedan bänkning. Toppfart - mer än 200km/h...

Livslängd på motorn ? Den har gått på mestadels bana ca 120 mil och ska rivas nu i vinter, så får vi se på skicket.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Vad gäller extremt ökad service, tror jag mycket är en skröna av okunniga som har tänkt för mycket:) (till en viss gräns av trimmning naturligtvis)
Jag kör bara trimmade motorer, och jag har aldrig haft några bekymmer av trimningen!:tummenupp

Min Dr-z:a har gått ca 400mil i år och när ja öppna den för att titta skicket såg den precis lika ut som efter första titten vid 30mil!
(Ventilspelet låg exakt lika som efter 30mil)

Enligt mig är täta oljebyten A&O för att motorn ska vara pigg och kry!
Jag byter olja efter 200mil på landsvägen och då kör jag ganska hårda mil:yoparty

men men vad vet ja, alla hojar har ju olika potential.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
En f.d. KTM 620 Super Competition har byggts om lite (även chassie, styre, hjul, bakram m.m.). Vad gäller motorn så är följande gjort:

En av KTMs egna 105mm cylindrar med uppborrade kylkanaler för bättre kylning, högkomp-kolv 105mm ytbehandlad med "något grönaktigt" (gjort i Estland) för bättre hållbarhet, originalslag på 76mm ger 658cc totalt, portad/plastad och kraftigt planad topp (gjort hos en f.d. LC4-konstruktör i Österrike), kompression är någonstans i trakterna kring 13:1, 32mm avgasventiler, specialtillverkad race-kam (okänt lyft/duration), Lättat (med 20gr ungefär) och ombalanserat vevparti. Lättat kamdrev. Förgasare är en standard FCR41. Planer finns på att fräsa upp den till 42mm. Sebrings nya helsystem för Factory Replica med koniska rör och Hunter ljuddämpare. Bortplockad luftburk och ersatt med Factory Replica K&N-filter via ett 75mm pvc-rör direkt mot fuggen (längd ca 1dm p.g.a. ramens och tankens utformning).

Effekt och vrid är okänt och fuggen bara basbestyckad - det ska göras lite arbete först och sedan bänkning. Toppfart - mer än 200km/h...

Livslängd på motorn ? Den har gått på mestadels bana ca 120 mil och ska rivas nu i vinter, så får vi se på skicket.

Now vi pratar:yoparty stenrå motor!! har själv varit med och byggt om en ktm 620 till 675cc men den vibrerade så in i h....v...e så ägarn fick gå till doktorn med pesen (sanning)!!

Hur fungerar det med öppet KN(typ) till gruskörning,går det bra eller drar motorn i sig en massa skit?

Går fint. Man kapar bara sönder burken framot och öppnar lite i sidorna,.
Så det sitter väl skyddat.:tummenupp
 
Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Tips om man vill trimma sin husa 650 lite mer?

Har idag bara Akra helsystem och bestyckning för det men om man vill gå ett steg till och närma sig 70 hk på slangen, vad är då lämpligast att göra? Cirkus vilka pengar pratar man och behöver man byta olja/filter med tätare intervaller än 5-7 tim? Ökar risken betydligt att få ras/problem om man går ett steg till eller håller det bra ändå tro?
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Tips om man vill trimma sin husa 650 lite mer?

Har idag bara Akra helsystem och bestyckning för det men om man vill gå ett steg till och närma sig 70 hk på slangen, vad är då lämpligast att göra? Cirkus vilka pengar pratar man och behöver man byta olja/filter med tätare intervaller än 5-7 tim? Ökar risken betydligt att få ras/problem om man går ett steg till eller håller det bra ändå tro?

Vad jag har hört så har husan en aldeles för trång topp! jag skulle gå på en gatportning och en vassare kam!
Vad har du för komp nu?
-Porta 1000-3000kr
-kam ca:2000kr
Vad gäller service kan du läsa ovan vad ja tycker, och ras nej inte för det.
kan inte tänka mig att husan är så på gränsen.

Kolla denna husa topp:D den är inte trång!
http://www.topplocksverkstan.se/referenser.html
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Portning brukar ge 2-4hk på en singel beroende på hur bra dom är från grunden. Har för mig att är man riktigt seriös med husaberg så byter man topp till en fräst en.

Kam brukar ge 2hk (på en standard motor, med portning brukar det bli lite till)

Har för mig att på husabergen går man upp i ventilstorlek och byter kolv, då kan det ge mer me kam.

Jag tycker att 650-motorn är för stark på låga varv, jag skulle gärna offra lite botten och flytta upp det på topp istället. Jag gillar att köra tvåtakt och två/fyrcylindrigt av samma anledning, man kan variera lite hur mycke effekt man får ut genom att lägga sig högre/lägre i registret. På husabergen har du mycke effekt väldigt tidigt och sedan upplever iaf jag att den dör ut när den får varv.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jag tycker som dig Olof... för mycket botten och sen dör den...
Husan jag körde var nog den med 644 veven iofs.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tips om man vill trimma sin husa 650 lite mer?

Har idag bara Akra helsystem och bestyckning för det men om man vill gå ett steg till och närma sig 70 hk på slangen, vad är då lämpligast att göra? Cirkus vilka pengar pratar man och behöver man byta olja/filter med tätare intervaller än 5-7 tim? Ökar risken betydligt att få ras/problem om man går ett steg till eller håller det bra ändå tro?

Som pojakarna säger...
1... Viktigast är steg1.... Bort med orginal luftintag!! rakt rör stort filter!

2.. porta..

3... om du får tag på en kam som är lite vildare

4.. komphöjning? påfrestar visserligen lagren men är skoj.. har för mig att husan har rätt hyffsat komp.f

5.. om du byter akrat mot ett system som drar bättre i högre varv + ovn modd så har du lätt 70hk .. Kan gå att nå 70 med akrat = roligast motorkaraktär med akrat!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vässning av tt600 oldtimer

Husaberg 650 knäckande åtgärder!! tt600

1987 års tt 600!!
1... Högt komp minst 12-1

2... Den var portad av legenden Grottis! Otroligt fint jobb med plast....

3.... Dubbla 36mm delorto med orginal insugslängd moddad luftburk med white brothers luftfilter/korg

4..... orginal krökar!!! För att vara snabb ut ur tvärkurvor gick som back/ishoj.. ljuddämp slipon från skrot

5... Kammen var en mega cyckle ej vass tror det var allroad steg 1

Går otroligt bra!! Rastade av min 01 husa 650 med dubbelsytem och knfilter även 04a husa ktm 660 mf... 7 reser mer vrid! hk..samma som husan
TT maskinerna svarar bra på ingrepp! Har hållit ihop i flera år nu fast gått flera istävlinga träningar :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Gör om din gamla xr600 till xr 650 effekt

1.. Porta

2.. kam hotcam ste1 eller 2

3... Räcker med endast slipon för hotcam steg1 steg 2 kräver större krökar

4...Luftburk orginal med kn filter och ordenliga hål i sidokoåpan

5... kolv 11-1 kompf

Mixtrade ihop en xr600 93" med ovan åtgärder Steg 1 kam. vart en otroligt rolig motor skojigare än en 650 orginal. Bättre botten/mellanreg slutvarvet är sämmre än 650 med steg 1 ,, Men vilken wheelimaskin det blev:tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Now vi pratar:yoparty stenrå motor!! har själv varit med och byggt om en ktm 620 till 675cc men den vibrerade så in i h....v...e så ägarn fick gå till doktorn med pesen (sanning)!!

:D
Balanseringen av vevpartiet är viktig när man modifierar LC4:an. På min maskin blev det mindre vibrationer efter ingreppet och det innebär ju också mindre med effektförluster. Och balansaxeln ska man låta sitta kvar, även om den innebär större roterande massa, men den gör ändå sitt jobb väl.

Jo, just det - tändningen fick retarderas en liten bit. Efter det ökade kompet, så var den rent överdjävlig på att sparka tillbaka. Visserligen gav den bra drag i motorn, men inget roligt att försöka få igång härket. Helst skulle jag ha velat byta till en programerbar tändbox och där kunnat justera in en snäll kurva på låga varv och sedan ställa fram till en riktigt aggressiv kurva längre upp i registret :) Men vid den tidpunkten hade pengarna börjat tryta och jag fick prioritera om lite...
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Har du några bilder Boost?
Det är lättare för folk att se skillnader om du lägger ut lite bilder på dina topp jobb:tummenupp
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Byte av krökar = grövre minst 38mm

Det där med krökarna är intressant,hur fungerar det?

Trånga krökar mera lågvarvs effekt...?

Grova krökar mera topp...?

38mm på XR650,är det yttermått.Var ut och mätte på min KTM 660,35mm går sedan ihop till ett 55mm rör till ljuddämparen (yttermått) på mitt acrahelsystem,bara en jämförelse.

Är det bättre med två separata rör till två ljuddämpare eller ska det vara "ett" system? Nyfiken på skilnaden,vad påverkar vad?

Efterlyser även bilder,sätt in ni som har!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det där med krökarna är intressant,hur fungerar det?

Trånga krökar mera lågvarvs effekt...?

Grova krökar mera topp...?

38mm på XR650,är det yttermått.Var ut och mätte på min KTM 660,35mm går sedan ihop till ett 55mm rör till ljuddämparen (yttermått) på mitt acrahelsystem,bara en jämförelse.

Är det bättre med två separata rör till två ljuddämpare eller ska det vara "ett" system? Nyfiken på skilnaden,vad påverkar vad?

Efterlyser även bilder,sätt in ni som har!

Det är bäst med seprata hela vägen... PGA att det inte störs av varandra där avgaserna går ihop. Även volymen på hela systemet blir större. lättare att göra effektiva megafoner som drar ut avgaserna på rätt mått från ventilerna räknat. . Men nackdelarna är ju tyngd klumpighet. Går ju helt klart något bättre.. Akras krökar utvidgar sig tidigt från 35-38? har jag för mig så det är ju sten bra/snygga/lätta/dyra krökar. som drar bra i hela registret tappar lite i topp.. Går nog att lura till sig lite mer kräm i toppvarv om byter ut akras dämpare som har lite klen dim och är lite väl lång ,mot ett vanligt slipon med 45-50 perforerat rör och monterar det så lång framot mot krökanslutningen som bara går, evn kapa av hela ljuddämparen (finns att köpa kort dämp viper) så att avgaserna släpps ut ännu tidigare:tummenupp Bilder har jag lite problem med jag har datorras hela tiden och gillar inte kamror och datorer. Men ha tålamod lovar att lägga upp lite turbo bygge bilder snart:)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top