Supermono

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Tjärnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R
Tomteverkstaden.

Road Racing vintertid har för mig alltid varit det roligaste man kan göra på 2 hjul, till och med så intressant med is RR så en kompis från Stockholm kom och tittade när jag körde, (isen var tunn så Kjell blev rädd att bli grabben i graven bredvid). Men det är Road Racing högt uppe på fjällen som är mitt livselexir, rena rama himmelriket.
Sen finns det ju annat också, för det blir som förra vintern flygande kilometern i Funäsdalen samt isbane SM men då i Endurodubbsklassen med KTM:en i år. Och inte att förglömma alla fina skoterspår hemma i kring som stelnar till i Mars och April.
Och nu förstår ni vart jag vill komma, mycket tack till er som fixar och ordnar så att vi kan vara med och leka i Supermono.MVH. Kalevi.
 

Bifogat

  • Sommaren 09 490.jpg
    Sommaren 09 490.jpg
    73 KB · Visningar: 203
  • Sommaren 09 495.jpg
    Sommaren 09 495.jpg
    99 KB · Visningar: 209
  • Huså Funäsdalen 09 092.jpg
    Huså Funäsdalen 09 092.jpg
    115.6 KB · Visningar: 175

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Tjärnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R
Vintermek.

Hej på er alla. Jag är in här varje dag och vill läsa om vad ni håller på med i stugorna, ni som har byggt eller bygger måste inspirera oss andra med era bilder och berättelser. För det är väl inte så att ni byter blöjor och värmer välling åt era telningar hela dagarna. Gärna några bilder på något bygge med KTM 690 motor, om det är något sådant på gång.
MVH. Kalevi.
Ps. Både gammalt och nytt på MC utbildningen i Motala (Björn i aktion)
Ps.2 Efter en åkning uppe på fjället så hade fälgbandet krypigt ut ?? Hur fasiken kan det bli så, hade 0,6 med luft i ett Trelleborg.
 

Bifogat

  • Huså Funäsdalen 09 073.jpg
    Huså Funäsdalen 09 073.jpg
    124.9 KB · Visningar: 162
  • Huså Funäsdalen 09 175.jpg
    Huså Funäsdalen 09 175.jpg
    119.4 KB · Visningar: 190
  • Sommaren 09 073.jpg
    Sommaren 09 073.jpg
    130.6 KB · Visningar: 154
  • Sommaren 09 339.jpg
    Sommaren 09 339.jpg
    165.7 KB · Visningar: 173
  • Sommaren 09 344.jpg
    Sommaren 09 344.jpg
    178.5 KB · Visningar: 169
  • Sommaren 09 479.jpg
    Sommaren 09 479.jpg
    80.8 KB · Visningar: 176
  • Våren 2006 100.jpg
    Våren 2006 100.jpg
    63.7 KB · Visningar: 148
  • Huså Funäsdalen 09 004.jpg
    Huså Funäsdalen 09 004.jpg
    114.7 KB · Visningar: 166

buss johan

Ryjda
Gick med
9 May 2006
Ort
vimmerby
Hoj
Gixxer,Husa,Supermono,HVA,RG500
Hej på er alla. Jag är in här varje dag och vill läsa om vad ni håller på med i stugorna, ni som har byggt eller bygger måste inspirera oss andra med era bilder och berättelser. För det är väl inte så att ni byter blöjor och värmer välling åt era telningar hela dagarna. Gärna några bilder på något bygge med KTM 690 motor, om det är något sådant på gång.
MVH. Kalevi.
Ps. Både gammalt och nytt på MC utbildningen i Motala (Björn i aktion)
Ps.2 Efter en åkning uppe på fjället så hade fälgbandet krypigt ut ?? Hur fasiken kan det bli så, hade 0,6 med luft i ett Trelleborg.

Halloj hoj skoj Kalev....... i:banana:banana
Som jag kan utläsa av bilderna så e väl du kongeliig Håååvleverantöör av GRillkol till alla gooa supermonogrillkvällar:felämne under nästa seesong...
Inget går upp mot lite ÄKTA SVENSK grillkol i grillen.
Kan man lägga en årder på nåra säckar???
ps.de där med hojåkning på vintern ser ju bara för härligt ut.mer sånt.ds:yoparty:yoparty
 

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Tjärnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R
Hoppsan.

Helt plötsligt så hamnade man i grillbranchen, erkänner att jag är med i Hofors kolare. Kommer omedelbart att inventera kolförrådet, vi tar 85kr säcken. När vi rev milan så efter gallring blev det 250 säckar.
På en bild ser man att skotern tog fel väg när han sladdade spåret, och då gick det som det gick på det opackade.
Igår var jag på isen med KTM:en, kommer att tävla med mindre framhjul i vinter. Appropå att flyga över styret, så hände det nerför ett berg en gång på 80 talet att jag landade på en sten med hela baken. Det ville sig inte bättre än att jag blev tvungen att gå till företagshällsovården. SKF hade då en riktigt solbrännd kille från mörkaste Afrika som läkare. Och det jag råkade ut för känslomässigt på motagningen vill jag förtränga. Tekniskt var denna mörking skicklig som tusan, han tog bakvägen och tryckte en benbit dit den hörde hemma. Var förresten och fick prostatan kollad i höst, kallsvetten kröp fram i pannan......äh vad f..n det gick ju bra, jag var ju liksom van. MVH. Kalevi.
 

jekelund

Medlem
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Mullsjö
Hoj
KTM 690smr NR 17
Hej på er alla. Jag är in här varje dag och vill läsa om vad ni håller på med i stugorna, ni som har byggt eller bygger måste inspirera oss andra med era bilder och berättelser. För det är väl inte så att ni byter blöjor och värmer välling åt era telningar hela dagarna. Gärna några bilder på något bygge med KTM 690 motor, om det är något sådant på gång.
MVH. Kalevi.
Ps. Både gammalt och nytt på MC utbildningen i Motala (Björn i aktion)
Ps.2 Efter en åkning uppe på fjället så hade fälgbandet krypigt ut ?? Hur fasiken kan det bli så, hade 0,6 med luft i ett Trelleborg.

För min del är det mest blöjjor,välling och dagis.
Men den lilla ska snart in på dagis, och då kanske man kan börja
pula med hojjen igen.
Det skall ju najjas överallt och dit med en "båt".
 

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Tjärnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R
Bilder.

Vill jag ha på bla. Mickes hoj, pris på long stroke KTM, info om det blir många 70 hästars orange kameler och hur jag kan banta ner mig tio kilo.
I början av sässongen frågade jag en veteran i klassen hur man skulle köra och bromsa inför kurvorna, frågan löd= bromsar du färdigt innan du svänger? Ja det går bäst så, svarade han. Så jag mitt pucko gör som han säger och alla kör fortare än jag. I Karlskoga hör jag mig för återigen om bromstekniken och får helt andra svar, och det är det som får mig att köra en säsong till. Men det jävliga är att jag är så gammal på papperet så jag lär ha läkarintyg för att få license till nästa år. Men säkert är att jag ska bromsa senare och i kurvan och sen bara gasa när jag ser utgången. Det är roligare för mig att åka med SMC på Rörbergs gokartbana för där är jag Kung bland damer som köpt sin första MC, och custom hojar ala rockert 3:eek:r och Suzuki Intruders. MVH. Kalevi.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kanske skulle man ha stoppat in en singel i SXV-chassiet när man väl lyckats döda motorn på den, chassiemåtten på min cykel är VÄLDIGT nära en 250 GP räser, bara till att sänka den så äre go :D Ska ta och väga chassiet imorgon, förefaller sig att jag hittade den här tråden just som jag har gjort i ordning motorn och ska stoppa in den i ramen igen :)

Ang tuneboy vs PC III, tuneboy ändrar i ECU'n medans PC III lägger sig efter ecu'n och modifierar signalen. Det innebär att det kan bli fel när de ska "bråka" med varandra. Tuneboy ÄR bättre när man fått till det, och den kan emulera PC III så att det går köra den i en dynojetbänk. Jag har haft problem med att den har dödat ECU'n en gång, så att man inte har kunnat komma åt den. Det gick att fixa genom att bryta strömmen till en kondensator medans den försökte starta bränslepumpen, så det är inte så att man måste köpa en ny ECU, men det kan bli lite extra trassel. Det händer dock långt ifrån alla. Jag vet inte huuur mycket effekt och körbarhet av att mappa om den, men man märker ganska stor skillnad ;) Men då har min kille spenderat ett år på att finjustera och provköra (på bana, inte i bänk).
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
I början av sässongen frågade jag en veteran i klassen hur man skulle köra och bromsa inför kurvorna, frågan löd= bromsar du färdigt innan du svänger? Ja det går bäst så, svarade han.
När man bromsar, och vid kurvtagning, trycks gaffeln ihop. Om man släpper bromsen och sen viker ned, kommer gaffeln att tryckas ihop (inbromsning), fjädra ut (släpper bromsen) för att sen tryckas ihop igen i kurvan. Det förändrar styrgeometrin och viktfördelningen vilket gör hojen orolig och sannolikt även degklumpen på sadeln. För att undvika denna negativa effekt försöker man gradvis minska bromskraften intill den punkt då du vill börja ge gas (bara lite och försiktigt), vilket bör vara nånstans innan apex. Det gör att du kommer att bibehålla gaffelns kompression från inbromsning till max nedlägg, vilket gör hojen mycket mera stabil och förtroendeingivande. På en hoj med mycket fjädringsväg och hög tyngdpunkt (läs: kamel) blir denna effekt ännu mer tydlig. Det går att prata mycket om det här kära ämnet! Det jag lärt mig om teorin kommer från böckerna "Twist of the wrist" som Keith Code författat och Californa Superbike School, där jag gått 3 av 4 steg. Så det är inget jag hittat på själv, däremot praktiserat och funnit att det funkar!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
När man bromsar, och vid kurvtagning, trycks gaffeln ihop. Om man släpper bromsen och sen viker ned, kommer gaffeln att tryckas ihop (inbromsning), fjädra ut (släpper bromsen) för att sen tryckas ihop igen i kurvan. Det förändrar styrgeometrin och viktfördelningen vilket gör hojen orolig och sannolikt även degklumpen på sadeln. För att undvika denna negativa effekt försöker man gradvis minska bromskraften intill den punkt då du vill börja ge gas (bara lite och försiktigt), vilket bör vara nånstans innan apex...

När hojen dyker (framgaffeln komprimeras) så blir ju chassit instabilt (brantare gaffelvinkel, mer snabbstyrd). Om du då lägger på gas samtidigt som du håller kvar bromsen så kommer det att trycka på bakifrån samtidigt som det håller emot framifrån, då blir chassit oerhört stabilt och planterat i backen.
När du då släpper bromsen (någon gång strax före apex) så kommer hojen, som då ligger i startgropen, att skjuta på rejält, framgaffeln fjädrar ut och då blir chassit stabilt av sig själv igen.
Den här övningen kan man få hålla på med ganska mycket innan det funkar, det kan vara lite knepigt att modulera handen så du får gas och broms samtidigt men det går alldeles utmärkt när man fått in tekniken och det går att köra fortare fram till bromspunkten. Sen är hojen stabilare genom hela svängen vilket ger en stabil degklump bakom styret och alla är glada och nöjda:)

Tänket kommer från Formel 1 där man altid strävar efter att ha friktion på däcken, antigen framåt eller bakåt, alltid gas eller broms, man får aldrig rulla.

Det här är i princip samma sak som när man skall köra en cross/endurohoj nedför en brant backe i ett sandtag. Då bromsar man fast hojen med fotbromsen, samtidigt som man gasar. Farten regleras man med handbromsen. Hojen går på räls nedför 45 graders lutande djupsand utan dramatik.
Om man i det läget släpper fotbromsen så går det åt h-vete på en gång...det vet jag...:)
 

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Tjärnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R
Degklumpen.

Tack Dr C och Niklasinorr, för bra råd, kommer att börja testa i vinter redan.
Blev tvungen att betrakta mitt kroppsliga lekamen framför spegeln med neutrala ögon, och ni har tamme tusan rätt. Att inte min hustru får uppstötningar vid åsynen av mig naken är för mig obegripligt. När jag känner efter under fläsket så har jag en gömd roadracing kropp därunder.
Så nu har jag en till fundering, hur beter man sig för att gå ner i vikt?
Min cykel är ju en Enduro, så om någon har en framgaffel och gaffelkronor från en lämpligare KTM modell så är jag spekulant. MVH. Kalevi.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tack Dr C och Niklasinorr, för bra råd, kommer att börja testa i vinter redan.
Blev tvungen att betrakta mitt kroppsliga lekamen framför spegeln med neutrala ögon, och ni har tamme tusan rätt. Att inte min hustru får uppstötningar vid åsynen av mig naken är för mig obegripligt. När jag känner efter under fläsket så har jag en gömd roadracing kropp därunder.
Så nu har jag en till fundering, hur beter man sig för att gå ner i vikt?
Min cykel är ju en Enduro, så om någon har en framgaffel och gaffelkronor från en lämpligare KTM modell så är jag spekulant. MVH. Kalevi.

Att gå ner i vikt är skitenkelt, man förbränner fler kalorier mot vad man stoppar in, häpp!:)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Om man tar och inspekterar filmklipp från de flesta motorsporter så slår proffsen på i god tid före apex. Man vill ha med sig farten runt. Undantaget är väl kanske snöskoter då, dem styr inte ett jota om man inte trycker ner skidorna. Om man inte heter Peter Ericson och bryter runt maskinen med framdelen i luften då...

Man kan lära sig riktigt mycket av att köra bil, och det behöver inte vara farligt heller, bara man vet vad man tittar efter

Ang att minska i vikt så finns det som bara ett sätt i min åsikt. Käka bara proteinrik mat, dvs kött, kyckling, fågel, fisk, nötter och håll tillbaka på all mat med kolhydrater så gott som du orkar. (när du int stoppar i dig kolhydrater så orkar du ingenting) Att äta på det här sättet gör att man behåller muskelmassan (förutsatt att man inte sitter framför en datorskärm hela dagarna) och bränner bort fettet. Jag har gått från ~12 procent i kroppsfett till 4,5-5% på bara några veckor. Det farliga är att man får stor lust för mat som gör en fet när man väl slutar me "kuren", så det är viktigt att hålla efter kroppen även efter. Tänker du "jamen de e ju lugnt! får man bara lite sås till så..." så tänk om ;)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om man tar och inspekterar filmklipp från de flesta motorsporter så slår proffsen på i god tid före apex. Man vill ha med sig farten runt. Undantaget är väl kanske snöskoter då, dem styr inte ett jota om man inte trycker ner skidorna. Om man inte heter Peter Ericson och bryter runt maskinen med framdelen i luften då...

Skoteråkare är inte riktigt kloka...:)

Gasen går man på precis innan man når max nedlägg, dvs så fort som möjligt efter styrkommando.

1. Hitta svängpunkt
2. Motstyr med kraft så omkullläggningen går så fort det bara går
3. Precis innan man når max lutningsvinkel rullar man på gas så att man bromsar upp "fallet"
4. Fortsätt att rulla på gas genom hela svängen tills man är upprätt igen, har man då gjort rätt så har man då full mutter på gasen i utgången på kurvan.

På gatan kör man precis likadant bara det att man inte gör allting lika snabbt. Man bör kanske inte ha full mutter på rullen heller, om man inte kör 125:a förstås:)
 

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Tjärnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R
Bättre sent än aldrig.

Den här sidan med all hjälp och instruktioner borde ha funnits innan jag började tävla i SuperMono.
Det blev fel med min omställning från Supermotard på små gokartbanor, där har jag ju haft en körstil där man hela tiden bromsat sent och i kurvan, efter rakan har man till och med gått in med sladd och benet ute. Sen så mitt i SuperMono säsongen var jag till Rörbergs gokartbana och tränade, och kör som en kärring, jag hade tappat tekniken!!. Det är ju som att emigrera och innan man har lärt sig språket så har man tappat modersmålet.
Lite åldersrelaterat är det nog, sen är det nog så att jag måste börja tänka på vad jag gör och hur.
Det är isracing träningsläger i Funäsdalen, och har jag tur så finns det en vanlig isbana, för nu ska det tränas och tänkas på vad jag gör, det är ju snart isbane SM. Ifjol körde jag med en Suzuki 41,6 hk på bakhjulet, och blev totalt utskåpad på rakan, så nu blir det roligt med KTM:en och tjugo hästar mer Tjohoo. MVH. Kalevi.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Den här sidan med all hjälp och instruktioner borde ha funnits innan jag började tävla i SuperMono.
Det blev fel med min omställning från Supermotard på små gokartbanor, där har jag ju haft en körstil där man hela tiden bromsat sent och i kurvan, efter rakan har man till och med gått in med sladd och benet ute. Sen så mitt i SuperMono säsongen var jag till Rörbergs gokartbana och tränade, och kör som en kärring, jag hade tappat tekniken!!. Det är ju som att emigrera och innan man har lärt sig språket så har man tappat modersmålet.

Varje hojtyp har sitt sätt att köras på. Supermotard är rätt lik crosskörning där man kör med "point and squirt" även kallat "Fire and Forget":) Rakt in med broms, vänd runt och macka på det som går och på vägen kör man om eller över sina konkurrenter. Doohan körde ju så med GP500:an också:gnissla
I RR så kör man mer med fart, dvs bibehåll farten genom kurvan så långt det går, åtminstone med små motorer som är relativt sett effektsvaga (nej, en 250 racer på 100 hästar och 100 kg är inte effektsvag:)) men du förstår vad jag menar. Ju mer kubik och ju mer effekt så kör man mer med "point and squirt" och låter effekten tala. I motoGP så gick man från P&S till mer 250 stil i och med bytet från 990 till 800 kubik.

Summa summarum så är det ganska olika tekniker som man skall behärska om man skall bli duktig på allt...:tummenupp
 

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Tjärnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R
Sommarfröjder.

Roligt med bilder. En visar hur Tepsa går in med sladd på Alunda Flygfälts Supermotardbana, en visar en känd kamelvarvare ge instruktioner hur vi ska hålla undan när han kommer, en visar en hoj som står ivägen hemma. Om någon vill adoptera den, med Powercommander 2, KN filter. Har haft den inreggad. En hoj man kan köra med år efter år med bara service. MVH. Kalevi.
 

Bifogat

  • Juni 09 063.jpg
    Juni 09 063.jpg
    110.7 KB · Visningar: 163
  • Juni 09 088.jpg
    Juni 09 088.jpg
    108.8 KB · Visningar: 188
  • Juni 09 109.jpg
    Juni 09 109.jpg
    121.7 KB · Visningar: 216
  • Sommaren 09 069.jpg
    Sommaren 09 069.jpg
    99.2 KB · Visningar: 146
  • IMG_2954.jpg
    IMG_2954.jpg
    67 KB · Visningar: 171

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Mys på den R1:an, enda i europa med 2wd?

Måste ta mig till knutan å kolla när ni kör i sommar... :)
 

Ursus

Ordförande
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Gilera Piuma, VOR 503, Ducati 750 F1 -85 Glömde; Tigcraft-BMW Supermonoracer
Bilder som Kalevi inte vill se

Tigcraft d.ä. börjar ta form i garaget. Ramen ska nu blästras under julhelgen, svingaxel och lite skruvar inköpas på lämplig skrot. Gaffelkronorna av egen design ska vattenskäras och framänden ska ihop med framhjul och bromsar. Sedan är det bara att hoppas att Widigsson satt ihop en motor så att det går att komma vidare.

Stefan Megagosse, var är bilderna på Moranikonstruktionen???

/Björn
:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC_0073.jpg
    DSC_0073.jpg
    197.3 KB · Visningar: 162
  • DSC_0074.jpg
    DSC_0074.jpg
    158.2 KB · Visningar: 138

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Tigcraft d.ä. börjar ta form i garaget. Ramen ska nu blästras under julhelgen, svingaxel och lite skruvar inköpas på lämplig skrot. Gaffelkronorna av egen design ska vattenskäras och framänden ska ihop med framhjul och bromsar. Sedan är det bara att hoppas att Widigsson satt ihop en motor så att det går att komma vidare.

/Björn
:tummenupp

Kamelstuk på den du ! Välkommen i gänget :tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top