Supermono- bygge!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har provat 108 och det gick inte. Med mer tid hade det säkert gått men tveksamt om det är värt besväret. 105mm är inga problem, antingen eget foder eller färdig cylinder från JF
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Sikket bygge! #kärlek.


Men skippa den fula R1 kåpan :3freak

Måste finnas något snyggare och smälla på :)
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Jag körde en 640 i alu-chassie för några år sedan (många andra som gjort). Om du har den på gata, så antar jag att mina problem kanske inte uppstår för dig, men jag överlämnar ändå några erfarenheter:

1. Motorn vibrerar, och för mig medförde frekvensen i vibrationerna att kolven i bakstötdämpaeren brast två gånger på ca 5 timmars körning (Wilbers, men det är snarare fjäderns längd som kan påverka, inte märket). Det ordnade upp sig när jag hängde motorn i plast/gummi.
2. 640:ns koppling funkade inget vidare för mig på bana. Växlingar vid höga varv fick jag aldrig att funka bra (trög att växla, vilket medförde många missade växlar). Testade olika kopplingar och olika oljor utan framgång.
3. Elektrisk vattenpump funkade bra.
4. Jag körde inte med oljekylare, utan valde en extra oljemängd istället. En tank där oljan passerade helt enkelt (som till viss del kyler också).

Så här i efterhand hade jag valt en annan motor - typ 690, samtidigt som det hänger ihop med vilken sida kedjan behövs på :)

Behöver du några motordelar (inte topp och cylinder) så kan jag ha lite grej liggandes fortfarande.

/F
 

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
då har man fått den elektriska vatten pumpen.
nu ska det bara kluras ut var jag ska ha den
IMG_0285.JPG
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Har du listat ut vad du ska sätta i motorn istället för vattenpumpen? Om du är intresserad kan du få köpa denna för en 100:ing.
Det är en kapad vattenpump med ett påsvetsat lock. Ingen skönhet, men du kan ju putsa på den lite om du vill :)

Foto 2018-01-10 13 00 23.jpg
Foto 2018-01-10 13 00 32.jpg
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har du listat ut vad du ska sätta i motorn istället för vattenpumpen? Om du är intresserad kan du få köpa denna för en 100:ing.
Det är en kapad vattenpump med ett påsvetsat lock. Ingen skönhet, men du kan ju putsa på den lite om du vill :)

View attachment 440949
View attachment 440950

Finns färdiga lock från KTM om man vill.

58536065000 kostar dock 900kr. Detta då bla 660 Rally har vattenpump i transkåpan istället.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
05585362.png

Här ser du lösningen på 660 Rally. Dels har du en 90 graders vinkel som ersätter termostaten och sen ett lock för gamla vattenpumpen.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Just det... termostaten. Jag har såklart ett hemmabygge liggande för det också :) I mitt fall fick slangen gå neråt, framåt, av utrymmesskäl (väldigt tajt till Honda-chassiet). Därav vinkeln.Jag TROR att den givaren som sitter i på bilden är till min gamla elpump.

Foto 2018-01-10 14 56 05.jpg

View attachment 440951

Här ser du lösningen på 660 Rally. Dels har du en 90 graders vinkel som ersätter termostaten och sen ett lock för gamla vattenpumpen.
 

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
det enklaste hade varit att strunta i termostaten helt .
eller det är dumt?
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Det är egentligen det man gör med vinkeln. Du tar bort termostaten (och termostathuset) och sätter dit en vinkel istället. Man kan kanske iofs plocka ur termostaten, och köra med termostathuset? Om du vill styra när elpumpen går, beroende på vattentempen, behöver du sätta en tempgivare någonstans. I mitt fall är det alltså bara den som sitter i vinkeln.
 

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
blev lite orolig nu!
om det blir mycket vibrationer så att bakdämparen går av.
kanske det är lika bra att riva motorn och balansera vevaxeln direkt.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Trevligt initiativ och kul med orädda entusiaster! Kämpa på!
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top