Har du stödet nere och växel i så vil den inte starta.
Tack, ska testa det! Hoppas det funkar, lite anti-klimax, haha
Har du stödet nere och växel i så vil den inte starta.
Ok boys, ringde handlaren och han trodde att batteriet var urladdat. Den lilla svarta grejjen hängandes från motorn blinkade rött.
Så, hur laddar jag? Kan jag bara köpa en sladd på biltema och koppla så är det klart eller?
En blinkande svart liten grej som hänger från motorn låter som en batterikonditionslampa på en kontakt. Förmodligen är det en gummiöverdragen kontakt, sitter sådana med indikator på nyare Ctek-laddare. Har du ingen laddare så kolla Jula eller Clasohlson och köp en Ctek. De är riktigt bra och håller vad de lovar. Underhållsladda ofta, SD käkar batteri och behöver du köpa nytt kostar org 1700-1800 kr. Kopior finns såklart billigare, men köp en riktig laddare för MC så slipper du säkert det. Dåligt av firman att skicka ut en hoj med urladdat batteri. Håll koll på hur det beter sig i vår och klaga anmars. Dyrt med nytt som sagt...
Jag hämtade min från hudiksvall. Provkörde där men när jag kom hem till luleå så var det för lite kräm i batteriet. Då var det förmodligen kylan som gjorde det. System 32 tror jag felkoden heter som ploppar upp på instrumenteringen.
Batteriet sitter trångt till så de flesta kopplar på en snabbkontakt på polerna så man bara pluggar in laddaren utan att behöva skruva lös kåpan.
Kan nog stämma men om du är osäker, fota kontakten o ta med till affären. Du kopplar laddaren till hojen, kontakt i väggen och ställ in laddaren på mc-läge. Det fixar du, Piece av kaka
Vad gäller batterier och kyla, så är självurladdningen i ett friskt fulladdat batteri mindre vid kyla än i värme. Däremot om batteriet är i dålig kondition och urladdat finns risk att det kan frysa sönder.
Ta till exempel snöskotrar med elstart (har själv haft en). I dessa sitter inga speciella "vinterbatterier" utan helt vanliga batterier och de står sig bra i kylan så länge de är laddade och i bra kondition. Annars skulle det vara ganska menlöst med elstart på en skoter.
Så slutsatsen är att era batterier som blivit helt kassa efter några timmar i kyla knappast kan ha varit i fullgott skick från början när ni hämtat hojarna.
Nouveau: Du som köpt på firma borde ju kunna få nån ersättning om batteriet är kasst. Laddar det ur på så kort tid kan det knappast vara i bra skick.
Byta batteri är enkelt. Ta bort lilla kåpan under motorns, öppna luckan, ta bort det gamla batteriet ersätt med det nya. Står i instruktionsboken hur man kommer åt batteriet har jag för mig.
Som FOxx skriver är det ganska enkelt och kräver inte mycket verktyg. Du lossar underkåpan med 6 mm skruv undertill (lossa bara, ta inte bort dem) och 8 mm på sidorna. Ta bort kåpan framåt och nedåt. På vänstersidan sitter en lucka bakom alla säkringar och reläer. Dessa måste vikas åt sidan före du kan fälla ut luckan. Dra ut batteriet och Lossa batteripolerna helt. In med det nya och se till att alla sladdar och säkringar kommer rätt. Montera tillbaka laddarkontakten också så slipper du mer problem! Känner du dig osäker kanske en 500:- är överkomligt. Annars raggar du en kompis och bjuder på en meköl så är saken biff på en halvtimma eller så! :thumbup:
Stort tack för detta detaljerade, pedagogiska inlägg. Believe you me, det behövs, för jag tillsammans med J. Clarkson är den mest o-händiga mannen i världen
Jag kom dock fram till att jag har varken lust eller ork att hålla på med dylikt, så idag inhandlades en laddare som skall ladda mitt nuvarande batteri. Därefter kör jag bort till verkstaden med det nya batteriet så får de installerat det för 500:-.
Tack igen för ditt inlägg, vasst så det föreslår - i världsklass.
Uah, det tar max en kvart att byta batteri när man har rätt verktyg framme. Men om du tycker det är värt en femhundring så kör på! Jag hade gjort det för en öl år dig
Maa. att du bor i "Skogen", så har jag svårt att se att du är i Sthlms-trakten? Vill du bistå mig iaf. så får du garanterat mer än en öl! Jag har som sagt inga verktyg alls - ALLS. Eller tålamodet
Update: De kommer att skicka ett nytt batteri till mig, dock ingår inte installation tydligen.
Maa. att du bor i "Skogen", så har jag svårt att se att du är i Sthlms-trakten? Vill du bistå mig iaf. så får du garanterat mer än en öl! Jag har som sagt inga verktyg alls - ALLS. Eller tålamodet
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |
|
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!
Pressrelease, 2024-10-21, S... |
|
Energica i konkurs och upplöst
Energica är i konkurs och b... |
|
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras
Kawasaki har uppdaterat sin... |