Superduke-tråden

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Ända sedan v-twinnen uppfanns så har man haft problem med att motorn "nyser stopp" som det kallas. Även vanligt på stånkor. Det är för få kraftpulser per tidsenhet för att motorn skall kunna "hålla emot" och varvtalet blir för lågt så motorn stannar. Min SMR gjorde aldrig detta men det har tidvis varit väldigt vanligt på framförallt äldre Ducati. Moderna motorer har så liten svängmassa att detta kan uppträda. Man får undvika situationen helt enkelt och inte droppa varvet så snabbt. Kommer man mot ett ex ett rödljus så går man på motorbroms ända ner till knapp tomgång, då först drar man in kopplingen. Kör man hårt och drar in kopplingen från höga varv så kan motorn stanna, inte helt ovanligt heller...

Om man höjer tomgången minskar problemet också...

Å har man ett eftermarknadssystem på så vill man ju gärna motorbromsa inför rödlysena eftersom ljudet framkallar sköna rysningar:tummenupp

Själv har jag inte haft detta problem trots att jag praktiserat denna typ av ecodriving rätt mycket i sommar. Speciellt supertråkiga E18 till Norrtälje, där det går från tvåfiligt till enfiligt ganska mycket. Tvåfiligt = klappar på rejält (=harryhaffablirvansinnigfart), enfiligt drar in kopplingen och rullar ikapp bilarna en bit fram (vad gör man inte för lite omväxling på tråkiga vägar på väg till landstället:va)
Sjukt vad låg vikt och högt luftmotstånd jobbar emot en när man skall rulla.

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12
Hur många är det som kommer på KTM-dagarna nästa vecka?!

Vilka kommer bara torsdag?
Vilka kommer båda dagarna?
Vilka kommer bara fredag?

/Freddan som är där båda:yoparty

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010

Båda!

Måste man boka övernattning i klubbstugan hos er?
Har iofs plats i bilen också.

//Björn

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
[/B]

Efter att min hoj dött några gånger och felsökning på verkstad inte gett något ringde jag till KTM Scandinavia (örebro). Där berättade Micke Johansson och Andreas Geiger (osäker på efternamnet) på eftermarknad att Superduke och Adventure-hojarna har ett "konstruktionsbetingat fel". Felet beror enligt dem på att svängningsmassan är för lätt i motorn. Detta medför att motorn dör när varvet faller från högt till tomgång. Man kan säga att att motorn inte orkar hålla emot, och därför dör. (På min märkte jag det när jag accelererade på 5an från ca 90 - 130km/h och sedan släppte gas och höll in kopplingen). Enligt Micke och Andreas är detta något man får räkna med om man vill köra en Superduke, att motorn kan dö då och då. OBS, R:en har inte detta problem, då några komponenter skiljer oss åt i motorn...

Jag vet inte vad ni andra känner, jag blir lite skeptisk. Jag skulle inte acceptera detta på en ny bil, att den kan dö då och då...?:va:confused:

Noway , min Sdr-07 dog aldrig vid avdrag eller nått liknande samma motor som ni har va ..Däremot min -06a den dog ibland när jag slog av från fullgas oftast när tanken var halv eller under .
Va nått med soppapumpen har jag för mig..

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12
Noway , min Sdr-07 dog aldrig vid avdrag eller nått liknande samma motor som ni har va ..Däremot min -06a den dog ibland när jag slog av från fullgas oftast när tanken var halv eller under .
Va nått med soppapumpen har jag för mig..

Det är nog inte samma problem.
det problemet var att alls soppa hamnade i framkant av tanken och den suger från bakdelen.. fortfarande samma problem när man bromsar hårt och länge å har lite soppa-

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
För er som ska köra den 19e så kan jag tipsa er som är sugna på att åka mer, fortare och mer hardcore på bana att det är licenskurs den 20e dagen efter.

19e på kvällen är det teori, sen är det körning och div. övningar dan efter.

Helt vansinnnigt sjukt kul även om man inte vill ta steget på riktigt om jag ska va ärligt. Körde den i våras med SuperDuken och var som en 5-åring på julafton. Startövningarna var bland det roligaste jag gjort, och det blev rätt mkt sånt :).

Tips...

English Bloke

Re-living the 80's
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 1986, Yamaha RD350LC 1982, Triumph Bonneville 1969, etc. etc.

Kommer på torsdag :) men måste jobba på fredag:(

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
848
För er som ska köra den 19e så kan jag tipsa er som är sugna på att åka mer, fortare och mer hardcore på bana att det är licenskurs den 20e dagen efter.

19e på kvällen är det teori, sen är det körning och div. övningar dan efter.

Helt vansinnnigt sjukt kul även om man inte vill ta steget på riktigt om jag ska va ärligt. Körde den i våras med SuperDuken och var som en 5-åring på julafton. Startövningarna var bland det roligaste jag gjort, och det blev rätt mkt sånt :).

Tips...

Ska jag licensa? Sova hos Hund? HJÄLP!

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...