Superduke-tråden

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Snabb fråga bara. Är det så att det ska finnas någon gummipackning eller dylikt mellan oljetanklocket och oljetanken som ska förhindra olja från att sippra ut? Det smiter alltid ut lite olja mellan locket och oljetanken när jag kör.

Låter spontant som att du har för mycket olja i maskinen, kolla nivån efter du kört cykeln, det räcker inte med att varmköra på stödet.

Inte mycket som händer dock, det kan tryckas ut lite olja som du beskriver och spotta ut lite på luftfiltret.

/A
 

SuperMoose

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2007
Ort
Gbg
Hoj
Superduke -06
Har alltid precis under max. Kollar det efter att ha kört med hojen 10 min ungefär, givetvis inte när den står på stödet. Men jag tar det då som att ni inte har någon packning mellan locket och tanken?
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Har alltid precis under max. Kollar det efter att ha kört med hojen 10 min ungefär, givetvis inte när den står på stödet. Men jag tar det då som att ni inte har någon packning mellan locket och tanken?

Jag har ingen, bara locket i hårdplast.

/A
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Väderupdate: Måndag 2008-06-23 Kl: 11:16 Uppsala

Solen kikar fram och molnen spricker upp ordentligt.
Utsikt för kvällen: Akramuller med risk för knäskrap.

Rörken någon?

/A

Jag är bra sugen men såg nyss den här, brukar stämma till 75%. Mellan 18-20:30 så är det tydligen hyffsat stor chans för regn. Har den rätt de kommande timmarna så hoppar jag. Liveprognos kl 15? :tummenupp

Bilder på kl:13 & kl:19. Blå motsvarar 1mm/h
 

Bifogat

  • mån13.gif
    mån13.gif
    77.5 KB · Visningar: 52
  • mån19.gif
    mån19.gif
    74.1 KB · Visningar: 53

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Jag är bra sugen men såg nyss den här, brukar stämma till 75%. Mellan 18-20:30 så är det tydligen hyffsat stor chans för regn. Har den rätt de kommande timmarna så hoppar jag. Liveprognos kl 15? :tummenupp

Bilder på kl:13 & kl:19. Blå motsvarar 1mm/h

NEJ! Jag vägrar regn idag, knäpuckspremiär och knät SKA ner i backen.

Jag återkommer med rapport.

/A
 

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Låter spontant som att du har för mycket olja i maskinen, kolla nivån efter du kört cykeln, det räcker inte med att varmköra på stödet.

Inte mycket som händer dock, det kan tryckas ut lite olja som du beskriver och spotta ut lite på luftfiltret.

/A

Jag läste min nya fina manual, jag är tydligen förbjuden att byta olja samt oljefilter själv tills garantin har gått ut. Gör jag detta bryter jag garantin :D
Bara att lämna in och betala :O
 

SuperMoose

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2007
Ort
Gbg
Hoj
Superduke -06
Jag har ingen, bara locket i hårdplast.

/A

hmm ok:)

Jag läste min nya fina manual, jag är tydligen förbjuden att byta olja samt oljefilter själv tills garantin har gått ut. Gör jag detta bryter jag garantin :D
Bara att lämna in och betala :O

Tror det är svårt för dem att se ifall du har bytt olja och oljefilter:) Men ta inte det jag säger för givet;) Inte svårt att göra det själv, bara lite krångligare då du får tömma oljan på två ställen:)
 
Last edited:

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Fortfarande fint väder här på landsbyggden, tyvärr så har jag fått trubbel med barnvakten så jag kommer åka sent som attan om jag ens kommer iväg.

/A
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Fortfarande fint väder här på landsbyggden, tyvärr så har jag fått trubbel med barnvakten så jag kommer åka sent som attan om jag ens kommer iväg.

/A

Kom precis hem från jobbet och tänkte dra iväg. Men 15min efter utsatt tid så kom de första dropparna här i Dufvnäs. Men väl mött nästa Måndag, och skrapa järnet ikväll om det blir någe! :yoparty
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Regnet kom hit nyss, jag sitter hemma med grabben och letar ny bil på blocket istället. Hoppas på torka till 18 så kanske jag kan köra ändå.

/A
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Min SD har nu rullat 145 mil och jag har fått service tid den 30 Juni.Hur mycket till vågar man köra???

Vad jag kommer ihåg står det i manualen att man inte ska överskrida serviceintervallerna med mer än 50 mil och att garantin försvinner annars...
Hoppas du slipper det iaf. Det står också i manualen vad som ingår i första servicen, men:
De byter olja och filter
De kollar och ställer ventilspel, på min hade meken shimsat om fyra eller fem ventiler tydligen (tycker det verkar mycket, men men)
De kollar de flesta (alla?) bultar och muttrar så att de sitter
De kollar sträckning på och smörjer kedjan
Se'n om jag inte missminner mig så luftar de bromsar och koppling, men det är jag inte säker på
Säkert är det andra småkontroller också.
Min 100-mila hade tagit ung 6-7 timmars arbetstid, betalade 4240:-
 

Temper

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Hemma
Hoj
Super Duke-06(såld), XJ-900-83, Super Duke R på ingående
Vad jag kommer ihåg står det i manualen att man inte ska överskrida serviceintervallerna med mer än 50 mil och att garantin försvinner annars...
Hoppas du slipper det iaf. Det står också i manualen vad som ingår i första servicen, men:
De byter olja och filter
De kollar och ställer ventilspel, på min hade meken shimsat om fyra eller fem ventiler tydligen (tycker det verkar mycket, men men)
De kollar de flesta (alla?) bultar och muttrar så att de sitter
De kollar sträckning på och smörjer kedjan
Se'n om jag inte missminner mig så luftar de bromsar och koppling, men det är jag inte säker på
Säkert är det andra småkontroller också.
Min 100-mila hade tagit ung 6-7 timmars arbetstid, betalade 4240:-


Min har som sagt rullat 145 mil nu.Bäst att låta bli att köra någe mer innan servicen.Har 3,5 mil till verkstan.
 

para

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Västmanland
Hoj
Superduke 07
Min har som sagt rullat 145 mil nu.Bäst att låta bli att köra någe mer innan servicen.Har 3,5 mil till verkstan.

Klokt, enligt Ragnar så ska den servas mellan 80 och 150 mil, jag fick absolut inte köra mer än det och inte min polare heller. Så spar dina mil :)
 

R1Ronny

Ready To Race
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Kping
Hoj
05 Suzuki gsxr 1000
hallå alla SD ägare..

Jag har precis köpt mig en SuperDuke men har inte hunnit kört mer än ca 30-40 mil men känner att det är en riktigt fin maskin med mkt körglädje:yoparty

Nu till några frågor! Jag tänkte köpa sliders(krashpuckar) Vart e det bäst att handla dom och ska man ha både Fram, bak och motor??

Körde en 640 sm och där var det bara fram och bak men har sett lite bilder på SD och där sitter det även på ramen.

/Ronny
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
hallå alla SD ägare..

Jag har precis köpt mig en SuperDuke men har inte hunnit kört mer än ca 30-40 mil men känner att det är en riktigt fin maskin med mkt körglädje:yoparty

Nu till några frågor! Jag tänkte köpa sliders(krashpuckar) Vart e det bäst att handla dom och ska man ha både Fram, bak och motor??

Körde en 640 sm och där var det bara fram och bak men har sett lite bilder på SD och där sitter det även på ramen.

/Ronny

Grattis & välkommen i klubben! Här finner du skydd till bra priser. Upp med lite bilder vet ja!

//H
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Det ska sitta en o-ring på locket.

Detta är en skärmdump från "SD990EngineParts.PDF"
SDOiltank.jpg

/Magnus

Snabb fråga bara. Är det så att det ska finnas någon gummipackning eller dylikt mellan oljetanklocket och oljetanken som ska förhindra olja från att sippra ut? Det smiter alltid ut lite olja mellan locket och oljetanken när jag kör.
 
Last edited:

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Fan det var ett jävla stormande och regnande. Jag blir så trött på detta sketväder så jag vill emigrera. Här har man ny båge och så får man stå ut med den här skiten. Livet är bra orättvist:huvet


edit: höll ju på att blåsa av vägen. motorväg i stormvind är inte skoj :rolleyes:

hallå alla SD ägare..

Jag har precis köpt mig en SuperDuke men har inte hunnit kört mer än ca 30-40 mil men känner att det är en riktigt fin maskin med mkt körglädje:yoparty

Nu till några frågor! Jag tänkte köpa sliders(krashpuckar) Vart e det bäst att handla dom och ska man ha både Fram, bak och motor??

Körde en 640 sm och där var det bara fram och bak men har sett lite bilder på SD och där sitter det även på ramen.

/Ronny

Grattis och välkommen :tummenupp
Jag är oxå ny så vi får ställa "dumma frågor" ihop :)
 
Last edited:

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Sugen på en superduke

Hej på er !

Jag har blivit sugen på att köpa en SuperDuke.
Jag kör och har tidigare kört diverse olika japanska supersport & 1000rr hojar.
Hur är kvaliteten på en Superduke jämfört med dessa japanska hojar, hur täta är serviceintervallerna. Ex min R1a 1000 mil mellan oljebyten och 4000 mil mellan ventiljusteringarna. (jag byter olja oftare än så.)
Sevice kostnader?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top