Superduke-tråden

kevinEk

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
f800st -10 BMW
Jag suger visserligen på bakhjulsåka, men ska du ha upp den på tvåan måste du koppla, möjligen kan avslag-påslag på gasen funka (har inte testat). Justering av fjädring kan också hjälpa. Men det ska absolut inte vara några problem att koppla upp den på tvåan, det lyckas tom jag med :) Trean blir för svårt för mig som inte kan det här med bakhjula. Har originaldrevning.

Vad får du för toppfart?
Det är det som jag tycker är konstigt ? Jag kopplar på 2an o den går upp lite grann, typ 30cm från marken. Toppfart har jag inte testat men gissar på 230-240?!
Måste tillägga att bakdäcket är slut snart. Kan det ha nån betydelse?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Det är det som jag tycker är konstigt ? Jag kopplar på 2an o den går upp lite grann, typ 30cm från marken. Toppfart har jag inte testat men gissar på 230-240?!
Måste tillägga att bakdäcket är slut snart. Kan det ha nån betydelse?
Men kan du stegra med andra hojar? Jag menar.. Folk stegrar med vad fan som helst med betydligt mindre effekt än en superduke 990! Går den i 230-240 är den definitivt inte strypt. Jag får nog upp min i drygt 230 har jag för mig men det tar fan en stund.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Att däcket är slut lär inte påverka såpass mkt om du inte spinner loss istället.
 

kevinEk

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
f800st -10 BMW
Men kan du stegra med andra hojar? Jag menar.. Folk stegrar med vad fan som helst med betydligt mindre effekt än en superduke 990! Går den i 230-240 är den definitivt inte strypt. Jag får nog upp min i drygt 230 har jag för mig men det tar fan en stund.
Jag kan inte säga att jag kan, men jag har inte behövt kämpa så här mkt med andra hojar. Har fått upp SD 690 på 2an lättare än 990 så... men du har kopplat up den på 2an, har du fått upp den högt lr lite bara? Isf vilket rpm kopplar du upp den? Mvh
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag kan inte säga att jag kan, men jag har inte behövt kämpa så här mkt med andra hojar. Har fått upp SD 690 på 2an lättare än 990 så... men du har kopplat up den på 2an, har du fått upp den högt lr lite bara? Isf vilket rpm kopplar du upp den? Mvh
990in är nog hyfsat framtung. Nog för att det är en bushoj, men det är ingen bakhjulshoj! Jag får upp den så högt jag vågar, Inte speciellt högt alltså ? men det hade inte varit några problem att få den hela vägen. kompisens SMT med samma motor är betydligt lättare att wheela med!
Osäker på varvtal, 4000 kanske, ganska låg hastighet. I högre hastighet så blir det bara små fjuttiga lyft. Men jag kan som sagt inte detta. Du behöver garanterat bara öva.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Har aldrig kört 990 sd. Men hade en 950 sm och den gick på bakhjulet hur man än gjorde. Jobbigt. På 990 adv behövs betydligt mer aggressivt handlag. Det kan vara ditt luftfilter eller motsvarande som är igensatt. Då får den lite segare gassvar och blir svårare att få upp. Så se över skicket men effekten kommer lite för jämt för att man ska få sånt lyft som på ketchupmotorer.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Jag minns min 990SD som väldigt lätt wheelad (kort hjulbas och man sitter högt). Lätt snärt på kopplingen på 2an eller 3an så gick den upp (gick även att gunga upp den på 4an om jag minns rätt). Fast tekniken är lite mer sporthoj än Motard (Koppling).
990 är en hoj med karaktär. :)
 

kevinEk

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
f800st -10 BMW
Jag minns min 990SD som väldigt lätt wheelad (kort hjulbas och man sitter högt). Lätt snärt på kopplingen på 2an eller 3an så gick den upp (gick även att gunga upp den på 4an om jag minns rätt). Fast tekniken är lite mer sporthoj än Motard (Koppling).
990 är en hoj med karaktär. :)
Det är just det som jag undrar. Jag ser på youtube att det är hur lätt som helst att wheela med SD990...
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jag är både feg och talanglös, men min SD ville inte komma upp mad bara av/påslag på 2an innan jag satta luftfilter/mappade etc.
Efter det gjorde den det dock utan större problem.

Min bror som testade den kunde dock utan problem av/på rycka upp den på 2an innan och 3an efter filterbyte.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Det är just det som jag undrar. Jag ser på youtube att det är hur lätt som helst att wheela med SD990...
För de som är duktiga på att wheela kvittar det vad det är för hoj och effekt. Vad jag menar är att det är stor skillnad på att wheela med en superduke och en smt eller cross :) Sen gör nog förarvikten en del också om man suger på att använda eventuell ”övervikt” ? till ens fördel.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har en plats ledig i garaget och har sneglat lite smått på 1290R. Jag vet att försäkring är individuellt men hittills har jag inte lyckats få prisuppgift över nätet på ett enda regnummer jag försökt slå upp. Är det SÅ illa...? Ska man behöva sätta sig och ringa som en grottmänniska? Vad ger ni som bor på landet och är 30+ för helförsäkring?
Ganska vanligt med hojar att de inte vill lämna ut uppgifter online. Antagligen av konkurrensskäl eller att det är så dyrt (och femtioelva undantag som gör att man kan få rabatt). Jag fick ringa runt på senaste hojen och det var som natt och dag i skillnad mellan bolagen.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
För de som är duktiga på att wheela kvittar det vad det är för hoj och effekt. Vad jag menar är att det är stor skillnad på att wheela med en superduke och en smt eller cross :) Sen gör nog förarvikten en del också om man suger på att använda eventuell ”övervikt” ? till ens fördel.
Jag är både feg och talanglös, men min SD ville inte komma upp mad bara av/påslag på 2an innan jag satta luftfilter/mappade etc.
Efter det gjorde den det dock utan större problem.

Min bror som testade den kunde dock utan problem av/på rycka upp den på 2an innan och 3an efter filterbyte.
Är det en -07a och uppåt så är drevningen ok . Grejen är att du måste ta i och gunga till i framfjödringen samtidigt som du duttar på kopplingen och ger rejält med gas . Inga halvmesyrer , va peppad . 2an och 3an funkar då .
Min gick upp på 3an utan koppling . Teknik och jävlaranamma behövs ?
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Hej, precis hittat hit. Jag köpte en 1290 Superduke R tidigare denna säsong!
Den har rullat strax över 1600 mil -2015, går helt okej men det är fruktansvärda baktändningar (alltså knall/explosioner inkl. flammor). Räcker med att man släpper av gasen vid 4000 varv eller t.ex. motorbromsar för att det ska ske mindre varianter av dem.
- Servad som den ska
- 2 brukare innan sen ny (han sålde den till en kille som ägde den i 11 dagar innan jag köpte men fick tag i den "riktiga brukaren").
- Pipewerx system med bortplockad katalysator
- Akra-mappad utan katalysator för att det skulle tydligen vara "rätt".

Jag vill egentligen bara veta om det är vanligt med dessa baktändningar då jag inte haft en liknande hoj innan och långt ifrån samma kubik. Hur beter sig era hojar, går dem också "fint" men "skjuter" mycket? Bör jag BLI orolig och parkera hojen tills verkstad har tid att kika? Den går ju helt okej, väldigt pigg och rapp, går jämnt men dessa poffar är ju nästan skrämmande... Råkade tanka 95 för första gången senast men det är nog likadant som 98 som jag tankat alla gånger tidigare.

Denna trasiga slip-on struntar jag helt i, vill bara inte att något annat ska ta stryk. Förstår att den gått sönder med tanke på hur det poffar och enligt pipewerx som har livstidsgaranti på fabriksfel så beror det på att ägarna tar bort katalysatorn och då pallar inte kolfibermodellen trycket vilket jag förstår. Iofs är det väl konstigt att den skulle hållit över 1000 mil och går sönder när jag kört 100 mil under en månad, hojen har betett sig likadant under tiden jag haft den, fiskört majoriteten av milen då jag övningskör med tjejen! Nu sitter originalburken tills jag fått hem en annan slip-on.
 

Bifogat

  • 20210617_210229[1352].jpg
    20210617_210229[1352].jpg
    5.4 MB · Visningar: 30
  • 20210708_183343.jpg
    20210708_183343.jpg
    1.5 MB · Visningar: 30
Last edited:

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Hej igen, kikat runt lite idag och det är nog dags att beställa ett "Stage 3 SAS/Canister Removal Kit" från Rottweiler. Det ska tydligen ta bort "knallarna". Får kika bara så att det inte är gjort men det tror jag inte!
 

GothTownDuke

Medlem
Gick med
12 Mar 2019
Ort
GBG
Hoj
Panigale V2
Beställt en SUPER DUKE R EVO nu med lite powerparts godis inkl akrat.
Lagom taggad nu inför nästa säsong. Ska bli riktigt intressant o känna på den elektroniska fjädringen och jämföra lite med Öhlins 2,0 system som sitter på V4S och SF4S.
 

olle-raskare

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2020
Ort
Degerfors
Hoj
Suzuki GSX1000
hej har en duke 690 men då ja lång å rätt rund funderar ja på å byta till större titta på super duke länge en 1290 vore väll drömmen men då ja hittat en som vill byta min som är en 12a mot en 990 som är 10 sen vill han ha pengar i mellan som ja kan förstå då duken ligger lägre i värde
nu är ju mitt problem är det nått å ha för en som är nästan 190cm å som sagt 3siffrigt + :-D
 

Raderad medlem 61114

Guest
hej har en duke 690 men då ja lång å rätt rund funderar ja på å byta till större titta på super duke länge en 1290 vore väll drömmen men då ja hittat en som vill byta min som är en 12a mot en 990 som är 10 sen vill han ha pengar i mellan som ja kan förstå då duken ligger lägre i värde
nu är ju mitt problem är det nått å ha för en som är nästan 190cm å som sagt 3siffrigt + :-D

Jag på 100kg innan utrustning åker på har haft galet roligt på mina 990is. När är jag ju betydligt kortare än dig så längden kan jag inte svara för. Men pulver finns det tillräckligt av ?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top