Superduke-tråden

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
AddeRS skrev:
2630924 Nån hästkraft hit eller dit.....det är inte värt dessa (typ 5-10k) tusenlappar för man vill ändå ha nått ännu värre i slutändan. Har man pipor med annan mappning typ Akra mappningen som faktiskt är gjord för det systemet så räcker det. (tycker jag ialla fall)
Jag har själv Sebring pipor med Akra mappning och det är ju mest ljudet man vill ha.
Det är klart att man kan hitta nån hk till efter en massa timmar i bänk men man ska ju komma ihåg att de som talar sig varma för detta vill ju också tjäna pengar på att sälja tillbehören så enligt dem så finns det självklart en massa effekt att tjäna:arsele

Word!

Det är konstigt att det inte finns chip med anpassad mappning att köpa från respektive tillverkare av avgassystem till SD, men det det kanske beror på ECU-systemet som används på SD.

När jag hade Ducce så kunde man köpa e-prom (det vill säga chip) med olika mappning för olika avgassystem så även om man inte hade en PC eller liknande så kunde man bara byta chip och anpassa insprutningen. Betydligt billigare också eftersom e-promen kostade en femhundring typ.
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
På Superduken byter man inte själva chipet utan programerar om det flashpromet som sitter i och detta måste göras med ett specialverktyg (kodad elektronik) som KTM tillhandahåller. (flashprom är ett prom som man kan lagra på om och om igen).
Fördelen när man byter ut promet mot ett annat är ju att man kan byta tillbaka till orginalet om man nu skulle vilja det.
 

smacker

Skiter mest i de...
Gick med
24 May 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Svart Emmaljunga CityCross -07
Gaah nu vill jag ha sommar!!! Har förresten beställt mig en SDR precis... :yoparty
Får den dock inte förrns i maj.... :huvet
 

insaniac

pompös och tandlös
Gick med
23 Dec 2005
Ort
skogen
Hoj
Kawasaki H2SX
smacker skrev:
2634275 Gaah nu vill jag ha sommar!!! Har förresten beställt mig en SDR precis... :yoparty
Får den dock inte förrns i maj.... :huvet

inte ett dugg avundsjuk :rolleyes:
hur mycket fick du pynta?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
smacker skrev:
2634275 Gaah nu vill jag ha sommar!!! Har förresten beställt mig en SDR precis... :yoparty
Får den dock inte förrns i maj.... :huvet

Fan vad nice! Grymmaste KTM:en hittills!
 

smacker

Skiter mest i de...
Gick med
24 May 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Svart Emmaljunga CityCross -07
insaniac skrev:
2634287 inte ett dugg avundsjuk :rolleyes:
hur mycket fick du pynta?

En bunt pengar kosta de... :tuttar

DR-Zätare skrev:
2634291 Fan vad nice! Grymmaste KTM:en hittills!

Jo de är den helt klart! Man är ju inte liiiiiiite sugen på att få se den live.... Kommer inte kunna sova förrns den står i garaget i maj.... :näsblod
 
Last edited:

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
smacker skrev:
2634275 Gaah nu vill jag ha sommar!!! Har förresten beställt mig en SDR precis... :yoparty
Får den dock inte förrns i maj.... :huvet

Grattis! Den är grym!
Vet du om det är lika lång leveranstid på de vanliga 07orna?
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
smacker skrev:
2634994 Nä dom vanliga kommer efter nyår.

Härligt! jag blev lite orolig där ett tag...
Hade man kunnat skjutsa på R modellen så hade det nog blivit en sån. Men men, man kan ju inte få allt här i världen.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
lorkan skrev:
2635079 Vad är skillnaden på R och vanliga modellen?

Den har kuts (det kanske inte kallas kuts, men den har ingen plats för passagerare i alla fall), annan racigare dämpning, styrdämpare och så ryktas det om lite kolfiberprylar. Vad som är kolfiber vet jag inte, men det ser ut på en av bilderna som om det är "vingarna" över ljuddämparna och något skydd vid fotpinnarna.
Men framför allt så är den snygg!
Bild finns här:
http://www.superduke.net/forum/album_pic.php?pic_id=130
och här:
http://www.raptorsandrockets.com/images/Various/EICMA_2006/KTM_EICMA_2006-017r.jpg
Eller en ganska kass filmsnutt från någon mässa här:
http://www.youtube.com/watch?v=hohUe6sH3vM
 

Pajjen

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2006
Ort
Borås
Hoj
påväg (nära nu, bara en lön till)
Tjenixen alla SuperDuke ägare. Ska till våren införskaffa hoj igen och jag velar fram och tillbaka mellan massa olika modeller. Få ser dock så råa ut som SuperDuken, diggar verkligen utseendet på den samt att alla verkar va nöjda med dom.

Dock har jag en liten fundering, jag är rätt kort i rocken och säteshöjden på 855mm känns lite högt för min del (iof kört offroadare innan med högre säteshöjd utan större problem, men endå). Hur långa är ni SD-åkare för o sitta bra och finns det någon form av lägre sadel eller kit för att sänka en SD?

Sen en annan relevant fråga, hur är SD att köra lite längre sträckor utan bus? dvs 20-30 mil touring stuk?
 

smacker

Skiter mest i de...
Gick med
24 May 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Svart Emmaljunga CityCross -07
Pajjen skrev:
2635459 Tjenixen alla SuperDuke ägare. Ska till våren införskaffa hoj igen och jag velar fram och tillbaka mellan massa olika modeller. Få ser dock så råa ut som SuperDuken, diggar verkligen utseendet på den samt att alla verkar va nöjda med dom.

Dock har jag en liten fundering, jag är rätt kort i rocken och säteshöjden på 855mm känns lite högt för min del (iof kört offroadare innan med högre säteshöjd utan större problem, men endå). Hur långa är ni SD-åkare för o sitta bra och finns det någon form av lägre sadel eller kit för att sänka en SD?

Sen en annan relevant fråga, hur är SD att köra lite längre sträckor utan bus? dvs 20-30 mil touring stuk?

Du skulle nog inte ångra dig om du valde en Superduke. Helt fantastisk motor & väghållning. Jag har lånat ut min hoj till polare som är runt 170 & de har gått hur fint som helst. Touringåka är inga problem men man får ställa dämparna soft. Själv så körde jag med stenhård inställning för det mesta.
 

Pajjen

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2006
Ort
Borås
Hoj
påväg (nära nu, bara en lön till)
smacker skrev:
2635875 Du skulle nog inte ångra dig om du valde en Superduke. Helt fantastisk motor & väghållning. Jag har lånat ut min hoj till polare som är runt 170 & de har gått hur fint som helst. Touringåka är inga problem men man får ställa dämparna soft. Själv så körde jag med stenhård inställning för det mesta.

Trevligt att höra. Då blir det till att provåka frammåt vårkanten. Gillar ljudet från twinar, men hade helt missat att kolla på SuperDuke som ett alternativ. Men ju mer man läser om den desto intresantare blir den.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Nickeluring skrev:
2635154 Den har kuts (det kanske inte kallas kuts, men den har ingen plats för passagerare i alla fall), annan racigare dämpning, styrdämpare och så ryktas det om lite kolfiberprylar. Vad som är kolfiber vet jag inte, men det ser ut på en av bilderna som om det är "vingarna" över ljuddämparna och något skydd vid fotpinnarna.
Men framför allt så är den snygg!
Bild finns här:
http://www.superduke.net/forum/album_pic.php?pic_id=130
och här:
http://www.raptorsandrockets.com/images/Various/EICMA_2006/KTM_EICMA_2006-017r.jpg
Eller en ganska kass filmsnutt från någon mässa här:
http://www.youtube.com/watch?v=hohUe6sH3vM

Fan vad nice. Tänker på RC-8.. fast utan helkåpor.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Pajjen skrev:
2636218 Trevligt att höra. Då blir det till att provåka frammåt vårkanten. Gillar ljudet från twinar, men hade helt missat att kolla på SuperDuke som ett alternativ. Men ju mer man läser om den desto intresantare blir den.

Super Duke låter lite speciellt, den "smattrar" mycket mer än en vanlig twin. En Ducce kan ju låta lite lojt ibland men Super Duken låter snarare som en Spitfire från andra världskriget. Eller snarare en Stuka med tanke på KTM:s nationalitet. Ja, jag vet att KTM är från Österrike men det var även Adolf...
 

Ramsned

Medlem
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Skåne
Hoj
Honda CB1000R
Pajjen skrev:
2635459 Tjenixen alla SuperDuke ägare. Ska till våren införskaffa hoj igen och jag velar fram och tillbaka mellan massa olika modeller. Få ser dock så råa ut som SuperDuken, diggar verkligen utseendet på den samt att alla verkar va nöjda med dom.

Dock har jag en liten fundering, jag är rätt kort i rocken och säteshöjden på 855mm känns lite högt för min del (iof kört offroadare innan med högre säteshöjd utan större problem, men endå). Hur långa är ni SD-åkare för o sitta bra och finns det någon form av lägre sadel eller kit för att sänka en SD?

Sen en annan relevant fråga, hur är SD att köra lite längre sträckor utan bus? dvs 20-30 mil touring stuk?


Hej pajjen

Körde på sem.i sommras ca 150 mil tuoring funkade kanon, körde blandat motorväg och småvägar. höll ca 130 på motorvägen för att inte få ont i nacken. Hade ktm´s tankväska också,den var bra.Polarens 748 R betydligt obekvämare:D
 

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Fz1 Turbo
Måste bara få klarhet i ett svar i en annan tråd. Gör verkligen superduken powerwheelies på 3:an? är detta möjligt? gör jhu ändå 90 på 1:an!
Går jhu inte.. Eller?
 

insaniac

pompös och tandlös
Gick med
23 Dec 2005
Ort
skogen
Hoj
Kawasaki H2SX
JOFA skrev:
2644812 Måste bara få klarhet i ett svar i en annan tråd. Gör verkligen superduken powerwheelies på 3:an? är detta möjligt? gör jhu ändå 90 på 1:an!
Går jhu inte.. Eller?


min gör powerwheelies på 6:an :tomten

med rätt teknik så går det nog men är tveksam har inte lyckats själv iaf.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top