Styrbjörns laddade dröm

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
styrbjörn fråga: Vad hände sam1 när hjulet tog i? om det låste sig tillfälligt eller kilade det fast hjulet en längre tid?




märte att den blev plötsligt stum I styrningen,apsolut risk att nåt händer. kom på rätt fort va problemet va.
 
Last edited:

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Drömmen är nära

Hej!

Har inte haft tid att uppdatera här på forumet på ett tag, bott i garaget så mycket jag har hunnit!

Byggt tryckrör och dragit en massa slangar

Tryckrör.jpg

Testat lite olika platser åt oljekylaren

Kyl nr1.jpg

Tyvärr skulle jag inte kunna svänga och bromsa på samma gång så det fästet blev skrotat.. Hittade istället en trång men bra plats!

Oljekylare.jpg

Cykeln har fått vara ut på vägarna med 2 hjul i alla fall :) en resa till hydraulfirman och pressa slangar :tummenupp

Ut och luftas.jpg

Oljetryck.jpg

Monterat Marklund fjädrar + nya lameller, dom gamla såg bra ut men jag bytte ut dom i alla fall

Marklund fjädrar.jpg

Nu sitter det ny bakring, 530 kedja med 18 40 drev. Fyllt på vätskor i olika hål :tungan

Och den efterlängtade uppstarten!

http://https://www.youtube.com/watch?v=iXzQ2cD_x2w
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Stort grattis!!
Mycket fin kvalitet på allt av bilderna att döma!!
Spinner som en katt:tuttar
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Tack!

Nu återstår det att få den extra map-sensorn att fungera tillsammans med pc5`an, den fetade inte på när jag blåste i sensorn :va ska gå igenom elen om jag kopplat fel eller om man måste aktivera den på något sätt..
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Mätte ingången till pc5`an och den ger signal :tummenupp Har också kopplat sensorjorden som zx9express tipsade om så det är nog mjukvaran som det felar.. får nog sitta på datorn ikväll och försöka lära mig hur programmet fungerar :fakta
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Bråd död

Blev så glad när jag fick den att feta på så jag tog en första provtur! den gick finfint på låg last (vågade inte mycket mer omappad) när jag hunnit 2km så dog den på en gång :( det var inget mekaniskt som tur! Displayen slocknade och varvmätaren blev stum, bränslepumpen får inget ström och pc5`an kommer inte igång heller. provade koppla ur pc`n och kolla alla kontakter samt säkringar men inget hjälpte.
Har någon en aning om var felet kan ligga? Hur kan man testa om styrboxen fungerar?

Bråd död.jpg
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Startmotorn orkar dra runt så jag tror inte det är för lite ström, bakgrunden på displayen lyser men inte siffrorna. det är också underligt då varvmätaren lämnade mitt i :va får gå ut och felsöka vidare..
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Tittade närmare på säkringarna och blev glad att jag hade missat mig! Signal säkringen hade smält, gick igenom det jag hade kopplat och allt var ok! konstigt att säkringen gick sönder då jag inte har kopplat nånting annat på den :va får testa om den fixar det i fortsättningen :tummenupp
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Mät strömmen men tändningen på, vrid på styret och gasa etc. Mät även med motorn igång fast utan akrobatiska övningar.
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Bromsbänks körning

Har nu kört hela 3 repor i bänken! Mappen jag fick av zx9express passade perfekt, den går lite fett över hela registret så det är inte långt ifrån sanningen! Wastegaten öppnade på 0.5 bar och skenade sedan iväg till ungefär 0.7 bar Men vi han inte byta till starkare Wg-fjädrar före kopplingen nöp till och det gick inte att koppla fritt längre..

Koppling.jpg

koppling1.jpg

Det ser ut som att axeln som ska trycka upp kopplingen har börjat snurra och sedan bränt fast alltihop, den sitter till och med fast på ställskruven på ändan! jag var tvungen att ta fram vinkelslipen för att få loss den..

Kan detta bero på att dom kraftigare kopplingsfjädrarna har kilats fast på ytterkanten och det har blivit för mycket tryck på axeln så den har börjat rotera?

Skall i alla fall borra upp hålen som fjädrarna sitter i för dom har ju tagit i som det syns på bilden

Har någon erfarenhet av detta så skriv gärna!

Pulver finns det!

Dyno.jpg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
"Triumph" sjukan! Korta av tryckaxeln, montera en kullagerkula som mellan-axel för att få en härdad yta åt båda hållen. Se till att härda tryckstångens ändar.
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Tack Anders!
Tror du det går att härda original tryckstång? magneten tog på den så jag tror den är av svartstål, kanske en syrafast rund-stång håller måttet?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Inget rostfritt, det bara smetar. Stålet i original tryckstång kan du härda. Körsbärsröd ände, quench'a i lite varm olja - eller köp en ny tryckstång.
 

styrbjörn

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2013
Ort
Pedersöre
Hoj
k3 gsxr
Nya tryckstänger borde komma hem på post imorgon :) Jag kanske ska testa montera original tryckstänger och se om det håller, hålet som tryckstängerna löper i är ganska stort så om jag kapar tryckstången så har den inga styrningar kvar så då skrapar den mot väggen.. om det havererar igen så går det ju att tillverka grövre stänger så dom styr bättre

Tack för snabba svar!
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Kul att motorn och mappen funkar!! Kan kopplingsvajern ha varit för spänd, så den legat på och nållagret vid korgen har nypt/skurit ?
Ska det vara en stålkula mellan stängerna i originalutförande? jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror det var så på min.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top