Stupid Driver Causes Bike Crash

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
En tung
Precis sådär hände mig på motorvägen förra året..
Som tur var så lyckades ja sätta knä o armbåge o på nått sätt luta mig mot bilen o höll mig på så sätt på hjul..
 

Ahlvik

Madman
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Borås
Hoj
Hyosung Karion RT 125
Den kanske inte var perfekt monterad men vad menar du? :confused:



Nä men jag visste ej att man brukar ha en camera på sitt styre. jag har inte det iaf

Frågan är vad det har med saken o göra igentligen?

Tror nog bilföraren hade gjort samma sak även fall han inte haft kamera.




Nä, man brukar la inte ha en camera på styret? allt var uppgjort
 
Last edited:

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
För att han inte hade egna öron, så han tog upp ljudet med kameran som sedan via ultraljud skickade signalerna till hans sofistikerade hörselapparat, på så sätt så kunde han både se och höra med öronen. Han kunde alltså blunda och köra.

ELLER så filmade han bara en vanlig hojfilm när en idiot plötsligt prejade honom av vägen vid en omkörning?

:gnissla Undrar vilket det var? :D
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Nä men jag visste ej att man brukar ha en camera på sitt styre. jag har inte det iaf


Nä, man brukar la inte ha en camera på styret? allt var uppgjort

Så är det :D :D :D

Det där har förresten hänt mig med... en gång var det en långtradare som prejade ner mig i väggrenen :mad: Inte så roligt... Höll mig på hjulen iaf, hade tur, och tog mig upp på vägen igen innan jag körde över någon av alla asfalterade kanter som inte leder någonstans... Inte så roligt att kastas upp på vägen, in framför långtradaren :död

Nej kanske inte om man har en Hyosung.
Film är dyrt... :fakta Det ska ju vara lite lönt att filma :)
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Idag följde jag med min kära mor till Örebro för att hjälpa henne med lite skit och på vägen hem så körde jag i ca 160km/h på motorvägen då vi hade lite bråttom. Då tyckte hon att jag var lite oförsiktig när jag bytte fil utan kolla över axeln (jag glodde givetvis i speglarna) och menade att det är mc-säsong och man vet aldrig när idioterna dyker upp. Klok mor jag har, jag vet.
Men samtidigt så sa jag att som mc-förare är det du som har "skyldighet" att hålla koll på trafiken du kör om när du ligger över fartgränserna för man vet att man inte syns och bara yrkesförare eller andra mc-förare tänker på sådana saker.
Alltid när jag kör om bilar så räknar jag med att få hålla ut som fan till vänster, för man syns inte i speglarna speciellt mycket!
 

Henklund

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2006
Ort
.
Hoj
Suzuki gsxr 750
Men samtidigt så sa jag att som mc-förare är det du som har "skyldighet" att hålla koll på trafiken du kör om när du ligger över fartgränserna för man vet att man inte syns och bara yrkesförare eller andra mc-förare tänker på sådana saker.

Nja enligt lag är det förbjudet att påbörja en omkörning när ett bakomvarade fordon har gjort det. Alltså var det bilens "fel" och kommer alltid vara bilens fel. I det här exemplet höll bilen och mcn samma fart före omkörningen och även om så inte vore fallet så är bilföraren skyldig att försäkra sig om att inga bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.

Däremot är det mycket sant att man som mcförare bör vara försiktigare iom den utsatta positionen man har.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Kolla på filmen igen...

För det första. Bilarna kör i ca 70 ellerhur, när vi kommer in i filmen så ser vi hur hojjen bromsar ner snabbt från 90. Vad han/hon egentligen hade för hastighet får vi aldrig veta. Men med tanke på att han/hon har en kamera på styret så antar jag att han/hon inte var ute och söndagsåkte. För hur många filmer har ni sett där en motorcykel åker omkring och myser i 70? Personligen tror jag att hojjen kom i mycket hög hastighet och får bromsa ner då han ser bilen. Finns väl en anledning till varför man inte får se mer av filmen.

Hojjen ligger i samma hastighet som bilen annars hade ju hojjen blåst rätt i den med tanke på ingångshastigheten. Hojjen tvingas alltså bromsa för att inte köra in i bilarna framför som alla håller ca 70. Hojjen ligger alltså i samma hastighet som bilen i endast ett par sekunder

Hojjen ligger även alldeles för nära bilen!

Nu kommer ni att hata mig, man man kan tyvärr inte bortse från att hojjen kanske var lite bidragande själv. Bilen är inte nog uppmärksam, det håller jag med om. Men jag kan inte med rent samvete säga att det var enbart bilens fel.
 
Last edited:

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Ett troligt händelseförlopp


Men jag kan inte med rent samvete säga att det var enbart bilens fel.

Vad jag såg så fanns det ingen bil framför den inblandades bil som han/hon kan tänkas ha varit påväg att köra om. Såg ut att vara ren jävulskap:tummenner

Edit: nu blir jag osäker på vad som egentligen händer, exakt 9sekunder in i filmen så syns en silvrig bil tätt framför den röda uppe mot högra hörnet. Vart är den bilen sedan när motorcykeln sladdar runt 90 grader och filmar framför bilen? För bilen som syntes framför den röda 9 sekunder in kan väl knappast ha hunnit 40-50 meter fram så fort? eller?:confused: Kan det ha rört sig om att den röda bilen väjde för en bil som körde av vägen?

Edit2: (måste sluta kolla filmen nu). Ser nu även något som liknar en motorcykel längre fram på vägen när motorcykeln kör om röda bilen, kan han ha kört alderles för fort och kanske gjort något dumt som den röda bilen sedan straffar "våran" motorcykel för? Teorierna blir mångam men vilken stämmer?
 
Last edited:

xanlar

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
98, Yamaha, YZF750sp
Äh, Enklaste sättet att klara sig från en del sånt är att rensa sliponet
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Vad jag såg så fanns det ingen bil framför den inblandades bil som han/hon kan tänkas ha varit påväg att köra om. Såg ut att vara ren jävulskap:tummenner
Jodå, det syns tydligt på skuggorna. Bilen påbörjar nästan samtidigt som hojen en omkörning av bilen han har framför sig (även om hojen naturligtvis kommer upp i fart snabbare). Alla tre fordonen ligger precis i bredd när motorcykeln går av (man ser fortfarande när fronten på bilens skugga kommer ifatt den omkörda bilens skuggas front).

Bilen gör naturligtvis solklart fel som inte ger tecken tidigare, den blinkar ju samtidigt som den börjar svänga, och är dessutom inte tillräckligt uppmärksam på att hojen också påbörjat en omkörning. Lika solklart gör dock hojen fel, han ligger på tok för nära, det är inte många tiondelar han ger bilen att reagera på. Jag ser inte heller någon blinkindikator på hojpanelen, men den kan ju förstås vara trasig.

Hade lika gärna kunnat bli avprejad på samma sätt själv när jag kör lite inspirerat, men jag hade nog anklagat mig själv minst lika mycket som bilen. Inte för att jag gjort mer fel, men för att jag borde ha vetat bättre.

Hoppas det gick bra för hojåkaren!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Håller med fullständigt. Visst, bilisten gör fel. Men att ligga så tätt inpå och köra om en bil i det där läget hade jag aldrig gjort. Möjligtvis när jag var korkad och 20.

Det formligen osar ju förestående omkörning om bilen framför. Man kan på någotvis ana det av placering och övriga små tecken mm. Alla mina varningsklockor ringde verkligen redan innan det small.

/J

Jodå, det syns tydligt på skuggorna. Bilen påbörjar nästan samtidigt som hojen en omkörning av bilen han har framför sig (även om hojen naturligtvis kommer upp i fart snabbare). Alla tre fordonen ligger precis i bredd när motorcykeln går av (man ser fortfarande när fronten på bilens skugga kommer ifatt den omkörda bilens skuggas front).

Bilen gör naturligtvis solklart fel som inte ger tecken tidigare, den blinkar ju samtidigt som den börjar svänga, och är dessutom inte tillräckligt uppmärksam på att hojen också påbörjat en omkörning. Lika solklart gör dock hojen fel, han ligger på tok för nära, det är inte många tiondelar han ger bilen att reagera på. Jag ser inte heller någon blinkindikator på hojpanelen, men den kan ju förstås vara trasig.

Hade lika gärna kunnat bli avprejad på samma sätt själv när jag kör lite inspirerat, men jag hade nog anklagat mig själv minst lika mycket som bilen. Inte för att jag gjort mer fel, men för att jag borde ha vetat bättre.

Hoppas det gick bra för hojåkaren!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Kolla på filmen igen...

För det första. Bilarna kör i ca 70 ellerhur, när vi kommer in i filmen så ser vi hur hojjen bromsar ner snabbt från 90. Vad han/hon egentligen hade för hastighet får vi aldrig veta. Men med tanke på att han/hon har en kamera på styret så antar jag att han/hon inte var ute och söndagsåkte. För hur många filmer har ni sett där en motorcykel åker omkring och myser i 70? Personligen tror jag att hojjen kom i mycket hög hastighet och får bromsa ner då han ser bilen. Finns väl en anledning till varför man inte får se mer av filmen.

Hojjen ligger i samma hastighet som bilen annars hade ju hojjen blåst rätt i den med tanke på ingångshastigheten. Hojjen tvingas alltså bromsa för att inte köra in i bilarna framför som alla håller ca 70. Hojjen ligger alltså i samma hastighet som bilen i endast ett par sekunder

Hojjen ligger även alldeles för nära bilen!

Nu kommer ni att hata mig, man man kan tyvärr inte bortse från att hojjen kanske var lite bidragande själv. Bilen är inte nog uppmärksam, det håller jag med om. Men jag kan inte med rent samvete säga att det var enbart bilens fel.

Vad spelar det för roll vad hojen höll för hastighet innan han bromsade? :va

Visst, jag håller med Jörgen här, alla varningsklockor ringde verkligen men det har ju faktiskt ingenting med vilken hastighet hojen höll innan han bromsade in utan snarare att han i bilen framför var precis lika otålig som hojen.

Jag har själv vart med om nästan samma sak fast jag körde bil. En lastbil som svängde ut i omkörningsfilen på motorvägen när vi höll på att köra om den. Jävla adrenalinkick att se ett stort 18-meters-väglok komma sidleds emot dig när du sitter i en liten Peugoet 307... :näsblod
Han träffade oss dock inte så slutet gott.
 

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg 650
Nä men jag visste ej att man brukar ha en camera på sitt styre. jag har inte det iaf

Nä, man brukar la inte ha en camera på styret? allt var uppgjort

Jag har sett väldigt många som kör med kameran så ! Sen kanske han inte kom på/hade nått bättre ställe att ha den på !

Va ja vet så e de inget ovanligt att ha kameran där..
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Nä, men jag vet sånna som har mc med annat märke, fast det är ingen camera på deras styre heller!

Men för tusan, är du född i farstun? Han hade monterat(1*) kameran på sitt styre för att filma när han var ute och åkte, det finns miljontals(2*) filmer där folk har en kamera på styret för att filma när dem är ute och kör.

1*: Satt fast, skruvat dit, tejpat fast.
2*: Miljon = en etta(1) med sex(6)stycken nollor(0) efter.

FÖRSTÅR DU?:gnissla
 
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top