Stulen R1 ´99 Linköping

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
begge skrev:
2498246 Jo det är lite delad glädje att hojen är hittad. Om uppgifterna stämmer från min polare så är även den blå hittad (i Linköping) (kanske träffar på Conny i garaget, annrs får jag skicka ett mail och fråga). Dem rycktena sa även att min varit inblandad i jackten som det stod om i Corren, som skulle bl.a. gått genom trädgårdsföreningen här i Linköping och att hojen skulle blivit tappad/lagd under jackten.

//Emil


keligt som fan, håll oss uppdaterade
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Uppdatering:

Pratat lite med fb och polis idag igen.

Hojen som man hittat, vilken man tror är min (ram.nr skall överänsstämma), fann man redan 26 augusti, men polisen i Helsingborg har tydligen hållit på den infon pga. att få nya spaningsuppslag etc. Man har tydligen inte underrättat polisen i Linköping, så att dem kan fylla på i sin akt (Systemen är inte synkade).

/Därmed kan den inte blivit jagad den 10 sep. i Linköping./

Jag har skickat bilder per fax i polisen i Helsingborg nu, så dem ska få lite lättare att idenfiera om det är min hoj, och förhoppningsvis kunna svara mig om vilket skick den är i.(Polisen saknar ju som sagt e-post...)

Förhoppningsvis är fallet löst till jul ;)

//Emil
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Fråga: Vad kan man kräva för ersättning av FB om de inte uppfyller sina villkor?

I mina fösäkringsvillkor kan jag läsa:

"Vid förlust av motorcykeln får du
ersättning om den inte kommit tillrätta
inom en månad efter det vi fått
din anmälan om stölden."

Det har tagit betydlig mer tid än en månad nu...

//Emil
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
begge skrev:
2504772 Fråga: Vad kan man kräva för ersättning av FB om de inte uppfyller sina villkor?

I mina fösäkringsvillkor kan jag läsa:

"Vid förlust av motorcykeln får du
ersättning om den inte kommit tillrätta
inom en månad efter det vi fått
din anmälan om stölden."

Det har tagit betydlig mer tid än en månad nu...

//Emil

Efter 30 dagar skall du ha pengar.
Inget snack om det.
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
enhjuling skrev:
2504910 Efter 30 dagar skall du ha pengar.
Inget snack om det.
Ringde till fbs kundombudsman, han tyckte det inte skulle vara några tveksamheter, han sa även att jag skulle ha rätt till dröjsmålsränta... :)

Väntar att fb lämnar besked i morgon hur dem ska ha det.

//Emil
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Fråga:

Låt säga att ni fått er hoj stulen och ni får nu två förslag från försäkringsbolaget:

1. Hojen ersätts kontant (Marknadspris).
2. Hojen lagas och du får tillbaka den i så nära ursprungsskick som möjligt.

Vad skulle ni välja? - motivera gärna.

//Emil
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Jag skulle välja kontant ersättning.
Anledning: Svårt att få tillbaka känslorna för en hoj, när den blivit misshandlad av någon som uppenbarligen skiter i den. Jag skulle oroa mig för följdfel mm.
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Jocke K skrev:
2513504 Jag skulle välja kontant ersättning.
Anledning: Svårt att få tillbaka känslorna för en hoj, när den blivit misshandlad av någon som uppenbarligen skiter i den. Jag skulle oroa mig för följdfel mm.
Har samma tankar, tror att jag inte skulle lita på grejerna samt att alla fel som kommer att upptäckas i framtiden skulle man tro beror på stölden. Hoppas fb håller sig till villkoren, så att man kan få sina pengar snart...

Ingen som skulle välja hojen?

//Emil
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
begge skrev:
2513744 Har samma tankar, tror att jag inte skulle lita på grejerna samt att alla fel som kommer att upptäckas i framtiden skulle man tro beror på stölden. Hoppas fb håller sig till villkoren, så att man kan få sina pengar snart...

Ingen som skulle välja hojen?

//Emil


Se nu till att stå på dig mot FB. Formulera dig vänligt men kraftfullt, hänvisa till villkoren och även till ombudsmannen. Du har rätt att få kontant ersättning + dröjesmålsränta. Skriv brev. Ring flera gångr i veckan.

Lycka till:tummenupp
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Senaste nytt: Hojen är lämnad för inlösen. Ärendet är lämnat till tekniker som är på semester (tillbaka 11/10). Han är också 8:e personen från fb som är inblandad, effektivt...Tillbaka till arbetet.
//Emil
 

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
borta
Nu är allt klart, jag fick ett första bud från fb lite väl lågt, så jag klaga och fick det höjt med 3 500 kr. Det blev dyra mil denna säsång.

Summa summarum "kostade" stölden ett par tusen i pengar och en jävla massa tid. Nu får vi se vad som landar i garaget, just nu finns inget sug efter sporthoj, men när vårsolen lyser kommer man säkert ångra sig...

//Emil
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Skönt att det löste sig..:tummenupp

Köp en hoj nu när priserna är fördelaktiga, till våren blir det dyrare.
Det blir roligt när du väl har en hoj i garaget, som behöver din omvårdnad i vinter.
 

fnbe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
småland
Hoj
yamaha
Dna

Märkligt, där har du ju klart DNA i form av hårstrån i hjälmen som sak identifieras och lagras på SKL i deras DNA-bas som redan innehåller mängder med redan kända brottslingar. Kanske tjuven redan finns med där? Var är hjälmen idag?? Vi pratar grov stöld. Är den tagen i beslag av polisen?

Conta skrev:
2370227 Hjälmen var kvarglömd på brottsplatsen, precis där min hoj hade stått. Jag antar att de hade haft någon plan att köra iväg på hojen men misslyckats och istället stulit ett släp som de ställt upp dem på istället

Hojen är efterlyst 06-08-06 och avlyst 06-10-02. Kan ju ha tagit tid att identifiera om man nu plockat bort nr mm.



begge skrev:
2497412 Uppdatering:

Efter att ha jagat fb under väldigt lång tid, mcn stals den 6:e augusti, jag anmälde att jag inte hade hittat hojen 10 dagar senare, skicka in alla papper den 21 augusti. Enligt vad jag förstår så skall jag ha pengar på kontot 30 dagar på kontot efter det att hojen anmäldes stulen, dvs. den 6 september.

Den 8 september ringen jag min handläggare och undrar lite fint vart mina pengar är, han har inte lämnat över akten till teknikern som skall göra värderingen, men lovar att göra detta och att ärendet skall vara klart vecka 38. Jag ringer måndag v. 38 och får som svar att det skall vara klart på fredag den 22 september. Ringer igen, ingen vill kännas vid att man fått akten och börjat arbeta med värderingen.

Söndagkväll (24 september) snackar jag med en polare som varit hos bekanta under dagen, herrn i huset är polis och säger att man hittat den blå R1an och att man jagat en person på det som troligtvis är min hoj. Se:
Polisen jagar MC

Jag tar allt med en nypa salt, kanske inte riktigt vill veta vad som hänt (hur någon plågat min hoj...)

Ringer den 26 september och frågar fb om min hoj, ingen vet fortfarande något, men säger att det skall vara klart till på fredag (29/9).

Idag (fre 29/9) ringer jag igen (varför blir man aldrig uppringd när dem lovar att det skall vara klart, och huri i helvete kan det ta 24 dagar över vad som är sagt att värdera en dussinhoj???) och får till svar att polisen hittat min mc i Helsingborg!!?? den 26 september.

//Varför ringer inte polisen till mig när dem hittat hojen, jag står ju trotts allt som ägare fortfarande (Trotts att jag skickat in påskrivna ägarbytespapper till fb enligt deras önskemål).//

Frågar teknikern när jag kan förvänta mig att dem har bedömt om hojen skall lagas eller om jag ska få kontant ersättning, det kan dem naturligtvis inte svara på.

Vad ska man begära av FB, genom deras förhalning har hojen kommit tillrätta, jag är givetvis glad för det, men jag var inställd på att aldrig mera se hojen, då den förmodligen INTE behandlas lika som mig. Och kommer dem begära att jag skall hämta hojen i Helsingborg? Stölden har ju inneburit att min säsång förkortades avsevärt och suget efter att åka sporthoj finns knappt på kartan efter stölden...

Puuh, rolig start på helgen...


Mvh
Emil

(Inga word eller ord tack, jag är trött och tänker gå hem från jobbet nu, skål)
 
Last edited:

Conta

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 2000 blå
Den blå R1:an

Hej alla intresserade.

Även min hoj är återfunnen i ett skick så den inte var värd att reparera. Det hela är reglerat med Folksam och jag är nöjd med uppgörelsen.

Det som dock förvånar mig är att min hoj återfanns redan 0829 men polisen informerade mig inte om detta. Istället kontaktade Folksam mig i mitten av september för att nå en uppgörelse, jag var då inte medveten om att den vara återfunnen.

Jag har ställt frågan till Polisen varför det inte skedde och lite mer detaljer om mitt ärende. Jag inväntar svar.

/Conny
 

zzpike

zzpike
Gick med
3 Nov 2006
Ort
skaraborg
Hoj
jawa, minimoto, ktm
Nu är allt klart, jag fick ett första bud från fb lite väl lågt, så jag klaga och fick det höjt med 3 500 kr. Det blev dyra mil denna säsång.

Summa summarum "kostade" stölden ett par tusen i pengar och en jävla massa tid. Nu får vi se vad som landar i garaget, just nu finns inget sug efter sporthoj, men när vårsolen lyser kommer man säkert ångra sig...

//Emil

Vågar man fråga hur mycket du fick av f-bolaget?
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top