Stulen Kawasaki Gotlandsgatan i Stockholm

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Ort
Solna
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Motorcykeln hittades parkerad på Linnégatan i Stockholm i morse tack vare ett tips av någon som ringt in. Tydligen stod min och en annan stulen hoj bredvid varandra. Jag lyckades faktiskt köra hojen till verkstaden men de har misshandlat den ordentligt. Ingen regplåt (såklart), backspeglarna bortslitna, tändningslåset hade de kapat med nån borr/vinkelslip (såg för jäkligt ut), skivbromsen så klart skadad efter att de klippt skivbromslåset och en massa andra defekter på lack/kåpa.

Oerhört glad att den är upphittad såklart men är fortfarande i tvist med försäkringsbolaget. Lär ju bli en rätt dyr historia om de inte täcker det hela.

Återkommer när jag hört från de jurister jag har kontaktat.

Tapeworm
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Trevligt att den kommit tillrätta, men synd att den brukats så som den verkar ha gjorts.

Bara börja leta delar på E-bay med andra ord då.
Speglar £18 med frakt:
http://www.ebay.co.uk/itm/Motorcycl...rcycles_Parts_Accessories&hash=item4d158ec785

Tändning £30 med frakt:
http://www.ebay.co.uk/itm/Kawasaki-...21?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item4ab98fa47d

Nya skivor runt om £140 inklusive frakt
(ifall du vill pimpa lite och byta alla dvs. annars går det ju att köpa en skiva också)
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_o...kawasaki+zx6r+1998+brake+front+discs&_sacat=0

Kåpor var det lite värre med. Vill man så går det ju leta efter ensklida kåpdelar också, men jag såg inga hela sett till ZX-6R.
Eller så plastidippar man det man har istället.
 

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
s
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Motorcykeln hittades parkerad på Linnégatan i Stockholm i morse tack vare ett tips av någon som ringt in. Tydligen stod min och en annan stulen hoj bredvid varandra. Jag lyckades faktiskt köra hojen till verkstaden men de har misshandlat den ordentligt. Ingen regplåt (såklart), backspeglarna bortslitna, tändningslåset hade de kapat med nån borr/vinkelslip (såg för jäkligt ut), skivbromsen så klart skadad efter att de klippt skivbromslåset och en massa andra defekter på lack/kåpa.



Oerhört glad att den är upphittad såklart men är fortfarande i tvist med försäkringsbolaget. Lär ju bli en rätt dyr historia om de inte täcker det hela.

Återkommer när jag hört från de jurister jag har kontaktat.

Tapeworm


Grattis. Det var inte en r1 som var den andra hojen :p
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Hej'

Det var jag som hittade dem. Jag är uppe och arbetar i Stockholm två dagar per vecka och bor då på Mornington på Nybrogatan. I går kväll när jag gick upp för Linnégatan såg jag två hojar, en blå Kawa och en Fireblade med Repsolkåpa stå parkerade strax ovanför The Bishop Arms. Båda hade skyltarna uppvikta så siffrorna inte syntes bakifrån. Första tanken var att det såg lite bösigt ut. I morse när jag gick tillbaka ner stod de kvar och då tänkte jag att det där är inte som det skall vara. Jag har en app från Bilregistret så jag slog regnr och såg att båda var falskskyltade. Kawan hade en regskylt från en Piaggo 200 cc i trafik och Firebladen från en Yamaha 450 som är avställd sedan -00.

Jaha, bara att ringa Polisen. Tänkte att det fanns två sura MC-ägare och två bös som tror de är smartare än alla andra. De "smarta" kanske tänkte komma iväg efter något planerat bankrån så då tänkte jag så f...n heller. Efter ett par timmar ringde Polisen tillbaka och berättade att ägaren till den blåa Kawan var på väg att hämta sin hoj medan Firebladen tydligen var stulen i höstas och nu låg hos ett försäkringsbolag. Jag måste säga att det kändes riktigt skönt för Dig som fick tillbaka hojen även om böset ställt till det med den. Allra helst när jag läser om Din timing med försäkringen.

Polisen meddelade också att det hjälpte dem med en "grej som hände för några dagar sedan". Tydligen hade böset använt hojarna vid något brott.

Om någon undrar vad böset betyder så är det västkustens uttryck för de som saknar existensberättigande.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Zimbaw, du är en sann vardagshjälte!
Well done....
 

87patrik

No Free ride, gas or ass
Gick med
27 Dec 2011
Ort
ÅKERSBERGA
Hoj
KTM RC8
Hoppas det löser sig med försäkringen! Men har du smc på din sida så är dom bra på driva på.
Jag krascha min förra cykel och vad jag fråga folksam var att jag ville behålla cykeln och att dom får dra av pengar för jag behåller den även om dom kryssar ram nr.
8 månader tog det innan det hela var klart och jag hade pengar på mitt konto. Ringer till probike och meddelar att jag kommer förbi under dagen för hämta cykeln och då får jag veta att den är hämtad av hojdelen.
Ringer dom och då svarar nöten att den har han sålt i delar fast jag stod som ägare... Fick bara till svar att han tar ju för givet att han kan sälja den ifall att folksam säger att han kan hämta den, men han hade inte fått det på papper utan han sålde utan att tänka eller kolla upp saken..
 

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Ort
Solna
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Trevligt att den kommit tillrätta, men synd att den brukats så som den verkar ha gjorts.

Bara börja leta delar på E-bay med andra ord då.
Speglar £18 med frakt:
http://www.ebay.co.uk/itm/Motorcycl...rcycles_Parts_Accessories&hash=item4d158ec785

Tändning £30 med frakt:
http://www.ebay.co.uk/itm/Kawasaki-...21?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item4ab98fa47d

Nya skivor runt om £140 inklusive frakt
(ifall du vill pimpa lite och byta alla dvs. annars går det ju att köpa en skiva också)
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_o...kawasaki+zx6r+1998+brake+front+discs&_sacat=0

Kåpor var det lite värre med. Vill man så går det ju leta efter ensklida kåpdelar också, men jag såg inga hela sett till ZX-6R.
Eller så plastidippar man det man har istället.

Wow! Tusen tack för att du tar dig tid att kolla upp nya delar! Tyvärr är jag själv fruktansvärt dålig på att mecka så det blir nog verkstaden som får stå för den biten. Sen kan jag ju alltid köpa billiga delar och kolla om de kan hjälpa mig att montera dit allt i rätt ordning!

Grattis. Det var inte en r1 som var den andra hojen :p

Den andra bågen var borta när jag kom dit så hann inte se den!

Hej'

Det var jag som hittade dem. Jag är uppe och arbetar i Stockholm två dagar per vecka och bor då på Mornington på Nybrogatan. I går kväll när jag gick upp för Linnégatan såg jag två hojar, en blå Kawa och en Fireblade med Repsolkåpa stå parkerade strax ovanför The Bishop Arms. Båda hade skyltarna uppvikta så siffrorna inte syntes bakifrån. Första tanken var att det såg lite bösigt ut. I morse när jag gick tillbaka ner stod de kvar och då tänkte jag att det där är inte som det skall vara. Jag har en app från Bilregistret så jag slog regnr och såg att båda var falskskyltade. Kawan hade en regskylt från en Piaggo 200 cc i trafik och Firebladen från en Yamaha 450 som är avställd sedan -00.

Jaha, bara att ringa Polisen. Tänkte att det fanns två sura MC-ägare och två bös som tror de är smartare än alla andra. De "smarta" kanske tänkte komma iväg efter något planerat bankrån så då tänkte jag så f...n heller. Efter ett par timmar ringde Polisen tillbaka och berättade att ägaren till den blåa Kawan var på väg att hämta sin hoj medan Firebladen tydligen var stulen i höstas och nu låg hos ett försäkringsbolag. Jag måste säga att det kändes riktigt skönt för Dig som fick tillbaka hojen även om böset ställt till det med den. Allra helst när jag läser om Din timing med försäkringen.

Polisen meddelade också att det hjälpte dem med en "grej som hände för några dagar sedan". Tydligen hade böset använt hojarna vid något brott.

Om någon undrar vad böset betyder så är det västkustens uttryck för de som saknar existensberättigande.

Du ska ha ett oerhört stort tack!! Jag trodde på fullaste allvar att det var någon som skämtade med mig när de ringde och sa att de hittat hojen! Jag är dessutom student så hade inte på långa vägar haft råd att skaffa en ny! (Tveksamt om jag kommer ha råd att laga det som är trasigt om inte försäkringsbolaget går in och gör sitt eller om verkstaden är snälla och ger mig ett bra pris.)

Det är sådana som du som gör att man får upp hoppet för mänskligheten! Hoppas stenhårt att det finns något som heter karma och att du får all lycka fram över! :)

Hoppas det löser sig med försäkringen! Men har du smc på din sida så är dom bra på driva på.
Jag krascha min förra cykel och vad jag fråga folksam var att jag ville behålla cykeln och att dom får dra av pengar för jag behåller den även om dom kryssar ram nr.
8 månader tog det innan det hela var klart och jag hade pengar på mitt konto. Ringer till probike och meddelar att jag kommer förbi under dagen för hämta cykeln och då får jag veta att den är hämtad av hojdelen.
Ringer dom och då svarar nöten att den har han sålt i delar fast jag stod som ägare... Fick bara till svar att han tar ju för givet att han kan sälja den ifall att folksam säger att han kan hämta den, men han hade inte fått det på papper utan han sålde utan att tänka eller kolla upp saken..

Tack! Är nu kontakt med en del studentjurister (sådana som är i slutet av sin utbildning och gratis grottar ner sig i olika typer av rättsfall). Beroende på vad de säger kommer jag eventuellt kontakta en mer gedigen jurist och sedan ta allt vidare. Kommer även kontakta ARN och få fram mitt misstycke där.
 

Tapeworm

"Full fart, spar tid!"
Gick med
16 Apr 2011
Ort
Solna
Hoj
1998, Kawasaki Ninja ZX-6R
Ett stort tack till alla er som gett tips och råd här i tråden! Det uppskattas verkligen!
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Uppdatera gärna vad försäkringsbolaget säger!
Har svårt att tro att du får ut något på annat än goodwill, men skall bli intressant att se!
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Kul att hojen hittades, men jag har svårt att se hur du skulle kunna få hjälp av försäkringsbolaget. Anledningen till att helårsförsäkring är billigare per månad än "avställningsbar försäkring" är ju att bolaget spridit ut kostnaderna för riskerna då motorcykeln används (halva året) över hela året. När du tricksat för att slippa betala försäkringen under den halva av året då du inte använder hojen (d.v.s agerat på ett sätt som i långa loppet gör att försäkringsbolaget går back på dig), och sedan misslyckats med att "tricksa tillbaka", känner ju jag spontant att försäkringsbolaget knappast ser något som motiverar dem att ersätta dig på "good will". Ifall du hade varit en ärlig trogen kund sedan många år, hade jag kunnat köpa att de skulle kunna vara snälla mot dig.

Jag har själv hamnat i situationer då jag har blivit rätt arg på försäkringsbolaget. T.ex. ville mitt bolag inte försäkra min hoj när den var obesiktigad (aldrig hört om något sånt förut), så jag tecknade en temporär trafikförsäkring som jag skulle ha fram till att jag kört hojen genom besiktningen. Bytte strax efter det bakdäck och tog en provtur. Halkade omkull i första kurvan, eftersom att bakdäcket tydligen hade en hal beläggning när det var nytt. Delar för några tusen gick sönder, och jag fick ingen ersättning. Men sånt får man väl svälja, och ta som lärdom, eller?

Jag lagade det värsta på hojen med billiga piratdelar för en tusing, och lät delar som bara blivit repiga sitta kvar efter lite puts. Det syntes att den varit i backen, men den gick fint att köra igen.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Lägg krut och pengar på delar och att få hjälp med att plocka ihop hojen istället för att försöka trixa dig till något du aktivt avsagt dig rätten till, nämligen försäkringsskydd. Be om hjälp, kanske t o m någon som agerar tutor och vips har du lärt dig något på kuppen. Frågan är om du slösat upp ditt förtroendekapital i o m ditt agerande i den här saken. De flesta känner nog med dig angående stölden, kanske inte lika mycket med hur du agerat efter det. Du kan ju komma ihåg att det är övriga premiebetalares stålar du försöker komma åt utan att ha någon egentlig rätt till dem och det imponerar åtminstone inte på mig.
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Wow! Tusen tack för att du tar dig tid att kolla upp nya delar! Tyvärr är jag själv fruktansvärt dålig på att mecka så det blir nog verkstaden som får stå för den biten. Sen kan jag ju alltid köpa billiga delar och kolla om de kan hjälpa mig att montera dit allt i rätt ordning!

Om det "bara" är det du skrivit som är trasigt så känns det som bortkastade pengar att lämna in till en verkstad.

Måste finnas någon i din närhet som kan hjälpa dig, alternativt någon du känner här på forumet.

I värsta fall får väl jag hjälpa dig. :crash
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kan ju inflika att delarna jag länkade till var bara ett exempel baserat på rätt hojmodell/årsmodell. Letar man lite till kan man ju säkert hitta billigare eller bättre också.

Jag tycker du kan fixa sakerna själv. Alltså det är inga svåra saker egentligen.
Byta speglarna är bara skruva av det som finns kvar av de gamla och skruva dit de nya.
Bromsskivan så av med hjulet och skruva av den gamla skivan och skruva dit den nya och sätta tillbaka den.
Tändningslåset brukar sitta med brytbultar i styrkronan. Dessa måste borras/slipas bort, sen är det bara skruva i den nya. Just detta är väl det svåraste momentet i det hela.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad hade du för omfattning på den här eventuellt gällande försäkringen? Eftersom hojen är återfunnen kan jag inte tänka mig att stöldförsäkringen i halv/delkasko täcker skadorna och då återstår frågan om vagnskadeförsäkring med oftast hög självrisk.

Betänk hur mycket prylar du får bara för vad du skulle få erlägga i självrisk. Är du säker på att det är en bra idé att använda dig av försäkringen ens?

Gammal hoj = mycket på skrotarna och bukten. Leta och annonsera här, folk har prylar i gömmorna.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top