Stulen i Västerås KTM SMCR 690-12 (Återfunnen)

MeanMach

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
Skönt att den kom tillbaka iallafall.

Gällande stölder, i förebyggande syfte så har jag tänkt inskaffat mig en "GPS tracker". Någon som har erfarenhet ifrån såna?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Skönt att den kom tillbaka iallafall.

Gällande stölder, i förebyggande syfte så har jag tänkt inskaffat mig en "GPS tracker". Någon som har erfarenhet ifrån såna?

Jag skaffar inte en GPS tracker innan dessa krav är uppfyllda:

* Liten enhet med externa batterier
* Skickar position i GPRS-nätet för att spara kostnader (Dagens enheter skickar sms var 15e minut eller så och ett sms kostar ju en slant dessutom är 15 minuter lite lång tid kan jag tycka. Hade man använt GPRS-nätet och skickat data till en app hade det inte kostat mer än ett par kr även om man har uppdatering varje sekund. GPRS-nätet är lika utbyggt som GSM så det finns egentligen inga ursäkter)
* Batteritiden är alldeles för kort även i standby (Här hade externa batterier hjälpt till då man hade kunnat bygga in ackar i ramen t ex. Hade även gärna sett att enheten kunde kopplas till ett gyro för att känna av lutningen på fordonet, kanske redan finns dock)
* Tracking-app med direkta uppdateringar (En följd av att använda GPRS)

Har säkert glömt något. Hade även varit fint med en liten mick och videokamera så man kan få en bild av tjuven, bra bevismaterial vid rättsprocessen. Finns rätt små såna, man behöver ju inte ha 1080p direkt.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vill man så kan man ju med hjälp av nätet luska fram mera info om tjuvarna ganska enkelt.

Börja med www.Ratsit.se och kolla vilka som bor där.
Är de minderåriga så finns de inte med, men nu ser du ju vilka namn du kan fokusera på.
Sen kan man ju söka på Lexbase och se ifall någon i trappen förekommer i brottsregistret.
Sen är det bara grotta ned sig i Facebook och Google och ta fram så mycket man kan om alla i trappen. Du har ju sett dem och kan lätt sålla ned det till rätt personer ifall du får fram bilder på folk.

Sen vad man gör med bilderna/infon är ju en helt annan sak. Man kan tyvärr inte lägga upp dem hur som helst och hävda att folk är tjuvar. Det krävs ganska starka bevis. Skulle nog vilja hävda att det krävs att man fotar dem i gärningen typ.
Men infon om vilka hojtjuvarna är kommer ju komma till nytta längre fram. De lär inte sluta med sin hobby liksom och att låta andra som blivit av med sina hojar få en ledtråd vart de skall börja leta är alltid trevligt.
 

MeanMach

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
Jag skaffar inte en GPS tracker innan dessa krav är uppfyllda:

* Liten enhet med externa batterier
* Skickar position i GPRS-nätet för att spara kostnader (Dagens enheter skickar sms var 15e minut eller så och ett sms kostar ju en slant dessutom är 15 minuter lite lång tid kan jag tycka. Hade man använt GPRS-nätet och skickat data till en app hade det inte kostat mer än ett par kr även om man har uppdatering varje sekund. GPRS-nätet är lika utbyggt som GSM så det finns egentligen inga ursäkter)
* Batteritiden är alldeles för kort även i standby (Här hade externa batterier hjälpt till då man hade kunnat bygga in ackar i ramen t ex. Hade även gärna sett att enheten kunde kopplas till ett gyro för att känna av lutningen på fordonet, kanske redan finns dock)
* Tracking-app med direkta uppdateringar (En följd av att använda GPRS)

Har säkert glömt något. Hade även varit fint med en liten mick och videokamera så man kan få en bild av tjuven, bra bevismaterial vid rättsprocessen. Finns rätt små såna, man behöver ju inte ha 1080p direkt.

Instämmer, det måste vara smidigt för att det ska vara praktiskt.
Jag har kollat lite på GPS tracker TK-106, som i alla fall på pappret ser bra ut.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Funkar inte gpstrackrar åt andra hållet med ? Här i länet stals ett gäng båtmotorer på det viset misstänktes det , att dom spårades via gpstrackrar på motorerna.
Åtelkamera är ett tips i garaget annars , finns dom som tar kort och skickar till mobilen så man vet vem man letar efter iaf
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Mer som ett hånflin för att jag tog tillbaka hojen. Hugga av händerna skulle jag vilja göra på asen.
Ja, hugga av händerna är ju vanliga straffet för tjuvar i deras hemland så det är helt rimligt.
Det är väl det som menas med att ta seden dit man kommer? :D
Sverige måste ju framstå som ett lekland där allt är ok med våra milda(obefintliga) straff..
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ja vad ska jag säga. Detta kommer bara att öka lavinartat, titta bara de senaste 10 åren. Undra vad det kan bero på. Jaja vi får skylla oss själva.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Med tanke på hur svenska rättssystemet ser ut och fungerar så är det ju självklart att de inte avskräcker någon från att stjäla hojar. Jag menar stjäl 100 hojar under 10 år men när (om) du väl blir tagen så fälls du bara för stöld av 3 st för sen tog resurserna slut och det är inte lönt att utreda resten. Detta trots att de 97 andra brottsoffren inte kan få ut ekonomisk ersättning ur aset då de inte är med i utredningen. Tjuvk**en" får väl 1 år och är ute efter 4 månader med gott uppförande.

Kan man inte applicera någon form av anordning på hojen som typ slår ut bromsarna vid 120 om den inte tas bort innan färd med huvudnyckeln? Man åker säkert på dråp om tjuvfan kör ihjäl sig dock....:huvet

Slutsats: Svenska rättssystemet är ett skämt utan dess like med okännbara straff. Tycker allvarligt synd om våra poliser som blir uthängda av media så fort de gjort något bra. Å andra sidan har vi snart inga poliser kvar då alla säger upp sig! Det går fan bra nu!
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top