Strypning Suzuki RF 600

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
Honda blackbird 1998
Hej har ägt blackbird nu i 4 år sålde den i sommras. Men suget efter nått o åka på blev för stort,köpte då en suzuki rf 600 1994 min fråga är varför är typ 90 % av alla dessa strypta. Läst en del och alla rf 900 som är strypta på vanlig väg som går o plocka bort . Men alla 600 är strypta på detta sättet......

MOTRCYKELN PROVAD OCH GODKÄND MED ANGIVEN EFFEKT
URSPRUNGLIG EFFEKT 74 KW (100 HK) SÄNKT GENOM BEGRÄNSING I FÖR-
GASARE, ÄNDRADE KAMAXLAR OCH ÄNDRAD TÄNDNING


Varför stryper man alltså dessa på detta sättet och inte 900 orna ? Om min 600 som på papper är strypt på detta sätt och då har 50 hk istället för 100 hk. Antar att man inte kan göra något åt denna sorts strypning? Varför bemöda sig att strypa en 600 på detta dyra sätt ? Det mest troliga hade väl varit att 900 var strypta på detta sätt men finkammat annonser o med regnummer inte hittat nån 900 med denna strypning. Men 90 % av 600 rf är strypta på detta dyra sätt ...nån som kan nått om detta får gärna skriva lite
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Körkort klass A2.

Citat: "Om provfordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW."
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RF900 kan inte strypas att få köras med A2, däremot RF600. Förmodligen beroende på att Suzuki har typat den strypt så att den ordinarie 70 kW gränsen kan kringgås. Modellen är väldigt lättkörd för nybörjare och ser inte allt för mesig ut. Det låter otroligt att kammar och tändning skulle vara "snik". Jag ska kolla på kompisens strypta RF600 när jag får tillfälle - du lär vänta tills snön lagt sig.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Faaast a2 är ju ett betydligt modernare hittepå än de hojarna och var väl ändå inte vidare i bruk i början av 90-talet?

Nu kommer en gissning, men många rf600 kanske blev strypta vid leverans för att komma in i en lägre försäkringsklass? Det finns många andra hojar från 90-talet som är strypta till 37kW eller liknande, bland annat många cbr600 som borde ha varit en direkt konkurent till rf600..
 

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
Honda blackbird 1998
har också haft den tanken med lägre försäkring klass. Men undrar då lite över just själva sättet dom strypt cykeln på. Känns lite overkill mot att göra strypningen i förgsare insug
 

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
Honda blackbird 1998
Är sjukt intresserad av denna frågan mejlade Sulas MC som är återförsäljare för Suzuki, Fick där tips på Peter Skelander på KGK som jobbar som teknisk chef på Suzuki i Sverige... ska bli intressant o se om jag får nått svar från honom.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top