"Streetfighter" vilken typ av kläder gäller?

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Tannåker
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Svaret är väl egentligen enkelt - kör i kläder som du faktiskt kränger på dig inför VARJE tur!
Ett raceställ med airbag och värsta skydden fungerar jävligt dåligt om man inte använder det så att säga :)

Personligen så trivs jag bra med mitt allvädersställ. Kör förresten streetfighter (Superduke 990).

This! Överlägset svar!
Här i sverige är det tabu att inte ha mc-kläder när man kör. Kommer man utomlands vet dom inte ens vad ryggskydd är. I USA kör dom inte ens med hjälm. Så kör i det du alltid får på dig utan att det ska behöva bli jobbigt!
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
This! Överlägset svar!
Här i sverige är det tabu att inte ha mc-kläder när man kör. Kommer man utomlands vet dom inte ens vad ryggskydd är. I USA kör dom inte ens med hjälm. Så kör i det du alltid får på dig utan att det ska behöva bli jobbigt!

Ja det är rätt stor skillnad utomlands, i Frankrike åker tom polisen utan skydd.

frenchcopDSC02951.jpg
Bild tagen i Paris förra sommaren, ca 30 grader varmt och härligt
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad ska du med skinnställ till vid en vurpa i 30km/h? Ta de små skrubbade handflatorna som en man bara.

Landar man illa räcker 30 km/h för jävligt jobbiga skador. Jag bröt ryggen i 50-60 med ryggskydd, till exempel.
Så, håller med andra om att de skydden man använder är de bästa. Ska man köra som ett mongo (som vi alla gör lite då och då) är det bra att ta de bästa skydden för de turerna.
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Vad ska du med skinnställ till vid en vurpa i 30km/h? Ta de små skrubbade handflatorna som en man bara.

För det är så mycket bättre, skönare och vettigare med skrapade händer än riktiga skydd där du bara reser dig upp utan den minsta skråman på händerna och fortsätter köra i en timme eller två.

Din logik är fantastisk. Helst av allt borde väl det där jäkla fegsnöret man har i bilarna tas bort också. Vem behöver sånt egentligen?
 

F. Void

Ny medlem
Gick med
22 May 2014
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R 2009
Som alltid blossar de intensiva diskussionerna upp fortare än kvickt, polariseringen är total. :D Jag tycker egentligen bara det finns ett produktivt förhållningssätt när det gäller hela diskussionen om skydd; man kan mycket väl kan ha starka åsikter åt båda hållen, men till syvende och sist är det något individen själv ansvarar för, och detta får man respektera. Fräser man runt med undermåliga skydd får man skylla sig själv, man lär inte fortsätta göra det när man klotar och får hud som ser ut som ett varigt babianarsle över hela kroppen. Att engagera sig allt för mycket i vad andra människor gör som inte direkt drabbar en själv leder bara till onödiga mängder huvudbry kring saker man ändå svårligen kan påverka. Dessutom leder det till onödiga mängder antipati mot människor man annars kan ha en trevlig samexistens med.

Personligen kör jag alltid i skinnställ, antingen ett tvådelat Revenger eller ett helt Course Alpha Pro (obskyra märken men bra kvalitet och utseende). Är det riktigt jävla varmt och jag bara ska in till stan kanske jag tar mitt textilställ, men det är inte ofta det händer. Sen kör jag inte en streetfighter, men förstår inte riktigt varför man skulle ha annorlunda kläder på en streetfighter i jämförelse med en supersport, så tar mig friheten att svara ändå. :D
 

rob313663

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Elcykel
Finns det skydd för bröstkorgen och/eller sidan av kroppen? Jag har ryggskydd men det var helt lönlöst när jag krashade in en stenmur där sidan av kroppen tog smällen i otroliga 55-60 km/h.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Finns det skydd för bröstkorgen och/eller sidan av kroppen? Jag har ryggskydd men det var helt lönlöst när jag krashade in en stenmur där sidan av kroppen tog smällen i otroliga 55-60 km/h.
Skydd mot att köra in i stenmurar, Låt mig tänka, hmmmm..nope:3freak
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top