storlek på växlingsfil

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Jag har nyligen uppgraderat ramminnet på datorn till 1,25GB, sen när jag startade aktivitetshanteraren så jag att växlingsfilen låg på ett par hundra MB.
Varför använder XP en sån stor växlingsfil då den har över 700MB oanvänt minne i RAMminnet?

Även om jag inaktiverar växlingsfilen så står det i aktivitetshanteraren att den använder en växlingsfil på ett par hundra MB.

Någon som stött på något liknande problem eller har något tips på hur jag ska få datorn att utnyttja mer av ramminnetoch mindre av växlingsfilen?
 

ThunderAss

MedLem
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Nära Umä
Hoj
Kawa ZX12R
Storleken på växlingsfilen ligger som standard på ramminnet x 1,5. Jag som sitter med 2GB ram "ska" alltså ha en växlingsfil på 3GB enligt Windows-standard, men det går förstås att ändra på...

Växlingsfilen används (om jag inte minns fel) egentligen normalt inte förrän ramminnet börjar vara fullt.

Men med tanke på vad hårddiskutrymme kostar idag, vad spelar det för roll om växlingsfilen tar ett par GB?
 

Dark_Messenger

Guest
Beror på vad du gör med datorn. Tunga grafikapplikationer använder ofta en MASSIV växlingsfil, spel likaså. Som thunderass säger, crank it up! Vad spelar det för roll om du tappar några gig lagringsutrymme?
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top