Storlek på kompressor

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
Honda VFR800 -01
Det hade varit fint med en kompressor i garaget. Saknar det ofta när man vill blåsa bort skräp och rengöra grejer. Sen hade det ju varit fint att kunna använda den när man byter däck på bilen.

Hur stor behöver man för att den ska orka driva en mutterdragare? Nån som är haj på kompressorer?

Duger denna:
Kompressoraggregat 24 liter
Transportabla kolvkompressorer med direktdriven/remdriven motor och med luftbehållare. Försedda med manometer och tryckregulator för inställning av lämpligt arbetstryck för olika verktyg. Helautomatisk drift, en tryckströmbrytare startar och stoppar kompressorn vid dess nedre respektive övre tryckgräns. Snabbkoppling typ CEJN. Luftbehållare 24 liter. Motoreffekt 3,0 hk. Genomlupen cylindervolym 310 lit/min. Fri avgiven luftmängd 230 lit/min. Max arbetstryck 8 bar. Cylinderantal 1. Motordriven Direkt. Vikt 27 kg. El 230 V/1-fas.


Biltema kompressor
 

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
*
Nu är man ju inte så jäkla haj på sånt där..
Men det första tipset är väl att kolla på dom verktyg du hade tänkt använda tryckluften till (mutterknack, lackspruta, whatever) och se vad dom kräver för flöde för att funka!

Exempel
"Sprutpistol
För applicering av rostskyddsprodukter. Ansluts till tryckluftsaggregat. Sprutpistolen monteras direkt på 1-litersförpackningarna som är försedda med passande gänganslutning. Luftförbrukning ca. 250 l/min. Komplett med ett fast munstycke och ett slangmunstycke.
Skriv utVisa högupplöst bild"

den drar 250L/min, alltså skulle din kompressor vara i minsta laget...
 
Last edited:

Veztra

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
RGV 250
En liten mutterdragare drar CA 200 L/min stor CA 400 L/min

Så som det står ovan minst 50 liter, och till och med då behövs nog ett sexpack nödraketer om du skall byta hjulen på bilen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Köp en liten billig kompressor för att blåsa med så kan du köpa en JULA elektrisk mutterdragare för 500 och lägga de 3000 spänn du sparat in på nåt kul istället. De som klarar av en luftdriven mutterdragare tar ju en sån STOR plats.
 

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Mille RSV R -00
andersbrink skrev:
Köp en liten billig kompressor för att blåsa med så kan du köpa en JULA elektrisk mutterdragare för 500 och lägga de 3000 spänn du sparat in på nåt kul istället. De som klarar av en luftdriven mutterdragare tar ju en sån STOR plats.

Jag använder en 30 liters kompressor då jag kör med mutterdragaren. Har hittills inte stött på nån bil där jag inte kunnar få loss muttern med hjälp av kompressorn. Men som andersbrink skriver så är det nog biligare att köpa en lite kompressor att bara blåsa med och en elektrisk mutterdragare.

//Olle
 

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
Honda VFR800 -01
andersbrink skrev:
Köp en liten billig kompressor för att blåsa med så kan du köpa en JULA elektrisk mutterdragare för 500 och lägga de 3000 spänn du sparat in på nåt kul istället. De som klarar av en luftdriven mutterdragare tar ju en sån STOR plats.

Ja det låter ju bättre, det var ju mest för att kunna blåsa bort skit som jag ville ha en kompressor. Ska nog ta och köpa en billiagre variant av kompressor. Tack för tipsen.
 

kawa1300

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Värmland
Hoj
Kawa z1300:or Totalt i dag 3900 cc,18 cylindrar o en massa att fixa med...
För att blåsa bort lite skit, köra en muttermaskin o lite annat räcker dom allra minsta kompressorerna...ÄVEN dom oljefria!

Dom gångerna du måste ha rejäla grejer är när du ska till att antingen lackera, använda slipverktyg eller blästra...ett minikrav då är 600 minutliter vid 6 bar i dessa fall..

Ha det..
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
andersbrink skrev:
Köp en liten billig kompressor för att blåsa med så kan du köpa en JULA elektrisk mutterdragare för 500 och lägga de 3000 spänn du sparat in på nåt kul istället. De som klarar av en luftdriven mutterdragare tar ju en sån STOR plats.
En fördel med elektrisk mutterdragare: lätt att ta med sig om man behöver det. Det är ju inte ofta man lastar med sig kompressor med slangar och grejer för att hjälpa någon som har ett litet problem.

Låt mutterdragaren komma till problemet. Inte tvärt om.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top