Storlek 42,5 och 55cm omkrets runt vaden, vad göra?

sCaz

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki ZX9-R -98
Tjo!

Varit och testat skor och det finns inte en sportchans att jag ens med naken fot skulle få igen dragkedjan på min storlek, jag måste gå upp 2-3 storlekar för att få igen den, och då har jag inte ens börjat blanda in stället ännu..

Jag har skostorlek 42,5 och har en vadomkrets på 48cm naken, 55cm med ställ. Vad finns det för skor jag skall kika på eller blir det supersäkra fiddydojor alternativt endurokängor som inte alls är så bra för sporthojsåka!

Mvh
Peter
 

sCaz

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki ZX9-R -98
Jag svarar själv på detta för att hjälpa andra som kan tänkas ha liknande problem. Jag har vid två tillfällen nu spenderat totalt 1.5 timme både med och utan hjälp i skoavdelningen på Lelles MC. Av alla nya fina MC-skor som finns i deras sortiment var det endast 2st från Dainese som gick att stänga riktigt och ens var ett alternativt. TRX har 2 stycken modeller som kan funka om man har marginellt mindre vader än mig om någon vill prova dom dock.

Det blev ett par Dainese ST TRQ Out storlek 42 (jag har 42~42.5). Jag går i god för att dessa passar ben/fötter av alla möjliga konstiga storlekar. Vid 2.00 samt 5.53 i videon ser man just varför de sitter fint på superstora vader samt enligt videon väldigt små vader.
http://www.youtube.com/watch?v=STYjqaPc60w

Billigt pris är det dessutom, säkert köp!
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Eller så köper du skor med snörning eller spännen och får perfekt passform oavsett hur mycket kläder/strumpor/byxor du har på dig. Jag kommer då aldrig att skaffa kängor med - dragkedjor !? :va

Just saying liksom... :)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
ni får fan sluta gymma vaderna..55 är ju nästan lika stor omkrets som mitt huvud :död
 

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
en kille ska ha samma omkrets på överarmar, vader samt nacke.. annars är symmetrin åt skogen ;) hade också samma problem när jag skulle handla stövlar, men lät en skomakare göra om ett par TCX competizione åt mig..
 

sCaz

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki ZX9-R -98
G-Man: Jag glodde efter snörade men hittade inga :-( De som hade spännen gick inte på.

YipYip: Jag gymmar inte vaderna även om ingen på gymmena lyfter mer än vad jag gör i vadpress :) Gjorde som barn illa mig rejält i ena foten då jag i badhuset hoppade rakt ner på på hörnet av ett trappsteg på den sköna kantiga aluminiumtrappan, vilket har fått mig att gå med all vikt på främre trampdynorna senaste 20 åren. I många år nuddade inte mina hälar golvet.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
G-Man: Jag glodde efter snörade men hittade inga :-( De som hade spännen gick inte på.

YipYip: Jag gymmar inte vaderna även om ingen på gymmena lyfter mer än vad jag gör i vadpress :) Gjorde som barn illa mig rejält i ena foten då jag i badhuset hoppade rakt ner på på hörnet av ett trappsteg på den sköna kantiga aluminiumtrappan, vilket har fått mig att gå med all vikt på främre trampdynorna senaste 20 åren. I många år nuddade inte mina hälar golvet.

Känner igen det där. Dock inte av skada utan av att jag hela mitt liv hållt på med truppgymnastik. Där springs det barfota och man får skäll om det låter för mycket vilket innebär att man alltid springer på trampdynorna.
Även åkt inlines ända sen det kom ut på marknaden typ och snowboard varje vinter.

Har dock inte riktigt så massiva vader att jag har problem med skor förutom möjligtvis höga gummistövlar men däremot försökte jag mej på att testa ett par sånnadäringa moderna tajta jeans. Nix vaderna kom inte ner :p
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Har samma "problem" med vaderna, SIDI är den enda stövel jag kunnat ha då den är utfällbar och skruvas ihop till rätt storlek. Finns både med spänne och dragkedja.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top