StorbildsTV LCD - åsikter

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki SV650s
Lånar tråden med en högst relevant fråga: Hur funkar en platt TV som datorskärm? Tänkte ev slå två flugor i en smäll när första lönen utbetalas och köpa en TV för max 10.000 och även använda till datorn. Är det praktiskt möjligt att använda t.ex. en platt 27-tums TV som en vanlig skärm och läsa Worddokument, surfa, lira några spel? Det som är mest aktuellt är 26-32 tum.

Har kollat lite på denna men den vertikala upplösningen kanske är på tok för låg?
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Neb Jones skrev:
Har kollat lite på denna men den vertikala upplösningen kanske är på tok för låg?
Om du tänker sitta i soffan och glo på TV på behörigt avstånd så räcker upplösningen till, högre upplösning och du behöver kikare för att se vad du skriver...

Ska du däremot ersätta datorskärmen samt dubbla som TV så är upplösningen för låg.

Sitta och surfa/skriva dokument i soffan är ingen hit. Sitter mycket hellre vid ett skrivbord med en 15/17" dataskärm. IMO.
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Neb Jones skrev:
Lånar tråden med en högst relevant fråga: Hur funkar en platt TV som datorskärm? Tänkte ev slå två flugor i en smäll när första lönen utbetalas och köpa en TV för max 10.000 och även använda till datorn. Är det praktiskt möjligt att använda t.ex. en platt 27-tums TV som en vanlig skärm och läsa Worddokument, surfa, lira några spel? Det som är mest aktuellt är 26-32 tum.

Har kollat lite på denna men den vertikala upplösningen kanske är på tok för låg?

För det första så är LCD TV bäst om du ska köra dator via den, för det andra så bör man ha så hög upplösning som möjligt ändå det är en 27" vi pratar om.

Satsa på någon av dom här

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=63405
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=62118
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=73039 har DVI ingång :yoparty
 

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Såld till Victor
Markus, för en dryg månad sen så var även jag en ung man som pendlade mellan hopp och förtvivlan. Satt på minhembio.com och läste vad "proffstyckarna" ältade om. Ena var så nöjd med sin modell och medans nästa hade lämnat igen sitt ex för det var sämsta smörjan han varit med om.
Jag hade ständigt nya modeller på min vill ha lista men de dök så fort jag hörde något dåligt. För något dåligt finns det någon som säger eller har sagt om alla modeller :(

Plasma föll bort för mig eftersom jag även vill koppla in min PC, faktum är att jag använder TV,n som dataskärm säkerligen 75% av tiden den är påslagen, nu med tex. Så LCD var det enda som dög.

När jag babblade med säljare om de hade några märken som de fick många returer och klagomål på så var det faktiskt ingen som lyfte fram något märke i synnerhet utan de flesta tillverkare verkar kunna få iväg en dålig batch med burkar emellanåt...?

Hursom så valde jag till sist mellan Sony KLV-S40A10 och Samsung LE-40R51
Samsungen förefaller det vara lite priskrig på, bra pris på Webhallen tex.
Min mormor (!) har just en LE-40R51 (hon ser illa, bra med stor bild) så jag kunde testa och grejja lite på egen hand utan att behöva stå i en butik med en besvärad/besvärande säljare.
Samsungen är kanon, enda nackdelen är dess minst sagt underliga design som inte jag gillar, V-formad underdel!? Hur har de tänkt eg??
Så jag var på vippen att lägga en order hos Webhallen på en Sony när det hände..... Det var en måndagskväll som jag var ute i Barkarby för att beta av de stora kedjorna en gång till, det kunde ha varit vilken måndagskväll som helst men nu stod DEN där, MIN nya äkta sanna materialistiska kärlek av plast och... annat.
Samsung LE-40M51, samma specar som R51 men med ett M istället för R.

Det är den snyggaste modellen, mest rena designen jag sett och den som säger annorlunda har säkerligen skinnslips på sig när han har klätt upp sig en lördagskväll, ni gör matematiken!
Ett par tusenlappar dyrare med en M51 ist för R51 men ska man ha kolossen hemma i finrummet så vill man ju känna stolthet, inte en lust att slänga ett lakan över den så man slipper se den!
Samsung har dessutom ett förhållandevis billigt org väggfäste så nu gör den skäl för benämningen vägg-TV istället för den där blaffiga plattfoten den levereras med.

För att min nya älskling skulle få en rimlig chans så köpte jag en fet Panasonic S97 DVD-spelare att para ihop den med. Min förra spelare kostade 379:- på Ica :)
Nu har jag beställt ett snorbilligt surroundkit på fynda.se som jag bara läst gott om. Proson Sat 31 SA.

Så, nu är jag en snart en hel människa igen.
Tack gode gud för kraften och viljan att konsumera, amen!


För övrigt har jag hört att man kan ladda hem filmer i HD-formaten 720p och 1080i med Bittorent, jag har även hört att det blir en sagolikt vacker och utsökt detaljerad bild på just denna TV'n, Samsung LE-40M51 när man spelar upp dessa filmer via sin PC.
Vore det inte för min höga moral så hade jag redan laddat hem och sett bla Sagon om ringen, Matrix, The transporter, Femte elementet, The Bourne Supremacy etc etc... Bittorent är inte alls knepigt att komma igång med heller tydligen... :)

Nu ska jag surfa vidare (i 40") till forsäkringsskassan.se och ladda hem en blankett om förtidspension pga svårartat sittfläsk.

Markus, du har min välsignelse att köra ett skamlöst plagiat och bli min broder i den elektroniska drömvärlden.
 

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Såld till Victor
Ska lägga till att fjärrkontrollen till Samsungen ser snarast ut att tillhöra en 10 år gammal billig CRT, enda jag är besviken på. Platt ljusgrå sak utan en tillstymmelse av den rätta status-pondusen.
Men det är ju som med solen, alla har sina fläckar.

Jag picklade en bild från Sandstreams företag som jag även såg hade bäst pris just nu.
Hoppas han inte anmäler mitt inlägg för bildstölden nu som den rättskaffens tjomme och moralens väktare han är :gnissla
 

Bifogat

  • LE-40M51.jpg
    LE-40M51.jpg
    21.5 KB · Visningar: 73

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
IronMike skrev:
Lyssna inte på lekmännen då som fått för sig saker utan referenser. Hör med någon som jobbar med lcd/plasma (som jag) och som inte har ett vinstintresse ... kommer in folk hela tiden som spelar på kunskap de läst sig till på nätet, dom måste för et första köras över då dom läst saker i tidningar, hört av polare och tror det är sant. Det går inte att övertyga sin rätt via nätet.. Bästa skärmarna idag mellan 15-20 laxar är Samsung LE, eller LG RX, lg'n modell rx är den snabbaste lcd'n på marknaden för tillfället. Philips, hitachi å fujitsu siemens å allt vad det heter är crap. Bäst plasma för tillfället är pioneer.. Då har jag synat alla modeller på marknaden som finns. Säljer skiten dagligen så jag vet vad jag snackar om för en gångs skull.

hihi, det roliga är att du tror du vet vad du snackar om men du låter precis som de flesta elgiganten-försäljarna mm. Jag skulle personligen skämmas om jag fick hjälp av dig (efter det jag har läst just här iaf) och då skulle jag kalla mig själv lekman då jag inte jobbar med detta proffesionellt.

Btw, när jag kikade efter lcd till sovrummet så kikade jag runt ett bra tag. jag kom fram till att den jag har i dagsläget är det bästa av den kompromiss jag gjorde. Bra design-bra pris- och bra prestanda. Jag har en Hitachi 26LD6200 och tycker den är klockren i den prisklassen. Givetvis är priserna helt annorlunda nu jämfört med för 1 år sedan så den är redan ute ur leken då du får samma prestanda i dagsläget för under 8000:- antagligen. Men hitatchi's större modeller har jag också ett gott öga till då deras prestanda är riktigt bra.
Samsung är helt ok också, riktigt bra prestanda men de är fula som få och min uppfattning efter att ha läst om den är att det är mycket problem med dem men det gäller kanske enstaka modeller, är inte mer insatt i det.

Det dryga är att det ska vara så svårt att få tag på en vettig plasma UTAN högtalare men med bra prestanda och inte överdrivet pris. Finns det sådant så tipsa mig, dock inte sony eller samsung.

Edit/ glömde bort vad modellen hette, rättat nu.
 
Last edited:

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
ÅH vilket bra val du gör :D En PRECIS sån har jag i mitt lilla sovrum, det är kalasbild på skiten :tummenupp
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Mahhbechh skrev:
ÅH vilket bra val du gör :D En PRECIS sån har jag i mitt lilla sovrum, det är kalasbild på skiten :tummenupp

Japp, är jäkligt nöjd med den hittills. Visst, på pappret är den ingen värsting och kritik har den fått både bra och dålig men i verkligheten tyckte jag om denna bäst och det är det jag går efter. Saknat komponent ibland när man ska lira ps2 men jag kan leva med att lira på projjen i vardagsrummet, dock inte när det är för ljust :(
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Dee_cati skrev:
Det dryga är att det ska vara så svårt att få tag på en vettig plasma UTAN högtalare men med bra prestanda och inte överdrivet pris. Finns det sådant så tipsa mig, dock inte sony eller samsung..
Vilken storlek och vilken prisklass har du tänkt dig :confused: :va
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hey, hey, hey hold your horses:
Vadå saknar komponent för att köra PS2?
PS2 kör man väl för fasicken på vanlig scart?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
R1 Uffe skrev:
Vilken storlek och vilken prisklass har du tänkt dig :confused: :va

Just nu är en 42:a för stort men då vi ska flytta till större när vi hittar nåt så köper jag en sådan.
Prisklass från 15 000:- och uppåt, men inte gärna över 30'.
Design är väldigt viktigt och högtalare är förbjudet. Alla ingångar ska finnas, PiP är inget krav, hög upplösning givetvis men viktigas är bilden. Ett tag funderade jag på att vänta på en 1920x1080 men det känns onödigt då man kan köra det på projektor och det är åtminstone 2 år kvar tills vi kan njuta av sånt material antagligen?
Jag har inte så stor erfarenhet at den nya generationen men de utan glas på skärmen ser helt klart lovande ut, är det en sån man ska ha?
Det är över 6 månader sedan som jag botaniserade ute på marknaden och tiden räcker inte till för det just nu.
En liten fråga till förresten; En bra dvd med hdmi/dvi-utgång för vettiga pengar, vad ska man ha? Jag är torsk på Philips med faroudja-kretsar men kan tänka mig att testa nåt nytt

Markus skrev:
Hey, hey, hey hold your horses:
Vadå saknar komponent för att köra PS2?
PS2 kör man väl för fasicken på vanlig scart?

fan heller, inte om man vill ha ut det bästa. Jag tycker det är bättre bild med komponent. Och när man ändå måste köpa nya kablar så köper man inte scart-rgb istället för komponent! För du menar väl inte att du kör med original-kablaget!? Det är ju bara komposit :4skrika
 

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
Solna/Råsunda
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
Själv köpte jag en Y70HD på netonnet.

Funkar förvånadsvärt bra tycker jag.
Det ända jag saknar är: bild i bild och bättre texttv inställningar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Dee_cati skrev:
För du menar väl inte att du kör med original-kablaget!? Det är ju bara komposit :4skrika

Jag vet inte än, jag köpte en stereo i söndags men nu sågar alla den för den har inte komponent:(.
Duger inte s-video och komposit från DVD:n?
EDIT:
Vad är en Fallujakrets från Philips? MCU:n?
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Dee_cati skrev:
Just nu är en 42:a för stort men då vi ska flytta till större när vi hittar nåt så köper jag en sådan.
Prisklass från 15 000:- och uppåt, men inte gärna över 30'.
Design är väldigt viktigt och högtalare är förbjudet. Alla ingångar ska finnas, PiP är inget krav, hög upplösning givetvis men viktigas är bilden. Ett tag funderade jag på att vänta på en 1920x1080 men det känns onödigt då man kan köra det på projektor och det är åtminstone 2 år kvar tills vi kan njuta av sånt material antagligen?
Jag har inte så stor erfarenhet at den nya generationen men de utan glas på skärmen ser helt klart lovande ut, är det en sån man ska ha?
Det är över 6 månader sedan som jag botaniserade ute på marknaden och tiden räcker inte till för det just nu.
En liten fråga till förresten; En bra dvd med hdmi/dvi-utgång för vettiga pengar, vad ska man ha? Jag är torsk på Philips med faroudja-kretsar men kan tänka mig att testa nåt nytt



fan heller, inte om man vill ha ut det bästa. Jag tycker det är bättre bild med komponent. Och när man ändå måste köpa nya kablar så köper man inte scart-rgb istället för komponent! För du menar väl inte att du kör med original-kablaget!? Det är ju bara komposit :4skrika


Ska du ha den bästa PLASMA som finns just nu och kommer att vara det och dom har varit det dom senaste 5 åren så är det en Pioneer som gäller, det är TV´ns Rolls Royce

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=62573 27900kr

Man kan säga att Pioneer och Panasonic 42PV500 vinner alla tester nu, så nån av dom ska du satsa på, men som det ser ut så uppfyller Pioneeren dina behov mest.

Ska du gå under denna prisklass så får du räkna med att det finns en uppsjö av TV apparater att välja mellan, och du får alltid kompromissa med någon "defekt" på bilden.

En Denon DVD spelare skulle göra dig glad tror jag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=62030

Markus skrev:
Jag vet inte än, jag köpte en stereo i söndags men nu sågar alla den för den har inte komponent:(.
Duger inte s-video och komposit från DVD:n?
EDIT:
Vad är en Fallujakrets från Philips? MCU:n?
Denna ordning går biden i för bra bild

HDMI / DVI
Komponent
RGB
SCART
S-Video
Komposit

Under RGB tappar man kvalite nå fruktansvärt
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
R1 Uffe skrev:
Denna ordning går biden i för bra bild

HDMI / DVI
Komponent
RGB
SCART
S-Video
Komposit

Under RGB tappar man kvalite nå fruktansvärt

Det här är ju intressant vetenskap, var finns mer utförlig info?
Har du verkligen koll på det där med scart och RGB? Känns som att scart finns på min förrförra 28" tv, och att det skulle vara sämre än s-video?
RGB? Det är väl typ samma som scart, jag hade RGB-kabel till min PS1. :gnissla
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
R1 Uffe skrev:
Ska du ha den bästa PLASMA som finns just nu och kommer att vara det och dom har varit det dom senaste 5 åren så är det en Pioneer som gäller, det är TV´ns Rolls Royce

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=62573 27900kr

Man kan säga att Pioneer och Panasonic 42PV500 vinner alla tester nu, så nån av dom ska du satsa på, men som det ser ut så uppfyller Pioneeren dina behov mest.

Ska du gå under denna prisklass så får du räkna med att det finns en uppsjö av TV apparater att välja mellan, och du får alltid kompromissa med någon "defekt" på bilden.

En Denon DVD spelare skulle göra dig glad tror jag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=62030

Panasonic har jag många grejjer från och jag är över lag nöjd med deeras prylar. Pioneeren är riktigt grym men sist jag kollade var det fortfarande för dyrt för de modeller jag kikade på (30+) men det ska jag kika upp igen. Måste se dem i verkligheten iaf för att se vad de presterar, men jag har inte köpt någon dvd med hdmi än så jag kan itne åka och testa än. Jag vill testa med mina prylar så jag vet att det blir bra sen när det hänger på väggen.
Denon gillar jag, är inne på att byta ut en av stärkarna mot någon av Denons stärkare. Men jag glömde bort ett krav till, det måste gå att få dem i guld :D Denon är nog inget problem iofs, men Marantz som jag har nu har slutat med det, därav byte mot Denon även i flerkanal.

Markus skrev:
Det här är ju intressant vetenskap, var finns mer utförlig info?
Har du verkligen koll på det där med scart och RGB? Känns som att scart finns på min förrförra 28" tv, och att det skulle vara sämre än s-video?
RGB? Det är väl typ samma som scart, jag hade RGB-kabel till min PS1. :gnissla

Scart är som sagt standarden på själva kontakten, det säger inget om signalen i sig som kan vara komposit, s-video eller rgb. RGB är helt klart bäst av dessa, s-video funkar på mindre skärmar men inte på projektor. Med komposit kan du lika gärna köra ett gammalt nintendo 8bitars via antennkabeln, så kasst är det.
Komponent är det bästa du får ut av ps2:an och jag rekommenderar det starkt!
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Dee_cati skrev:
Panasonic har jag många grejjer från och jag är över lag nöjd med deeras prylar. Pioneeren är riktigt grym men sist jag kollade var det fortfarande för dyrt för de modeller jag kikade på (30+) men det ska jag kika upp igen. Måste se dem i verkligheten iaf för att se vad de presterar, men jag har inte köpt någon dvd med hdmi än så jag kan itne åka och testa än. Jag vill testa med mina prylar så jag vet att det blir bra sen när det hänger på väggen.
Denon gillar jag, är inne på att byta ut en av stärkarna mot någon av Denons stärkare. Men jag glömde bort ett krav till, det måste gå att få dem i guld :D Denon är nog inget problem iofs, men Marantz som jag har nu har slutat med det, därav byte mot Denon även i flerkanal.



Scart är som sagt standarden på själva kontakten, det säger inget om signalen i sig som kan vara komposit, s-video eller rgb. RGB är helt klart bäst av dessa, s-video funkar på mindre skärmar men inte på projektor. Med komposit kan du lika gärna köra ett gammalt nintendo 8bitars via antennkabeln, så kasst är det.
Komponent är det bästa du får ut av ps2:an och jag rekommenderar det starkt!
Xakt, jag kunde ha varit lite mer utförlig med beskrivningen på dom olika anslutningarna ser jag nu *sorry*

Ang TV apparaterna så vill jag oxå se dom live innan jag köper dom, men ang pioneeren så kan man köpa den osedd, alla tester dom senaste 5 åren kan ju inte ha fel alltså......Nu har jag sett den faktiskt live, men jag skulle ändå kunna köpa den osedd
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Dee_cati skrev:
Scart är som sagt standarden på själva kontakten, det säger inget om signalen i sig som kan vara komposit, s-video eller rgb. RGB är helt klart bäst av dessa, s-video funkar på mindre skärmar men inte på projektor. Med komposit kan du lika gärna köra ett gammalt nintendo 8bitars via antennkabeln, så kasst är det.
Komponent är det bästa du får ut av ps2:an och jag rekommenderar det starkt!

Är det här också ett skitsystem pga avsaknaden av HDMI & kopmonent?
http://www.tonlaget.com/pdf/cms05.pdf

Hur bilden blir på PS2/3 är inte viktigt, det är DVD-tittande som vore kul om det fungerade hyfsat.
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Markus skrev:
Är det här också ett skitsystem pga avsaknaden av HDMI & kopmonent?
http://www.tonlaget.com/pdf/cms05.pdf

Hur bilden blir på PS2/3 är inte viktigt, det är DVD-tittande som vore kul om det fungerade hyfsat.
Haka inte upp dig på HDMI/Komponent. DVD till en liten TV <=42" blir bilden nog så bra med RGB-scart, skillnaden mellan komponent och RGB-scart är näst intill obefintlig på en bra TV. HDMI-ingången kan du använda senare till källor som utnyttjar tekniken. Exempelvis PS3/Blu-ray.

Funderar du på en Linn så har jag svårt att tänka mig att du köper en TV från något hashibashi-märke...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
morlock skrev:
Haka inte upp dig på HDMI/Komponent. DVD till en liten TV <=42" blir bilden nog så bra med RGB-scart, skillnaden mellan komponent och RGB-scart är näst intill obefintlig på en bra TV. HDMI-ingången kan du använda senare till källor som utnyttjar tekniken. Exempelvis PS3/Blu-ray.

Jag hakar upp mig för att "alla" andra gör det. :mad:
Jag visste inte ens vad det var innan jag köpte systemet, nu vågar jag inte ens packa upp det. :(

morlock skrev:
Funderar du på en Linn så har jag svårt att tänka mig att du köper en TV från något hashibashi-märke...

Den där vore kul men 38500 exkl högtalare? Njae. Tänkte mest på att LINN är ett, enligt vad jag vet, otroligt kvalitativt märke.
Blir ju lite lustigt när det då visar sig att den apparaten saknar de utgångar som beskrivs som väldigt viktiga.
Kanske är LINN skit vad gäller hemmabio, vad vet jag.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top