Stora Mellanösterntråden

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nu ska Israel hämnas för attacken från Iran, som var en hämnd för att Israel sprängde Irans ambassad i Damaskus. Det är inte konstigt att det aldrig blir fred Mellanöstern...
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Video på vad som troligast är en israeliska Arrow3 som slår ut en inkommande iransk robot i de övre lagren/ovanför jordens atmosfär
Missile Command IRL

1980 släppte Atari Inc. ett spel, Missile Command, där du ska slå ut fientliga missiler för att skydda dina 5 städer. Du har kontrollen över 3 st antiballistiska missilbaser med vardera 10 st "antiballistiska robotar" som du avfyrar med en av dina tre fire-knappar. Du styr ditt riktmedel med en stor trackball. Spelet är mycket enkelt, vackert representerat i inte mindre än 4 färger på en skärm av 256x230 pixlars upplösning.

Klistrat från wikin:
" ABM skulle avfyras mot inkommande robotar och detonera en mindre kärnladdning i närheten, vilket skulle slå ut stridsspetsarna."

I ditt klipp visas explosionerna närmast exakt som dom avbildas i spelet från 1980. En lång svans av rök från dina missiler som detonerar i avsedd position i ett klotformat moln, vars omfång tillintetgör fiendemissilerna.


Nedan finns amerikanska flygbladet på upright-kabinettet, cabaret 14" samt cocktailversionen.


Wiki om Arrow3:

.. och hur det funkar:

O andra sidan, med Kinas och Koreas hjälp, Irans utveckling av missiler. Vi är chanslösa!


.. på vilket sätt blir västvärldens "miljömål" relevanta? Sverige kommer bli en enda stor crossbana.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

“Our response will be much larger than tonight’s military action if Israel retaliates against Iran,” Iran’s armed forces chief of staff Major General Mohammad Bagheri told state TV, adding that Tehran warned Washington that any backing of Israeli retaliation would result in US bases being targeted.

Det låter ju som en exceptionellt bra idé. USA har ju alltid varit väldigt milda i sitt svar på direkta angrepp på deras leksaker.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Nu är det tydligen krig mellan Iran och Israel också, saker utvecklas på ett utomordentligt spännande vis. Hoppas dom lämnar lite bergmark åt oss som vill åka dit som hojturister senare. Vill INTE köra över en mina eller annat lajbans, jag hatar punktering.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, om nu Iran inte bangar ur och slår tillbaka med full och omedelbar kraft som de lovar, hur mycket av angreppet kommer nå sitt mål, och hur hårt kommer Israel att svara på det?
Det här verkar ju mest bara ha varit ett varningsskott från Israel.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Verkar ju som om Iran tar det lugnt. Inga attacker på Amerikanska flygbaser, inga totalattacker på Israel eller något alls de lovat tidigare egentligen.
Israel synade en bluff?

Israel blev attackerade i måndags och svarade idag. Det är väl knappast sannolikt att Iran ska ha visat någon respons redan efter någon timme eller ens den här dagen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare

Verkar ju som om Iran tar det lugnt. Inga attacker på Amerikanska flygbaser, inga totalattacker på Israel eller något alls de lovat tidigare egentligen.
Israel synade en bluff?
Iran är tvingade att "ta det lugnt". Ett fullskaligt angrepp på Israel skulle innebära slutet för Iran som självständig stat, och är naturligtvis vad USA och Israel hoppas på att kunna provocera fram. Dessa två militärmakter skulle göra slut på Iran på några dagar, med eller utan kärnvapen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Israel blev attackerade i måndags och svarade idag. Det är väl knappast sannolikt att Iran ska ha visat någon respons redan efter någon timme eller ens den här dagen.
Iran måste vara mycket försiktiga med hur de svarar. Det handlar egentligen bara om att rädda ansiktet inför den egna befolkningen, att inte framstå som svaga. En svår balansgång, eftersom man inte vågar provocera Israel alltför hårt. Israel har kärnvapen och ett av världens mest avancerade försvar även i övrigt. En öppen konflikt med Israel skulle resultera i ett förödande nederlag.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu är det tydligen krig mellan Iran och Israel också, saker utvecklas på ett utomordentligt spännande vis. Hoppas dom lämnar lite bergmark åt oss som vill åka dit som hojturister senare. Vill INTE köra över en mina eller annat lajbans, jag hatar punktering.
Blir inga minor, Israel utplånar Iran om och när de vill, tveklöst.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Varför använder inte väst våra vapen? Detta vore ett bra tillfälle att visa Moskva och Peking likt vi, den västerländska civilisationen, visade världen i Nagasaki och Hiroshima. Helt riskfritt, just do it.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
likt vi, den västerländska civilisationen, visade världen i Nagasaki och Hiroshima.
Ja, men det var ju då. Sedan dess har vi ju delat med oss av vår teknologi rätt generöst, dessutom har vi blivit så lata och externiserat vår kompetens till länder som inte ens borde ha en spade att leka med. Sånt är farligt, har det visat sig.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Som kontrast till något jag bara kan gissa lite löst grundar sig på IQ-nivå för genomsnittlig medborgare; varför krigas det inte mer i våra krokar? Vad gör vi som inte dom gör, eller omvänt vad gör dom som inte vi gör?

På rak arm kan jag påstå att dom inte har lika många hockeyrinkar som vi. Men det kan inte vara så enkelt, va?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Som kontrast till något jag bara kan gissa lite löst grundar sig på IQ-nivå för genomsnittlig medborgare; varför krigas det inte mer i våra krokar? Vad gör vi som inte dom gör, eller omvänt vad gör dom som inte vi gör?

På rak arm kan jag påstå att dom inte har lika många hockeyrinkar som vi. Men det kan inte vara så enkelt, va?
Känsligt ämne, men det finns sannolikt en koppling mellan graden av civilisation i ett samhälle och vilka som populerar samhället.

Motargument välkomna.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
koppling mellan graden av civilisation i ett samhälle och vilka som populerar samhället
Ja, men så vet jag, av att ha ögnat igenom otaliga vetenskapstidskrifter, att mellanöstern är "civilisationens vagga". Samt med alla dessa arkeologiska och arkitektoniska rester med fantastiska byggnadsverk och 'underverk', typ skrift och andra små kluriga uppfinningar mm. , dom borde ju ligga ljusår före resten av världen. Istället kör dom runt på gamla mopeder, kameler, 50 år gamla Toyotor och Mercedesar, och bombar varandra så där lagom mycket för att den andra sidan ska kunna hämnas sen. Dom verkar ju inte ens vilja döda varandra på riktigt allvar?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top