Stora jakttråden

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Que? Stavningskontrollen som jäklas med dig???? Försökte lista ut vad du menade, men jag går bet......
Japp nästan rätt Huawei har en funktion som lagrar fraser o kortare texter.

Så jag skrev om dom stenkastande mussarna o gämförde dessa med vilda svin o skrev att det var fel då vildsvin troligen är intelligentare än somliga mussar.

Den frasen kom mob ihåg o införlivades då en del som jag missade att läsa innan jag la upp texten.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är det någon som har en teori om hur man i skogen kunde få med sig bakbenen på ett kontrollerat sätt?

Hade man kunnat ha två bakben i bilen en kvart efter skott skulle man spara två timmar minst.

Lär bli vidrigt?

Bonuspoäng för ryggbiffen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det någon som har en teori om hur man i skogen kunde få med sig bakbenen på ett kontrollerat sätt?

Hade man kunnat ha två bakben i bilen en kvart efter skott skulle man spara två timmar minst.

Lär bli vidrigt?

Bonuspoäng för ryggbiffen.

Jag förstår inte frågan?

Tänker du stycka i skogen och bara ta med bakbenen och ryggbiffen?
Plastsäck eller plastbackar, eller både och.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag förstår inte frågan?

Tänker du stycka i skogen och bara ta med bakbenen och ryggbiffen?
Plastsäck eller plastbackar, eller både och.
Exakt så.

Skulle tjäna massor på det, det som är kvar på bogar, innerfilé och eventuellt rygg kunde få ligga kvar i detta scenario.

Men jag tror det är meckigt få till, man skulle behöva ett turkiskt kebabsvärd typ.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Exakt så.

Skulle tjäna massor på det, det som är kvar på bogar, innerfilé och eventuellt rygg kunde få ligga kvar i detta scenario.

Men jag tror det är meckigt få till, man skulle behöva ett turkiskt kebabsvärd typ.
Till vad? det är väl inte så djävla djupt in till leden, och sen bryter man ju loss.

Tänkte du lämna resten som åtel åt nästa gäng grisar och räven?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är det för vilt?

Hjortdjur är enkelt, dela efter tredje revbenet, ta ur filéerna ur framdelen. Klart.

Men i jakten ingår att ta vara på bytet på ett ansvarsfullt vis, ta med en kompis som får framdelen som tack för hjälpen = klart på samma korta tid. :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad är det för vilt?

Hjortdjur är enkelt, dela efter tredje revbenet, ta ur filéerna ur framdelen. Klart.

Men i jakten ingår att ta vara på bytet på ett ansvarsfullt vis, ta med en kompis som får framdelen som tack för hjälpen = klart på samma korta tid. :)

Jag förutsatte att det var gris eftersom inte allt kött skulle tas tillvara
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag förutsatte att det var gris eftersom inte allt kött skulle tas tillvara
Korrekt, och Brooklyn har också så rätt.

Det är kanske inte helt allvarligt menat men jag noterar att man lägger massa tid och jobb på att få ut något extra kilo.

Borde finnas någon film från Texas som visar hur man gör.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Korrekt, och Brooklyn har också så rätt.

Det är kanske inte helt allvarligt menat men jag noterar att man lägger massa tid och jobb på att få ut något extra kilo.

Borde finnas någon film från Texas som visar hur man gör.

Där skjuter man med automatvapen från helikopter och låter dom ligga.

Personligen tycker jag om grisköttet och tycker att det ska tas tillvara, men IOM att det är krångligt att testa det så det får säljas så förstår jag att folk inte tycker det är lönt.

Dom bitar jag har kommit över har gjort sig bra på grillen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Korrekt, och Brooklyn har också så rätt.

Det är kanske inte helt allvarligt menat men jag noterar att man lägger massa tid och jobb på att få ut något extra kilo.

Borde finnas någon film från Texas som visar hur man gör.

Har tyvärr ingen erfarenhet av vildsvin men tid brukar bli mindre med mer erfarenhet. :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Där skjuter man med automatvapen från helikopter och låter dom ligga.

Personligen tycker jag om grisköttet och tycker att det ska tas tillvara, men IOM att det är krångligt att testa det så det får säljas så förstår jag att folk inte tycker det är lönt.

Dom bitar jag har kommit över har gjort sig bra på grillen.
Ja det finns många bra filmer på Youtube.

Jag tycker också om det men säg att du får 10kg kött för en halvtimme eller 11kg för två timmar med släpa, hänga, fixa, städa, slänga innanmätet etc.

Men jag kämpar på, blir nog inget i dessa 30° oavsett.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Du får väl ut mer än 1kg på framdelen.
Min svärfar skulle nog strypa mig om jag inte tog tillvara på allt, så jag har aldrig funderat på något annat :gnissla
De flesta grisarna styckar vi numera inte så noggrant. Tar ut så mycket kött som möjligt och gör det benfritt, sen när vi har tillräckligt mycket lämnar vi iväg det och får gjort grillkorv och falukorv av det. Snabbast, enklast och godast.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du får väl ut mer än 1kg på framdelen.
Min svärfar skulle nog strypa mig om jag inte tog tillvara på allt, så jag har aldrig funderat på något annat :gnissla
De flesta grisarna styckar vi numera inte så noggrant. Tar ut så mycket kött som möjligt och gör det benfritt, sen när vi har tillräckligt mycket lämnar vi iväg det och får gjort grillkorv och falukorv av det. Snabbast, enklast och godast.

Jo, jag är uppvuxen med att ta reda på ALLT, benen var så välskrapade att inte ens hunden ville ha dom, så då kokades det köttsoppa på dom istället (typ).

Men i fallet med vildsvin, där man skjuter bort dom för att det är överskott på dom, kan jag på något sätt förstå om man hellre skjuter två och bara tar reda på bästa bitarna än att stå och lirka med kniven mellan revbenen för att få ut lite kött till köttfärs.

Är det föresten så vanligt med trikiner?
"Det största utbrottet av trikinos i Sverige skedde i Blekinge 1961 med 338 fall. Smittkällan var kallrökt påläggskorv gjord av fläskkött. Under det senaste decenniet har vi haft fem fall av trikinos i Sverige, samtliga importfall. 2004 diagnostiserades två fall och 2007 smittades tre spanska studenter av från Spanien medförda vildsvinskorvar. De senaste fallen var 2016; en jägare som ätit björnkött i Georgien och en flicka som varit i Turkiet, smittväg okänd."
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jo, jag är uppvuxen med att ta reda på ALLT, benen var så välskrapade att inte ens hunden ville ha dom, så då kokades det köttsoppa på dom istället (typ).

Men i fallet med vildsvin, där man skjuter bort dom för att det är överskott på dom, kan jag på något sätt förstå om man hellre skjuter två och bara tar reda på bästa bitarna än att stå och lirka med kniven mellan revbenen för att få ut lite kött till köttfärs.

Är det föresten så vanligt med trikiner?
"Det största utbrottet av trikinos i Sverige skedde i Blekinge 1961 med 338 fall. Smittkällan var kallrökt påläggskorv gjord av fläskkött. Under det senaste decenniet har vi haft fem fall av trikinos i Sverige, samtliga importfall. 2004 diagnostiserades två fall och 2007 smittades tre spanska studenter av från Spanien medförda vildsvinskorvar. De senaste fallen var 2016; en jägare som ätit björnkött i Georgien och en flicka som varit i Turkiet, smittväg okänd."

Vet inte hur vanligt det är med trikiner men har kompisar som skjutit vildsvin som var smittade så jag skulle aldrig chansa på vildsvin utan test
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vet inte hur vanligt det är med trikiner men har kompisar som skjutit vildsvin som var smittade så jag skulle aldrig chansa på vildsvin utan test

Nej, visst finns det, men dels dör trikiner nästan alltid vid frysning, dels dör dom vid över 68 grader vid tillagning, och det äts ju en hel del otestat vildsvinskött per år i Sverige ändå....

Jag kanske inte skulle göra en råbiff direkt ur köttkvarnen, men risken tycks vara liten på fryst och ordentligt tillagat kött
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Risken för trikiner är nära noll men det är heller inget problem att testa, man får svar på en vardag och per sms till ingen kostnad.

Det är väl lite som att ha en gratis hemförsäkring, sjukt få har ett hus som brinner upp men ändå vanligt att ha en hemförsäkring. Jag känner ingen vars hus brunnit upp, eller ned.

Enligt Tegnell/FHM:

Symtom och komplikationer
Sjukdomsbilden varierar från milda, symtomfria fall till svåra, dödligt förlöpande tillstånd. I tarmen kan maskarna ge upphov till övergående diarrébesvär. Larverna framkallar under sina vandringar allergiska symtom och lokala besvär, som kan yttra sig som smärtande vätskeansamlingar, särskilt kring ögonen, blödningar i ögats bindehinna och under naglarna, långvarig och oregelbunden feber samt påverkat allmäntillstånd. Komplikationer från hjärta och nervsystem kan förekomma. Behandling finns mot de tidiga mask- och larvstadierna.

Diagnostik och behandling
Diagnosen är ofta svår, mest därför att man inte misstänker sjukdomen. Ibland kan larver påvisas genom mikroskopisk undersökning av muskelvävnad. Annars används serologisk metodik, det vill säga att antikroppar mot trikiner påvisas i blodprov.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du får väl ut mer än 1kg på framdelen.
Min svärfar skulle nog strypa mig om jag inte tog tillvara på allt, så jag har aldrig funderat på något annat :gnissla
De flesta grisarna styckar vi numera inte så noggrant. Tar ut så mycket kött som möjligt och gör det benfritt, sen när vi har tillräckligt mycket lämnar vi iväg det och får gjort grillkorv och falukorv av det. Snabbast, enklast och godast.
Nej jag tror inte man får ut mer, i synnerhet inte då man helst vill ha skottet genom båda bogarna och du ska karva av en bit för analys från framläggen.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Min far gick tyvärr bort för ett par veckor sedan. Jag tänkte nu försöka ta jägarexamen trots att jag egentligen inte har något brinnande intresse enbart för att få behålla arvegodset, en gammal hagelbössa. Om jag fattat rätt är det en Husqvarna modell 20 kaliber 16 tillverkad 1924. Att plugga den känns inte som någon idé då reglerna verkar vara lika stränga för ett obrukbart vapen. Då kan jag lika gärna försöka ta examen. Jag tänkte bara göra hagelprovet.

Jag bor på ett litet ställe. Jag har beställt detta: https://jagareforbundet.se/utbildni.../2020/04/las-jagarexamen-nu---hemma-i-soffan/

Tänker läsa teori på egen hand. Varenda käft här i trakten jagar så en bekant har lovat att lära mig skjuta i vår. Sedan är det bara att ta kontakt med provförättaren har jag fått reda på.

Som sagt jag har inget stort intresse men jag gjorde ju lumpen och har även om det var länge sedan, provskjutit några vapen hos bekanta så även om jag skjuter som en kratta så tillhör jag ju inte gruppen som aldrig ens hållit i ett skjutvapen i hela sitt liv.

Låter det här som en framkomlig väg? Jag blir lite orolig då jag hör att det nya digitala provet skall vara långt svårare.
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top