Stora Grill-tråden

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag delar typ aldrig med mig av något vettigt i tråden tyvärr. Jag grillar ju en del men hatar att fota mat så det blir inte mycket att skriva om.
Jag har ju iaf en Weber 57:A, en 67:a och ett rotisserie stort nog för helt lamm eller mindre gris hemma i stan, en Go-Anywhere för camping och en gammal gas-Summit på sommarstugan.

Stugan har tillhört frugans familj och de har alltid krävt gas eftersom de inte orkar pyssla med kol men de senaste 5 åren är det nog ändå ingen utom jag som tänt grillen...
Nu har jag och frun köpt ut övriga intressenter ur sommarstugan och även om de fortfarande är välkomna dit så har de inget att säga till om när det gäller val av bränsle längre.

Frugan har iaf godkänt att gasgrillen ersätts och tyckte att jag kanske kunde ta ut 57:an som ju kanske är lite överflödig hemma. Jag tolkade det som ett OK att äntligen beställa en Traeger så nu har jag snart en Ironwood XL hemma.

Har ni andra Traegerägare några bra tricks att dela med er av?
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Ugnsstekte en halv älgfile igår, och skulle ju resterandes grillas idag.

Skivade upp i 5 skivor, saltade, svartpepprade gjorde klart gratängen, salladen och beställde en pepparsås.

Sen på med majsen 5 minuter varpå köttet fick gå 2.30 /sida på två av bitarna, och resterande gick 3 min på andra sidan. Sen vila 10 min innan matdags.

Nu är jag mätt och ska försöka läsa ett kapitel om jag kan hålla ögonen öppna. :trött
Inga bilder!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nu är jag mätt och ska försöka läsa ett kapitel om jag kan hålla ögonen öppna. :trött
Inga bilder!
Det är ju svårt det där med bilder. Jag invigde pelletsmokern igår med 8 timmars beef ribs och baby back+spareribs från ibericogris som fick gå 4 timmar. Sjukt gott även om beef ribsen kunde fått gå en timme till för optimal mörhet.

Ny grill och 8 timmar och ändå lyckades jag inte ta en enda bild till tråden. Det är bara för dåligt men jag tänker inte på att dokumentera när jag lagar mat.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ugnsstekte en halv älgfile igår, och skulle ju resterandes grillas idag.

Skivade upp i 5 skivor, saltade, svartpepprade gjorde klart gratängen, salladen och beställde en pepparsås.

Sen på med majsen 5 minuter varpå köttet fick gå 2.30 /sida på två av bitarna, och resterande gick 3 min på andra sidan. Sen vila 10 min innan matdags.

Nu är jag mätt och ska försöka läsa ett kapitel om jag kan hålla ögonen öppna. :trött
Inga bilder!
Det är ju svårt det där med bilder. Jag invigde pelletsmokern igår med 8 timmars beef ribs och baby back+spareribs från ibericogris som fick gå 4 timmar. Sjukt gott även om beef ribsen kunde fått gå en timme till för optimal mörhet.

Ny grill och 8 timmar och ändå lyckades jag inte ta en enda bild till tråden. Det är bara för dåligt men jag tänker inte på att dokumentera när jag lagar mat.
Skärpning! 😡
(Jag kan ha missat bilder på mina rökta baby-backs från i fredags...)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det är ju svårt det där med bilder. Jag invigde pelletsmokern igår med 8 timmars beef ribs och baby back+spareribs från ibericogris som fick gå 4 timmar. Sjukt gott även om beef ribsen kunde fått gå en timme till för optimal mörhet.

Ny grill och 8 timmar och ändå lyckades jag inte ta en enda bild till tråden. Det är bara för dåligt men jag tänker inte på att dokumentera när jag lagar mat.
Vad blev det för smoker i slutändan, en Traeger?

Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Japp. En Ironwood XL.
Fan vad gött!
Övervägde att plocka in Traeger som märke på jobb i år men fick tyvärr inte plats med det i slutändan, det är jävligt schyssta prylar.
Ser fram emot en recension snart!!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är ju svårt det där med bilder. Jag invigde pelletsmokern igår med 8 timmars beef ribs och baby back+spareribs från ibericogris som fick gå 4 timmar. Sjukt gott även om beef ribsen kunde fått gå en timme till för optimal mörhet.

Ny grill och 8 timmar och ändå lyckades jag inte ta en enda bild till tråden. Det är bara för dåligt men jag tänker inte på att dokumentera när jag lagar mat.
Mina ribs går alltid minst 12h. Helst 16-17. Men upp till 90-95grader.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Rökte lite påsklax.
Fick ligga med tunt täcke av salt och farinsocker i natt.
Sköljde av den i fm och rökte nu i 25 min till 55 grader.
 

Bifogat

  • 1000003953.jpg
    1000003953.jpg
    7.5 MB · Visningar: 17
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kör du på med carnivore?
Nu när du isf kört ett tag, hur mås det.
Ja, hur bra som helst. 👍
Viktnedgången stannade av vid -20kg och har hållit sig där.
Min psoriasis är bättre, vid denna tid på året, än de senaste 15 åren.
Så jag kör på. 😊
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Just nu är jag på en kanalbåt i England så jag får återkomma med en recension av Traegern när jag hunnit laga lite mer mat.
Båten har hur som helst en extremt liten stenkolseldad spis:IMG_6161.jpeg
Och även om det rent tekniskt inte är grillning så tänker jag mig att ni grillnördar vill se hur det går att laga lammstek på stenkol. Vi får se hur det går utan termometrar och utan erfarenhet av spisen.
Nu på morgonen har jag askat ur spisen, tänt en brasa och kryddat upp lammet. Vi får se hur varm ugnen verkar bli men lammet ska bli middag så det åker nog in runt lunch.
IMG_6165.jpeg
IMG_6167.jpeg
IMG_6169.jpeg
Ett par färska lökar och en vitlök blir gott och ger fukt och lite skydd mot uttorkning.

Återkommer under dagen!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ugnen var alldeles för varm vid lunch så steken åkte in vid 14:30 när kolen brunnit ner lite och jag hittat en bra inställning för tilluften.IMG_6184.jpeg
Vid 16:30 fyllde jag på mer kol och lade in ett par bakpotatisar som skydd mot den varmaste väggen.IMG_6185.jpeg
Nu vid 19:10 tog jag ut allt och det ligger och vilar en stund i sina paket. Återkommer efter maten.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Så här såg det då ut i paketet: Ordentlig yta på steken men inget uppenbart bränt.IMG_6190.jpeg
Benet gick lätt att dra ut för hand och köttet hade gått så pass länge att det inte gick att skära skivor med den rätt usla kniv som fanns att tillgå. 85% av vägen till ”pulled pork-konsistens” skulle jag säga. Inte snyggt på tallriken men sjukt gott och fortfarande saftigt med stekyta i lagom doser.
IMG_6193.jpeg
Vitlöken var ingen idé att försöka dela på utan det var bara att suga ur den goda insidan. Löken var extremt mjuk men höll precis ihop så den gick att flytta till tallriken och hade en underbar stekyta i botten. Potatisen var perfekt men bakpotatis har ett rätt stort spann på perfekt så det var ju inte svårt.

Totalt sett den klart bästa maten vi ätit på resan och topp 10 i år. Helt otroligt att jag fick det så mört utan att bränna något alls!

10/10 medräknat upplevelsen. 9/10 om vi bara går på smak.

Enda nackdelen är väl att jag andats in en del stenkolsrök medan jag körde båten under dagen.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top