Stora cykeltråden

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
9:51, kroknade och blåste bort från klungan mellan Hjo och Karlsborg. Låg och vilade mig i långsam (25-30) klunga upp till Karlsborg varefter vi var två pers från min ursprungliga grupp som växlade om resten av vägen. Med en lång svans bakom som inte hade några som helst ambitioner att hjälpa till trots övertydliga hintar.

Med mindre motvind och kanske några rejäla långrundor i benen innan VR är sub9 klart inom räckhåll. Lite smartare cykling kanske också, vår tiomannagrupp drog flera andra grupper i princip från Motala till Fagerhult.
 

big

wannabe
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Oslo
Hoj
Yamaha FZ6 2007
Hur mycket tränar ni i veckan? Själv ligger jag på 3h på vintern och 5h på sommaren, hoppas kunna oka med 50% till nästa sommar. Har 3barn och tidskrävande jobb att skylla på :hihi äldsta ungen ska prova på triathlon i host det blir kul som fan, min storsta drom är att nån av ungarna ska kränka mig på cykel.
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
12 månader?? :näsblod

Vad är trasigt? Tycker mig se en spricka eller två, är ju lyckligtvis ingen röntgensköterska/läkare.


Men 12 månader... vad fasen skulle man göra då? Speciellt om man nu inte kan göra "vanliga" saker... Hugga träd, klyva ved, köra skoter, kanske lite båge...

Hur många skall på CV då? Är själv lite sugen på en revansch mot mig själv, men är i valet och kvalet...
:va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur mycket tränar ni i veckan? Själv ligger jag på 3h på vintern och 5h på sommaren, hoppas kunna oka med 50% till nästa sommar. Har 3barn och tidskrävande jobb att skylla på :hihi äldsta ungen ska prova på triathlon i host det blir kul som fan, min storsta drom är att nån av ungarna ska kränka mig på cykel.
ca 4h pendling och 6-10h cykelträning, plus lite styrketräning, men visst vore det trevligt om man hann med mer, jobbet tar en del tid och ork här också :gnissla

Använd gärna skydd i MTB.spåret......

Annars får man enkelt 12månaders sjukskrivning....
Ajje :näsblod Vad hände?
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
35-40kmh downhillträning på skoj på Vallåsens mountainbikepark i skåne.

ett hopp som var totalt felbyggt... 2-2.5m upp i luften o rakt ner på höger knä - tryckte upp knät i höften med 4 separata brott på bäcken som följd.

Efter 10 månader (om en vecka) svårt att gå ibland,
kan inte gå i trappor ordentligt
ibland svårt att besöka toan
ont i knäet (som vart förstorat av smällen, men annars oskadad)
kan inte vrida underkroppen som man skall kunna
kan inte sova alls typ (för de mesta)
m.m

ej inringat på bilden är separerad svanskota
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vad ska man sikta på för styvhet på bakdämpare?
En snabb koll gav vid handen att de ligger mellan 500-2000 lbs, vad det nu innebär.

Åkarvikt ~70 kg naket.

Helt nybörjare på dämpade cyklar.
 

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
Vad ska man sikta på för styvhet på bakdämpare?
En snabb koll gav vid handen att de ligger mellan 500-2000 lbs, vad det nu innebär.

Åkarvikt ~70 kg naket.

Helt nybörjare på dämpade cyklar.

ett riktvärde brukar vara att den ska gå ihop 20% när du sitter på cykeln.
sedan är det bara personliga preferenser imo
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
ett riktvärde brukar vara att den ska gå ihop 20% när du sitter på cykeln.
sedan är det bara personliga preferenser imo
Satsar på en billig kinadämpare från Ebay så jag har ingen möjlighet att prova innan köp.
 

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
efter att själv ha haft ett par billiga sk*t dämpare på min cykel. den ena började läka olja i stort sett direkt.... så skulle jag inte rekomendera dig att skaffa något "billigt" från kina. du slänger egentligen bara bort pengarna. på bike-discount.de har de ett antal märkesdämpare till väldigt bra pris, finns i olika storlekar.
funderar själv på att köpa en sån här bara för att de är så billiga :)
http://www.bike-discount.de/en/buy/xr-carbon-lockout-rear-shock-158697/wg_id-824
 
Last edited:

nosferatu

Hallowed Be Thy Name
Gick med
14 Sep 2006
Ort
Kungsängen
Hoj
Ingen med motor....
Nu är B-Kingen såld och inga planer på en ny mc.
Så beställde en Canyon Spectral 9.0 SL i torsdags :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ja, just ja, den här tråden finns ju. Till slut kom min efterlängtade cykel från England. Med trasig topcap, skev starnut och ett gäng repor. Men det börjar på att ha ordnat upp sig.

Nu börjar jag och cykeln lira riktigt bra ihop. Har lyckat kapa personligt årsbästa med över tio minuter och personliga totalbästa med nära fem minuter på en liten skogsslinga jag ofta cyklar. Och när kondisen blivit lite bättre ska det nog gå att kapa ett par minuter till också.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nu när man genomfört Fjällturen utan att varken komma sist eller dö på kuppen börjar man ju fundera på sitt cykelval... Eftersom jag egentligen bara cyklat i stan hittills har jag en "hybrid" och fick låna en MTB till tävlingen som jag mer eller mindre blev tvingad att delta i.

Eftersom man knappast får en skaplig MTB för de ynka slantar jag kan sälja min Giant för, funderar jag på om det är nån idé att konvertera den med nya fälgar, dämpare osv? Ny cykel finns det inte kapital för, även om XXL sålde ut Merida 27,5 Carbon till jäkligt bra pris...

Åsikter om konvertering? Befintlig cykel är en Giant Escape RX Disc från 2012 och man kan nog göra om den till en HT för runt 5000. Men hur funkar ramen osv... :crash
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Eftersom man knappast får en skaplig MTB för de ynka slantar jag kan sälja min Giant för, funderar jag på om det är nån idé att konvertera den med nya fälgar, dämpare osv? Ny cykel finns det inte kapital för, även om XXL sålde ut Merida 27,5 Carbon till jäkligt bra pris...

Åsikter om konvertering? Befintlig cykel är en Giant Escape RX Disc från 2012 och man kan nog göra om den till en HT för runt 5000. Men hur funkar ramen osv... :crash
Jag tror inte på en konvertering av din nuvarande cykel. För det första så verkar den vara en racerhybrid. Den går alltså lite mer mot en landsvägscykel än mtb redan från början. T.ex. så innebär det en förhållandevis hög utväxling jämfört med en mtb. Dessutom finns det nog inte plats för så mycket biffigare bakdäck. För att inte tala om att geometrin redan från början antagligen inte är så särskilt lämpad för skogscykling så kommer den antagligen riskera att uppträda lite lustigt om du slänger på en dämpad framgaffel. En dämpad framgaffel är längre än en stel. Jämför avståndet mellan styrhuvudet och framdäcket på den här och den här.

Spara hellre dina pengar och köp en riktig mtb när du får råd med det. Antingen om det blir bra höst-rea på någon sportaffär som vill frigöra plats för skidor till vintern eller någon begagnad i ok skick. Snart har ju cykelvasan passerat och den kanske har fått någon att tröttna på det där med cyklande så den vill bli av med sin cykel lite snabbt...

Det du skulle kunna göra så länge är att sätta på ett par cyclocrossdäck på din Giant så får den iaf lite bättre grepp vid grusvägscykling etc. Några seriösa skogsäventyr lär den fortfarande inte klara av. Fast med lite god vilja skulle den nog iaf bota det värsta suget. :tummenupp
 

Daniel_S

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
gsxr 600 k8 banhoj
Beställde just en Canyon Grand Canyon 5.9. Har cyklat sporadiskt i några år på en halvdålig hybrid, och börjar vantrivas på asfalt. Nu slipper jag äntligen ut i skogen. Dieselavgaser och ändlösa raksträckor blir till fågelkvitter och smala stigar. Vintercyklande blir även det möjligt.

Hoppas bara att cyklingen hålls som en någorlunda billig hobby, och inte som banåkningen som slukar varje korvöre. Men att ställa upp i ett långlopp utan ambitioner kan ju inte skada...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Beställde just en Canyon Grand Canyon 5.9. Har cyklat sporadiskt i några år på en halvdålig hybrid, och börjar vantrivas på asfalt. Nu slipper jag äntligen ut i skogen. Dieselavgaser och ändlösa raksträckor blir till fågelkvitter och smala stigar. Vintercyklande blir även det möjligt.

Hoppas bara att cyklingen hålls som en någorlunda billig hobby, och inte som banåkningen som slukar varje korvöre. Men att ställa upp i ett långlopp utan ambitioner kan ju inte skada...

Av erfarenhet är just motionärscykling ungefär lika dyrt som just banåkning. Din Grand Canyon är snart bytt mot en orgie i kolfiber... Talar av erfarenhet.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag tror inte på en konvertering av din nuvarande cykel. För det första så verkar den vara en racerhybrid. Den går alltså lite mer mot en landsvägscykel än mtb redan från början. T.ex. så innebär det en förhållandevis hög utväxling jämfört med en mtb. Dessutom finns det nog inte plats för så mycket biffigare bakdäck. För att inte tala om att geometrin redan från början antagligen inte är så särskilt lämpad för skogscykling så kommer den antagligen riskera att uppträda lite lustigt om du slänger på en dämpad framgaffel.
Då är vi nog inne lite på samma spår tyvärr. Visst är det en racehybrid och visst har jag tittat på cyclocross-utrustning till den. Det funkar för Cykelvasan men inte Fjällturen som är målet. Nåja, blir att sälja eller byta den då. Till råga på allt har man ju nu blivit vårdnadshavare av en till Giant. En OCR Compact Road som gått ett antal Vätternrundor... Ännu längre från MTB!

Nån som vill ha en träningscykel med mediumram? Skänkes eller bytes mot beg hardtail Large...
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...fan.

Har försökt stå emot, men när jag lade enduron på hyllan (skador...), så har jag gått och sneglat länge på racercyklar.
Helgens fotande och peppande av polare på triathlon gav mersmak.

Nu blir det fan en racer! :fakta

Input - Nishiki Race Carbon 2013 får jag till vettiga pengar nytt hos en riktigt bra handlare (Stenströms Cykel i Hallstahammar)...bra skit?
 

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Ort
jadå!
Hoj
GSXR600 -04
...fan.

Har försökt stå emot, men när jag lade enduron på hyllan (skador...), så har jag gått och sneglat länge på racercyklar.
Helgens fotande och peppande av polare på triathlon gav mersmak.

Nu blir det fan en racer! :fakta

Input - Nishiki Race Carbon 2013 får jag till vettiga pengar nytt hos en riktigt bra handlare (Stenströms Cykel i Hallstahammar)...bra skit?


Så länge det inte är Sora-växlar på skiten!
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top