Stora öltråden

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vem hade kunnat tro att spanjorerna kunde göra god mörk öl?
Detta är en av de bästa öl jag smakat.
Mahou Negra
586626.JPG
Otroligt fruktig och fyllig smak med balanserad beska.
Passar i nästan alla sammanhang.
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Mycket mörka öl här i tråden!

Har själv inte blivit tillräckligt mogen för att kunna säga att jag njuter av dessa ännu :rolleyes::gnissla

Däremot får jag nog lov att posta 2 av mina favoritöl här nedan!

1: Kronenbourg 1664
kronenbourg-1664.jpg

Absoluta favoriten!
Tycker även att alla öl smakar bäst när de dricks direkt ur flaska och dessa är suveräna!
Finns även som Veteöl, som smakar ganska sött med en lite udda eftersmak..?
Är en smak man inte riktigt kan sätta fingret på, utan man dricker och dricker för att försöka smaka sig fram och vips är flaskan slut :lol



2: Stella Artois
stella_artois3.jpg

Helt underbar öl att ha till fets, mat eller att smutta på sena kvällar och tidiga mornar :fyllisar
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
mm, båda mkt bra ljusa lager. Jag slår ett slag för tjeckisk Budweiser, och australiensk Fosters
budejovicky-budvar.jpg Fosters_Beer.jpg
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Otroligt fruktig och fyllig smak med balanserad beska.
Passar i nästan alla sammanhang.

Den är fin och framförallt prisvärd. Jag tycker förvisso Samuel Adams Black Lager är snäppet bättre men Mahoun brukar ofta finnas i hemma för säkerhets skull.

Får passa på och skicka in en länk till ett recept som Mahoun gör sig extra bra till.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...uot-tr%E5den&p=5380727&viewfull=1#post5380727 :fakta

Jag avnjöt denna kombination senast i fredags. :tummenupp
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Nu har jag varit i Tjeckien (Prag) och druckit ett stort antal tjeckiska pilsner.

Det finns inget bättre öl än fräsch tjeckis pilsner direkt ur tappen på en av de inrökta kvarterspubarna.
Stor bryggartradition, och stor stolthet över sitt öl kombinerat med en otrolig atmosfär.


Pilsner Urquell blev den stora favoriten under resan.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Systembolaget är grymt. Det är så bra att kunna beställa hem enstaka pavor, från små bryggerier, till sitt lilla förortsbolag utan extra kostnad.
Två Imperial Stouts skall testas. Kosacken Imperial Stout från Hantverksbryggeriet och en IS från Nils Oscar.
lKosackenBottle.jpg

868.png


edit:
Nils Oscar Imperial Stout. Nu när den fått värma sig lite, från att ha varit kylskåpskall, är den riktigt fin. Inte alls samma drag som i Yeti eller Gonzo från flying dog (som iofs är en Imperial Porter). Men men... god är den, fylld med riktigt mörk, bitter, 80-85%:ig choklad och kaffe. Lättare kropp än väntat. Jag beställde 4 så jag skall nog gömma två stycken längst in i ett skåp och ta fram om något år eller fyra och se hur den smakar då...

edit2:
Ikväll blev det dags att testa Kosacken. En erfarenhet rikare sedan igår lät jag denna stå framme en bra stund innan jag smakade på den för att låta den få en mer lämplig temperatur då den inte skall vara för kall...
Liksom Nils Oscar bjuder Kosacken på en massa choklad. Till skillnad från NO som snarast påminner om en bit riktigt mörk, aningen bitter choklad är smakerna i Kosacken mycket snällare och populistiska. Om NO är en bit riktigt mörk choklad är Kosacken snarare en god pralin med en liten uns mocca i bakgrunden med en sötare gräddig avrundning. Damen stack till mig en bit 85%:ig Godiva-choklad och tillsammans med Kosacken blev det en lyckträff. Utan att ha varit någon Stout-älskare sedan tidigare kan jag inte annat än att konstatera att den här seglar upp som en ny favorit och tar en topp-tio-plats när jag skall försöka rangordna mina öl/ale/stout-favoriter..
Det kommer nog läggas en ny beställning på systemets hemsida redan i morgon och en del av dessa flaskor kommer gömmas längst in i garderoben för att förhoppningsvis få bo där ett par år innan de prövas igen även om jag givetvis kommer ställa ett par lite mer lättillgängligt.
 
Last edited:

M.

Medlem
Gick med
5 Nov 2010
Ort
Lund
Hoj
BNW S1000XR
Nils Oscars Hop Yard IPA är nog det godaste jag smakat på länge
h3.jpg:öl
 

M.

Medlem
Gick med
5 Nov 2010
Ort
Lund
Hoj
BNW S1000XR
En annan IPA som är ruskigt god är Sigtuna East Coast IPA
613645.JPG:fyllisar
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Idag köpte jag en svensk klassiker... Pripps Blå. Jag har druckit lättölsversionen ett par gånger de senaste åren och har vi något tillfälle druckit någon folkölsversion... Men vid närmare eftertanke inser jag att min enda egentliga närkontakt med Prippan är som tonåring så jag vill ge den en ny chans..

Inte alls oäven som ljus lager men det som slår mig är att mina smaklökar måste vara kalibrerade efter Prippan. Det är som att alla andra ljusa lagers ställs i relation till den och att den på något sätt definierar index även om jag inte visste om det själv. Som ljus lager får den tre chorizo, det finns många bättre och minst lika många som är sämre men det som är så unikt är just att den är så "medel". Den är medelbesk, medelgod, medelsmakande på alla sätt. Alla andra öl blir antingen sötare eller beskare, fylligare eller lättare...

Nåja.. den gick iaf ner medan jag tände grillen...


Någon som är desto godare och som smakar desto mer är Nils Oscar Imperial Stout....
Edit: flyttar upp utlåtandet om NOIS till inlägget ovanför..
 
Last edited:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Sommar eller? Borde inte öltråden leva lite?
Har just njutit både Brakspear tripple och Brother Thelounius(stavning). De har båda, efter 2:a gången, smugit upp på favvolistan. Behöver döva mig efter chocken. Lion Stout FINNS INTE ENS I BESTÄLLNINGSSORTIMENTET MER!!!! Jag som alltid tyckt att bolaget varit det bästa monopolet i världen pga sortimentet, principen är iofs helt åt helv.. , men nu kan det fara..
Synd att frugan, som till råga på allt är Singales, tycker att det är för primitivt på Sri Lanka för bebisar och småbarn. Vafan, 20milj. på en ö som är 1/4 av Sverige, det går ju att överleva kan man tycka...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
En ruskig sommar som denna får man glädjas åt de små sakerna, som att de egna jordgubbsplantorna gett en riklig skörd och som att systembolaget behagar SMS:a såhär samma dag som jag går på semester. Nu sitter jag här med ett(läs 24) av mina mer spännande inköp och ser fram emot att öppna den. Utlåtande om vad Isländarna åstadkommit får vänta till i morgon, nu väntar avsmakning/njutning i soffan.
Lava Smoked Imperial Porter. :fyllisar
ladalava.jpglavalava.jpg
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
När jag var i Gent för nån månad sen fick jag äran att dricka Westmalle Tripel - ett mycket starkt och fantastiskt gott öl, detta förvånade mig oerhört. Ölen befinner sig så långt ifrån Elefantöl man kan komma, trots procenthalten.
Denna belgiska öl rekommenderar jag starkt!

tripel.jpg


http://www.trappistwestmalle.be/en/page/tripel.aspx

Ja, det är en sak som förvånat mig i flera decennier hur trapisterna kan få ett starkt öl att bli så gott, när danskarna misslyckats så fatalt med elefantölet och gud förbjude, dynamitölet.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top