Stor skillnad i försäkringspremie.

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Värt att nämna är att försäkringarna skiljer rätt mycket när årsmodellerna börjar tappa lite.
Märkte det när jag skulle försäkra min ST3.
2014 - 14800kr/år
2013 - 13500kr/år
2012 - 12200kr/år
.....
2010 - 8800kr/år
Osv.
(Triumph märkesförsäkringar via Länsförsäkringar)
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
21 år med ER-6 ville de ha 14.500 helförsäkrat.

Halvförsäkrad hos Svedea för 3.750. Fullständig ocker. Ringde och kollade priset på en ny BMW S1000RR och där var summan sex-siffrig, tror den hamnade någonstans kring 124.500 för en helförsäkring. Billigt :yoparty
Att inte försäkra den och betala böter till Trafikförsäkringsföreningen blir 64.000 på ett år (175:-/dag)... Fast man kanske får andra påföljder till slut? Det kan inte rekommenderas men ger lite perspektiv...
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Hittade en bild från försäkringsbolagens underwriteravdelning som kanske förklarar en del...

farage_2693809b.jpg
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Skulle försäkra min xtx hos bilsport & mc, fick en hygglig premie och slog till direkt, uppgav mitt registreringsnummer till en något förvirrad kvinna i telefonen men hon sa hon hade fått fram rätt hoj! Perfekt tänkte jag och släppte det hela. Efter cirka en månad fick jag ett inbetalningskort från trygg hansa på ganska många tusenlappar och ett brev som berätta att jag inte försäkrat min hoj ännu och dom var senaste försäkringsbolaget för hojen och därför var jag nu tvungen att använda dom. Blev ytterst förvånad och ringde bilsport & mc och dom hitta ingen försäkring till min hoj, efter cirka 20 minuter i telefonen fann dom att kvinnan månaden tidigare hade bytt en siffra till en annan och istället försäkrat en äldre mans fyrhjuling i Dalarna någonstans..... Lagom irriterad och förbannad gav jag dom ett ultimatum på att ordna det hela samt kontakta trygg hansa så jag inte längre va tvungen att använda deras, men det var inte förens jag berätta att min far jobbar på bedrägeri avdelningen på Malmö polisen som dom tillslut ordna det hela... Vilket jävla företag! Byte till Länsförsäkringar veckan efter!
 

Bernando

Medlem
Gick med
8 Aug 2014
Ort
Vasastan
Hoj
-03, Yamaha, YZF-R6
Skulle försäkra min xtx hos bilsport & mc, fick en hygglig premie och slog till direkt, uppgav mitt registreringsnummer till en något förvirrad kvinna i telefonen men hon sa hon hade fått fram rätt hoj! Perfekt tänkte jag och släppte det hela. Efter cirka en månad fick jag ett inbetalningskort från trygg hansa på ganska många tusenlappar och ett brev som berätta att jag inte försäkrat min hoj ännu och dom var senaste försäkringsbolaget för hojen och därför var jag nu tvungen att använda dom. Blev ytterst förvånad och ringde bilsport & mc och dom hitta ingen försäkring till min hoj, efter cirka 20 minuter i telefonen fann dom att kvinnan månaden tidigare hade bytt en siffra till en annan och istället försäkrat en äldre mans fyrhjuling i Dalarna någonstans..... Lagom irriterad och förbannad gav jag dom ett ultimatum på att ordna det hela samt kontakta trygg hansa så jag inte längre va tvungen att använda deras, men det var inte förens jag berätta att min far jobbar på bedrägeri avdelningen på Malmö polisen som dom tillslut ordna det hela... Vilket jävla företag! Byte till Länsförsäkringar veckan efter!

Fick du aldrig någon bekräftelse eller försäkringsbrev efter att du tecknade försäkringen?
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Fick du aldrig någon bekräftelse eller försäkringsbrev efter att du tecknade försäkringen?

Jo det fick jag faktiskt, men får ta på mig själv att jag inte va tillräckligt observant när jag fick hem det, som tur va fick jag hem det bara någon dag innan jag fick brevet från Trygg-Hansa så jag hade inte hunnit betala det. Problemet va ju att dom inte ville byta till min hoj ifrån den 4hjuling dom lyckats försäkra åt mig istället.
 

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple R -14
Värt att nämna är att försäkringarna skiljer rätt mycket när årsmodellerna börjar tappa lite.
Märkte det när jag skulle försäkra min ST3.
2014 - 14800kr/år
2013 - 13500kr/år
2012 - 12200kr/år
.....
2010 - 8800kr/år
Osv.
(Triumph märkesförsäkringar via Länsförsäkringar)

Då är det nog rätt stor skillnad på vart man bor kan jag säga.

Jag betalar 6105 kr hel/hel vid Triumph märkesförsäkring, och hade jag köpt en typ 10a så skulle den kosta 3600 har jag för mej.

Så bara att flytta ut på landet :yoparty
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top