Stoner slutar efter säsongen!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En fråga. I tiderna före 990cc, var det enbart prototyper som körde, eller fanns det privatteam med produktionsräsrar?
Det fanns allt från fabrikstema, satellitteam med fabrikssupport till privatteam med andra ramar. Yamaha sålde länge sina YZR500 motorer till team som satte dem i andra ramar - ROC och Harris bla.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Så långt tillbaka som jag följt MotoGP, alltså även en del av tiden före det blev MotoGP då Wayne Gardner, Randy Mamola mfl. körde som "gudar", har det funnits privatteam på mer eller mindre "fabrikare". En maskin som nästan var konkurrenskraftig, ungefär som CRT-hojarna, var Hondas NSR500V som fanns med ända fram till 4-taktarna tog över.


http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_NSR500V

The Honda NSR500V is a race motorcycle from the Honda NSR series. It was designed and manufactured by HRC and debuted in 1996 for the Grand Prix motorcycle racing's 500 cc class. The bike was conceived by Honda to be a viable machine for privateer teams to enter the class.


/KentW

Det fanns allt från fabrikstema, satellitteam med fabrikssupport till privatteam med andra ramar. Yamaha sålde länge sina YZR500 motorer till team som satte dem i andra ramar - ROC och Harris bla.

Jag minns att det i Bikes nyheter-utgåva, på slutet 90-talet, fanns 500cc-räsrar att köpa, dock tvåcylindriga. Jag kikade inte så mycket på GP då, så jag är inte helt insatt i den tiden eller tidigare. Dock hade jag för mig att det fanns privatare med mer eller mindre off-the-shelf-motorer i prototyp-chassin. Det får mig att fundera på de som säger att CRT går emot allt som MotoGP ska vara (och har varit).

Det som däremot talar mot CRT om man jämför med dåtidens privatare med "produktionsmotorer" och prototypchassin är att dagens R&D som krävs för att få en konkurrenskraftig maskin är dyrare och mer kostsam än på tvåtaktstiden så det blir svårare att få dem lika konkurrenskraftiga som satellitteamen förr. Det bl.a. pga att en tvåtaktare (åtminstonde då) var svårare att ha kontroll på vad gäller vrid och effekt. Visst, du kunde landa på den effekten du ville, där du ville ha den, men då tappade du nån annanstans, inte som idag då man kan växla mappning och därmed motorbeteende lite hur man vill beroende på valfritt antal parametrar.
Numera måste man vara exakt med sin körning, annars förlorar man. Marginalerna har försvunnit så att säga.

Är jag helt ute och cyklar?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det fanns allt från fabrikstema, satellitteam med fabrikssupport till privatteam med andra ramar. Yamaha sålde länge sina YZR500 motorer till team som satte dem i andra ramar - ROC och Harris bla.
Var det inte till och med så att någon av toppförarna (minns inte vem men tror han körde för Yamaha, Rainey?) körde med en ROC-ram i sin fabrikare för att den var bättre än fabrikens?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
En skillnad mellan CRT och NSR500V (den tvåcylindriga Hondan) var att den senare var kapabel till pole position men hade svårt i race då de fyrcylindriga helt enkelt var i vägen och accelererade hårdare, lite jämförbart med hur det var mellan 500:eek:r och 990:eek:r under övergångsåret 2002. I teorin skulle man kunnat vinna race på NSR500V och samtliga fabriksförare som Doohan t ex testade NSR500V.

Stoner m fl verkar dock inte så intresserade av CRT. :tungan
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Och det berodde nog till stor del på att de tvåcylindriga hojarna tilläts väga 30 kg mindre än fyrorna. NSR500V vägde ju bara 103kg.

Det enda som hör till CRT-cyklarnas tekniska fördelar är väl att de tillåts förbruka mer bränsle och motorer.
 

Fredrik72

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Trollishättan
Hoj
2005 Aprilila RSV Factory, Yama R6-00, En Gammal KX 250
Lite tankar från en som INTE fökljer Twitter , Google och mest kollar racen och lite eftersnack.
Stoner är en råtalang, kan köra det mesta och anpassa sig.
Sen att jag personligen inte gillar han är av helt baserat på attdet finns roliga personligheter som: Rossi, Simoncelli (PIP),RdP(fast han är snigelätare) och de nya tokarna på kassa CRT hojar gör kul ifrån sig, Hernandez o Silva.
Glada jämt och kan tom ibland erkänna när de själa körde för dåligt. Rossi säger ju nu att han får byta körstil...

Iaf Stoners magproblem(laktosintolerans??) tror jag mer va psykiska problem. OCh jag TROR (har inga bevis eller källor) att han har gått mycket hos idrottspsykologer. När han kom tillbaks den gången så pratade han ännu mer om sig själv i viform. We upped the pace, we braked to late osv. Han känns totalt mediatränad för att inte lägga mer press på sig själv.
Har inte ni andra stört er på detta ? Han låter ju helt verklighetsfrämmande på intervjuer och som han själv inte har en så stor del i det. När det utan hans talang inte blivit så fantastiska resultat.
Jag tror det är den egna pressen som knäckt honom . Han gillar inte CRT hojarna,media, cirkusen. Men hade han haft glöden hade han varit kvar såklart. Precis som Rossi.

Nej jag kommer inte sakna honom som SuperSic, Doohan, utan ungefär lika mycket som Alex Criville...
Och snart kommer ju Mark Marquez. Jippee!

Det jag hoppas påär att CRT hojarna om de ska va kvar får mer fart och högre trimmningsgrad. Kan Biaggi göra av med 27 motorer borde ju ett crt team iaf få klöra en motor per tävling. Fan jag vet ju Rookieförare som flög in motorer till Finland när det va motoras... Lite pengar måste ju crt teamen kunna bränna av...

Mycket flum och spretiga åsikter för er experter att plocka isär...;):fakta:glömdet
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det jag hoppas påär att CRT hojarna om de ska va kvar får mer fart och högre trimmningsgrad. Kan Biaggi göra av med 27 motorer borde ju ett crt team iaf få klöra en motor per tävling.
Tanken med CRT är bland annat att hålla kostnaderna nere och därför är en gräns på 12 motorer motiverad.
 

Fredrik72

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Trollishättan
Hoj
2005 Aprilila RSV Factory, Yama R6-00, En Gammal KX 250
När man racear på tajt budget så sätter man ju på det bästa man har till racet och "kör upp sig" Som tex en ny fräch motor. Inte en som redan gått en helg. Eller som nått team hävdar att de kör en ren std motor på 185-200 hk.

Jag är övertygad om att motorgurun Marklund skulle kunna ge alla crt team snabbare motorer till en kostnad av 100 000 st. Småpengar för 12-18 motorer om man jämför att ett vettigt elektronik kit med dataloggning, Traction, launch och wheelie control säkert kostar mer än 1.5-2 mille.

20-40 hk mer i crt hojarna och de kommer inte bli varvade. Jag tror inte på utjämningsfaktorer som mer kubik/mindre vikt för crt.

Visst är det bra med lägre kostnader, men Motogp är spjutspetsracing a´la F1 inte folkrace och alla ska ha tillgång till samma grejer. Fabrikerna måste ju ha insitament för att driva egna unika ideér för att få fördelar.

Sen är det nästan komiskt att Yama tex alltid byggt bäst chassin, medan Hondorna varit lite bockigare, men ofta bästa kompromissen mellan grym effekt och chassie.
 

Fredrik72

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Trollishättan
Hoj
2005 Aprilila RSV Factory, Yama R6-00, En Gammal KX 250
Jo då!!!, men jag undrar varför man anmäler sig i motogp med en (enligt komentatorerna )std Aprilia motor. När man har råd med ett FTR chassie....

När Stefan Folkesson och Johan Stigefelt slog ihop sina satningar och åkte SS 600 hävdade de ju sig direkt mot Hondas fabrikare. Och fick sedmera bätre stöd av Honda. Det är Cred.
Vill minnas att det va dansken Jansberg som byggde de motorerna. 138 hk, har jag för mig.
Vad har de i dagens moto2 ? 140... ? Med nyare generation CBR motor.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vill minnas att det va dansken Jansberg som byggde de motorerna. 138 hk, har jag för mig.
Vad har de i dagens moto2 ? 140... ? Med nyare generation CBR motor.
Det är en jäkla skillnad på en Supersport 600 motor som du kan skruva isär när du känner för det och en förseglad Moto2-motor som ska hålla i ett visst antal race.

CRT-motorerna är långt ifrån standard. Snarare strax under WSBK-nivå.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jo då!!!, men jag undrar varför man anmäler sig i motogp med en (enligt komentatorerna )std Aprilia motor. När man har råd med ett FTR chassie....

När Stefan Folkesson och Johan Stigefelt slog ihop sina satningar och åkte SS 600 hävdade de ju sig direkt mot Hondas fabrikare. Och fick sedmera bätre stöd av Honda. Det är Cred.
Vill minnas att det va dansken Jansberg som byggde de motorerna. 138 hk, har jag för mig.
Vad har de i dagens moto2 ? 140... ? Med nyare generation CBR motor.
Jag kan inte svara för vad Ioda har i sin hoj men köra motorerna från Italien till Marklund verkar lite "gå över ån efter vatten" eller hur?

CRT är ju lite konstgjord andning och då blir det lite udda lösningar och Petrucci har ju gjort bra ifrån sig tycker jag, var mycket skeptisk till honom som förare.
 

Fredrik72

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Trollishättan
Hoj
2005 Aprilila RSV Factory, Yama R6-00, En Gammal KX 250
Visst är det så! Åk till Italiens bäste garagetrimmare då! Vad jag vill säga är ju att ska man åka i motogp ska man trimmat allt man kan inom 12 motorsregeln. Inte åka standardmotor! Inte ens åka under sbk trimning. Motogp ska va spjutspets.
Tom Sykes åkte ju nytt hastighetsrekord med 339.5 km.
I Quatar åkte Fabrikshojarna i den farten medans CRT åkte runt 300. Om det ska va meningen ja då är det mer än konstgjord andning som behövs.
Sen tycker jag Yonni Fernandes är den nye Jamie Whitham= Askul att se!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Med regleringarna på motorer kan du inte ha dem lika hårt trimmade som i WSBK för de går sönder då. Därför göra teamen inte det.

Googla Giampiero Sacchi så förstår du att Ioda-killarna inte är några dunungar..
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top