Stockholm-Nice, hur bestämma rutt?

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
hej tänkte bara tala om att nu är tåget bokat och betalt!!:tummenupp hamburg-verona (italien) nån som är avis??:)

Nä, inte alls :gnissla
Har åkt den tågrutten (utan hoj) med några kompisar och det var så vackert nedåt södra Tyskland med alla små byar och kyrktorn man passerar. :)
Det var i maj 2000 jag åkte ner och det är ju lite skillnad att åka tåg där än här i Sverige.
Var sådana där äldre kupèer med 6-8 plaster i varje kupè och en sådan där "äkta" fin restaurangvagn. Mysigt. :)

Lite skillnad mot svenska X2000 med avlånga vagnar med passagerarstolar på sidorna, tyst avdelning, internet ombord och en tråkig röd plastig bistrovagn med färdigpaketerad mat i plastboxar. :glömdet
Även om det svenska alternativet är snabbare och bekvämare så finns det en sån jäkla charm att åka tåg neråt Europa.
Hoppas det inte ändrats för mycket på dessa 9 år. :)
 

Vette

Medlem
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Bromma
Hoj
2009 BMW HP2 Sport
Kanske just av samma anledning som att du återvänt dit varje sommar de senaste 20 åren?! :arsele ;)

För mej personligen så älskar jag rivieran och provence, finns allt där nere!
Mat, viner, kultur, badliv, uteliv, pittoreskt uppe i byarna, glassigt neråt kusten, det mesta finns som man (jag) vill ha.
Nämde jag förresten att det är väldigt vackert nere på rivieran/provence? :)

Tror inte det:D Har en elak tant så jag måste följa med:hihi

Gamla stan i Nice och även hamnen är trevliga att besöka.
Har man tanten med så kanske en utflykt till parfym staden Grasse.
Även en utflykt till V&S egna vingård är en trevlig utflykt.
 

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
Nä, inte alls :gnissla
Har åkt den tågrutten (utan hoj) med några kompisar och det var så vackert nedåt södra Tyskland med alla små byar och kyrktorn man passerar. :)
Det var i maj 2000 jag åkte ner och det är ju lite skillnad att åka tåg där än här i Sverige.
Var sådana där äldre kupèer med 6-8 plaster i varje kupè och en sådan där "äkta" fin restaurangvagn. Mysigt. :)

Lite skillnad mot svenska X2000 med avlånga vagnar med passagerarstolar på sidorna, tyst avdelning, internet ombord och en tråkig röd plastig bistrovagn med färdigpaketerad mat i plastboxar. :glömdet
Även om det svenska alternativet är snabbare och bekvämare så finns det en sån jäkla charm att åka tåg neråt Europa.
Hoppas det inte ändrats för mycket på dessa 9 år. :)






tyvärr så åker jag på natten! så jag lär nog sova största delen av resan! tror att vi passerar alperna på morronen då blir det nog en del att se:tummenupp
om jag minns rätt så är vi i verona vid 10 på förmidagen... sen lastar vi av hojarna och drar ut i solen:D ska fara runt lite oplanerat i toskana några dagar:banana sen drar vi norrut mot alperna!!
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
om jag minns rätt så är vi i verona vid 10 på förmidagen... sen lastar vi av hojarna och drar ut i solen:D ska fara runt lite oplanerat i toskana några dagar:banana sen drar vi norrut mot alperna!!

Glöm inte att ta en titt förbi den klassiska balkongen i Verona där det sägs att Julia stod och väntade på sin Romeo..
(lite corney och turistigt men wtf) :hihi
I Toscana måste du besöka staden Lucca, skippa Pisa (överreklamerat och tråkigt) San Gimingiano är också väldigt vackert! Liksom Sienna, ja allt där nere i stor sätt vackert!
Ska finnas varma vulkan-källor man kan bada i där, men de hann jag aldrig besöka själv tyvärr.
Florens är ju en självklarhet och glöm inte att äta glass där, de har många bra gelaterior! :banana
Skulle kunna döda för lite äkta italienska glass just nu!

I Florens finns en fin utsiktsplats, tror den hette Piazza Michelangelo (?) som ligger uppe på en kulle och därifrån har man en fin utsikt över hela staden. Mysigt att både gå/köra upp dit och det finns även en restaurang
(dyr som fan dock) belägen där uppe.

In bocca lupo con tutto! :tummenupp :) (lycka till med allt)
 
Last edited:

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
Glöm inte att ta en titt förbi den klassiska balkongen i Verona där det sägs att Julia stod och väntade på sin Romeo..
(lite corney och turistigt men wtf) :hihi
I Toscana måste du besöka staden Lucca, skippa Pisa (överreklamerat och tråkigt) San Gimingiano är också väldigt vackert! Liksom Sienna, ja allt där nere i stor sätt vackert!
Ska finnas varma vulkan-källor man kan bada i där, men de hann jag aldrig besöka själv tyvärr.
Florens är ju en självklarhet och glöm inte att äta glass där, de har många bra gelaterior! :banana
Skulle kunna döda för lite äkta italienska glass just nu!

I Florens finns en fin utsiktsplats, tror den hette Piazza Michelangelo (?) som ligger uppe på en kulle och därifrån har man en fin utsikt över hela staden. Mysigt att både gå/köra upp dit och det finns även en restaurang
(dyr som fan dock) belägen där uppe.

In bocca lupo con tutto! :tummenupp :) (lycka till med allt)



hej jag har varit i trakterna innan fast då åkte jag bil! lucca är fint och i bergen utanför bryter dom marmor i olika färger! Min erfarenhet av florens är att det va svindyrt där! men visst finns det en massa att titta på, vilket enormt arbete dom lade ner på bygnaderna förr!!
 

suomipoika

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Närpes;Finland
Hoj
Yamaha yzx R1 -08
tjena när du en gång e i nice kör längs med strand vägarna till monte-carlo!
jag jobbar i fos-sur -mer nu just så ha varit ute och kört en heldel!

trevlig resa föresten
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Undvikande

Motorväg X
Grusväg X


Hur funkar det på kontinenten ?

På min Zumo 550 funkar det ibland nästa för bra i Sverige.

Ingen aning om hur det fungerar , då vi alltid kört efter färdiga rutter som man knåpat ihop under vinter o vår. Då kan man ju aktivt välja väg istället o gå in o syna den i sömmarna i både Mapsource o GE 5.0.

O de få gånger vi åkt utan rutt har varit rena transporter , när man inte lyckas hålla tidsschemat på småvägar , eller om de små vägarna varit för dåliga som i Tjeckien o Polen... Då har man med fördel valt motorvägar istället !..:) . Skaka fram i 70 km/h på Tjeckiska landsbygden med livet som insats o försöka undvika djupa kratrar i asfalten... Det tar tid o tär på humöret !:gnissla
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ingen aning om hur det fungerar , då vi alltid kört efter färdiga rutter som man knåpat ihop under vinter o vår. Då kan man ju aktivt välja väg istället o gå in o syna den i sömmarna i både Mapsource o GE 5.0.

O de få gånger vi åkt utan rutt har varit rena transporter , när man inte lyckas hålla tidsschemat på småvägar , eller om de små vägarna varit för dåliga som i Tjeckien o Polen... Då har man med fördel valt motorvägar istället !..:) . Skaka fram i 70 km/h på Tjeckiska landsbygden med livet som insats o försöka undvika djupa kratrar i asfalten... Det tar tid o tär på humöret !:gnissla

Det har jag också gjort och MapSource är inte helt tillförlitligt vad gäller asfalt/grus, det vet jag av erfarenhet:tummenupp
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Nu börjar rutten ramla på plats!
Vi kör Sthlm - Hamburg över Danmark, från hamburg tar vi tåget till Lörrach och kör ca 25mil mot Geneve där alppasset börjar.
Troligen övernattar vi någonstans längs alppasset och kör sedan sista biten mot Nice dag 3. På tillbakavägen blir det nog stålet på motorvägarna till Lörrach och sedan tåget och samma väg hem.
Har någon synpunkter på vägvalen?
Jag har aldrig ruttplanerat i Mapsource förut, är det lätt att få GPS.en att följa rutterna? Växlar den automatiskt eller måste man stanna och välja ny rutt när den ena är klar? Jag kör med en Garmin 60CSX på styrkronan, ska bli kul och se vad min trötta Honda orkar med i nerförsbackarna :)
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Preliminärt så åker vi runt midsommar. Ska ni flyga? Ska någon mer från PMC ner?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jag har aldrig ruttplanerat i Mapsource förut, är det lätt att få GPS.en att följa rutterna? Växlar den automatiskt eller måste man stanna och välja ny rutt när den ena är klar? Jag kör med en Garmin 60CSX på styrkronan, ska bli kul och se vad min trötta Honda orkar med i nerförsbackarna :)

Vet inte till 100% hur det är på 60 Csx , men i min zumo kan du bara ha en aktiv rutt åt gången. När den är färdigkörd , så laddar man nästa. Se till att stänga av "automatisk ruttomräkning" oxå , annars kommer gps'en att förstöra din rutt....kör du minsta lilla fel , så kommer den räkna om o ge dig , i troligaste fall , en helt annan rutt att följa till slutmålet.
Om du använder rutterna du fick av mig , så är de bara att föra över , aktivera o sen åka !:)
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Vet inte till 100% hur det är på 60 Csx , men i min zumo kan du bara ha en aktiv rutt åt gången. När den är färdigkörd , så laddar man nästa. Se till att stänga av "automatisk ruttomräkning" oxå , annars kommer gps'en att förstöra din rutt....kör du minsta lilla fel , så kommer den räkna om o ge dig , i troligaste fall , en helt annan rutt att följa till slutmålet.
Om du använder rutterna du fick av mig , så är de bara att föra över , aktivera o sen åka !:)

Kanon! Kommer använda mig av dina rutter kompletterat med ett par egna.
Måste tagit ett tag att ruttplanera alppasset?
 

Lazlo440

Medlem
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Skåne
Hoj
GSXR 750
Håller på och läser igenom nu. Då det blir min första trip neråt europa med hoj är jag lite osäker på vilka vägar man ska ta. Jag hoppas på att övernatta en gång på resan ner. Är det rimligt? Hade tänkt ösa på trista mil första dagen genom Sverige och Tyskland. Om jag startar på natten bör en lätt förhöjd medelfart vara rimlig genom Sverige.
Hur tätt finns bensinstationer längs autobahn?

Att ta tåget verkar vara en bra idé, du får berätta hur det funkade efter resan.
Ett tips fast än du inte planerar motorvägskörning: ha med en 1/2L bensin i en PET-flaska t.ex. Fick själv torsk på autobahn en gång då macken jag hade planerat köra in på visade sig vara stängd för ombyggnad, nästa mack 5 mil bort, körde helt slut 1km innan...:huvet Har även kört bergsvägarna i Spanien mot Andorra och haft kris, 3 stängda mackar på rad:eek: , klarade mig dock till den 4:e!:yoparty
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Att ta tåget verkar vara en bra idé, du får berätta hur det funkade efter resan.
Ett tips fast än du inte planerar motorvägskörning: ha med en 1/2L bensin i en PET-flaska t.ex. Fick själv torsk på autobahn en gång då macken jag hade planerat köra in på visade sig vara stängd för ombyggnad, nästa mack 5 mil bort, körde helt slut 1km innan...:huvet Har även kört bergsvägarna i Spanien mot Andorra och haft kris, 3 stängda mackar på rad:eek: , klarade mig dock till den 4:e!:yoparty

Det har jag funderat på också, så kommer ha med mig lite reservsoppa :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top